Постанова
від 04.08.2016 по справі 916/1027/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" серпня 2016 р.Справа № 916/1027/16 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Колоколова С.І.

суддів: Разюк Г.П., Принцевської Н.М.

секретар судового засідання: Полінецька В.В.

від позивача ОСОБА_1 (довіреність № 42 від 15.06.2016)

від відповідача: ОСОБА_2 (довіреність № б/н від 22.04.2016)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В»

на рішення господарського суду Одеської області від В« 29 червня 2016 року, повний текст якого складено та підписано В« 04В» липня 2016 року

по справі № 916/1027/16

за позовом Ізмаїльської міської ради

до відповідача ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В»

про внесення змін до договору оренди землі

В С Т А Н О В И В :

18.04.2016 Ізмаїльська міська рада (далі по тексту - позивач) звернулась до господарського суду Одеської області з позовом до фірми В« Triton Petrol Limited S.A.В» (далі по тексту - відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2008, зареєстрованого в Одеській регіональній філії ДП „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.07.2008 за № 040850700019, а саме:

- викласти пункт 2.2 договору в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 81948977,71 грн.В» ;

- викласти пункт 4.5 договору в наступній редакції: „Всі розрахунки за договором оренди земельної ділянки здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування „ОрендаремВ» суми орендної плати на розрахунковий рахунок бюджету м. ІзмаїлВ» .

Позовні вимоги мотивовані прийняттям Ізмаїльською міською радою рішення від 06.06.2012 № 2141-УІ „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ІзмаїлВ» , яким була затверджена базова вартість одного квадратного метру земель міста Ізмаїл у розмірі 124,80 грн. У зв'язку з чим, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, встановлена сторонами у спірному договорі, не відповідає діючій нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, що є підставою для внесення спірних змін до договору.

Рішенням господарського суду Одеської області від 29.06.2016 по справі № 916/1027/16 (суддя Бездоля Д.О.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 05.05.2008, укладеного між Ізмаїльською міською радою та ОСОБА_3 "Triton Petrol Limited S.A.", зареєстрованого в Одеській регіональній філії ДП „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.07.2008 за № 040850700019, а саме викладено пункт 2.2 цього договору в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 81948977,71 грн.В» . В іншій частині позову відмовлено. Стягнуто з ОСОБА_3 "Triton Petrol Limited S.A." на користь Ізмаїльської міської ради (пр-т Суворова, 62, м. Ізмаїл, Одеська область, 68600, код 26569223) 689 (шістсот вісімдесят дев'ять) грн. 00 коп. судового збору.

Такий висновок суду мотивований посиланням на чинне рішенням позивача від 06.06.2012 № 2141-VІ „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ІзмаїлВ» яким встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом договору, становить 81948977,71 грн., що підтверджується витягом від 18.01.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а тому позов в частині внесення змін до п.2.2 Договору є за висновком суду правомірним та доведеним. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині викладення п.4.5 в іншій редакції, судом першої інстанції зазначено, що згідно з умовами договору зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору.

Не погоджуючись із зазначеним вище рішенням місцевого господарського суду, ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В» звернулась до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення повністю та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Скаржник в своїх доводах та запереченнях посилається на те, що суд частково не перевірив всі обставини справи, не дав належну правову оцінку доказам, порушив та невірно застосував норми чинного законодавства, в зв'язку з чим виніс частково незаконне і необґрунтоване рішення, яке не відповідає обставинам справи і вимогам закону.

Апелянт звертає увагу на те, що судом першої інстанції не прийнято до уваги та не надано правової оцінки тому, що з моменту введення в дію Податкового кодексу України та на момент звернення до суду з позовом, відповідач сплачує не 3,8 %, а 4,2 від нормативної грошової оцінки землі з урахуванням коефіцієнту інфляції, з щорічним збільшенням коефіцієнту на 0,5 %.

Також на думку скаржника, місцевий господарський суд дійшов невірного висновку посилаючись на положення ст.632 ЦК України та ст.651 ЦК України.

Крім того апелянт посилається на те, що умовами Договору оренди не передбачено, що договір оренди землі може бути змінений без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі та жодних підстав для перегляду розміру орендної плати укладеним сторонами Договором не передбачено.

Позивач відзив на апеляційну скаргу до суду не надав, але його представник в судовому засіданні просив апеляційну скаргу ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В» залишити без задоволення, а рішення місцевого господарського суду - без змін, вважаючи його правомірним, обґрунтованим, відповідаючим матеріалам справи та нормам чинного законодавства.

Розглянувши та перевіривши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла до наступного.

Відповідно до приписів ст.101 ГПК України апеляційна інстанція не зв'язана доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі, а згідно до приписів ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна належними і допустимим доказами довести ті обставини, на які вона посилається в обґрунтування своїх вимог чи заперечень.

Як вже було встановлено під час розгляду даної справи, 05.05.2008 між Ізмаїльською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_3 "Triton Petrol Limited S.A." (Орендар) був укладений терміном на 49 років з дати його державної реєстрації Договір оренди землі, зареєстрований в Одеській регіональній філії ДП „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.07.2008 за № 040850700019, відповідно до п.1.1 якого, орендодавець на підставі ст.ст.2, 12 Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення Ізмаїльської міської ради № 1027-V від 30.11.2007 року та відповідно до умов договору надає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування земельну ділянку не сільськогосподарського призначення площею 9.8971 га, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Нахімова, 296-а, згідно з планом земельної ділянки, що є невід'ємною частиною цього договору (а.с.15-17).

Відповідно до п. 2.2. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент підписання цього договору складає 11907905,00 грн.

Пунктом 4.2. договору передбачено, що за користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату у наступному розмірі - 3,8% від нормативної грошової оцінки у рік із щорічним збільшенням на 0,05%.

Згідно п. 4.5. договору усі розрахунки за договором здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування Орендарем суми орендної плати на наступний рахунок за нижче вказаними реквізитами: п\р 33215812700014, МФО 828011, код ЄДРПОУ 23214695, банк УДК в Одеській області, отримувач ВДК в Ізмаїльському районі.

Відповідно до п. 4.6. договору зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору. Орендодавець в якомога коротший строк зобов'язаний повідомити Орендаря про зміну банківських реквізитів отримувача. У разі письмового неповідомлення Орендодавцем Орендаря про зміну банківських реквізитів отримувача, Орендар вважається таким, що виконав свої обов'язки належним чином у разі перерахування коштів за реквізитами, вказаними у п. 4.5. цього договору.

Згідно з п. 4.8 договору орендар сплачує орендну плату, зазначену у цьому договорі, з моменту набрання договором чинності згідно з п. 16.2. договору. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін шляхом внесення змін у договір у вигляді додаткової угоди (договору про внесення змін), яка після підписання стає невід'ємною частиною цього договору, в наступних випадках: зміни умов господарювання для Орендаря; зміни розмірів земельного податку, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря; в інших випадках, прямо передбачених законом.

Відповідно до п. 16.4. договору сторони зобов'язані у 3-х денний термін письмово повідомляти одна одну про зміну платіжних, поштових та інших реквізитів.

06.06.2012 Ізмаїльською міською радою було прийнято рішення № 2141-VІ „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ІзмаїлВ» , яким була затверджена нормативна грошова оцінка земель міста Ізмаїл Одеської області, введена у дію з 01.01.2013, базова вартість одного квадратного метру земель міста Ізмаїл затверджена у розмірі 124,80 грн. (а.с.11-14)

Зазначене рішення Ізмаїльською міською радою від 06.06.2012 № 2141-VІ є чинним, що підтверджується Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2014 по справі № 500/6465/13-а, залишеною без змін постанову Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 21.03.2014 року,якою було відмовлено у задоволенні позовних вимог ТОВ «ІВКФ «Істор» про скасування рішення від 06.06.2012 № 2141-VІ та яке відповідно до ч.ч.1,2 ст.35 ГПК України має преюдиціальне значення для даної справи (а.с.98-100).

Розрахована на підставі цього рішення позивача нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом договору, становить 81948977,71 грн., що підтверджується витягом від 18.01.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Таким чином, підставою звернення Ізмаїльської міської ради до суду з відповідним позовом є внесення змін до Договору оренди землі від 05.05.2008 року на підставі рішення Ізмаїльською міською радою від 06.06.2012 № 2141-VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Ізмаїл».

Судова колегія погоджується з висновками місцевого господарського суду про

часткове задоволення позовних вимог Ізмаїльської міської ради та вважає, що доводи, заперечення і вимоги, ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В» викладені в апеляційній скарзі, є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Так, згідно положень ст. 1 Закону України В«Про оренду земліВ» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ст. 759 ЦК України).

В силу ч. 1 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. Згідно п. 6 зазначеної статті до відносин оренди застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Крім того, за приписами ст. 13 Закону України В«Про оренду земліВ» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).

Разом з тим, відповідно до п.п. 4.6., 16.3. Договору сторони визначили, що зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору. Орендодавець в якомога коротший строк зобов'язаний повідомити Орендаря про зміну банківських реквізитів отримувача. У разі письмового неповідомлення Орендодавцем Орендаря про зміну банківських реквізитів отримувача, Орендар вважається таким, що виконав свої обов'язки належним чином у разі перерахування коштів за реквізитами, вказаними у п. 4.5. цього договору.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З 01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України від 02.12.2010р. № 2755-VІ, яким встановлені ставки орендної плати.

Законом України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу УкраїниВ» від 02.12.2010р. № 2756-VІ було внесено зміни до статті 21 Закону України В«Про оренду земліВ» , у зв'язку з чим вказана стаття закону була викладена у такій редакції: В«Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)...В» . При цьому у зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011р. Податкового кодексу України втратив чинність Закон України В«Про плату за землюВ» .

Так, відповідно до п. 288.4 ст. 288 розділу XIII В«Плата за землюВ» Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Разом з цим згідно з п.п. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може перевищувати:

- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної

грошової оцінки.

Для визначення орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Порядок індексації нормативної грошової оцінки земель визначено ст. 289 Податкового кодексу України.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 ст. 289 ПКУ). Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: К, = [І - 10] : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110%, такий індекс застосовується із значенням ПО. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 ст. 289 ПКУ). Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (п. 289.3 ст. 289 ПКУ).

У ст.ст. 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

У відповідності з положеннями ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 30 Закону України В«Про оренду земліВ» також передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Так, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

В силу приписів ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Так, виходячи з положень ч. 2 ст. 652 ЦК України, існування одночасно умов є необхідним для встановлення ускладнень у виконанні, достатніх для розірвання або зміни договору.

Виходячи з аналізу положень договору, сторонами було досягнута домовленість про зміну умов договору у випадку зміни розміру земельного податку та у разі коригування грошової оцінки земель міста Ізмаїл. Відтак, умови договору оренди не виключають можливість зміни суми орендної плати через зміну законодавством мінімального розміру орендної плати, виходячи з встановленого законом розміру земельного податку для відповідної категорії земель. При цьому слід зазначити, що відбулась істотна зміна обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, а саме було змінено розмір земельного податку. У випадку, якби сторони могли передбачити інший розмір орендної плати, то вони б уклали договір на інших умовах, тобто передбачили більшу суму орендної плати. Зміна обставин зумовлена причинами, які позивач як заінтересований орендодавець не міг усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від нього вимагалися, оскільки порядок розрахунку та ставки податку за оренду земель, встановлено законом. Виконання договору на умовах, що передбачені у діючому договорі, порушує співвідношення майнових інтересів і позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору, а саме отримання орендної плати у розмірі, не нижче вставленого мінімального розміру орендної плати та ставки податку за оренду земельної ділянки. Також в спірному договорі не передбачено, що ризик зміни обставин несе орендодавець.

Відтак, судом на підставі ретельної правової оцінки умов укладеного між сторонами договору та інших доказів по справі встановлено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість зміни спірного договору оренди за рішенням суду згідно ч. 2 статті 652 Цивільного кодексу України.

Таким чином, враховуючи викладене та те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати у разі зміни (збільшення) розміру ставки земельного податку, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, відповідно така законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов цього договору в частині розміру орендної плати відповідно до діючої нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 27.12.2010 р. № 3-47гс10 та від 20.08.2013 р. № 3-21гс13, які є обов'язковими для суду згідно положень ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована підставі чинного рішення Ізмаїльської міської ради від 06.06.2012 № 2141-VІ „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ІзмаїлВ» нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом договору, становить 81948977,71 грн., що підтверджується витягом від 18.01.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Таким чином, колегія суддів також вважає, що позов позивача в частині внесення змін до п. 2.2. договору є таким, що ґрунтується на фактичних обставинах справи та чинному законодавстві України, а тому підлягає задоволенню.

Крім того, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками місцевого господарського суду про відмову у задоволенні позовних вимог щодо викладення п.4.5 Договору оренди в іншій редакції, оскільки як вірно зазначено в оскаржуваному рішенні, позивачем не доведено підставність та обґрунтованість внесення змін до п.4.5. договору в судовому порядку, оскільки згідно з умовами договору зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору

За викладених обставин, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Одеської області від 29.06.2016 року по справі № 916/1027/16 відповідає вимогам чинного законодавства та матеріалам справи, підстави для його скасування або зміни відсутні, а тому воно підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В» - без задоволення.

Керуючись статтями 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

1. Апеляційну скаргу ОСОБА_3 В« Triton Petrol Limited S.A.В» залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду Одеської області від „29В» червня 2016 року по справі № 916/1027/16 залишити без змін.

Постанова в порядку статті 105 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.

Повний текст постанови

складено „05В» серпня 2016 року

Головуючий суддя С.І. Колоколов

Суддя Г.П. Разюк

Суддя Н.М. Принцевська

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.08.2016
Оприлюднено11.08.2016
Номер документу59516062
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1027/16

Постанова від 04.08.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 18.07.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 29.06.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 10.06.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні