ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
04 жовтня 2016 року Справа № 913/828/16
Провадження №15пд/913/828/16
За позовом Першого заступника прокурора Луганської області, м.Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі
позивача-1 - Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, м.Сєвєродонецьк Луганської області,
позивача-2 - Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, смт.Білокуракине Луганської області
до Селянського фермерського господарства "Ява", с.Солідарне Білокуракинського району Луганської області
про внесення змін до договору оренди земельних ділянок
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Дмітрієва К.С.
У засіданні брали участь:
від заявника - Алекаєв Ю.В. - прокурор відділу прокуратури Харківської області на підставі службового посвідчення;
від позивача-1 - представник не прибув;
від позивача-2 - представник не прибув;
від відповідача - представник не прибув.
С У Т Ь С П О Р У:
15.07.2016 (відповідно до відбитку штемпеля на поштовому конверті) Перший заступник прокурора Луганської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Селянського фермерського господарства "Ява" про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, укладеного 25.04.2003 між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області (орендодавець) та Селянським фермерським господарством "Ява" (орендар), зареєстрованого в Білокуракинському районному реєстраційному окрузі Луганської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.04.2003 №258, предметом якого є земельна ділянка загальною площею 159,10 га, а саме: п.2.3 договору викласти у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на р/р: 33218812700132 в УДК у Білокуракинському районі, МФО 804013, код ЄДРПОУ 24046834, код платежу 13050200".
Ухвалою господарського суду від 20.07.2016 призначено розгляд в судовому засіданні питання щодо підтвердження підстав представництва Першим заступником прокурора Луганської області інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими вимогами.
Прокурор листом №05/2-298 вих-16 від 28.07.2016 зазначив, що обґрунтування підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді підтримує у повному обсязі.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 02.08.2016 підтверджено підстави представництва Першим заступником прокурора Луганської області інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими позовними вимогами, порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 01.09.2016.
Позивач-1 листом №ДС-9-12-0.7-3361/18-16 від 01.09.2016, який надійшов на адресу електронної пошти суду, зазначив, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства Селянському (фермерському) господарству "Ява" на момент укладення договору оренди та на сьогоднішній день не розроблялась та Білокуракинською районною радою не затверджувалась, витяги з технічної документації не видавалися; що оскільки нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, на виконання вимог ст.271 Податкового кодексу України, ст.5 Закону України "Про оцінку земель" для внесення змін до діючого договору оренди щодо зміни розміру орендної плати необхідно провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки, отримати рішення районної ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; що 14.01.2016 відповідачеві направлено лист №ДС-27-12-7777.5-124/18-16 щодо перегляду розміру орендної плати та запропоновано звернутись до Головного управління для приведення у відповідність до чинного законодавства договору оренди землі, але відповідач для укладення додаткової угоди не звертався.
Відповідач відзивом б/н від 11.08.2016 зазначив, що проти позовних вимог не заперечує.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 01.09.2016 розгляд справи відкладений на 19.09.2016.
Прокурор листом №05/2-357 вих.16 від 16.09.2016, який надійшов на адресу електронної пошти суду, зазначив, що відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Луганській області технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства СФГ "Ява" на момент укладання договору оренди, на момент укладання угоди про зміну договору оренди та на теперішній час не розроблялася та Білокуракинською районною радою не затверджувалась; що спірна земельна ділянка належить до земель сільськогосподарського призначення, а розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки на момент укладення додаткових угод до договору оренди землі від 05.02.2009 та 15.07.2011 визначався з розрахунку середньої вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда", який становить 3448 грн 99 коп. в цінах 1995 року; що Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області вживаються заходи щодо регулювання питання проведення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки.
Позивач-1 листом б/н та без дати, який надійшов на адресу електронної пошти суду, повідомив, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства СФГ "Ява" на момент укладання договору оренди, на момент укладання угоди про зміну договору оренди та на теперішній час не розроблялася та Білокуракинською районною радою не затверджувалась; що в договорі оренди земельної ділянки, який був укладений в 2003 році, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не була вказана.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 19.09.2016 було продовжено строк розгляду справи на 15 днів; розгляд справи відкладений на 04.10.2016.
Позивач-1 листом №ДС-9-12-0.7-3594/18-16 від 19.09.2016 зазначив, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства СФГ "Ява" на момент укладання договору оренди, на момент укладання угоди про зміну договору оренди та на теперішній час не розроблялася та Білокуракинською районною радою не затверджувалась; що в договорі оренди земельної ділянки, який був укладений в 2003 році, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не була вказана; що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки на момент складання додаткових угод від 05.02.2009, від 15.07.2011 до договору оренди землі був визначений з розрахунку середньої вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда", який становить 3448 грн 99 коп. в цінах 1995 року.
Прокурор листом №05/2-375 вих.16 від 04.10.2016, який надійшов на адресу електронної пошти суду, зазначив, що відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених ст.15 Закону України "Про оренду землі", а також порушення вимог ст.ст.4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону; що надання пояснень відносно заявлених позовних вимог з урахуванням правових позицій Верховного Суду України є недоцільним, оскільки правову позицію до даних спірних відносин застосувати неможливо, так як вимоги прокурора стосуються внесення змін до договору оренди земельних ділянок, а не визнання договору недійсним.
Сторони не скористалися своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечили участі повноважних та компетентних представників у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
У судовому засіданні 04.10.2016 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Згідно з ч.1 ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру". Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.
За змістом ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також уразі відсутності такого органу.
Частиною 4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.
Відповідно до п.1 договору оренду землі від 25.04.2003, який укладений між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Селянським фермерським господарством "Ява", його предметом є земельна ділянка загальною площею 159,10 га, яка знаходиться за адресою: Лозно-Олександрівська селищна рада.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства (п.2.1 договору).
На момент укладення договору оренди землі від 25.04.2003, тобто у 2003 році, у відповідності до приписів Земельного кодексу України право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою було віднесено до повноважень Білокуракинської районної державної адміністрації, яка є орендодавцем за договором оренди землі.
З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VI від 06.09.2012, яким повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення віднесено до компетенції Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин.
Частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України встановлено, що Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі-Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру (п.1); Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (п.п.31 п.4);
Відповідно до п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.02.2015 № 14, головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Пунктом 3 цього ж Положення встановлено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, зокрема Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України (п.п.12 п.4 Положення).
Відповідно до ст.28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Таким чином, оскільки Білокуракінська районна державна адміністрація та Головне управління Держгеокадастру у Луганській області могли самостійно звернутися до суду з вимогою про внесення змін до вказаного договору оренди землі, але не зробили цього, тому Перший заступник прокурора Луганської області правомірно звернувся до суду з позовом щодо приведення умов договору у відповідність до чинного законодавства.
Розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації №181 від 22.04.2003 "Про затвердження проекту відведення земельних ділянок, які надаються в оренду строком на 5 років ФГ "Ява" для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Лозно-Олександрівської селищної ради", зокрема, було затверджено проект відведення земельних ділянок, які надаються в оренду строком на 5 років фермерському господарству "Ява" для ведення фермерського господарства із земель державної власності на території Лозно-Олександрівської селищної ради.
25.04.2003 між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Фермерським господарством "Ява" було укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець на підставі розпорядження №181 від 22.04.2003 Білокуракинської районної державної адміністрації передає в оренду земельну ділянку, що знаходиться в її державній власності, а орендар набуває право на оренду цієї земельної ділянки, яка знаходиться за адресою Лозно-Олександрівська селищна рада, згідно плану (схеми), яка є невід'ємною частиною цього договору (п.1.1 договору).
Відповідно до п.1.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 159,10 га, у тому числі ріллі 158,17 га, солонець 0,93 га строком на 5 років із земель державної власності Лозно-Олександрівської селищної ради Білокуракинського району Луганської області.
Згідно з п.2.2 договору він укладається на 5 років.
Ставка орендної плати за використання земельної ділянки становить 50 грн за 1 га ріллі в рік. Орендна плата сплачується орендарем щомісячно з помісячною розбивкою платежів (п.2.3 договору).
Зміна умов договору та його розірвання можливе за взаємною згодою сторін. Зміна умов договору здійснюється шляхом підписання додаткової угоди, яка є невід'ємною частиною цього договору (п.5.1 договору).
Розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації №469 від 12.09.2008 було, зокрема, вирішено поновити договір оренди земельної ділянки загальною площею 159,10 га, в т.ч. ріллі - 158,17 га, солонець - 0,93 га, терміном на п'ять років, раніше наданої СФГ "Ява" для ведення фермерського господарства, із земель державної власності на території, яка за даними земельного кадастру враховується в Лозно-Олександрівській селищній раді; встановлено орендну плату в розмірі 90 грн 00 коп. за 1 га ріллі в рік.
В подальшому між сторонами було укладено угоду про зміну договору оренди землі, державна реєстрація від 23.09.2008 за №209557/040841500060, якою сторони виклали п.2.2 договору: "Термін договору. Договір діє до 12.09.2013"; п.2.3 договору виклали в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить - 90 грн 00 коп. за 1 га ріллі в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 14319 грн 00 коп. Орендна плата вноситься орендарем до 30 числа кожного місяця шляхом перерахування орендної плати за місяць на розрахунковий рахунок Лозно-Олександрівської селищної ради, МФО 804013, код ЄДРПО 24046834, код доходу 13050200, р/р 33219812700120 в УДК у Білокуракинському районі. Орендар зобов'язаний в січні місяці поточного року в відділенні держказначейства Білокуракинського району, уточнювати рахунок, на який сплачується орендна плата. Орендна плата сторонами переглядається один раз на три роки. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації №35 від 29.01.2009 було, зокрема, вирішено внести зміни в п.1.4 договору оренди землі: "Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить - 1658275 грн 00 коп.", в п.2.2 договору: "Договір укладено на 15 років і діє до 01.02.2024"; п.2.3 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що на момент підписання становить: 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок в рік, відповідна сума орендної плати за один календарний рік складає 16582 грн 75 коп. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням щорічної індексації грошової оцінки земель. Орендна плата переглядається один раз на 3 роки".
05.02.2009 між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Фермерським господарством "Ява" було укладено угоду про внесення змін до договору оренди землі, якою доповнено договір п.1.4 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1658275 грн 00 коп."; змінено абз.1 п.2.2 "Термін договору. Договір діє до 01.02.2024"; змінено абз.1 п.2.3 договору "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що на момент підписання становить: 1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 16582 грн 75 коп. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням щорічної індексації грошової оцінки земель. Орендна плата вноситься орендарем до 30 числа кожного місяця шляхом перерахування орендної плати за місяць на розрахунковий рахунок Лозно-Олександрівської селищної ради, МФО 804013, код ЄДРПО 24046834, код доходу 13050200, р/р 33219812700120 в УДК у Білокуракинському районі. Орендар зобов'язаний в січні місяці поточного року в відділенні держказначейства Білокуракинського району, уточнювати рахунок, на який сплачується орендна плата. Орендна плата сторонами переглядається один раз на три роки.
Розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації №119 від 01.04.2011 було, зокрема, вирішено затвердити протокол засідання районної робочої групи, створеної розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації від 17.03.2009 за №121 для розгляду питань щодо встановлення ставок орендної плати за використання земель державної власності за межами населених пунктів району (п.1 розпорядження); встановлено ставки орендної плати за використання земель державної власності (сільськогосподарські угіддя) по договорах оренди земельних ділянок, термін яких на даний час триває, або закінчується, в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Луганській області.
15.07.2011 Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Фермерським господарством "Ява" було укладено угоду про внесення змін до договору оренди землі, якою змінено п.1.4 договору "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1755949 грн 70 коп."; змінено абз.1 п.2.3 договору "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що на момент підписання становить: 2,8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 49166 грн 59 коп. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням щорічної індексації грошової оцінки земель".
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 ст.632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу
та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч.1 ст.15, ст.21 Закону України "Про оренду землі".
Частиною 1 ст.21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з абз.1 п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
З огляду на викладене суд приходить до висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель .
Господарський суд заважує, що договір оренди землі від 25.04.2003 був укладений до набрання чинності Законом України "Про оцінку земель". Вказаний Закон був прийнятий Верховною Радою України 11.12.2003 і набрав чинності з 13.01.2004. А отже на момент укладення додаткових угод від 05.02.2009, від 15.07.2011 нормативна грошова оцінка мала визначатися у відповідності до положень Закону України "Про оцінку земель".
Позивачем-1 в листі №ДС-9-12-0.7-3594/18-16 від 19.09.2016 зазначено про те, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки на момент укладання додаткових угод від 05.02.2009, від 15.07.2011 був визначений з розрахунку середньої вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда", який становив 3448 грн 99 коп. в цінах 1995 року.
Відповідно до пояснень прокурора, викладених в листі №05/2-357 вих.16 від 16.09.2016, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства СФГ "Ява" на момент укладання договору оренди, на момент укладання угоди про зміну договору оренди та на теперішній час не розроблялася та Білокуракинською районною радою не затверджувалась; спірна земельна ділянка належить до земель сільськогосподарського призначення, а розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки на момент укладення додаткових угод до договору оренди землі від 05.02.2009 та 15.07.2011 визначався з розрахунку середньої вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда", який становить 3448 грн 99 коп. в цінах 1995 року.
Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно з ч.1 ст.34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Прокурором в порушення приписів ст.ст.33, 34 Господарського процесуального кодексу України не надано суду доказів на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га, яка орендується Селянським (фермерським) господарством "Ява", на момент укладення додаткових угод до договору оренди землі від 05.02.2009 та від 15.07.2011, а також щодо визначення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки з розрахунку середньої вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда". Крім того, з наданих прокурором документів неможливо встановити правовий зв'язок між земельною ділянкою, яка перебуває в оренді у відповідача, та середньою вартості 1 га ріллі по КСП "Заріччя" та КСП "Правда".
Також, відповідно до пояснень позивача-1, викладених в листі №ДС-9-12-0.7-3361/18-16 від 01.09.2016, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га для ведення фермерського господарства Селянському (фермерському) господарству "Ява" на момент укладення договору оренди та на сьогоднішній день не розроблялась та Білокуракинською районною радою не затверджувалась, витяги з технічної документації не видавалися; що оскільки нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, на виконання вимог ст.271 Податкового кодексу України, ст.5 Закону України "Про оцінку земель" для внесення змін до діючого договору оренди щодо зміни розміру орендної плати необхідно провести нормативну грошову оцінку земельної ділянки, отримати рішення районної ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Господарський суд констатує, що нормативна грошова оцінка земельної у визначеному законодавством порядку не проводилась. Відповідний витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 159,1 га, яка орендується відповідачем, в порушення приписів ст.20 Закону України "Про оцінку земель" не оформлювався. За таких обставин, судом не приймається до уваги наведене у п.3 розпорядження голови Білокуракинської районної державної адміністрації від 01.04.2011 №119 (а.с.108-109) щодо встановлення ставки орендної плати за використання земель державної власності (сільськогосподарські угіддя) по договорах оренди земельних ділянок, термін яких на даний час триває, або закінчується, в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Луганській області.
Таким чином, внесення до договору оренди положень щодо визначення розміру орендної плати в розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки відносно земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких не проведена, неможливе, тому суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Правова позиція з вказаного питання викладена в постановах Верховного Суду України від 11.05.2016 у справі №6-824цс16, від 01.07.2015 у справі №3-298гс15, від 01.07.2015 у справі №3-297гс15, від 20.05.2015 у справі №3-70гс15.
Водночас суд зазначає наступне.
У пп.2.4 п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено, що у процесі вирішення спору сторони можуть самі усунути у встановленому порядку порушення, які тягнуть за собою визнання правочину недійсним, зокрема, шляхом: вчинення нового правочину; погодження правочину з відповідним державним органом, якщо це необхідно було для даного правочину, а таке погодження не було раніше здійснено тощо. Сторони також не позбавлені права вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом (крім зміни ціни в договорі після його виконання, оскільки згідно з частиною третьою статті 632 ЦК України така зміна не допускається). Якщо згаданий правочин (про внесення змін) не суперечить вимогам закону, господарський суд приймає судове рішення, виходячи з його умов. При цьому господарським судам необхідно мати на увазі, що законом не передбачено заборони стосовно надання правочинові, - в тому числі про внесення змін до іншого правочину, - за згодою сторін зворотної дії в часі.
Головне Управління Держгеокадастру у Луганській області 14.01.2016 звернулося до відповідача з листом №ДС-27-12-7777.5-121/18-16, в якому, зокрема, зобов'язав провести нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки
З огляду на викладене, господарський суд приходить до висновку про те, що сторони у справі не позбавлені можливості, провівши нормативну грошову оцінку земельної ділянки, вчинити правочин про внесення змін до договору оренди землі від 25.04.2003 в частині визначення розміру орендної плати в залежності від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та привести договір оренди землі у відповідність до положень Закону України "Про оцінку земель". Відтак господарський суд не вважає за необхідне визнавати недійсним в порядку п.1 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України договір оренди землі 25.04.2003, укладений між Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області та Селянським (фермерським) господарством "Ява" відносно земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 159,10 га.
Судові витрати зі сплати судового збору покладаються на прокурора згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. В позові Першого заступника прокурора Луганської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області до Селянського (фермерського) господарства "Ява" відмовити повністю.
2. Судові витрати зі сплати судового збору віднести на прокурора.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 06.10.2016.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2016 |
Оприлюднено | 11.10.2016 |
Номер документу | 61847245 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні