ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 липня 2016 року м. Київ К/800/37166/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Швеця В.В.,
Ситникова О.Ф.,
Черпака Ю.К.,
при секретарі Лопушенко О.В.,
за участю:
позивача ОСОБА_4,
представників відповідачів Літовкіної Л.В.,
Хотіної О.О.,
Шишлюк С.О.,
Мацеса Г.В,
провівши в відкритому судовому засіданні касаційний розгляд адміністративної справи
за позовною заявою ОСОБА_4 до Служби у справах дітей Черкаської міської ради, Черкаської міської ради, Виконавчого комітету Черкаської міської ради, Департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради про визнання дій суб'єкта владних повноважень неправомірними, скасування наказу, зобов'язання вчинити певні дії,
провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Служби у справах дітей Черкаської міської ради на постанову Соснівського районного суду міста Черкаси від 20 травня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2015 року,
в с т а н о в и л а:
У лютому 2015 року ОСОБА_4 звернулася до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просила:
- визнати дії начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради Шишлюк С.О. щодо видачі наказу від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби» протиправними;
- скасувати наказ начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради Шишлюк С.О. від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби»;
- зобов'язати начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради Шишлюк С.О. здійснити перерахунок заробітної плати з листопада 2011 року з урахуванням індексації та виплатити недоплачену суму коштів;
- обов'язати виконавчий комітет Черкаської міської ради виділити кошти Службі у справах дітей для погашення заборгованості по заробітній платі, яка виникла в результаті протиправних дій посадових осіб Служби у справах дітей щодо ненарахування індексації на заробітну плату.
Постановою Соснівського районного суду міста Черкаси від 20 травня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2015 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради щодо видання наказу від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби». Скасовано наказ начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби». Зобов'язати Службу у справах дітей Черкаської міської ради здійснити перерахунок заробітної плати ОСОБА_4 за період з листопада 2011 року по травень 2015 року виходячи з базового місяця для нарахування індексації працівникам служби - лютий 2008 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В обґрунтування касаційної скарги Служба у справах дітей Черкаської міської ради посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права, у зв'язку з чим ставить питання про скасування ухвалених ними рішень та прийняття нового про відмову в задоволенні позову.
В запереченні на касаційну скаргу позивач просить залишити без змін рішення судів попередніх, посилаючись на їх законність і обґрунтованість.
Заслухавши доповідь судді, пояснення позивача та представників осіб, які беруть участь у розгляді справи, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами встановлено, що ОСОБА_4 з 1996 року працювала в Службі у справах дітей виконавчого комітету Соснівської районної ради міста Черкаси, з 2005 року - на посаді головного спеціаліста.
Згідно з пунктом 2 рішення 3-ї сесії Черкаської міської ради від 11 серпня 2011 року № 3-3 «Про припинення районних у місті Черкаси рад та їх виконавчих органів» припинено діяльність юридичної особи Соснівської районної ради міста Черкаси, в тому числі і Служби у справах дітей Соснівської районної ради міста Черкаси.
Рішенням Черкаської міської ради від 8 вересня 2011 року № 3-126 «Про внесення змін в рішення Черкаської міської ради від 11 серпня 2011 року № 3-3, від 11 серпня 2011 року № 3-4, від 8 вересня 2011 року № 3-115» припинено діяльність Служби у справах дітей виконавчого комітету Соснівської районної ради шляхом приєднання до служби у справах дітей Черкаської міської ради.
Згідно з пунктом 2.3 цього ж рішення Черкаська міська служба визначена правонаступником вказаної служби.
Розпорядженням Виконавчого комітету Соснівської районної ради міста Черкаси від 15 листопада 2011 року ОСОБА_4 звільнено з посади головного спеціаліста служби у справах дітей згідно з пунктом 5 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, у зв'язку з переведенням на роботу в Службу у справах дітей Черкаської міської ради за її згодою.
18 листопада 2011 року розпорядження міського голови міста Черкаси № 586-р ОСОБА_4 призначено в Службу у справах дітей Черкаської міської ради на посаду головного спеціаліста сектору опіки, піклування та усиновлення дітей відділу у справах дітей Соснівського району як таку, що зарахована до кадрового резерву, з 17 листопада 2011 року
В ході зазначених реорганізаційних заходів начальником служби у справах дітей Черкаської міської ради Шишлюк С.О. 27 грудня 2011 року прийнято наказ № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби», відповідно до якого для проведення індексації працівникам Служби у справах дітей Черкаської міської ради визначено базовим місяцем листопад 2011 року.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що начальник Служби у справах дітей Черкаської міської ради Шишлюк С.О. приймаючи спірний наказ не врахувала пункт 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, якими передбачено, що базовим місяцем при проведенні індексації є місяць підвищення грошових доходів населення. Для працівників переведених на іншу роботу базовим є місяць підвищення доходу на суму, більшу ніж сума індексації, за рахунок основної заробітної плати та її постійних складових або місяць зміни умов оплати праці. В даному випадку таким місяцем є лютий 2008 року.
Колегія суддів погоджується з таким висновком з огляду на таке.
Пунктом 19 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 6 листопада 1992 року № 9 роз'яснено, що розглядаючи трудові спори, пов'язані зі звільненням, суди зобов'язані з'ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не дав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався працівник переважним правом на залишенні на роботі та чи попереджувався він за 2 місяці про наступне вивільнення.
У випадках зміни власника підприємства (установи, організації) чи його реорганізації (злиття з іншим підприємством, приєднання до іншого підприємства, поділу підприємства, виділення з нього одного або кількох нових підприємств, перетворення одного підприємства і інше, наприклад, державного підприємства в орендне підприємство або підприємства в господарське товариство) дія трудового договору не припиняється.
Відповідно до частини другої статті 36 КЗпП України зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору. У разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується.
Як встановлено судами, ОСОБА_4 з 1996 року працювала у Службі у справах дітей виконавчого комітету Соснівської районної ради міста Черкаси, з 2005 року - на посаді головного спеціаліста. З 16 листопада 2011 року ОСОБА_4 звільнено з посади за пунктом 5 частини першої статті 36 КЗпП України, у зв'язку з переведенням на посаду головного спеціаліста Служби у справах дітей Черкаської міської ради.
Відповідно до пункту 2 рішення 3-ї сесії Черкаської міської ради від 11серпня 2011 року № 3-3 «Про припинення районних у місті Черкаси рад та їх виконавчих органів» припинено діяльність юридичної особи Соснівської районної ради міста Черкаси, в тому числі, і Служби у справах дітей Соснівської районної ради міста Черкаси.
Рішенням Черкаської міської ради від 8 вересня 2011 року № 3-126 «Про внесення змін в рішення Черкаської міської ради від 11 серпня 2011 року № 3-3 від 11 серпня 2011 року № 3-4, від 8 вересня 2011 року № 3-115» припинено діяльність Служби у справах дітей виконавчого комітету Соснівської районної ради шляхом приєднання до Служби у справах дітей Черкаської міської ради.
Згідно з пунктом 2.3 цього ж рішення Черкаська міська служба визначена правонаступником вказаної служби.
За вказаних обставин, суди дійшли обґрунтованого висновку, що Служба у справах дітей вцілому реорганізована, а ОСОБА_4 не звільнялась з роботи, а переведена на роботу у Службу у справах дітей Черкаської міської ради та не може вважатися звільненою з одного підприємства та працевлаштованою на інше, а тому не є новопризначеним працівником, у зв'язку з чим, дії керівника Служби у справах дітей при виданні спірного наказу необхідно розглядати з огляду реорганізації юридичної особи, а не ліквідації.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, який дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів та послуг. Індексація грошових доходів громадян, по суті, є державною гарантією, що компенсує підвищення індексу споживчих цін.
Згідно з пунктом 1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення від 17 липня 2003 року № 1078 індексацію зобов'язані проводити всі роботодавці, у тому числі фізичні особи - підприємці, які використовують працю найманих працівників.
З огляду на наведе, колегія суддів погоджується з висновком судів, що начальник служби приймаючи спірний наказ не врахувала пункт 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення від 17 липня 2003 року № 1078, відповідно до якого базовим місяцем при проведенні індексації є місяць підвищення грошових доходів населення. Для працівників переведених на іншу роботу базовим є місяць підвищення доходу на суму, більшу ніж сума індексації, за рахунок основної заробітної плати та її постійних складових або місяць зміни умов оплати праці. В даному випадку таким місяцем є лютий 2008 року.
Відповідно до довідки про доходи ОСОБА_4 станом на момент її переведення 17 листопада 2011 року, розмір її доходів не збільшився, та складав за вересень 2011 р року - 3 025,32 грн., за жовтень 2011 року - 3 181 грн., за листопад 2011 року - 3 126,53 грн., а тому підстави для прийняття наказу від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби» відсутні.
Враховуючи те, що ненарахування індексації призводить до заниження суми відпускних, лікарняних та інших виплат, то, відповідно, підприємство, що не здійснило провело індексацію заробітної плати при прийнятті рішення про її нарахування, зобов'язано здійснити перерахунок усіх виплат, проведених в цей період виходячи з середньої заробітної плати. Механізм нарахування сум індексації та компенсації визначено чинним законодавством.
Таким чином, суди дійшли обґрунтованого висновку про протиправність дій начальника Служби у справах дітей Черкаської міської ради щодо видання наказу від 27 грудня 2011 року № 23/30-01-21 «Про визначення базового місяця для нарахування індексації працівникам служби», оскільки останній суперечить Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення від 17 липня 2003 року № 1078, у зв'язку з чим скасували його та зобов'язали Службу у справах дітей Черкаської міської ради здійснити перерахунок заробітної плати ОСОБА_4 за період з листопада 2011 року по травень 2015 року виходячи з базового місяця для нарахування індексації працівникам служби - лютий 2008 року.
Доводи касаційної скарги про те, що даний спір не є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства є безпідставними, оскільки відповідно до пункту 2 частини другої статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
Відповідно до частини першої статті 224 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, якщо визнає, що при їх ухваленні суди не порушили норми матеріального та процесуального права.
З огляду на те, що доводи касаційних скарг правильності висновку судів попередніх інстанцій не спростовують, останні під час розгляду справи вірно застосували норми матеріального права та не порушили норми процесуального права, відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для скасування ухвалених ними рішень відсутні.
Керуючись статтями 221, 224, 231 КАС України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Служби у справах дітей Черкаської міської ради залишити без задоволення, а постанову Соснівського районного суду міста Черкаси від 20 травня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2015 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Судді В.В. Швець
О.Ф. Ситников
Ю.К. Черпак
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2016 |
Оприлюднено | 05.08.2016 |
Номер документу | 59450724 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Швець В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні