УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 серпня 2016 р.Справа № 820/6443/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Ральченка І.М.
Суддів: Бершова Г.Є. , Катунова В.В. ,
за участю секретаря судового засідання - Ружинської К. О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Харківської міської ради на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.06.2016р. по справі № 820/6443/15
за позовом ОСОБА_1
до Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Харківська міська рада , Товариство з обмеженою відповідальністю "Леда"
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
24.06.2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 року №284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні ОСОБА_1 на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5;
- зобов'язати Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 0,7 - для земель охорони здоров'я та соціальної допомоги на площу 0,003323 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 0,002577 га.
Харківський окружний адміністративний суд постановою від 14.06.2016 року частково задовольнив позов.
Визнав протиправними дії Управління Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 року №284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5.
Зобов'язав Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з урахуванням судового рішення по даній справі.
В задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Харківська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник зазначає про необгрунтованість та незаконність судового рішення, а також посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті постанови норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Відповідно до статті 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Відповідно до ч. 6 ст. 12 та ч. 1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання 02.08.2016 року за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалось.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Як встановлено судовим розглядом, на підставі рішення XXV сесії Харківської міської ради ІV скликання від 06.10.2004 року №147/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів", 19 липня 2005 року, між позивачем та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, за яким позивачу надано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, пров. Північний, 5, а саме: земельна ділянка загальною площею 0,0279 га, у тому числі: інших угідь 0,0279 га (а.с. 10-16).
Відповідно до пункту 8 зазначеного договору, договір укладено строком: на період будівництва - до 01.12.2006 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації - до 01.12.2029 року.
Згідно пункту 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для будівництва прибудови до аптеки (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для експлуатації цього об'єкту.
Пунктом 16 договору визначено цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.
14 листопада 2013 року управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області складено витяг 284 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 59 кв.м., за адресою: пр. Московський, 190/1 у м. Харків для експлуатації прибудови до аптеки, з застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5.
Позивач не погодився із витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернувся до суду.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з протиправності дій Управління Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 року №284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду з наступних підстав.
У відповідності до ч.1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться серед іншого у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст.1 Закону України "Про оцінку землі").
Під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.
Положеннями ч.5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". Держземагентство є такою юридичною особою.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Статтею 19 Земельного кодексу України визначено категорії земель України за основним цільовим призначенням.
Згідно зі ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
При цьому, у відповідності до ст. 39 Земельного кодексу України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.98 року N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 року за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики (далі по тексту - Інструкція № 377).
Розділом 1 Інструкції № 377 передбачено, що у звітах вказують площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб.
У звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.
Розділом ІІ вказаної Інструкції визначено, що у графі 42 Форми N 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" зазначаються дані про землі комерційного та іншого використання землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними. Включати потрібно землі за видами економічної діяльності, вказаними в додатку 3; частину земель, наданих юридичним та фізичним особам для підприємницької діяльності, зазначеної в цьому додатку, а також землі згідно з додатком 4, на яких проводиться підприємницька діяльність.
У графі 43 необхідно зазначати дані про землі громадського призначення - включати землі, на яких не проводиться підприємницька діяльність і які використовують для державного управління (включно - для оборонних потреб), освіти, охорони здоров'я, релігійних організацій, спорту та соціальної допомоги, колективних, громадських та особистих послуг, екстериторіальної діяльності згідно з додатком 4, а також землі згідно з додатком 3, на яких не проводиться підприємницька діяльність.
Відповідно до Переліку категорій земель за функцією використання із зазначенням коефіцієнтів функціонального використання, наведеного у Додатку № 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку № 18/15/21/11, до складу категорії земель комерційного використання відносяться: G - землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; Н - землі готелів та ресторанів; J - землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; К - землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; О93 - землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; О92.7 - землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
При цьому, вказаним Переліком до земель громадського призначення включає у себе: землі громадської діяльності, землі підприємств, що здійснюють колективні, громадські та особисті послуги (за винятком підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг), землі державного управління, землі оборони, землі освіти, землі охорони здоров'я та соціальної допомоги, землі екстериторіальної діяльності, що відповідає секціям O91, O92, L, M, N, Q Національного класифікатору ДК 009:2005 "Класифікація видів економічної діяльності" (КВЕД), прийнятого наказом Держспоживстандарту України № 375 від 26.12.2005 року.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що при віднесенні земельної ділянки до тієї чи іншої категорії, органи, до компетенції яких це відноситься, повинні враховувати та перевіряти дані щодо здійснення на земельній ділянці видів діяльності.
Відповідно до п. 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі- Порядок), нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з п. 3.1 Порядку в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Пунктами 3.2, 3.3 Порядку передбачено, що населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Згідно з п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, земельна ділянка надана позивачу в оренду для будівництва прибудови до аптеки та для подальшої експлуатації цього об'єкту.
На підставі договору позики приміщення від 05.01.2015 року позивач безоплатно передав належні йому на праві власності нежитлові виробничі приміщення (будівлі), розташовані на спірній земельній ділянці, у користування юридичній особі ТОВ "Леда", одним із засновників якої він є (а.с. 115-116).
За таких обставин судова колегія вважає вірним твердження суду першої інстанції про те, що зазначене виключає застосування найвищого з наведених у Додатку 1 до (Таблиця 1.1) до Порядку № 18/15/21/11 показника Кф - 2,5, оскільки, за змістом положень п.3.5 Порядку № 18/15/21/11, вказаний коефіцієнт ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Діяльність позивача щодо передачі у користування нежитлових приміщень у користування не є операціями з власною нерухомістю у розумінні Інструкції № 377, оскільки не має безпосередньою метою отримання прибутку від таких операцій.
Колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги стосовно того, що позивач є одним із засновників ТОВ "Леда", а тому, надавши нежитлові приміщення у користування вказаного підприємства, веде комерційну діяльність через створену ним юридичну особу на наданій йому земельній ділянці, спростовуються тим, що чинним законодавством не заборонено передачу засновником підприємства об'єкта майнових прав у користування такому підприємству як внеску до статутного фонду або іншим чином.
Із матеріалів справи вбачається, що згідно статуту ТОВ "Леда" предметом діяльності товариства є, зокрема, роздрібна торгівля лікарськими засобами; виробництво лікарських засобів в умовах аптеки.
Відповідно до витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, видами діяльності ТОВ "Леда" є: 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах; 21.10 Виробництво основних фармацевтичних продуктів; 21.20 Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів (а.с. 27-29).
Слід вказати, що згідно з абз. 4 ст. 3; ч.1,ч.2, ч.3 ст. 16 Основ законодавства України про охорону здоров'я, аптечні заклади відносяться до закладів охорони здоров'я, завданням яких є забезпечення різних потреб населення в галузі охорони здоров'я шляхом надання медико-санітарної допомоги і які створюються підприємствами, установами, організаціями різних форм власності, а також приватними особами.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров'я України № 723 від 31.10.2011 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами", аптека - заклад охорони здоров'я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров'я, підприємств, установ та організацій лікарськими засобами шляхом здійснення роздрібної торгівлі.
У відповідності до вищезазначених Ліцензійних умов, їх дія поширюється на всіх суб'єктів господарювання - зареєстрованих в установленому законодавством порядку юридичних осіб незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять господарську діяльність, пов'язану з виробництвом лікарських засобів, оптовою, роздрібною торгівлею лікарськими засобами, а також на фізичних осіб - підприємців, які провадять господарську діяльність у зазначеній сфері.
При цьому, ТОВ "Леда" має відповідну ліцензію серії АВ № 578549 на виробництво та роздрібну торгівлю лікарськими засобами, видану 23.06.2011 Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України (а.с. 26).
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я від 28.10.2002 №385 "Про затвердження переліків закладів охорони здоров'я, лікарських, провізорських посад та посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою у закладах охорони здоров'я", аптека ТОВ "Леда" відноситься до фармацевтичних (аптечних) закладів, які зокрема є закладом охорони здоров'я.
Та обставина, що одним із видів діяльності ТОВ "Леда" є роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах, не позбавляє ТОВ "Леда" статусу закладу охорони здоров'я, оскільки торгівля лікарськими засобами згідно з пунктом 2.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України № 723 від 31.10.2011 року, здійснюється лише через аптеки, аптечні бази (склади), тобто є виключно їхнім видом діяльності.
Відповідно до додатку № 1 до пункту 3.5 Порядку, до земель житлової та громадської забудови застосовується коефіцієнт функціонального використання 1,0.
Відповідно до додатку № 1 до пункту 3.5 Порядку, до земель охорони здоров'я та соціальної допомоги застосовується коефіцієнт функціонального використання 0,7.
Отже, дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 року №284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні ОСОБА_1 на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5 є протиправними.
Стосовно позовних вимог в частині зобов'язання Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 0,7 - для земель охорони здоров'я та соціальної допомоги на площу 0,003323 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 0,002577 га., судова колегія зазначає наступне.
Положеннями статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель").
Таким органом на даний час є Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, а відтак, видача витягу з вірним зазначенням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки є обов'язком відповідача по справі.
Колегія суддів зазначає, що в ході судового розгляду справи судом першої інстанції, а також апеляційним судом, не встановлено підстав для зобов'язання відповідача видати витяг із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, визначеного позивачем.
Отже, доводи апеляційної скарги з цього приводу не приймаються до уваги.
Окрім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов'язання Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області видати позивачу витяг із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з урахуванням судового рішення по даній справі.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
З огляду на викладене, переглянувши постанову суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що при її прийнятті суд першої інстанції у повному обсязі з'ясував обставини справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 41, 160, 167, 195, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Харківської міської ради залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.06.2016р. по справі № 820/6443/15 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя ОСОБА_2 Судді ОСОБА_3 ОСОБА_4 Повний текст ухвали виготовлений 05.08.2016 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2016 |
Оприлюднено | 09.08.2016 |
Номер документу | 59488906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні