cpg1251 ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
10 серпня 2016 року 09:23 справа №826/2224/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кузьменка В.А., суддів Арсірія Р.О., Огурцова О.П., за участю секретаря Калужського Д.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну
за позовомХакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) доМіністерства економічного розвитку і торгівлі України третя особаДержавна фіскальна служба України провизнання протиправною відмову, зобов'язання вчинити дії ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) (далі по тексту - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративними позовом до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (далі по тексту - відповідач, Мінекономрозвитку України), за участю третьої особи - Державно фіскальної служби України (далі по тексту - третя особа), в якому просить: 1) визнати неправомірною відмову відповідача у скасуванні спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно позивача; 2) зобов'язати відповідача скасувати дію спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно позивача.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2016 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/2224/16, закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні 29 квітня 2016 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представники відповідача та третьої особи проти задоволення позову заперечили; за спільним клопотанням представників сторін на підставі частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 серпня 2010 року №958 "Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України - до іноземних суб'єктів господарської діяльності" за порушення статей 1 і 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", згідно статті 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", на підставі подання Державної податкової адміністрації від 24 червня 2010 року №7432/5/22-6016, з 17 серпня 2010 року застосовано спеціальну санкцію - тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України до іноземного суб'єкта господарської діяльності Hakan Agro DMCC (Об'єднані Арабські Емірати).
27 липня 2015 року позивач звернувся до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України із клопотанням №27/07 про скасування дії спеціальної санкції, з огляду на ліквідацію та припинення Приватного підприємства "Квадро", що унеможливлює виконання позивачем своїх зобов'язань перед останнім та як наслідок усунення встановлених порушень Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті".
Листами від 06 серпня 2015 року №4102-12/25923-07 та від 08 жовтня 2015 року №4102-12/33301-07 Міністерство економічного розвитку і торгівлі України відмовило позивачу у задоволенні заявлених вимог з огляду на відсутність підстав для скасування спеціальної санкції до компанії Hakan Agro DMCC.
Позивач вважає відмову Мінекономрозвитку України у скасування дії спеціальної санкції індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності протиправною, з огляду на наявність правових підстав для її скасування, а саме обставини, що унеможливлюють позивача виконати свої боргові зобов'язання перед ПП "Квадро", у зв'язку з ліквідацією останнього.
Відповідач проти позову заперечив, посилаючись на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012 року по справі №2а/1570/4886/2011, залишену без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року, якою встановлена правомірність застосування до Hakan Agro DMCC спірного наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 серпня 2010 року №958 "Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України - до іноземних суб'єктів господарської діяльності".
Третя особа в письмових запереченнях вказала на ненадання позивачем доказів усунення встановлених контролюючим органом порушень Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" та про відсутність правових підстав скасування спірного наказу в частині застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України до Hakan Agro DMCC.
Окружний адміністративний суд міста Києва, виходячи зі змісту пред'явлених позовних вимог, звертає увагу на наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Згідно з частиною першою статті 37 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" за порушення цього або пов'язаних з ним законів України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності або іноземних суб'єктів господарської діяльності може бути застосована, зокрема, така спеціальна санкція, як індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності. Санкція застосовується центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за поданням органів доходів і зборів та контрольно-ревізійної служб, правоохоронних органів, органів Антимонопольного комітету України, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національного банку України або за рішенням суду.
Порядок застосування (скасування, зміни виду, тимчасового зупинення дії) Міністерством економічного розвитку і торгівлі України спеціальних санкцій (далі - санкції), передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", до українських суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі - суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності) визначено Положенням про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", затвердженим наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2000 року №52 (далі по тексту - Положення).
Пунктом 1.2 Положення визначено, що санкції застосовуються Міністерством економічного розвитку і торгівлі України до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, що порушили Закон України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та пов'язані з ним закони України, зокрема в разі порушення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності валютного, митного, податкового, іншого законодавства, що встановлює певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій, та в разі проведення ними дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.
Відповідно до пунктів 4.13, 4.14 Положення якщо суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності або іноземними суб'єктами господарської діяльності, до яких застосовано санкції, усунуто допущені порушення законодавства України або вжито практичні заходи, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, ініціатори подання щодо застосування санкцій можуть направляти Міністерству економічного розвитку і торгівлі України матеріали про їх скасування (зміна виду, тимчасове зупинення).
Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України матеріали, що підтверджують вжиті ними заходи до приведення зовнішньоекономічної та пов'язаної з нею господарської діяльності у відповідність до норм чинного законодавства, та виходити до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з клопотанням про скасування (зміну виду, тимчасового зупинення) дії санкцій.
Пункт 4.15 Положення передбачає, що у разі усунення порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, і приведення своєї зовнішньоекономічної діяльності у відповідність із законами України або надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання зазначеного Закону, суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності та іноземні суб'єкти господарської діяльності, до яких застосовано санкції, мають право подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України відповідні матеріали та виходити з клопотанням про скасування (зміна виду, тимчасове зупинення) дії санкцій.
Відповідно до пункту 4.16 Положення з метою уточнення інформації Міністерство економічного розвитку і торгівлі України може звертатися до державних органів, що здійснюють контроль у сфері зовнішньоекономічної діяльності, валютний контроль, та агентів валютного контролю із запитами про одержання додаткових матеріалів (інформації) щодо діяльності суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які звернулися до нього з клопотанням про скасування (зміна виду, тимчасове зупинення) дії санкції.
Судом встановлено, що 26 травня 2008 року ПП "Квадро" (продавець) укладено з компанією Hakan Agro DMCC (покупець) зовнішньоекономічний контракт №069/3482/08, відповідно до якого продавець зобов'язується поставити пшеничне борошно українського походження (товар) у кількості 3600МT по 417 доларів США за МТ на базі ФОБ Одеса/Іллічівськ та 2000 МТ по 501 долару США за МТ на базі С1Ф Бербера. Згідно умов контракту відвантаження товару повинно відбутися у червні 2008 року, при цьому покупець здійснює 100% передплату проти гарантії передплати, отриманої від АБ "Надра" (Київ) до банку Банк де Коммерс де Пласман (Женева, Швейцарія). Валюта платежу - долар США.
20 липня 2008 року, згідно зазначено контракту ПП "Квадро" відвантажено Hakan Agro DMCC пшеничне борошно у кількості 416706 кг. на суму 175 140,00 доларів США (еквівалент 847 730,14 грн.).
За результатами перевірки, контролюючим органом встановлено порушення ПП "Квадро" статті 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" шляхом ненадходження у законодавчо встановлені строки розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності валютної виручки від Hakan Agro DMCC на суму 175 140,00 дол. США.
24 червня 2010 року Державною податковою адміністрацією України направлено до Мінекономрозвитку України подання №7432/5/22-6016 щодо застосування спеціальних санкцій, відповідно якого Державна податкова адміністрація України у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 26 грудня 1995 року №1044 "Про заходи щодо забезпечення контролю за зовнішньоекономічною діяльністю та валютного контролю" надала пропозиції про застосування спеціальних санкцій згідно зі статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" до резидента ПП "Квадро" та нерезидента Hakan Agro DMCC.
02 серпня 2010 року відповідачем видано наказ №958, відповідно до якого за порушення статті 1 і 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", відповідно до Положення про порядок застосування до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", на підставі подання Державної податкової адміністрації України від 24 червня 2010 року №7432/5/22-6016, починаючи з 17 серпня 2010 року застосовано до Hakan Agro DMCC спеціальну санкцію -індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України.
Правомірність винесення наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 серпня 2010 року №958 "Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України - до іноземних суб'єктів господарської діяльності" встановлена постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012 року по справі №2а/1570/4886/2011, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року.
Разом з тим, як підтверджують матеріали справи, ухвалою Господарського суду Одеської області від 12 червня 2012 року про затвердження звіту ліквідатора та припинення провадження у справі №2/17-2648-2011, ліквідовано та припинено юридичну особу ПП "Квадро" (68000, Одеська обл., м. Іллічівськ, вул. Героїв Сталінграду, 16 А. ЄДРПОУ 32333912) та виключено з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
З викладеного вбачається, що ліквідація та припинення ПП "Квадро" унеможливило виконання Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) своїх зобов'язань перед ПП "Квадро" за зовнішньоекономічним контрактом від 26 травня 2008 року №069/3482/08 та, як наслідок, усунути порушення Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті".
Судом встановлено, що припинення ПП "Квадро" здійснено через процедуру банкрутства, ініційовану органом державної податкової служби, при цьому, третьою особою не надано доказів звернень в процесі ліквідації про стягнення заборгованості з Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) або відповідних звернень до Міжнародного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України.
Відповідно до пункту 4.17 Порядку дія санкцій скасовується Міністерством економічного розвитку і торгівлі України в разі усунення суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності порушень законодавства України або застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" та/або пов'язаних з ним законів України, і приведення своєї зовнішньоекономічної діяльності у відповідність до законів України або надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання Закону, а також якщо в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України відсутні матеріали щодо порушення цим суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності валютного, митного, податкового, іншого законодавства, яке встановлює певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій, та матеріали щодо проведених ним дій, що можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.
Враховуючи, що виконання зобов'язань за зовнішньоекономічним контрактом від 26 травня 2008 року №069/3482/08 щодо проведення розрахунків Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) на суму 175 140,00 дол. США. перед ПП "Квадро" є неможливим, з огляду на ліквідацію останнього, суд приходить до висновку, що відмову відповідача у скасуванні спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) є протиправною.
У свою чергу встановлена протиправність відмови відповідача у скасуванні спеціальної санкції суд приходить до висновку про необхідність зобов'язання відповідача розглянути питання скасування дії спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно позивача, з урахуванням висновків даної постанови.
Проте, вимоги про зобов'язання вчинити дії належить задовольнити частково, оскільки зобов'язання відповідача скасувати дію спеціальної санкції було б втручанням у дискреційні повноваження.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своєї відмови з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) підлягає частковому задоволенню.
Згідно з частиною третьою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Таким чином, з огляду на часткове задоволення позовних вимог, на користь позивача належить присудити здійснені ним витрати по сплаті судового збору відповідно до частини задоволених вимог за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) задовольнити частково.
2. Визнати протиправною відмову Міністерства економічного розвитку і торгівлі України у скасуванні спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC).
3. Зобов'язати Міністерства економічного розвитку і торгівлі України розглянути питання скасування спеціальної санкції - індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності на території України відносно Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC), з урахуванням висновків даної постанови.
4. В іншій частині адміністративного позову відмовити.
5. Присудити з Державного бюджету України на користь Хакан Агро ДМСС (Hakan Agro DMCC) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі у розмірі 2 067, 00 грн. (дві тисячі шістдесят сім гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя В.А. Кузьменко
Судді Р.О. Арсірій
О.П. Огурцов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2016 |
Оприлюднено | 15.08.2016 |
Номер документу | 59585622 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні