Рішення
від 26.07.2016 по справі 922/1548/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" липня 2016 р.Справа № 922/1548/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавренюк Т.А.

при секретарі судового засідання Вознюк С.В.

розглянувши справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрелектроконтакт", м. Харків до Харківської міської ради, м. Харків про внесення змін до договору за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, дов. б/н від 05.01.2016р.;

відповідача - ОСОБА_2, дов. № 08-11/7787/2-15 від 30.12.2015р.

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі від 06.06.2005р. № 8891/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 06.06.2005р. № 8891/05 в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі від 06.06.2005р., зареєстрованого В« 06В» червня 2005р.

за № 8891/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України по

земельних ресурсахВ»

м. Харків В« ___В»


20__р.

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_3, діючого у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування", з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "УкрелектроконтактВ» (Орендар) в особі директора ОСОБА_4, який діє на підставі Статуту, з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Внести зміни в пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» червня 2005 року за № 8891/05 та викласти у такій редакції:

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 461 від 30.10.2013 з урахуванням коефіцієнту (Кф) у розмірі 1,2 становить 2181904,00 грн. (два мільйони сто вісімдесят одна тисяча дев'ятсот чотири гривень 00 копійки).

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 4,0% від її нормативної грошової оцінки і складає 87276,16грн. (вісімдесят сім тисяч двісті сімдесят шість гривень 16 копійок), або в місяць - 7273,01грн. (сім тисяч двісті сімдесят три гривень 01 копійки.В»

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі від "06" червня 2005 року, зареєстрованого В« 06В» червня 2005 року за № 8891/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області В«УкрелектроконтактВ»

м. Харків, м-н Конституції, 7 61001, Харківська обл., м.Харків,

код 04059243 пр. Ващенківський, 28-А

код 30752019

В особі міського голови В особі директора


Г.А. ОСОБА_3
А.М. ОСОБА_4

Судові витрати зі сплати судового збору позивач просить суд покласти на відповідача.

В судовому засіданні 25.07.2016р., в порядку ст.77 Господарського процесуального кодексу, оголошено перерву до 26.07.2016р. після перерви судове засідання продовжено.

Представник позивача позовні вимоги підтримує, просить позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечує повністю, просить в задоволенні позову відмовити, вважає позовні вимоги безпідставними. В обґрунтування своїх заперечень відповідач посилається на те, що висновок позивача про те, що земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до земель промисловості не відповідає наявній землевпорядній документації, що знаходиться в Управлінні Держгеокадастру м. Харкова. Що стосується застосування коефіцієнту 4%, запропонованих позивачем, то даний коефіцієнт, на думку відповідача, не підтверджується відповідними доказами та є порушенням норм Порядку визначення розміру орендної плати № 41/08 від 27.02.2008р.

Також відповідач наполягає на задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду Харківським апеляційним господарським судом апеляційної скарги Харківської міської ради на рішення господарського суду Харківської області від 29.03.2016р. у справі № 922/6440/15 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрелектроконтакт" про внесення змін до договору оренди землі. Як зазначає відповідач, неможливість розгляду справи № 922/1548/16 обумовлюється тим, що встановлення фактів у справі № 922/6440/15 мають преюдиціальне значення для вирішення справи № 922/1548/16.

Розглянувши дане клопотання суд дійшов висновку, що воно не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1. ст. 79 Господарського процесуального кодексу України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.

Дослідивши матеріали справи, судом вбачається, що 14.07.2016р. Харківським апеляційним господарським судом у справі № 922/6440/15 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрелектроконтакт" про внесення змін до договору оренди землі винесено постанову, якою апеляційну скаргу Харківської міської ради залишено без задоволення, рішення господарського суду Харківської області від 29.03.2016р. у справі № 922/6440/15 залишено без змін.

Відповідно до ст.105 Господарського процесуального кодексу України зазначена постанова набрала законної сили з дня її прийняття.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для зупинення провадження у справі, оскільки підстави, на які відповідач посилається у клопотанні про зупинення провадження у справі, відпали.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд встановив наступне.

На підставі рішення XXXIII сесії Харківської міської ради IV скликання від 22.02.05р. № 30/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" між Харківською міською радою (відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укрелектроконтакт" (позивач) укладено договір оренди землі, зареєстрований 06.06.2005р. за № 8891/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ« , із додатками, що є його невід'ємною частиною (далі - договір), відповідно до умов якого відповідачем передано позивачу в строкове платне користування до 01.03.2030р. земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Плеханівська, 20а (кадастровий номер 6310138800:02:013:0008).

Відповідно до п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1600 га, у тому числі: під забудовою: 0,0347га та інших угідь: 0,1253 га.

У п.3 договору зазначено, що на земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - нежитлова будівля літ. "А-2", яка належить орендарю на праві колективної власності, а також інші об'єкти інфраструктури.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 871/05 від 19.04.2005р. становить 2 457 099,00грн. (п.5 договору).

За умовами п.9 договору сторони погодили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на 2005 рік - 6 060,84грн.; на 2006 рік - 6 961,78грн.; з 2007 року - 8 190,33грн.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.10 Договору).

Сторони у п.13 договору погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;

в) внаслідок інфляції - щорічно;

г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

д) в інших випадках передбачених законом.

У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Відповідно до п.1.1 цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Згідно із рішенням № 41/08 від 27.02.2008р. відповідачем затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові.

На виконання вищевказаних рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р., одержано витяг № 461 від 30.10.2013р. з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Плеханівська, 20а та направлено на адресу позивача проект додаткової угоди до договору оренди землі № 8891/05 від 06.06.2005р. з проханням підписати зміни до даного договору (а.с.22).

Не погодившись з проектом додаткової угоди до договору оренди землі, позивач 13.04.2016р. направив на адресу відповідача лист-пропозицію про внесення змін до договору оренди землі та свій проект додаткової угоди до спірного договору, запропонувавши при цьому відповідачу змінити розмір орендної плати з урахуванням функціонального використання земельної ділянки позивачем (а.с.23-24).

Проте, відповідач відповіді на зазначену вище пропозицію не надав, запропоновану позивачем додаткову угоду до договору оренди землі не підписав, що стало підставою для звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "УкрелектроконтактВ» до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 06.06.05 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 2 Закону України В«Про оренду земліВ» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1,2 статті 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Так, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку відповідно до п.9 спірного договору становить: на 2005 рік - 6060,84 гривень; на 2006 рік - 6961,78 гривень; з 2007 року - 8190,33 гривень.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

У відповідності до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до пунктів 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Згідно з частиною 1 статті 23 Закону України В«Про оцінку земліВ» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

У відповідності до вищевказаних норм, відповідач рішеннями від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до п. 13 спірного договору, розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Тому суд дійшов висновку про наявність у позивача правових підстав для звернення з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи обґрунтованість запропонованого позивачем розміру орендної плати суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11.

Відповідно до п.1.3 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7 Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено в п.3.2 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. даного Порядку № 18/15/21/11.

При цьому, вказана оцінка залежить, зокрема, від коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).

Пунктом 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбуду України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за № 388/12262 (далі - Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів), визначається порядок визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998р. № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998р. за № 788/3228 (абз. 2 п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів).

Відповідно до наказу Державної служби статистики України від 19.08.2015р. № 190, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2015 року за № 1084/27529 (набув чинності з 01.01.2016р.), вищезгаданий наказ було визнано таким, що втратив чинність.

Таким чином, на даний час (починаючи із 01.01.2016р.) не можливо встановити розмір коефіцієнту, який характеризує функціональне використання спірної земельної ділянки та, відповідно, розрахувати її нову нормативну грошову оцінку.

Витяг № 461 від 30.10.2013р. із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки (а.с. 102), на якій посилається відповідач в обґрунтування своєї правової позиції по справі, суд не може вважати належним та допустимим доказом, який, в свою чергу, може бути покладений в основу розрахунку розміру орендної плати, оскільки колегією суддів апеляційного суду при вирішенні справи № 922/6440/15 за позовом Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрелектроконтакт" про внесення змін до договору оренди землі був встановлений факт необґрунтованості визначення Харківською міською радою розміру орендної плати шляхом застосування коефіцієнтів функціонального використання спірної земельної ділянки, зазначених у даному витязі (Постанова Харківського апеляційного господарського суду від 14.07.2016р. по справі № 922/6440/15).

Обставини, встановлені рішенням суду у господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини (ч. 3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України).

На підставі викладеного суд дійшов до висновку про відсутність правових підстав для внесення до спірного договору оренди землі змін в частині розміру орендної плати, пов'язаних із зміною нормативної грошової оцінки землі, до моменту врегулювання на законодавчому рівні порядку розрахунку всіх коефіцієнтів, що враховуються у розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

За таких обставин, суд дійшов висновку, про відмову в задоволенні позовних вимог.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується ст.49 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої при відмові в задоволенні позову судовий збір покладається на позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.11, 203, 215 Цивільного кодексу України, ст.180 Господарського кодексу України, ст.ст.1, 4, 12, 22, 28, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Повне рішення складено 28.07.2016 р.

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.07.2016
Оприлюднено03.08.2016
Номер документу59278288
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1548/16

Рішення від 26.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Ухвала від 18.07.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Ухвала від 21.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Ухвала від 07.06.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні