Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
05 серпня 2016 р. № 820/1259/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Зінченка А.В.,
при секретарі - Абоян І.І.
за участі сторін:
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - Ремінного В.І.
ІІІ - особи - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, з участю третьої особи ОСОБА_5, про визнання дій протиправними, скасування наказів та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_4, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо неприйняття рішення по суті клопотання ОСОБА_4 від 22.10.2015 року по наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з метою створення та ведення фермерського господарства площею 13,6002 га (кадастровий номер НОМЕР_2) та 19,2993 га (кадастровий номер НОМЕР_1), розташованих за межами населених пунктів на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району Харківської області;
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо видання наказів від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок»;
- скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» іншій особі;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області розглянути клопотання - заяву ОСОБА_4 від 22.10.2015 року по суті відповідно до вимог чинного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії відповідача та оскаржувані накази є протиправними, у зв'язку із чим порушують його права та законні інтереси.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив задовольнити позов.
Представник відповідача в судове засідання прибув, проти задоволення позовних вимог заперечував, підтримав правову позицію, викладену у запереченнях на адміністративний позов та просив суд у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи в судове засідання прибув, проти задоволення позовних вимог заперечував та просив суд у задоволенні позову відмовити.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини справи.
Позивач, ОСОБА_4, 23.10.2015 року звернувся із заявою до в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_6, в якій просив надати в користування на умовах оренди земельну ділянку: кадастровий номер НОМЕР_2, площею 13,6002 га, контур № 16, та земельну ділянку: кадастровий номер НОМЕР_1, площею 19,2993 га, контур № 14 (єдиний масив) із земель державного земельного запасу державної форми власності (згідно «Технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель і земельних ділянок сільськогосподарського призначення» 2013 року) за межами населеного пункту на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району для ведення фермерського господарства.
До вказаної заяви позивачем було надано копію паспорта та ІНН, схему розташування земельної ділянки, яка знаходиться на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району (за межами населеного пункту) на площу 13,6002 га, схему розташування земельної ділянки, яка знаходиться на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району (за межами населеного пункту) на площу 19,2993 га, інформацію про земельну ділянку (лист від 19.10.2015 року № 31-20.0.2-631/2-15) на площу 13,6002 га, інформацію про земельну ділянку (лист від 19.10.2015 року № 31-20.0.2-631/2-15) на площу 19,2993 га, копію трудової книжки серія НОМЕР_3, виписку трудової книжки, довідку Ізюмського державного архіву.
Листом № 19-20-6-15627/0/19-15 від 23.11.2015 року Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повідомлено позивачу, що відповідно до ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», з урахуванням вимог ст. 122 Земельного кодексу України, для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства, громадяни звертаються до відповідного органу виконавчої влади за місцем розташування земельної ділянки. Також зазначено, що заява не в повній мірі відповідає вимогам ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» та запропоновано позивачу уточнити надану інформацію та у разі наявності законних підстав повторно вернутись з відповідною заявою до Головного управління.
В подальшому, позивач звернувся до Ізюмської районної державної адміністрації із заявою щодо погодження створення фермерського господарства та надання в оренду земельних ділянок державної форми власності з метою ведення фермерського господарства, на що Ізюмська районна державна адміністрація листом № 01-22/3264 від 31.12.2015 року повідомила позивачу, що погодження створення фермерського господарства та надання в оренду земельних ділянок державної форми власності з метою ведення фермерського господарства виходить за межі повноважень Ізюмської районної державної адміністрації. Також повідомлено, що відповідно до інформації управління Держгеокадастру в Ізюмському районі, земельні ділянки державної форми власності площею 13,6002 га (кадастровий номер НОМЕР_2) та 19,2993 га (кадастровий номер НОМЕР_1), розташовані за межами населених пунктів на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району Харківської області, наказами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.11.2015 року № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» та № 3885-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» вже передані в оренду іншій особі.
Так, позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області зі зверненням щодо скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про надання в оренду вищевказаних земельних ділянок.
Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на вказане звернення позивача надано відповідь № Б-245/0/11-136/0/21-16 від 03.02.2016 року, в якій зазначено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було підготовлено лист № 19-20-6-15627/0/19-15 від 23.11.2015 року, в якому вказано причини відмови про надання дозволу, а саме, що заява не в повній мірі відповідає вимогам ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» і тому запропоновано уточнити надану інформацію та повторно звернутися з відповідним пакетом документів до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області. В свою чергу, Головним управлінням на підставі відповідних документів були видані накази про надання в оренду земельних ділянок іншому заявнику. В даному випадку підстав для перегляду прийнятого рішення не має.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно ч. 1, 5 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, враховуючи положення ст. 122 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області наділене повноваженнями передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
Закон України «Про фермерське господарство» визначає правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 вказаного Закону для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Кабінет Міністрів України, відповідно до частини першої статті 7 Закону України "Про фермерське господарство", постановою від 12.08.2015 року № 584 затвердив перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, до яких віднесено: виписка з трудової книжки громадянина із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві; архівна довідка, що містить інформацію про стаж роботи громадянина в сільському господарстві, видана на підставі архівних документів із зазначенням їх пошукових даних; копія трудового договору (угоди) між працівником і власником підприємства, організації, уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за яким (якою) працівник виконував роботи (надавав послуги) у сільському господарстві; виписка з погосподарської книги про ведення особистого селянського господарства або участь у веденні особистого селянського господарства; відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про види економічної діяльності у галузі сільського господарства, що здійснюються фізичною особою - підприємцем.
Позивач 23.10.2015 року звернувся із заявою до в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_6, в якій просив надати в користування на умовах оренди земельну ділянку: кадастровий номер НОМЕР_2, площею 13,6002 га, контур № 16, та земельну ділянку: кадастровий номер НОМЕР_1, площею 19,2993 га, контур № 14 (єдиний масив) із земель державного земельного запасу державної форми власності (згідно «Технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель і земельних ділянок сільськогосподарського призначення» 2013 року) за межами населеного пункту на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району для ведення фермерського господарства.
До вказаної заяви позивачем було надано копію паспорта та ІНН, схему розташування земельної ділянки, яка знаходиться на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району (за межами населеного пункту) на площу 13,6002 га, схему розташування земельної ділянки, яка знаходиться на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району (за межами населеного пункту) на площу 19,2993 га, інформацію про земельну ділянку (лист від 19.10.2015 року № 31-20.0.2-631/2-15) на площу 13,6002 га, інформацію про земельну ділянку (лист від 19.10.2015 року № 31-20.0.2-631/2-15) на площу 19,2993 га, копію трудової книжки серія НОМЕР_3, виписку трудової книжки, довідку Ізюмського державного архіву.
Листом № 19-20-6-15627/0/19-15 від 23.11.2015 року Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повідомлено позивачу, що відповідно до ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», з урахуванням вимог ст. 122 Земельного кодексу України, для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства, громадяни звертаються до відповідного органу виконавчої влади за місцем розташування земельної ділянки. Також зазначено, що заява не в повній мірі відповідає вимогам ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» та запропоновано позивачу уточнити надану інформацію та у разі наявності законних підстав повторно вернутись з відповідною заявою до Головного управління.
Таким чином, позивачем не було надано відповідачу в повному обсязі необхідних документів, перелічених у ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», для прийняття рішення щодо надання позивачу в користування на умовах оренди земельних ділянок: кадастровий номер НОМЕР_2, площею 13,6002 га, контур № 16, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 19,2993 га, контур № 14 (єдиний масив) із земель державного земельного запасу державної форми власності за межами населеного пункту на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району для ведення фермерського господарства.
У зв'язку із наведеним суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо неприйняття рішення по суті клопотання ОСОБА_4 від 22.10.2015 року по наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з метою створення та ведення фермерського господарства площею 13,6002 га (кадастровий номер НОМЕР_2) та 19,2993 га (кадастровий номер НОМЕР_1), розташованих за межами населених пунктів на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району Харківської області, та в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області розглянути клопотання - заяву ОСОБА_4 від 22.10.2015 року по суті відповідно до вимог чинного законодавства, не підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо видання наказів від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» іншій особі, суд зазначає, що підставою для видання вказаних наказів були заяви громадянина ОСОБА_5, якими він просив надати йому в оренду для ведення фермерського господарства земельних ділянок із вищевказаними кадастровими номерами із земель державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів на території Вірнопільської сільської ради Ізюмського району Харківської області.
Відповідно до положень ст. 122 Земельного кодексу України відповідач наділений повноваженнями передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи копії документів, надані громадянином ОСОБА_5, для надання йому в оренду вищевказаних земельних ділянок, дійшов висновку, що відповідач в межах повноважень та відповідно до законодавства України видав накази від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок», а тому позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо видання наказів від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.11.2015 року № 3885-СГ та № 3887-СГ «Про надання в оренду земельних ділянок» іншій особі, не підлягають задоволенню.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами.
А згідно ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з'ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв'язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 9, 11, 71, 94, 159, 160- 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, з участю третьої особи ОСОБА_5, про визнання дій протиправними, скасування наказів та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня отримання копії постанови апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлено 09 серпня 2016 року.
Суддя А.В. Зінченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2016 |
Оприлюднено | 12.08.2016 |
Номер документу | 59534897 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зінченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні