ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 липня 2016 р. Справа № 902/397/16
Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Маслія І.В., при секретарі судового засідання Василишеній Н.О.
Представники сторін:
позивача: ОСОБА_1 - представник за довіреністю;
відповідача: не з'явився.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу
за позовом :Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
до :Споживчого товариства "Староміське" (вул. Маяковського, буд.140, м. Вінниця, 21000)
про звільнення земельної ділянки
ВСТАНОВИВ :
Вінницька міська рада звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в якому просить прийняти рішення про демонтаж Споживчим товариством "Староміське" тимчасової споруди яка розташована частково на земельній ділянці територіальної громади міста.
Позов мотивовано тим, що під час моніторингу містобудівної ситуації працівниками департаменту архітектури, містобудування та кадастру міської ради встановлено, що на земельній ділянці, яка використовується Споживчим товариством "Староміське" відповідно до державного акту від 10.02.2012 року на право власності для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та частково на земельній ділянці, що використовується без правовстановлюючих документів (землі загального користування), самочинно розміщено тимчасову споруду (кіоск «Швидкого харчування») для провадження підприємницької діяльності в притул до будівлі № 140 по вул.. Маяковського в м. Вінниці. 13.01.2016 року робочою групою складено Акт щодо законності встановлення тимчасової споруди по вул.. Маяковського, 140 у м. Вінниці. Комплексною схемою розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Вінниці, яка затверджена рішенням виконкому міської ради від 21.06.2012 р. № 1524 не передбачено розміщення тимчасової споруди у вищезазначеному місці, з огляду на це такі дії відповідача є порушенням закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 р.
Оскільки відповідачем не виконано приписів письмового попередження про демонтаж тимчасової споруду позивач був змушений звернутись до суду.
Ухвалою суду від 16.05.2016 року за вказаним позовом порушено провадження у справі № 902/397/16 з призначенням до розгляду в судовому засіданні на 01.06.2016 року.
01 червня 2016 року ухвалою продовжено передбачений ч.1 ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строк вирішення спору на 15 днів та відкладено розгляд справи в зв'язку з неявкою представника відповідача та не подання останнім витребуваних ухвалою суду доказів.
21 липня 2016 року до суду надійшла заява позивача в якій останній уточнив позовні вимоги, а саме просить суд прийняти рішення про звільнення Споживчим товариством "Староміське" самовільно зайнятої земельної ділянки, площею 0,0003 га, шляхом демонтажу тимчасової споруди прямокутної форми, габаритними розмірами 1,6х5,0 м., що виконана з метало-пластикового профілю по дерев'яному каркасу, покрита металевою покрівлею, яка розташована в притул до будівлі № 140 по вул. Маяковського, м. Вінниці, за рахунок відповідача.
В судове засідання 25.07.2016 року з'явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог.
Суд розглянувши подану позивачем заяву про уточнення позовних вимог приймає її на підставі ст. 22 ГПК України.
Відповідач правом участі в судовому засіданні не скористався, відзиву на позов та витребуваних документів не надав. Про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, що стверджується поштовими повідомленнями про вручення йому рекомендованої кореспонденції наявними в матеріалах справи.
Враховуючи вищевикладене суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
З огляду на подані в справу докази, суд приходить до висновку про те, що неявка представника відповідача в судове засідання не перешкоджає вирішенню спору у його відсутність. Спір відповідно положень ст. 75 ГПК України підлягає вирішенню за наявними в справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи судом встановлено наступне.
Під час здійснення моніторингу містобудівної ситуації працівниками департаменту архітектури, містобудування та кадастру міської ради встановлено, що на земельній ділянці, яка використовується Споживчим товариством «Староміське» (далі - відповідач) відповідно до державного акту від 10.02.2012 на право власності для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та частково на земельній ділянці, що використовується без правовстановлюючих документів (землі загального користування), самочинно розміщено тимчасову споруду (кіоск «Швидкого харчування») для провадження підприємницької діяльності в притул до будівлі № 140 по вул. Маяковського в м. Вінниці.
13.01.2016 року робочою групою щодо законності встановлення тимчасової споруди по вул. Маяковського, 140 в м. Вінниці складено відповідний акт.
Згідно даного акту встановлено наступне: «СТ «Староміське» розміщено тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності ( кіоск «Швидкого харчування»); тимчасова споруда прямокутної форми, яка має габаритні розміри 1,6x5,0 м, виконана з метало пластикового профілю по дерев'яному каркасу, покрита металевою покрівлею, та яка розташована впритул до будівлі №140 по вул. Маяковського, частково на земельній ділянці, яка перебуває у приватній власності СТ «Староміське» на підставі державного акту від 10.02.2012 та на землях територіальної громади міста; Комплексною схемою розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Вінниці, яка затверджена рішенням виконкому міської ради від 21.06.2012р. №1524 не передбачено розміщення тимчасової споруди у вищезазначеному місці; Такі дії є порушенням Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р.; На момент перевірки тимчасова споруда функціонувала».
За результатами даної перевірки, відповідачу 25.01.2016 р. за вих. № 05-00-010- 1501 направлено письмове попередження (докази вручення попередження - наявні в матеріалах справи), згідно з яким останнього повідомлено про те, що зазначені вищі дії є порушенням чинного законодавства в сфері земельних відносин, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011 р. «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Вінниці, яка затверджена рішенням виконкому міської ради від 21.06.2012 №1524.
У письмовому попередженні встановлено строк до якого необхідно демонтувати тимчасову споруду (кіоск «Швидкого харчування»), яка розміщена в притул до будівлі №140 по вул. Маяковського, а саме до 01.02 2016 р. (або не пізніше семи календарних днів з моменту отримання попередження).
28.03.2016р. працівниками Департаменту архітектури, містобудування та кадастру міської ради складено акт, який затверджений заступником міського голови про те, що здійснено перевірку щодо виконання вимог письмового попередження стосовно необхідності демонтажу тимчасової споруди.
Згідно даного акту встановлено наступне: «СТ «Староміське» вимог письмового попередження не виконано, зазначену вище тимчасову споруду не демонтовано; На момент повторної перевірки тимчасова споруда функціонувала; Такі дії є порушенням Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р.»
Як стверджує в позовній заяві позивач правовстановлюючі документи чи документи, що дають право на розташування тимчасової споруди у відповідача відсутні, а паспорт прив'язки тимчасової споруди не надавався, відтак розташування тимчасової споруди відповідачем є порушенням п.2.1 Порядку, згідно якого підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди.
Станом на день розгляду справи на адресу Вінницької міської ради та її виконавчих органів не надходило жодних підтверджень того, що відповідачем усунуто зазначені вище порушення чинного законодавства України.
З огляду на це позивач був змушений звернутись до суду за захистом порушеного права.
Заслухавши представника позивача, повно, всебічно і об'єктивно дослідивши в сукупності надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку суд прийшов до висновку що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Згідно ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно ч.2 ст.152 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Згідно ст.212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Згідно ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними. Зі змісту ст. 212 ЗК України вбачається, що самовільне зайняття земельної ділянки означає фактичне використання земельних ділянок без відповідних правових підстав. При цьому таке використання за своїм характером виключає можливість нормального користування земельною ділянкою з боку інших осіб.
Як встановлено у судовому засіданні та вбачається судом з матеріалів справи, відповідач фактично використовує земельну ділянку площею 0,0003 га за відсутності відповідного рішення Вінницької міської ради чи її виконавчих органів, відповідачем, не надано суду жодних правовстановлюючих документів на земельну ділянку та дозвільних документів на встановлення тимчасової споруди.
Наявність тимчасової споруди встановлена актами робочої групи щодо законності встановлення тимчасової споруди по вул. Маяковського, 140 у м. Вінниці від 13.01.2016р. та від 28.03.2016 р., що складені та підписані робочою групою, також даний факт стверджується попередженням № 05-00-010-1501 від 25.01.2016 р. та кадастровим планом земельної ділянки (а.с. 11-16).
Крім того відповідно до статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
За частинами 1 та 4 статті 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом; рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов'язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Згідно з п. 2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011р. (далі - Порядок) підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди. Встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив'язки, відхилення від паспорта прив'язки тимчасової споруди не допускається (п. п. 2.20, 2.21 Порядку). Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється (п. 2.31 Порядку). У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу (п. 2.30 Порядку).
Згідно п.2.1 Положення про порядок розміщення тимчасових споруд розміщення тимчасових споруд здійснюється замовником відповідно до паспорту прив'язки, плану земельної ділянки та договору оренди земельної ділянки або договору окремих конструктивних елементів благоустрою; місце встановлення тимчасових споруд повинно відповідати адресі, вказаній у паспорті прив'язки, та плану земельної ділянки або схемі прив'язки. Тимчасові споруди розміщуються і функціонують відповідно до вимог чинного законодавства України та інших нормативних актів, прийнятих у межах компетенції органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Пунктом 7.1 даного Положення передбачено, що демонтажу підлягають тимчасові споруди: для встановлення яких закінчився термін дії договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою або термін дії договору оренди земельної ділянки і суб'єкту господарювання відмовлено у його продовженні; самовільно встановлені тимчасові споруди. Право районної адміністрації звертатися з позовом до суду про демонтаж передбачено пунктом 7.8 Положення.
Таким чином, закон визначає, що встановлення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності допускається за умови наявності паспорта прив'язки тимчасової споруди, а у разі встановлення тимчасової споруди без такого паспорта прив'язки, остання підлягає демонтажу.
Як вбачається із ст. 1 Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», паспорт прив'язки не є документом дозвільного характеру. Отримання паспорту прив'язки передбачено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011р.
В матеріалах справи відсутні докази отримання відповідачем паспорту прив'язки для розміщення тимчасової споруди за адресою: в притул до будівлі № 140 по вул. Маяковського, м. Вінниці.
Таким чином, оскільки встановлення тимчасової споруди відповідачем відбулося без отримання паспорту прив'язки, така тимчасова споруда підлягає демонтажу.
Докази демонтажу самовільно встановленої тимчасової споруди станом на момент розгляду спору в матеріалах справи відсутні.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 32-35, 43, 47, 49, 82, 84, 85, 115 ГПК України суд, -
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити.
2. Зобов'язати Споживче товариство "Староміське" (вул. Маяковського, буд.140, м. Вінниця, 21000, код 33127089) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку, площею 0,0003 га, шляхом демонтажу тимчасової споруди прямокутної форми, габаритними розмірами 1,6х5,0 м., що виконана з метало-пластикового профілю по дерев'яному каркасу, покрита металевою покрівлею, яка розташована в притул до будівлі № 140 по вул. Маяковського, м. Вінниці, за рахунок відповідача.
3. Стягнути з Споживчого товариства "Староміське" (вул. Маяковського, буд.140, м. Вінниця, 21000, код 33127089) на користь Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код 03084813) - 1378,00 грн. судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
5. Копію рішення направити відповідачу рекомендованим листом.
Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 27 липня 2016 р.
Суддя Маслій І.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - відповідачу (вул. Маяковського, буд.140, м. Вінниця, 21000)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2016 |
Оприлюднено | 01.08.2016 |
Номер документу | 59238820 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Маслій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні