Постанова
від 02.08.2016 по справі 823/582/16
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2016 року справа № 823/582/16

м. Черкаси

14 год. 40 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого - судді: Тимошенко В.П.,

за участю секретаря судового засідання - Цаплі І.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Айова" до Тальнівського районного управління юстиції Черкаської області, Тальнівської районної державної адміністрації Черкаської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_1, ТОВ "ВП "Імпульс плюс" про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

27 травня 2016 року до суду з позовною заявою звернулося товариство з обмеженою відповідальністю "Айова", в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Тальнівського районного управління юстиції Черкаської області, індексний номер 28373795 від 22.02.2016.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваним рішенням державного реєстратора зареєстровано право оренди на земельну ділянку за ТОВ "ВП "Імпульс плюс". Враховуючи наявність дійсного договору оренди землі позивача з ОСОБА_1, реєструючи право оренди на ту ж земельну ділянку за іншою юридичною особою, відповідач не переконався у наявності та дійсності вже зареєстрованого речового права позивача, у зв'язку з чим допустив подвійну державну реєстрацію права оренди спірної земельної ділянками за двома суб'єктами господарювання.

06.06.2016 представник позивача надав суду клопотання, в якому просив справу розглянути без його участі.

Тальнівське районне управління юстиції Черкаської області у судове засідання свого представника не направило, причин неявки не повідомило, про дату, час та місце судового засідання повідомлено належним чином.

Представник Тальнівської РДА Черкаської області до зали судового засідання не прибув, надав суду письмове заперечення проти позову, в яких позов не визнав та просив проводити розгляд справи за його відсутності.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 надіслав на адресу суду лист від 03.06.2016, згідно якого підтримав позовні вимоги ТОВ "Айова" та просив проводити розгляд справи за його відсутності.

Третя особа товариство з обмеженою відповідальністю "ВП "Імпульс плюс" належним чином повідомлена про дату, час та місце судового розгляду справи, в судове засідання не з'явилася, про причину неявки не повідомила, до суду надіслала письмові заперечення. Відповідно до заперечень третьої особи наявність оскаржуваного рішення відповідача не порушує право позивача на володіння та користування земельною ділянкою, а тому не підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.

25 серпня 2006 року між позивачем (Орендар) та ОСОБА_1 (Орендодавець) укладено договір оренди землі (далі - Договір), за яким Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського використання площею 2,40 га (в тому числі рілля 2,40 га), яка знаходиться в адмінмежах Кобриново-Гребельської сільської ради (п.п. 1, 2 Договору). Договір укладено на 10 років (п. 8 Договору).

11 вересня 2006 року Договір зареєстрований у Тальнівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис №040679300349.

23 серпня 2011 року між Орендарем та Орендодавцем укладено Додатковий договір № 34 до Договору, за яким термін дії Договору оренди становить 5 років, який обчислюється з моменту державної реєстрації даного Додаткового договору. Додатковий договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Тальнівському районі Черкаської області 03.12.2012 за №712408364008354.

У період дії зазначеного договору державний реєстратор Тальнівського районного управління юстиції Озюменко О.В. 22.02.2016 прийняла рішення №28373795 про реєстрацію за ТОВ "ВП "Імпульс плюс" права оренди на вищевказану земельну ділянку на підставі договору оренди від 15.09.2015 №133, укладеному вказаним товариством з ОСОБА_1.

Згідно довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.02.2016 строк дії права оренди ТОВ "ВП "Імпульс плюс" починається з 03.12.2017.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення відповідачем оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (далі - Закон №161), Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 № 1952-IV (надалі - Закон №1952).

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону №161 орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно з ч. 5 ст. 6 Закону №161 право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Частина 4 ст. 334 Цивільного кодексу України визначає, що права на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Положеннями статей 125-126 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав, яке оформлюється відповідно до Закону №1952.

Проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що право особи на оренду земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на підставі договору оренди землі.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону №1952 визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону №1952 право оренди земельної ділянки підлягає обов'язковій державній реєстрації.

Разом з тим, оскаржуваним рішенням у період дії договору оренди землі від 25.08.2006, укладеного між позивачем та фізичною особою ОСОБА_1, зареєстровано за ТОВ "ВП "Імпульс плюс" право оренди вищевказаної земельної ділянки, яке виникне з 01.12.2017, тобто на майбутнє.

Оскільки на підставі ст. 17 Закону №161-XIV об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом, суд погоджується з доводами позивача про порушення оскаржуваним рішенням його прав.

Сторони договору мають право визначати будь-який строк, з якого почнуть діяти їхні права та обов'язки. Однак з огляду на системний аналіз вказаних законів, на переконання суду, державній реєстрації підлягає виключно діюче речове право і за умови, що відносно його предмета в цей період відсутні інші діючі зареєстровані цього виду речові права. Зазначене підтверджується також таким.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону №1952 (в редакції Закону від 26.11.2015 № 834-VIII) державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону №1952 державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 27 Закону №1952 встановлено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації.

На підставі п. 3 ч. 3 ст. 10 цього Закону під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Верховний Суд України в постанові від 29.09.2015 справа №21-760а15) акцентував увагу судів, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Враховуючи наявність дійсного договору оренди від 25.08.2006 позивача з ОСОБА_1, реєструючи право оренди на ту ж земельну ділянку за іншими юридичними особами, відповідач не переконався про наявність та дійсність вже зареєстрованого речового права позивача.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодексом адміністративного судочинства України (частина третя статті 2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Врахувавши вищевикладене суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, у матеріалах справи наявне колективне звернення жителів сіл Кобринова Гребля і Антонівка до ТОВ "Українські аграрні інвестиції" (одного з засновників позивача), підписане у т.ч. ОСОБА_1, з якого вбачається про намір розірвати відносини з ТОВ "ВП "Імпульс плюс" та продовжити договір оренди землі з позивачем.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому суд дійшов висновку стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір за подання позову в сумі 1378,00грн.

Керуючись статтями 56, 58, 86, 94, 159, 162, 163, 254 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Тальнівського районного управління юстиції Черкаської області, індексний номер 28373795 від 22.02.2016.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тальнівського районного управління юстиції Черкаської області (код ЄДРПОУ 25674188) на користь товариства з обмеженої відповідальністю "Айова" (код ЄДРПОУ 32285780) судовий збір за подання цього позову в сумі 1378,00грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 коп.) відповідно до платіжного доручення від 18.05.2016 №2114.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя В.П. Тимошенко

Повний текст постанови виготовлено 08 серпня 2016 року

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2016
Оприлюднено15.08.2016
Номер документу59535022
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/582/16

Постанова від 03.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 17.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 26.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 26.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Постанова від 02.08.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 02.08.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 06.06.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні