Постанова
від 28.07.2016 по справі 170/367/16-а
ШАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АДМІНІСТРАТИВНЕ СУДОЧИНСТВО Справа № 170/367/16-а

Категорія - 87 Провадження № 2-а/170/9/16

Шацький районний суд Волинської області

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 липня 2016 року смт.Шацьк

Шацький районний суд Волинської області у складі:

головуючого - судді Сушик Н.В.,

за участю секретаря - Склезь С.П.,

позивача - ОСОБА_1,

представника Шацького об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у смт. Шацьк адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шацького об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

В СТ А Н О В И В:

02 липня 2016 року позивач - ОСОБА_1 - звернулася до суду з адміністративним позовом до Шацького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинськоїх області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.

Свої вимоги мотивувала тим, що пунктом «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення», в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин, передбачено, що право на пенсію за вислугу років мають, зокрема, працівники охорони здоров'я незалежно від віку, які мали вислугу років 25 років станом на 1 квітня 2015 року та 25 років 6 місяців станом на 1 січня 2016 року.

Загальна тривалість спеціального стажу позивача, який дає право на пенсію за вислугу років станом на 1 квітня 2015 року становить 31 рік 7 місяців 25 днів та, станом на 1 січня 2016 року - 32 роки 3 місяці 20 днів. Відтак, на думку позивача, у неї наявне право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до п «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

26.04.2016 року позивач звернулась до відповідача із заявою щодо призначення їй пенсії за вислугу років відповідно до п. «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Листом від 10.05.2016 року №2/Б-01 відповідачем повідомлено позивача, що наявного спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років у неї не достатньо для призначення пенсії відповідно до п «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

В тексті листа відмічено, що зарахування до спеціального стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за вислугу років періодів трудової діяльності позивача з 01.10.1992 року (в обласному виробничому об'єднанні «Фармація», ТОВ «Обласна аптечна холдингова компанія», ТОВ «Докфармхолдинг», ТОВ «А'СТА» згідно записів трудової книжки позивача) можливе лише за умови надання підтверджуючих документів, а саме акредитаційних сертифікатів перелічених закладів.

Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні позов не визнав. Пояснив, що Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 року № 909. До даного переліку належать заклади, які пройшли державну акредитацію

та посади, які дають право на пенсію за вислугою років у медичній галузі - аптеки, аптечні кіоски і магазини, контрольно-аналітичні лабораторії (провізори, фармацевти (незалежно від посад), лаборанти).

Згідно з цим переліком до спеціального стажу, що дає право на пенсію за вислугу років зараховуються наступні періоди трудової діяльності позивача:

-з 05.08.1983 року по 31.07.1983 року на посаді фармацевта Донецького обласного аптечного складу;

-з 01.11.1983 року по 30.09.1993 року на посаді заступника завідувача відділу - фармацевта Донецького обласного аптечного складу.

Загальна тривалість спеціального стажу, який дає право на пенсію за вислугу років позивача становить 9 років і 1 місяць 25 днів.

Отже, на думку представника відповідача, наявного спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років у позивача не достатньо для призначення пенсії, відповідно до пункту «е» Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Щодо періодів роботи з 01.10.1992 року, представник відповідача повідомив, що їх зарахування до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років можливе лише за наявності уточнюючих документів - акредитацій них сертифікатів

Вислухавши пояснення сторін та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовільнити з таких підстав.

Так, судом встановлено, що відповідно до статті 46 Конституції України , громадяни мають страво на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також в старості та в інших випадках передбачених законом.

Ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачає, що пенсії за вислугу років встановлюються окремим категоріям громадян, зайнятих на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності або придатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком.

Відповідно до ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров'я та соціального забезпечення незалежно від віку за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України станом на 1 квітня 2015 року - не менше 25 років та після цієї дати - з 1 квітня 2015року по 31 березня 2016року - не менше 25 років 6 місяців.

Спеціальний стаж - це період роботи в певних умовах праці чи на посадах, з якими законодавець пов'язує пільгове (або за особливими правилами) пенсійне забезпечення.

Вислуга років є видом спеціального стажу. Це період виконання особливого роду трудової діяльності або державної служби, коли до особи, яка її здійснює, пред'являють особливі вікові, а також підвищені психічні та фізичні вимоги, при тривалому виконанні якої особа втрачає відповідну професійну працездатність.

Відповідно до ст. 62 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, у тому числі й спеціальний, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів.

Положеннями ст. 48 Кодексу Законів про працю України передбачено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

У порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою КМУ від 12.08.93 №637 , також передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Згідно записів трудової книжки позивача серії БТ-І №7803898 її трудовий стаж, що дає право на пенсію за вислугу років у позивача наступний:

-з 05.08.1983 року по 31.10.1983 року на посаді фармацевта Донецького обласного аптечного складу;

-з 01.11.1983 року по 30.09.1992 року на посаді заступника завідувача відділу - фармацевта Донецького обласного аптечного складу;

-з 01.10.1992 року по 19.03.1996 року на посаді заступника завідувача відділу - фармацевта Донецького обласного виробничого об'єднання «Фармація»;

-з 20.03.1996 року по 18.02.1998 року на посаді заступника завідувача відділу Донецького обласного виробничого об'єднання «Фармація»;

-з 19.02.1998 року по 31.03.1999 року на посаді завідувача відділу - фармацевта Донецького обласного виробничого об'єднання «Фармація»;

-з 01.04.1999 року по 02.02.2000 року на посаді заступника завідувача прийомно-експедиційним відділом - фармацевта Товариства з обмеженою відповідальністю «Обласна аптечна холдингова компанія»;

-з 03.02.2000 року по 01.09.2002 року на посаді заступника завідувача прийомним відділом Товариства з обмеженою відповідальністю «Обласна аптечна холдингова компанія»;

-з 02.09.2002 року по 03.01.2006 року на посаді завідувача прийомним відділом - фармацевта Товариства з обмеженою відповідальністю «Обласна аптечна холдингова компанія»;

-з 04.01.2006 року по 01.04.2009 року на посаді завідувача прийомним відділом - фармацевта Товариства з обмеженою відповідальністю «Донфармхолдинг»;

-з 02.04.2009 року по 30.04.2015 року на посаді завідувача прийомним відділом - фармацевта Товариства з обмеженою відповідальністю «А'СТА»;

-з 05.05.2015 року по 30.11.2015 року на посаді завідувача складом фізичної особи - підприємця ОСОБА_3.

Відповідно позивач має стаж роботи в закладах охорони здоров'я станом на на 1 квітня 2015 року - 31 рік 8 місяців 0 днів та, станом на 1 січня 2016 року, - 32 роки 3 місяці 25 днів, що також підтверджується розрахунками стажу Шацького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області, здійсненими за допомогою автоматизованої системи обробки пенсійних даних за матеріалами моєї трудової книжки позивача.

Стаття 3 Основ законодавства України про охорону здоров'я, затверджених Законом України від 15 грудня 1992 року, визначає заклади охорони здоров'я як підприємства, установи та організації, завданням яких є забезпечення різноманітних потреб населення в галузі охорони здоров»я шляхом надання медико - санітарної допомоги, включаючи широкий спектр профілактичних та лікувальних заходів або послуг медичного характеру, а також виконання інших функцій на основі професійної діяльності медичних працівників.

Визначення аптечного закладу наведено в статті 16 Закону України від 19 листопада 1992 року «Основи законодавства України про охорону здоров'я», згідно з якою безпосередню охорону здоров'я населення забезпечують санітарно-профілактичні, лікувально-профілактичні, фізкультурно-оздоровчі, санаторно-курортні, аптечні, науково-медичні та інші заклади охорони здоров'я.

Відповідно до частини другої цієї статті заклади охорони здоров'я створюються підприємствами, установами та організаціями з різнимиформами власності, а також приватними особами при наявності необхідної матеріально-технічної бази і кваліфікованих фахівців. Порядок і умови створення закладів охорони здоров'я, державної реєстрації та акредитації цих закладів, а також порядок ліцензування медичної та фармацевтичної практики визначаються актами законодавства України.

Маючи понад 30 років стажу в галузі охорони здоров'я та право на пенсію за вислугу років, позивач звернулася до відповідача з відповідною заявою за призначенням їй пенсії за вислугою років , відповідно до ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» .

Листом від 10.05.2016 року №2/Б-01 відповідачем повідомлено позивача про відмову у призначенні їй пенсії за вислугою років. В зазначеному листі відповідачем вказано, що зарахування до спеціального стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за вислугу років періодів трудової діяльності позивача з 01.10.1992 року (в обласному виробничому об'єднанні «Фармація», ТОВ «Обласна аптечна холдингова компанія», ТОВ «Докфармхолдинг», ТОВ «А'СТА» згідно записів трудової книжки позивача) можливе лише за умови надання підтверджуючих документів, а саме акредитаційних сертифікатів перелічених закладів.

З таким рішенням суд не погоджуєтьсь з огляду на наступне:

Згідно до ст. 3 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» ліцензія є єдиним документом дозвільного характеру, який дає право на зайняття певним видом господарської діяльності, що відповідно до законодавства підлягає обмеженню (в даному випадку торгівля фармацевтичними товарами).

Крім того, згідно ст. 3 Основи законодавства України про охорону здоров'я закладом охорони здоров'я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, основним завданням яких є забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.

Визначення аптечного закладу наведено в статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я», згідно з якою безпосередню охорону здоров'я населення забезпечують санітарно-профілактичні, лікувально-профілактичні, фізкультурно-оздоровчі, санаторно-курортні, аптечні, науково-медичні та інші заклади охорони здоров'я. Відповідно до частини другої цієї статті заклади охорони здоров'я створюються підприємствами, установами та організаціями з різнимиформами власності, а також приватними особами при наявності необхідної матеріально-технічної бази і кваліфікованих фахівців. Порядок і умови створення закладів охорони здоров'я, державної реєстрації та акредитації цих закладів, а також порядок ліцензування медичної та фармацевтичної практики визначаються актами законодавства України.

Відповідно до статті 54 Основ законодавства України про охорону здоров'я, громадяни забезпечуються лікарськими засобами та імунобіологічними препаратами через заклади охорони здоровя, які мають право на це відповідно до закону.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 року № 1570 «Про затвердження Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах» аптека - заклад охорони здоров'я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров'я, підприємств, установ та організацій лікарськими засобами шляхом здійснення роздрібної торгівлі; аптечний пункт - структурний підрозділ аптеки, який створюється у лікувально-профілактичних закладах для торгівлі готовими лікарськими засобами; аптечний кіоск - структурний підрозділ аптеки, який створюється на підприємствах, установах та організаціях для роздрібної торгівлі готовими лікарськими засобами, що відпускаються без рецептів лікаря.

Постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993р. № 909 затверджено Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, згідно з яким до спеціального стажу, що дає право на вислугу років, зараховуються, зокрема, періоди роботи на посадах провізорів, фармацевтів (незалежно від найменування посад), лаборантів в аптеках, аптечних кіосках, аптечках магазинах, контрольно-аналітичних лабораторіях. При цьому, згідно з приміткою 2 Переліку, робота за спеціальністю в закладах, установах і посадах, передбачених цим Переліком, дає право на пенсію, незалежно від форм власності або відомчої підпорядкованості цих закладів і установ.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 28 жовтня 2002 року № 385 затверджено Перелік провізорських посад у закладах охорони здоров'я, згідно з положенями якого посади завідувача та заступника завідувача віднесено до провізорських посад.

Частина 1, 2 статті 74 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» встановила, що медичною і фармацевтичною діяльністю можуть займатися особи, які мають відповідну спеціальну освіту і відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам. Єдині кваліфікаційні вимоги до осіб, які займаються певними видами медичної і фармацевтичної діяльності, встановлюється центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я. Відповідальність за дотримання зазначених кваліфікаційних вимог несуть керівники закладу охорони здоров'я і ті ограни, яким надано право видавати ліцензію на провадження господарської діяльності в сфері охорони здоров'я.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видом діяльності, в тому числі основним:

-Донецького обласного виробничого об'єднання «Фармація» (ідентифікаційний код юридичної особи 01976625) є код КВЕД 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами, крім того в об'єднання наявна ліцензія серії ОРМ №1112 на здійснення оптової реалізації медикаментів (копія додається);

-Товариства з обмеженою відповідальністю «Обласна аптечна холдингова компанія» (ідентифікаційний код юридичної особи 30206529) є код КВЕД 51.46.0 Оптова торгівля фармацевтичними товарами та код КВЕД 52.31.0 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами, крім того в товариства наявні ліцензії серії АА №049796, серії АА №2018310, серії А №000414, серії АА №181567, серії АБ №16989 на здійснення оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами (копії додаються);

-Товариства з обмеженою відповідальністю «Донфармхолдинг» (ідентифікаційний код юридичної особи 23602109) є код КВЕД 51.46.0 Оптова торгівля фармацевтичними товарами та код КВЕД 52.31.0 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами, крім того в товариства наявна ліцензія серії АВ №419083 на здійснення оптової торгівлі лікарськими засобами (копія додається);

-Товариства з обмеженою відповідальністю «А'СТА» (ідентифікаційний код юридичної особи 36253841) є код КВЕД 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами та код КВЕД 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах, крім того в товариства наявні ліцензії серії АВ №446919, серії АЕ №193050, серії АЕ №295079, серії АЕ №295462 на здійснення оптової торгівлі лікарськими засобами (копії додаються);

-Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) є код КВЕД 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами, код КВЕД 47.74 Роздрібна торгівля медичними й ортопедичними товарами в спеціалізованих магазинах.

Таким чином, зважаючи на вищевикладене Донецьке обласне виробниче об'єднання «Фармація», ТОВ «Обласна аптечна холдингова компанія», ТОВ «Докфармхолдинг», ТОВ «А'СТА» є закладами охорони здоров'я, робота у яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Також, фізична особа - підприємець ОСОБА_3 здійснює підприємницьку діяльність у сфері оптової та роздрібної торгівлі фармацевтичними товарами, пройшов державну реєстрацію, що відповідає умовам створення закладів охорони здоров'я у відповідності до ст. 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я».

Таким чином фізична особа - підприємець ОСОБА_3 не є юридичною особою, але відноситься до організаційно-правової форми, основним завданням якої є забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників, як це і передбачено статтею 3 «Основ законодавства України про охорону здоров'я».

З огляду на вказане, відмова відповідача у призначенні позивачу - ОСОБА_1 пенсії за вислугою років є незаконною, а причини такої відмови немотивованими, такими, що не мають правових підстав.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України , органи державної влали та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до абз. 2 ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

З метою дотримання завдань адміністративного судочинства, відповідно до ч. 2 ст. 162 КАС України , адміністративний суд має прийняти таке судове рішення, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Керуючись ст.ст. 19 , 46 Конституції України ст. 55 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» ст.ст. 2 , 6 , 8 , 9 , 17 , 18 , 158-163 КАС України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною відмову Шацького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області від 10.05.2016 року № 2/Б-01 у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до п «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Зобов'язати Шацьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області призначити мені - ОСОБА_1 - пенсію за вислугу років відповідно до п «е» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 26.04.2016 року.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанову в повному обсязі складено 28.07.2016 року.

Суддя Н.В.Сушик

Дата ухвалення рішення28.07.2016
Оприлюднено01.08.2016
Номер документу59244669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —170/367/16-а

Постанова від 12.10.2016

Адміністративне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 15.09.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 18.08.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Постанова від 28.07.2016

Адміністративне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Постанова від 28.07.2016

Адміністративне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

Ухвала від 05.07.2016

Адміністративне

Шацький районний суд Волинської області

Сушик Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні