Постанова
від 19.06.2020 по справі 820/6443/15
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 червня 2020 року

Київ

справа № 820/6443/15

провадження № К/9901/9821/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, треті особи - Харківська міська рада, Товариство з обмеженою відповідальністю Леда , про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду у складі судді Мар`єнко Л.М. від 14 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ральченка І.М., Бершова Г.Є., Катунова В.В. від 2 серпня 2016 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, треті особи - Харківська міська рада, ТОВ Леда , про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- визнати протиправними дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 листопада 2013 року № 284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні ОСОБА_1 на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5;

- зобов`язати управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 0,7 - для земель охорони здоров`я та соціальної допомоги на площу 0,003323 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 0,002577 га.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14 червня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2016 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправними дії управління Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 листопада 2013 року № 284 до земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05, що знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5.

Зобов`язано управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0059 га, кадастровий номер: 8524/05 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з урахуванням судового рішення по даній справі.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що аптека ТОВ Леда відноситься до фармацевтичних (аптечних) закладів, тому є закладом охорони здоров`я. При цьому, до земель охорони здоров`я та соціальної допомоги застосовується коефіцієнт функціонального використання 0,7.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2016 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі рішення XXV сесії Харківської міської ради ІV скликання від 6м жовтня 2004 року № 147/04 Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об`єктів 19 липня 2005 року між ОСОБА_1 та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, за яким позивачу надано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Харків, пров. Північний, 5 , а саме: земельна ділянка загальною площею 0,0279 га, у тому числі: інших угідь 0,0279 га.

Відповідно до пункту 8 зазначеного договору договір укладено строком: на період будівництва - до 1 грудня 2006 року (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації), на період експлуатації - до 1 грудня 2029 року.

Згідно із пунктом 15 договору земельна ділянка передається в оренду для будівництва аптеки (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації цього об`єкту.

Пунктом 16 договору визначено цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

На підставі договору позики від 5 січня 2015 року позивач безоплатно передав належні йому на праві власності нежитлові виробничі приміщення (будівлі), розташовані на спірній земельній ділянці, у користування юридичній особі ТОВ Леда , одним із засновників якої він є.

ТОВ Леда має ліцензію серії АВ в„– 578549 на виробництво та роздрібну торгівлю лікарськими засобами, видану 23 червня 2011 року Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров`я України.

Відповідно до витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, видами діяльності ТОВ Леда є: 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах; 21.10 Виробництво основних фармацевтичних продуктів; 21.20 Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

14 листопада 2013 року управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області складено витяг № 284 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 59 кв.м. по пр. Московський, 190/1 у м. Харків для експлуатації аптеки, з застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5.

6. Позивач не погодився із коефіцієнтом функціонального використання земельної ділянки, який застосовано відповідачем при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернувся до суду.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до Національного класифікатора України Класифікація видів економічної діяльності передбачено, що згідно із Законом України Про охорону здоров`я , аптеки відносяться до закладів охорони здоров`я, а за визначенням виду економічної діяльності відповідно до КВЕД, аптеки здійснюють торгівлю фармацевтичними товарами. Це означає, що форми звітності та показники, за якими здійснюються статистичні спостереження за діяльністю аптек, визначаються статистиками торгівлі.

Таким чином вказаним класифікатором чітко визначено, що діяльність аптек є діяльністю закладів торгівлі.

Крім того, що відповідно до згаданого класифікатора визначено, що видами діяльності, які підпадають під діяльність закладів охорони здоров`я визначені в секції N (клас 85.1 та 85.2). Вказані у цьому класі види діяльності є вичерпними та не містять такого виду діяльності, як торгівля фармацевтичними товарами.

Також у згаданому класифікаторі визначено, що роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах фармацевтичними, медичними, косметичними та парфумерними товарами відноситься до класу 52.3 тобто ця діяльність є торгівельною тобто відноситься до комерційної.

Таким чином діяльність аптек за видами економічної діяльності та відповідно до державної статистичної звітності за формою 6-зем є комерційною.

Отже, Управління при виконанні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у позивача, правомірно визначило коефіцієнт функціонального використання - землі комерційного використання.

8. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2016 року, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

9. Відзиву на касаційну скаргу управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2016 року Харківською міською радою, ТОВ Леда не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Частиною 1 статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

11. Згідно із частинами 1, 2, 3 статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

12. Відповідно до статті 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

13. Частиною 5 статті 5 вказаного Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

14. Статтею 12 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання. Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

15. Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

16. Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

17. У відповідності до частин 1, 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

18. У відповідності до статті 23 Закону України Про оцінку земель виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

19. Відповідно до пунктів 3.1, 3.2, 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де Кф є коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км є коефіцієнтом, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням відбувається згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 5 листопада 1998 року № 377, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

20. Зі змісту вказаних норм убачається, що критерієм для віднесення певних земель до відповідної категорії за функціональним використанням є вид економічної діяльності.

21. Як зазначалось, видами економічної діяльності ТОВ Леда , яка використовує земельну ділянку стосовно якої надано спірний витяг, є: роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах; виробництво основних фармацевтичних продуктів; виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

22. З огляду на вимоги пункту 3.5 Порядку, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням необхідно здійснювати згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 5 листопада 1998 року № 377.

23. При цьому, значення коефіцієнтів функціонального призначення земельних ділянок в залежності від виду діяльності який на ній здійснюється встановлено Порядком.

24. Зокрема в додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 до Порядку, в таблиці 1.1 Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) для земель комерційного використання встановлено коефіцієнт 2,5.

25. Також, належить звернути увагу що згідно вказаної таблиці, до складу категорії земель землі комерційного використання включено землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт, що також узгоджується з функціональним призначенням земельної ділянки стосовно якої надано спірний у цій справі витяг.

26. Висновок судів попередніх інстанцій про віднесення зазначеної земельної ділянки до земель охорони здоров`я та соціальної допомоги у зв`язку з тим, що аптека є закладом охорони здоров`я, є помилковим, оскільки, як вже зазначалось, критерієм для віднесення певних земель до відповідної категорії за функціональним використанням є вид економічної діяльності. При цьому, охорона здоров`я , як вид економічної діяльності, що встановлений Національним класифікатором Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010 (наказ Держспоживстандарту України 11 жовтня 2010 року), не віднесено до видів діяльності ТОВ Леда по КВЕД.

27. Отже, оскільки земельна ділянка загальною площею 0,0279 га передана та використовується для експлуатації аптеки ТОВ Леда до видів економічної діяльності якого належить роздрібна торгівля фармацевтичними товарами, то зазначена ділянка за функціональним призначенням належить до земель комерційного призначення, для яких встановлено коефіцієнт 2,5, який і був правомірно застосований відповідачем.

28. Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 19 квітня 2019 року у справі № 820/3839/15, від 15 листопада 2019 року у справі № 820/5376/15.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

29. Частиною 1 статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

30. Враховуючи те, що суди першої та апеляційної інстанцій повно встановили фактичні обставини справи, але неправильно застосували норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень, колегія суддів вважає, що рішення судів попередніх інстанцій слід скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 2 серпня 2016 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

судді Я.О. Берназюк

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.06.2020
Оприлюднено23.06.2020
Номер документу89957388
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/6443/15

Постанова від 19.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 18.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 28.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 30.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 02.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 02.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 15.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 15.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні