ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, е-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.07.2016№910/8975/16
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. за участю секретаря судового засідання Грабовської А.С.,
розглянув у відкритому судовому засіданні
справу № 910/8975/16
за позовом громадської спілки «Національна федерація американського футболу України», м. Київ,
до громадської спілки «Українська ліга американського футболу», м. Київ,
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерство молоді та спорту України, м. Київ,
про заборону вчинення певних дій та заборону використання позначення,
за участю представників:
позивача - Горова О.В. (довіреність від 25.04.2016 №б/н);
відповідача - не з'явився;
третьої особи - Щербини С.А. (довіреність від 05.01.2016 №52/7.2).
Громадська спілка «Національна федерація американського футболу України» (далі - Федерація) звернулася до господарського суду міста Києва з позовом про:
- заборону громадській спілці «Українська ліга американського футболу» (далі - Ліга), а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості проведення чемпіонату України, а також офіційних спортивних заходів з американського футболу на території України;
- заборону Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 19.05.2016 порушено провадження у справі.
Федерація 09.06.2016 подала суду письмові пояснення, в яких зазначила, що: до складу Ліги увійшло (як засновники) 14 громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості з американського футболу; вони, незважаючи на те, що в американському футболі України є єдина спортивна федерація - позивач з правами на проведення в Україні всеукраїнських спортивних змагань з американського футболу, також оголосили проведення спортивних змагань під егідою чемпіонату України; задоволення позовних вимог у частині заборони Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» підтвердить виключне право Федерації на проведення чемпіонату України і використання цього словосполучення як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках та написах; Федерація в силу приписів статті 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» не може мати прав на позначення «Чемпіонат України».
Ухвалою господарського суду міста Києва від 13.06.2016 залучено до участі у справі Міністерство молоді та спору України (далі - Міністерство) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
Міністерство 07.07.2016 подало суду відзив на позовну заяву, в якому фактично підтримало доводи позивача і зазначило таке: міжнародні спортивні змагання проводяться організаторами спортивних заходів на території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідної спортивної федерації із статусом національної спортивної федерації; наказом Міністерства від 17.03.2015 №727 надано статус національної спортивної федерації позивачу; Міністерством та Федерацією укладено договір від 02.09.2015 №121/5.2/15 про співпрацю.
Представник позивача у судовому засіданні 25.07.2016 надав пояснення по суті спору, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник третьої особи надав пояснення по суті спору, проти задоволення позовних вимог не заперечив.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Ухвали господарського суду міста Києва від 19.05.2016, від 13.06.2016 і від 11.07.2016 надіслано відповідачу на адресу (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7), вказану у позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується відміткою канцелярії на звороті таких ухвал. Разом з тим, до матеріалів справи долучено конверти повернення з юридичної адреси відповідача з відмітками відділення поштового зв'язку «за закінченням встановленого строку зберігання» і ««за місцем обслуговування» - пропис кульковою ручкою «уточніть адресу»».
У підпункті 3.9.2 пункту 3.9 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначено, що, розпочинаючи судовий розгляд, суддя має встановити, чи повідомлені про час і місце цього розгляду особи, які беруть участь у справі, але не з'явилися у засідання. Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною у позовній заяві. У випадку нез'явлення в засідання представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в судовому засіданні 25.07.2016 без участі представника відповідача за наявними в ній матеріалами (стаття 75 Господарського процесуального кодексу України, далі - ГПК України).
Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають значення для розгляду справи по суті, проаналізувавши встановлені фактичні обставини справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представників позивача і третьої особи, господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до частин першої і четвертої статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» (далі - Закон) спортивні федерації (асоціації, спілки, об'єднання тощо) (далі - спортивні федерації) - це громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості, основними завданнями яких є: забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів; сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм; залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності; сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях; організація та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів; участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту; сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.
У найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє.
Федерація є неприбутковою всеукраїнською незалежною фізкультурно-спортивного спрямування організацією, головною метою якої є забезпечення та сприяння зростання рівня і масовості американського футболу в Україні на основі консолідації і координації зусиль громадян і організацій, зацікавлених у розвитку цього виду спорту.
Згідно з частинами шостою і сьомою статті 20 Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, може надати спортивній федерації статус національної спортивної федерації.
Статус національної спортивної федерації надається лише одній спортивній федерації з відповідного виду спорту, яка має всеукраїнський статус. Статус національної спортивної федерації інвалідів надається лише одній спортивній федерації окремо для інвалідів з ураженнями опорно-рухового апарату, вадами зору, слуху та розумового і фізичного розвитку.
Підпунктами 22 і 30 пункту 4 Положення про Міністерство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №220 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство відповідно до покладених на нього завдань: організовує та проводить чемпіонати України з видів спорту, визнаних в Україні, інші всеукраїнські та міжнародні спортивні заходи, забезпечує участь національних збірних команд у міжнародних змаганнях, погоджує проведення міжнародних змагань на території України; приймає рішення про надання громадській організації фізкультурно-спортивної спрямованості статусу національної або відмову в його наданні.
Відповідно до наказу Міністерства молоді та спорту України від 17.03.2015 №727 Федерації надано статус національної спортивної федерації.
Наказом Міністерства юстиції України від 18.01.2016 №106/5 підтверджено всеукраїнський статус Федерації.
Згідно із частиною восьмою статті 20 Закону спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту:забезпечують розвиток відповідного виду спорту; представляють вид спорту у відповідних міжнародних спортивних федераціях, перелік яких затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій Національного олімпійського комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, Спортивного комітету України, та на міжнародних спортивних змаганнях; здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань; інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, про проведення всіх спортивних заходів та про рейтинг спортсменів за підсумками змагань.
02.09.2015 Федерацією і Міністерством укладено договір №121/5.2/15 про співпрацю (далі - Договір), за умовами якого:
- Міністерство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сфері фізичної культури і спорту; Міністерство сприяє національним спортивним федераціям України у забезпеченні розвитку олімпійських і неолімпійських видів спорту; Федерація є добровільною, неприбутковою всеукраїнською громадською організацією фізкультурно-спортивної спрямованості, керується вимогами Конституції України, Закону, Закону України «Про громадські об'єднання», нормативно-правовими актами, що діють у сфері фізичної культури і спорту, регламентних вимог відповідної міжнародної спортивної організації, свого статуту, сприяє розвитку виду спорту - американського футболу (преамбула Договору);
- предметом Договору є співпраця між Міністерством і Федерацією з метою забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу (пункт 1.1 Договору);
- Міністерство уповноважує Федерацію щодо забезпечення розвитку виду спорту американського футболу і надає виключне право представляти вид спорту на міжнародних спортивних змаганнях, а також право на організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань з ваду спорту - американського футболу на території України та всеукраїнських спортивних заходів (пункт 1.2 Договору);
- рішення Міністерства, видані в межах його повноважень, є обов'язковими для виконання Федерацією (пункт 1.3 Договору);
- надані Міністерством повноваження щодо забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу не підлягають передачі Федерацією третій стороні (пункт 1.4 Договору);
- сторони за умовами Договору беруть на себе зобов'язання, які визначають умови спільної роботи з забезпечення розвитку виду спорту - американського футболу (пункт 1.5 Договору);
- Федерація:
забезпечує зі своїми відокремленими підрозділами співпрацю щодо розвитку американського футболу в Україні з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування (підпункт 2.2.1 пункту 2.2 Договору);
надає у встановленому законодавством порядку пропозиції Міністерству, погоджені з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, щодо проведення на території України міжнародних спортивних змагань з американського футболу для подання заявок на включення їх до календарних планів відповідних міжнародних спортивних організацій (підпункт 2.2.4 пункту 2.2 Договору);
організовує проведення офіційних всеукраїнських та міжнародних змагань з американського футболу на території України на високому організаційному рівні, із забезпеченням кваліфікованого та об'єктивного суддівства (підпункт 2.2.14 пункту 2.2 Договору);
- Договір вступає в силу з дня його підписання сторонами і є чинним протягом терміну дії, наданого Федерації статусу національної спортивної федерації (пункт 6.1 Договору).
Договір підписано уповноваженими представниками Федерації і Міністерства та скріплено печатками.
У встановленому порядку Договір не оспорений, не розірваний, не визнаний недійсним.
Таким чином, Договір є дійсним, укладеним належним чином та є обов'язковим для виконання сторонами.
10.03.2016 Міністерством отримано від Ліги повідомлення, в якому остання повідомляє Міністерство про те, що: 04.03.2016 представники команд з американського футболу з'явилися до офісу Федерації для надання позивачу офіційних листів - відповідей на запити спортивного директора Федерації, відповідно до яких команди з американського футболу відмовились від участі в будь-яких заходах, змаганнях та чемпіонатах, організованих і проведених Федерацією; представники Федерації відмовилися приймати такі листи команд, тому їх було надіслано Федерації поштою; таким чином, Ліга повідомила Міністерство, що всі команди, за виключенням «Витязи», беруть участь в чемпіонаті з американського футболу 2016 року, організованому Лігою.
З викладеного вбачається, що відповідач вчиняє дії, спрямовані на проведення чемпіонату України з американського футболу, що є порушенням прав позивача.
Судом встановлено, що позивач відповідно до чинного законодавства України та умов Договору є єдиною громадською організацією, яка має повноваження на проведення на території України чемпіонату України з американського футболу.
Таким чином, позовні вимоги в частині заборони відповідачу проводити чемпіонат України з американського футболу на території України є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Що ж до позовних вимог в частині заборони Лізі проводити офіційні спортивні заходи з американського футболу на території України, то суд дійшов висновку про відмову у задоволення таких вимог, оскільки доказів порушення прав Федерації у цій частині позовних вимог суду не подано.
Крім того, позивач просить заборонити Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.
Матеріали справи не містять доказів, які підтверджують виключні майнові права інтелектуальної власності позивача на словосполучення «Чемпіонат України».
Так, відповідно до частин першої, другої і третьої статті 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» згідно з цим Законом не можуть одержати правову охорону позначення, які зображують або імітують: державні герби, прапори та інші державні символи (емблеми); офіційні назви держав; емблеми, скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій; офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма, печатки; нагороди та інші відзнаки.
Такі позначення можуть бути включені до знака як елементи, що не охороняються, якщо на це є згода відповідного компетентного органу або їх власників. Компетентним органом щодо назви держави є колегіальний орган, утворений Установою.
Згідно з цим Законом не можуть одержати правову охорону також позначення, які, зокрема: складаються лише з позначень чи даних, що є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв'язку з ними, зокрема вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг; складаються лише з позначень, що є загальновживаними символами і термінами.
Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог Федерації стосовно заборони Лізі, а також громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості використання словосполучення «Чемпіонат України» як складової будь-якого зображення або позначення в рекламних оголошеннях, матеріалах, бланках, написах.
Разом з тим, позивач просить суд заборонити громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості проведення чемпіонату України, а також офіційних спортивних заходів з американського футболу України.
Частиною першою статті 1 ГПК України встановлено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Відповідно до статті 21 ГПК України сторонами в судовому процесі є позивач і відповідач.
Позивачами є підприємства та організації, зазначені у статті 1 цього Кодексу, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.
Відповідачами є юридичні особи та у випадках, передбачених цим Кодексом, - фізичні особи, яким пред'явлено позовну вимогу.
Згідно із статтями 32 і 33 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Таким чином, враховуючи, що позивачем не подано суду переліку громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, а також не подано доказів, які б підтверджували порушення його прав щодо проведення чемпіонату України і офіційних спортивних заходів з американського футболу України такими громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості, то позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
За приписами статті 49 ГПК України судові витрати зі справи слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 43, 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Заборонити громадській спілці «Українська ліга американського футболу» (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7; ідентифікаційний код 40298368) проведення чемпіонату України з американського футболу на території України.
3. Стягнути з громадської спілки «Українська ліга американського футболу» (04201, м. Київ, вул. Кондратюка, 7; ідентифікаційний код 40298368) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання даного рішення суду, на користь громадської спілки «Національна федерація американського футболу України» (03151, м. Київ, вул. Михайла Мішина, 3, офіс 310; ідентифікаційний код 39288484) 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. судового збору.
4. Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.
5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 01.08.2016.
Суддя О. Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2016 |
Оприлюднено | 02.08.2016 |
Номер документу | 59346905 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні