ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 серпня 2016 р. Справа № 815/981/16
Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Корой С. М.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук’янчук О.В.
при секретарі - Іванюк Д.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року по справі за адміністративним позовом державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» до Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення коштів, -
В С Т А Н О В И Л А :
Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго» звернулось до суду з адміністративним позовом до ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, ГУ ДКС України в Одеській області про визнання протиправними дії ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 гривень; зобов'язання ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області подати до ГУ ДКС України в Одеській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 гривень з Державного бюджету України; стягнення з Державного бюджету України на користь ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» (код ЄДРПОУ 00100227, п/р 26008010066033, МФО банку 322313, банк отримувача АТ «Укрексімбанк», код ЄДРПОУ банку 00032112), надмірно сплачені грошові зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2 762 425 гривень.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
В апеляційній скарзі державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго», перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» за свій відокремлений підрозділ «Одеські магістральні електричні мережі» сплачено до бюджету у 2013 році 5 908 642 грн. податкових зобов'язань з податку на прибуток, задекларовано за 2013 рік податок на прибуток у сумі 3 656 419 грн., при цьому згідно з п.57.1 ст. 57 Податкового кодексу України ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» зобов'язане було сплатити авансові внески з податку на прибуток у січні - лютому 2014 року, отже авансові внески сплачено за 2014 рік у сумі 3 197 425 грн., але за 2014 рік підприємством задекларовано збиток.
Як вбачається з копії акту №1570-20 від 17 червня 2015 року, по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (11023100) у відокремленого підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» наявне позитивне сальдо станом на 31 травня 2015 року у розмірі 1 547 521 грн.
Відповідно до акту №1568-20 від 17 червня 2015 року, податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (11020100) у відокремленого підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» наявне позитивне сальдо станом на 31 травня 2015 року у розмірі 1 649 904,00 грн.
Таким чином, ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» за 2013-2014 роки здійснено переплату до державного бюджету по грошовим зобов'язанням з податку на прибуток у сумі 3 197 425 грн.
30 червня 2015 року позивач своїм листом №05/082/7434 звернувся до ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС України в Одеській області, ГУ ДКС України в Одеській області та до Державної казначейської служби України в якому на підставі ст. 43 Податкового кодексу України просить повернути на поточний свій рахунок (назва отримувача: ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго», ЄДРПОУ отримувача: 00100227; поточний рахунок 26008010066033; МФО 322313 АТ «Укрексімбанк») переплату у сумі 3 197 425 грн.
У відповідь на вищевказаний лист, 13 липня 2015 року ГУ ДКС України в Одеській області повідомило позивача, що відповідно до ст. 43 Податкового кодексу України та п.5 Порядку №787, у разі помилкового або надмірного зарахування платежів, повернення коштів може бути здійснено за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
15 жовтня 2015 року ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» надало на адресу ДПІ у Суворовському районі ГУ ДФС України в Одеській області лист №11/11-2/12019 в якому зазначило, що за попередньою усною домовленістю з ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС України в Одеській області стосовно переплати з податку на прибуток (КБК 11020100) в рахунок погашення наступних щомісячних грошових зобов'язань просить здійснити зарахування вищезазначеної переплати в рахунок погашення грошових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 156 000 грн., військового збору (КБК 11011000) у сумі 39 000 грн. по відокремленому підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» (ЄДРПОУ 23869769) у жовтні 2015 року.
10 листопада 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС України в Одеській області вих. №12596/10/15-54-20-030 надало на лист позивача від 30 червня 2016 року №05/08-2/7434 відповідь в якій податкова, зокрема, зазначає, що відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 20 липня 2015 року №651 «Про затвердження змін до бюджетної класифікації» з жовтня 2015 року скасовуються коди бюджетної класифікації, передбачені для обліку авансових внесків з податку на прибуток шляхом перенесення залишків по інтегрованим карткам авансових внесків до інтегрованих карток з податку на прибуток (проведено злиття карток податку на прибуток і авансових внесків. КОР з авансових внесків закриті 06 жовтня 2015 року). В зв'язку неможливістю проведення повернення надміру сплачених грошових зобов'язань по авансовим внескам з податку на прибуток лист від 30 червня 2016 року №05/08-2/7434 ДПІ залишає без задоволення. В свою чергу, стосовно листа від 15 жовтня 2015 року №11/11-2/12019 повідомлено, що паспорт-висновок знаходиться на опрацюванні.
27 листопада 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області складено висновок №2853 про повернення з бюджету «Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011» суми 156 000 грн. на поточний рахунок позивача по рахунку 33112340700009 на погашення грошового зобов'язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, 11010100.
27 листопада 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області складено висновок №2854 про повернення з бюджету «Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011» суми 139 000 грн. на поточний рахунок позивача по рахунку 31112063700009 на погашення грошового зобов'язання по військовому збору, 11011000.
ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» 10 грудня 2015 року за вих. №11/11-2/14816 на адресу ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області надіслало лист в якому зазначило, що станом на 09 грудня 2015 року згідно інтегрованої картки платника податку відокремленого підрозділу ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» - «Одеські магістральні електричні мережі» по коду бюджетної класифікації 11020100 «Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності» обліковується переплата у сумі 3 002 405 грн. Враховуючи розмір щомісячних нарахувань грошових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору по вищевказаному відокремленому підрозділі, позивач у вказаному листі просить здійснити нарахування вищезазначеної переплати в рахунок погашення грошових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 200 000 грн., військового збору (КБК 11011000) у сумі 40 000 грн., по відокремленому підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» у грудні 2015 року.
25 грудня 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області складено висновок №2853 про повернення з бюджету «Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011» суми 200 000 грн. на поточний рахунок позивача по рахунку 33112340700009 на погашення грошового зобов'язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, 11010100.
27 грудня 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області складено висновок №3094 про повернення з бюджету «Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011» суми 40 000 грн. на поточний рахунок позивача по рахунку 31112063700009 на погашення грошового зобов'язання по військовому збору, 11011000.
Як вбачається з копії акту №3350-20 від 20 січня 2016 року по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у відокремленого підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» рахується позитивне сальдо станом на 31 травня 2015 року у розмірі 2 762 425 грн. Вказана обставина також підтверджується роздруківкою з електронного кабінету платника податків 1.0.98.79.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем під час судового розгляду справи доказів подання заяви про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 276 2425 грн. до суду не надано, у зв'язку з чим вимога позивача в частині визнання протиправними дії відповідача та зобов'язання подати до ГУ ДКС України в Одеській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 гривень з Державного бюджету України не підлягає задоволенню. Крім того, суд першої інстанції дійшов до висновку, що оскільки обов'язок ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області щодо подання органу що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновку із зазначенням суми, що підлягає поверненню з бюджету на момент розгляду даної справи ще не виник, то позовні вимоги про стягнення з Державного бюджету України на користь Державного підприємства «Національна енергетична компанія» «Укренерго», надміру сплачені грошові зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2 762 425 грн. також задоволенню не підлягають, оскільки заявлені позивачем передчасно.
Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 43 Податкового кодексу України - помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Як вбачається з копії акту №3350-20 від 20 січня 2016 року, по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у відокремленого підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі «Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» рахується позитивне сальдо станом на 31 травня 2015 року у розмірі 2 762 425 грн. (а.с.24).
Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 затверджено Порядок, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 № 1650/24182.
Згідно п.3, п.5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, який затверджено наказом Міністерства фінансів України №787 від 03 вересня 2013 року - повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень, відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою з найменуванням та ідентифікаційним кодом установи (у разі наявності), з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Пунктом 10 вищевказаного Порядку передбачено, що органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння надходжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів.
Відповідно до п.4, п.5, п.7, п.8, п.9 Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 15 грудня 2015 року №1146 - повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.
Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань (крім грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.
У разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Орган ДФС не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом або відповідним органом, визначеним відповідно до ч.1 ст. 67 Бюджетного кодексу України, передає його згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.
Орган ДФС несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання.
Судом першої інстанції при вирішенні справи було встановлено, що на підставі поданих ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» листів про повернення сплачених грошових зобов'язань №11/11-2/12019 від 15 жовтня 2015 року та №11/11-2/14816 від 10 грудня 2015 року на суму ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС України здійснено повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань, у зв'язку з чим на сьогоднішній день ще обліковується переплата по податку на прибуток приватних підприємств в розмірі 2 762 425 грн.
При цьому, колегія суддів акцентує увагу на тому, що у вказаних заявах, апелянтом було зазначено, що за попередньою усною домовленістю з ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області стосовно зарахування переплати з податку на прибуток (КБК 11020100) в рахунок погашення наступних щомісячних грошових зобов'язань просить здійснити зарахування переплати в рахунок погашення грошових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 156 000 грн., військового збору (КБК 11011000) у сумі 39 000 грн. по відокремленому підрозділу «Одеські магістральні електричні мережі» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» у жовтні 2015 року та зарахувати переплату в рахунок погашення грошових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 200 000 грн., військового збору (КБК 11011000) у сумі 40 000 грн. у грудні 2015 року (а.с.31-32).
Отже, враховуючи наявність заяв щодо зарахування переплати в рахунок погашення відповідних зобов'язань, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що апелянтом не було подано до податкового органу зави про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань саме у розмірі 2 762 425 грн. у відповідності до ст. 43 Податкового кодексу України, а відтак доводи апеляційної скарги щодо протиправності дій податкового органу стосовно невжиття заходів, спрямованих на повернення надмірно сплаченого податку на прибуток є безпідставними, у зв'язку з чим вимоги про зобов'язання надати висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток та стягнення з Державного бюджету України на користь ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» надмірно сплачені грошові зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 2 762 425 гривень не підлягають задоволенню, що було вірно встановлено судом першої інстанції.
Інші доводи апеляційної скарги колегія суддів не приймає до уваги, оскільки вони повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об'єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спору.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, у зв'язку з чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206, ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів,-
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» залишити без задоволення, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлений 17 серпня 2016 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук’янчук
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2016 |
Оприлюднено | 22.08.2016 |
Номер документу | 59760139 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні