Ухвала
від 02.08.2016 по справі 913/828/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про порушення провадження у справі

02 серпня 2016 року Справа № 913/828/16

Провадження №15пд/913/828/16

За позовом Першого заступника прокурора Луганської області, м.Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі

позивача-1 - Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, м.Сєвєродонецьк Луганської області,

позивача-2 - Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, смт.Білокуракине Луганської області

до Селянського фермерського господарства "Ява", с.Солідарне Білокуракинського району Луганської області

про внесення змін до договору оренди земельних ділянок

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Дмітрієва К.С.

У засіданні брали участь:

від заявника - Хряк О.О. - прокурор відділу прокуратури Харківської області за службовим посвідченням;

від позивача-1 - представник не прибув;

від позивача-2 - представник не прибув;

від відповідача - Фоменко С.І. - виконуючий обов'язки директора за наказом №6 від 10.07.2013;

Кішар В.М. - представник за довіреністю №108 від 01.08.2016.

С У Т Ь С П О Р У:

Перший заступник прокурора Луганської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Селянського фермерського господарства "Ява" про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, укладеного 25.04.2003 між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області (орендодавець) та Селянським фермерським господарством "Ява" (орендар), зареєстрованого в Білокуракинському районному реєстраційному окрузі Луганської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.04.2003 №258, предметом якого є земельна ділянка загальною площею 159,10 га, а саме: п.2.3 договору викласти у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на р/р: 33218812700132 в УДК у Білокуракинському районі, МФО 804013, код ЄДРПОУ 24046834, код платежу 13050200".

Дослідивши позовні матеріали та подані документи, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

15.07.2016 (відповідно до відбитку штемпеля на поштовому конверті) Перший заступник прокурора Луганської області звернувся до господарського суду з зазначеним позовом.

Ухвалою господарського суду від 20.07.2016 призначено розгляд в судовому засіданні питання щодо підтвердження підстав представництва Першим заступником прокурора Луганської області інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими вимогами.

Прокурор листом №05/2-298 вих-16 від 28.07.2016 зазначив, що обґрунтування підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді підтримує у повному обсязі.

Представники позивачів в судове засідання не прибули, пояснень чи заперечень з питання щодо підтвердження підстав представництва Першим заступником прокурора Луганської області інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими позовними вимогами не надали, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином, з огляду на що заява розглядається за їх відсутності на підставі наданих заявником матеріалів.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва Першим заступником прокурора Луганської області в господарському суді інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з наведеними позовними вимогами, господарський суд виходить з наступного.

Згідно з ч.1 ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру". Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

За змістом ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також уразі відсутності такого органу.

Частиною 4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.

Позовні вимоги заявника обґрунтовані тим, що 27.03.2014 Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" №1166-VII внесені зміни до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України і встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. У зв'язку з цим Головним управлінням Дергеокадастру у Луганській області 14.01.2016 на адресу відповідача спрямовано лист за №ДС-27-12-7777.5-124/10-16 щодо перегляду розміру орендної плати, яким відповідачу запропоновано звернутись для приведення у відповідність до чинного законодавства договору оренди землі від 25.04.2003, укладеного між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Селянським фермерським господарством "Ява" відносно земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, та внесення відповідних змін, проте відповідач додаткову угоду не уклав.

Відповідно до ч.ч.1, 3 ст.63 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України.

У відповідності до п.4 ч.1 ст.69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду сільських бюджетів належить податок на майно, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування.

Згідно з пп.265.1.3 п.265.1 ст.265 Податкового кодексу України податок на майно складається з плати за землю.

На думку прокурора, ухилення від укладення додаткової угоди призводить до неповного надходження платежів за використання землі, яка перебуває комунальній власності, що в свою чергу, призводить до невиконання прибуткової частини місцевого бюджету, чим порушуються інтереси держави.

Статтею 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що для реалізації наданих повноважень державні адміністрації можуть звертатись до суду з позовом.

Дослідивши зміст позовних вимог, господарський суд відзначає наступне.

Відповідно до п.1 договору оренду землі від 25.04.2003, який укладений між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Селянським фермерським господарством "Ява", його предметом є земельна ділянка загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада.

Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства (п.2.1 договору).

На момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, тобто у 2003 році, у відповідності до приписів Земельного кодексу України право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою було віднесено до повноважень Білокуракинської районної державної адміністрації, яка є орендодавцем за договором оренди землі.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VI від 06.09.2012, яким повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення віднесено до компетенції Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин.

Частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України встановлено, що Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі-Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру (п.1); Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (п.п.31 п.4);

Відповідно до п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.02.2015 №14, головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Пунктом 3 цього ж Положення встановлено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, зокрема Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України (п.п.12 п.4 Положення).

Відповідно до ст.28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

На думку господарського суду з наведених положень законодавства випливає, що Білокуракинська районна державна адміністрація як сторона договору оренди землі від 25.04.2003 та Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, яке наразі розпоряджається земельними ділянками сільськогосподарського призначення, могли самостійно звернутися до суду з вимогою про внесення змін до вказаного договору оренди землі.

При цьому, не зважаючи на наявність в Білокуракинської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області повноважень щодо звернення до суду з відповідним позовом, вони протягом тривалого часу не вжили заходів щодо приведення умов договору у відповідність до чинного законодавства. Доказів протилежного Білокуракинською районною державною адміністрацією та Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області не представлено.

Вимога щодо попереднього повідомлення Білокуракинської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про намір звернутися до суду за захистом інтересів держави з заявленим позовом виконана заявником, що підтверджується листами №05/1-238 вих16 від 23.06.2016 та №05/1-237 вих16 від 23.06.2016.

За таких обставин господарський суд погоджується з твердженням заявника, що позивачами не вжито заходів, спрямованих на внесення змін до договору оренди землі від 25.04.2003 та наявність у даному випадку підстав для представництва прокурором інтересів держави у відповідності до ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Вирішуючи питання щодо прийняття позовної заяви до розгляду, господарський суд, приходить до висновку про достатність поданих матеріалів та необхідність порушення провадження у справі.

Керуючись ст.23 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст.29, 61, 64, 65, 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

У Х В А Л И В :

1. Підтвердити підстави представництва Першим заступником прокурора Луганської області інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими позовними вимогами.

2. Порушити провадження у справі та прийняти позовну заяву до розгляду.

3. Розгляд справи призначити на 01.09.2016 о 10 год. 40 хв.

4. Засідання відбудеться в приміщенні господарського суду за адресою: м.Харків, проспект Науки, 5, в залі судових засідань №109 .

5. Зобов'язати прокурора:

- подати письмові пояснення щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, на момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, на момент укладення угоди про зміну договору оренди землі від 15.07.2011 та на момент звернення з позовом до суду (2016);

- подати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада на момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, на момент укладення угоди про зміну договору оренди землі від 15.07.2011 та на момент звернення з позовом до суду (2016);

- подати розпорядження Білокуракинської районної державної адміністрації №469 від 12.09.2008, №35 від 29.01.2009, №119 від 01.04.2011;

- подати всі додатки та додаткові угоди до договору оренди землі від 19.04.2006;

- подати письмові пояснення щодо звернення до відповідача з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі від 25.04.2003, державна реєстрація від 29.04.2003 за №258; документальні підтвердження вказаних обставин;

- подати документальне підтвердження віднесення земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, до земель сільськогосподарського призначення державної власності;

- забезпечити явку представника в судове засідання.

6. Зобов'язати позивача-1:

- подати письмові пояснення на позовну заяву;

- подати письмові пояснення щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, на момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, на момент укладення угоди про зміну договору оренди землі від 15.07.2011 та на момент звернення з позовом до суду (2016);

- подати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада на момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, на момент укладення угоди про зміну договору оренди землі від 15.07.2011 та на момент звернення з позовом до суду (2016);

- подати документальне підтвердження віднесення земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, до земель сільськогосподарського призначення державної власності;

- подати письмові пояснення щодо звернення до відповідача з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі від 25.04.2003, державна реєстрація від 29.04.2003 за №258; документальні підтвердження вказаних обставин.

7. Зобов'язати позивача-2:

- подати письмові пояснення на позовну заяву;

- подати письмові пояснення щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада, на момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, на момент укладення угоди про зміну договору оренди землі від 15.07.2011 та на момент звернення з позовом до суду (2016);

- подати розпорядження Білокуракинської районної державної адміністрації №469 від 12.09.2008, №35 від 29.01.2009, №119 від 01.04.2011.

8. Зобов'язати відповідача:

- подати відзив на позовну заяву, докази його надсилання заявнику та позивачам, документальне підтвердження викладених у відзиві доводів;

- документи у підтвердження правового статусу;

- при наявності заперечень по справі - документальне підтвердження.

Явка повноважних та компетентних представників сторін у судове засідання на їх розсуд.

Звернути увагу учасників судового процесу, що відповідно до ч.2 ст.36 Господарського процесуального кодексу України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії. Пунктом 5.27 Національного стандарту України "Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації" (ДСТУ 4163-2003) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів "Згідно з оригіналом", назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії; підпис такої особи засвідчується відбитком печатки підприємства, установи, організації (за наявності); засвідчуватись має кожна сторінка документу.

Ухвала набирає законної сили з моменту її винесення.

Суддя С.В. Смола

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення02.08.2016
Оприлюднено08.08.2016
Номер документу59415128
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/828/16

Рішення від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 02.08.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 20.07.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні