Рішення
від 25.07.2016 по справі 910/8975/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, е-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.07.2016№910/8975/16

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. за участю секретаря судового засідання Грабовської А.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні

справу № 910/8975/16

за позовом громадської спілки «Національна федерація американського футболу України», м. Київ,

до громадської спілки «Українська ліга американського футболу», м. Київ,

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерство молоді та спорту України, м. Київ,

про заборону вчинення певних дій та заборону використання позначення,

за участю представників:

позивача - Горова О.В. (довіреність від 25.04.2016 №б/н);

відповідача - не з'явився;

третьої особи - Щербини С.А. (довіреність від 05.01.2016 №52/7.2).

Громадська спілка «Національна федерація американського футболу України» (далі - Федерація) звернулася до господарського суду міста Києва з позовом про:

- заборону громадській спілці «Українська ліга американського футболу» (далі - Ліга), а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості проведення чемпіонату України, а також офіційних спортивних заходів з американського футболу на території України;

- заборону Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 19.05.2016 порушено провадження у справі.

Федерація 09.06.2016 подала суду письмові пояснення, в яких зазначила, що: до складу Ліги увійшло (як засновники) 14 громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості з американського футболу; вони, незважаючи на те, що в американському футболі України є єдина спортивна федерація - позивач з правами на проведення в Україні всеукраїнських спортивних змагань з американського футболу, також оголосили проведення спортивних змагань під егідою чемпіонату України; задоволення позовних вимог у частині заборони Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» підтвердить виключне право Федерації на проведення чемпіонату України і використання цього словосполучення як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках та написах; Федерація в силу приписів статті 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» не може мати прав на позначення «Чемпіонат України».

Ухвалою господарського суду міста Києва від 13.06.2016 залучено до участі у справі Міністерство молоді та спору України (далі - Міністерство) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

Міністерство 07.07.2016 подало суду відзив на позовну заяву, в якому фактично підтримало доводи позивача і зазначило таке: міжнародні спортивні змагання проводяться організаторами спортивних заходів на території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідної спортивної федерації із статусом національної спортивної федерації; наказом Міністерства від 17.03.2015 №727 надано статус національної спортивної федерації позивачу; Міністерством та Федерацією укладено договір від 02.09.2015 №121/5.2/15 про співпрацю.

Представник позивача у судовому засіданні 25.07.2016 надав пояснення по суті спору, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Представник третьої особи надав пояснення по суті спору, проти задоволення позовних вимог не заперечив.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

Ухвали господарського суду міста Києва від 19.05.2016, від 13.06.2016 і від 11.07.2016 надіслано відповідачу на адресу (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7), вказану у позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується відміткою канцелярії на звороті таких ухвал. Разом з тим, до матеріалів справи долучено конверти повернення з юридичної адреси відповідача з відмітками відділення поштового зв'язку «за закінченням встановленого строку зберігання» і ««за місцем обслуговування» - пропис кульковою ручкою «уточніть адресу»».

У підпункті 3.9.2 пункту 3.9 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначено, що, розпочинаючи судовий розгляд, суддя має встановити, чи повідомлені про час і місце цього розгляду особи, які беруть участь у справі, але не з'явилися у засідання. Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною у позовній заяві. У випадку нез'явлення в засідання представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в судовому засіданні 25.07.2016 без участі представника відповідача за наявними в ній матеріалами (стаття 75 Господарського процесуального кодексу України, далі - ГПК України).

Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають значення для розгляду справи по суті, проаналізувавши встановлені фактичні обставини справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представників позивача і третьої особи, господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до частин першої і четвертої статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» (далі - Закон) спортивні федерації (асоціації, спілки, об'єднання тощо) (далі - спортивні федерації) - це громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості, основними завданнями яких є: забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів; сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм; залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності; сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях; організація та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів; участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту; сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.

У найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє.

Федерація є неприбутковою всеукраїнською незалежною фізкультурно-спортивного спрямування організацією, головною метою якої є забезпечення та сприяння зростання рівня і масовості американського футболу в Україні на основі консолідації і координації зусиль громадян і організацій, зацікавлених у розвитку цього виду спорту.

Згідно з частинами шостою і сьомою статті 20 Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, може надати спортивній федерації статус національної спортивної федерації.

Статус національної спортивної федерації надається лише одній спортивній федерації з відповідного виду спорту, яка має всеукраїнський статус. Статус національної спортивної федерації інвалідів надається лише одній спортивній федерації окремо для інвалідів з ураженнями опорно-рухового апарату, вадами зору, слуху та розумового і фізичного розвитку.

Підпунктами 22 і 30 пункту 4 Положення про Міністерство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №220 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство відповідно до покладених на нього завдань: організовує та проводить чемпіонати України з видів спорту, визнаних в Україні, інші всеукраїнські та міжнародні спортивні заходи, забезпечує участь національних збірних команд у міжнародних змаганнях, погоджує проведення міжнародних змагань на території України; приймає рішення про надання громадській організації фізкультурно-спортивної спрямованості статусу національної або відмову в його наданні.

Відповідно до наказу Міністерства молоді та спорту України від 17.03.2015 №727 Федерації надано статус національної спортивної федерації.

Наказом Міністерства юстиції України від 18.01.2016 №106/5 підтверджено всеукраїнський статус Федерації.

Згідно із частиною восьмою статті 20 Закону спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту:забезпечують розвиток відповідного виду спорту; представляють вид спорту у відповідних міжнародних спортивних федераціях, перелік яких затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій Національного олімпійського комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, Спортивного комітету України, та на міжнародних спортивних змаганнях; здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань; інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, про проведення всіх спортивних заходів та про рейтинг спортсменів за підсумками змагань.

02.09.2015 Федерацією і Міністерством укладено договір №121/5.2/15 про співпрацю (далі - Договір), за умовами якого:

- Міністерство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сфері фізичної культури і спорту; Міністерство сприяє національним спортивним федераціям України у забезпеченні розвитку олімпійських і неолімпійських видів спорту; Федерація є добровільною, неприбутковою всеукраїнською громадською організацією фізкультурно-спортивної спрямованості, керується вимогами Конституції України, Закону, Закону України «Про громадські об'єднання», нормативно-правовими актами, що діють у сфері фізичної культури і спорту, регламентних вимог відповідної міжнародної спортивної організації, свого статуту, сприяє розвитку виду спорту - американського футболу (преамбула Договору);

- предметом Договору є співпраця між Міністерством і Федерацією з метою забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу (пункт 1.1 Договору);

- Міністерство уповноважує Федерацію щодо забезпечення розвитку виду спорту американського футболу і надає виключне право представляти вид спорту на міжнародних спортивних змаганнях, а також право на організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань з ваду спорту - американського футболу на території України та всеукраїнських спортивних заходів (пункт 1.2 Договору);

- рішення Міністерства, видані в межах його повноважень, є обов'язковими для виконання Федерацією (пункт 1.3 Договору);

- надані Міністерством повноваження щодо забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу не підлягають передачі Федерацією третій стороні (пункт 1.4 Договору);

- сторони за умовами Договору беруть на себе зобов'язання, які визначають умови спільної роботи з забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу (пункт 1.5 Договору);

- Федерація:

забезпечує зі своїми відокремленими підрозділами співпрацю щодо розвитку американського футболу в Україні з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування (підпункт 2.2.1 пункту 2.2 Договору);

надає у встановленому законодавством порядку пропозиції Міністерству, погоджені з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, щодо проведення на території України міжнародних спортивних змагань з американського футболу для подання заявок на включення їх до календарних планів відповідних міжнародних спортивних організацій (підпункт 2.2.4 пункту 2.2 Договору);

організовує проведення офіційних всеукраїнських та міжнародних змагань з американського футболу на території України на високому організаційному рівні, із забезпеченням кваліфікованого та об'єктивного суддівства (підпункт 2.2.14 пункту 2.2 Договору);

- Договір вступає в силу з дня його підписання сторонами і є чинним протягом терміну дії, наданого Федерації статусу національної спортивної федерації (пункт 6.1 Договору).

Договір підписано уповноваженими представниками Федерації і Міністерства та скріплено печатками.

У встановленому порядку Договір не оспорений, не розірваний, не визнаний недійсним.

Таким чином, Договір є дійсним, укладеним належним чином та є обов'язковим для виконання сторонами.

10.03.2016 Міністерством отримано від Ліги повідомлення, в якому остання повідомляє Міністерство про те, що: 04.03.2016 представники команд з американського футболу з'явилися до офісу Федерації для надання позивачу офіційних листів - відповідей на запити спортивного директора Федерації, відповідно до яких команди з американського футболу відмовились від участі в будь-яких заходах, змаганнях та чемпіонатах, організованих і проведених Федерацією; представники Федерації відмовилися приймати такі листи команд, тому їх було надіслано Федерації поштою; таким чином, Ліга повідомила Міністерство, що всі команди, за виключенням «Витязи», беруть участь в чемпіонаті з американського футболу 2016 року, організованому Лігою.

З викладеного вбачається, що відповідач вчиняє дії, спрямовані на проведення чемпіонату України з американського футболу, що є порушенням прав позивача.

Судом встановлено, що позивач відповідно до чинного законодавства України та умов Договору є єдиною громадською організацією, яка має повноваження на проведення на території України чемпіонату України з американського футболу.

Таким чином, позовні вимоги в частині заборони відповідачу проводити чемпіонат України з американського футболу на території України є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Що ж до позовних вимог в частині заборони Лізі проводити офіційні спортивні заходи з американського футболу на території України, то суд дійшов висновку про відмову у задоволення таких вимог, оскільки доказів порушення прав Федерації у цій частині позовних вимог суду не подано.

Крім того, позивач просить заборонити Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.

Матеріали справи не містять доказів, які підтверджують виключні майнові права інтелектуальної власності позивача на словосполучення «Чемпіонат України».

Так, відповідно до частин першої, другої і третьої статті 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» згідно з цим Законом не можуть одержати правову охорону позначення, які зображують або імітують: державні герби, прапори та інші державні символи (емблеми); офіційні назви держав; емблеми, скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій; офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма, печатки; нагороди та інші відзнаки.

Такі позначення можуть бути включені до знака як елементи, що не охороняються, якщо на це є згода відповідного компетентного органу або їх власників. Компетентним органом щодо назви держави є колегіальний орган, утворений Установою.

Згідно з цим Законом не можуть одержати правову охорону також позначення, які, зокрема: складаються лише з позначень чи даних, що є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв'язку з ними, зокрема вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг; складаються лише з позначень, що є загальновживаними символами і термінами.

Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог Федерації стосовно заборони Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.

Разом з тим, позивач просить суд заборонити громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості проведення чемпіонату України, а також офіційних спортивних заходів з американського футболу України.

Частиною першою статті 1 ГПК України встановлено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до статті 21 ГПК України сторонами в судовому процесі є позивач і відповідач.

Позивачами є підприємства та організації, зазначені у статті 1 цього Кодексу, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.

Відповідачами є юридичні особи та у випадках, передбачених цим Кодексом, - фізичні особи, яким пред'явлено позовну вимогу.

Згідно із статтями 32 і 33 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Таким чином, враховуючи, що позивачем не подано суду переліку громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, а також не подано доказів, які б підтверджували порушення його прав щодо проведення чемпіонату України і офіційних спортивних заходів з американського футболу України такими громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості, то позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

За приписами статті 49 ГПК України судові витрати зі справи слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 43, 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Заборонити громадській спілці «Українська ліга американського футболу» (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7; ідентифікаційний код 40298368) проведення чемпіонату України з американського футболу на території України.

3. Стягнути з громадської спілки «Українська ліга американського футболу» (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7; ідентифікаційний код 40298368) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання даного рішення суду, на користь громадської спілки «Національна федерація американського футболу України» (03151, м. Київ, вул. Михайла Мішина, 3, офіс 310; ідентифікаційний код 39288484) 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. судового збору.

4. Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 01.08.2016.

Суддя О. Марченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.07.2016
Оприлюднено02.08.2016
Номер документу59346905
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/8975/16

Постанова від 21.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 14.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 22.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 09.11.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Пантелієнко В.О.

Ухвала від 09.11.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Пантелієнко В.О.

Окрема думка від 09.11.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Пантелієнко В.О.

Ухвала від 01.09.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Пантелієнко В.О.

Рішення від 25.07.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 11.07.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні