ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
06 березня 2020 року
Київ
справа №815/981/16
адміністративне провадження №К/9901/27313/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
здійснивши попередній розгляд касаційної скарги Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія "Укренерго" (Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" )
на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року (головуючий суддя - Корой С.М.)
та на ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2016 року (колегія суддів: головуючий суддя - Ступакова І.Г., судді - Бітов А.І., Лукянчук А.В.)
у справі №815/981/16
за позовом Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія "Укренерго" (Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" )
до державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2016 року Державне підприємство Національна енергетична компанія "Укренерго" далі (Підприємство, позивач, платник) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області (далі - відповідач 1, контролюючий орган), Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області (далі - відповідач 2, ГУ ДКС України в Одеській області), в якому просило:
- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області щодо невжиття передбачених ст. 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству Національна енергетична компанія "Укренерго" надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 грн;
- зобов`язати державну податкову інспекцію у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області подати до Головного управління державної казначейської служби України в Одеській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 грн з Державного бюджету України;
- стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" надмірно сплачені грошові зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 2 762 425 грн;
- стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" витрати зі сплати судового збору.
В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначило про наявність у нього права на отримання залишку неповернутої суми переплати з податку на прибуток Товариства у розмірі 2 762 425 грн
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2016 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що обов`язковою умовою для здійснення повернення Товариству сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення. Враховуючи, що жодних доказів подання заяви про повернення Підприємству надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425, 00 грн позивачем не надано, суди дійшли висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Не погодившись з зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, відповідач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права просив їх скасувати та прийняти нову ухвалу, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає, що має право на повернення на його поточний рахунок у банку суми переплати з податку на прибуток у розмірі 2 762 425 грн, а також вказує, що судами попередніх інстанцій не враховано подану платником податку заяву від 30.06.2015 №05/08-2/7434 про повернення на його поточний рахунок переплати в сумі 3 197 425 грн, що так і не була виконана контролюючим органом.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26 серпня 2016 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою позивача.
Пунктом 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року) передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
22 лютого 2018 року касаційну скаргу передано до Верховного Суду в порядку передбаченому Розділом VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції від 03.10.2017).
27 серпня 2019 року Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія "Укренерго" подало клопотання про заміну позивача у справі правонаступником, в якому зазначило, що 27.07.2019 проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи позивача - Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" та в результаті його реорганізації шляхом перетворення, зареєстровано нову юридичну особу - Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія "Укренерго" відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 15.02.2019 №73 та розпорядження Кабінету міністрів України "Про погодження перетворення державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" у приватне акціонерне товариство" від 22.11.2017 №829-р.
Згідно з п. 2 статуту Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія "Укренерго" , останнє є правонаступником майна, усіх прав та обов`язків Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" .
З огляду на вищевикладене, Верхоний Суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення клопотання та заміну позивача - Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" на правонаступника Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія "Укренерго" .
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, у відокремленого підрозділу Одеські магістральні електричні мережі Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго станом на 31 травня 2015 року наявне позитивне сальдо по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (11023100) у розмірі 1 547 521 грн, що підтверджується актом звірення розрахунків №1570-20 від 17.06.2015.
Згідно з відомостями акту звірення розрахунків від 17.06.2015 №1568-20, у відокремленого підрозділу Одеські магістральні електричні мережі Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго станом на 31 травня 2015 року наявне позитивне сальдо по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (11020100) у розмірі 1 649 904,00 грн.
Таким чином, Державним підприємством Національна енергетична компанія Укренерго за 2013-2014 роки здійснено переплату до державного бюджету по грошовим зобов`язанням з податку на прибуток у сумі 3 197 425 грн, що не заперечується відповідачем.
30 червня 2015 року позивач звернувся до відповідачів з листом №05/082/7434, в якому на підставі ст. 43 Податкового кодексу України просив повернути на поточний рахунок Підприємства переплату з податку на прибуток у розмірі 3 197 425 грн.
У відповідь на вищевказаний лист, 13 липня 2015 року ГУ ДКС України в Одеській області повідомило позивача, що відповідно до ст. 43 Податкового кодексу України та п. 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787, у разі помилкового або надмірного зарахування платежів, повернення коштів може бути здійснено за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
В подальшому, 15 жовтня 2015 року ДП Національна енергетична компанія Укренерго звернулося до ДПІ у Суворовському районі з листом №11/11-2/12019, в якому зазначило про наявність усної домовленості з ДПІ у Суворовському районі стосовно зарахування переплати з податку на прибуток в рахунок погашення наступних щомісячних грошових зобов`язань Підприємства та просило зарахувати переплату з податку на прибуток (КБК 11020100) в рахунок погашення щомісячних грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 156 000 грн, військового збору (КБК 11011000) у сумі 39 000 грн по відокремленому підрозділу Одеські магістральні електричні мережі ДП Національна енергетична компанія Укренерго (ЄДРПОУ 23869769) у жовтні 2015 року.
Листом від 10 листопада 2015 року №12596/10/15-54-20-030 відповідач 1 надав відповідь на лист позивача від 30 червня 2016 року №05/08-2/7434, в якому, зокрема, зазначив про неможливість повернення платнику надміру сплачених грошових зобов`язань по авансовим внескам з податку на прибуток з огляду на скасування з жовтня 2015 року згідно з наказом Міністерства фінансів України від 20 липня 2015 року №651 Про затвердження змін до бюджетної класифікації кодів бюджетної класифікації, передбачених для обліку авансових внесків з податку на прибуток шляхом перенесення залишків по інтегрованим карткам авансових внесків до інтегрованих карток з податку на прибуток, а також вказав, що паспорт-висновок стосовно листа Підприємства від 15 жовтня 2015 року №11/11-2/12019 знаходиться на опрацюванні.
27 листопада 2015 року ДПІ у Суворовському районі складено висновок №2853 про повернення з бюджету Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011 суми 156 000 грн на поточний рахунок позивача по рахунку НОМЕР_1 на погашення грошового зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, 11010100 та висновок №2854 про повернення з бюджету Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності; 11022011 суми 39 000 грн на поточний рахунок позивача по рахунку НОМЕР_2 на погашення грошового зобов`язання по військовому збору, 11011000.
10 грудня 2015 року позивач звернувся до відповідача 1 з листом №11/11-2/14816, в якому зазначив, що станом на 09 грудня 2015 року згідно інтегрованої картки платника податку відокремленого підрозділу Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго - Одеські магістральні електричні мережі по коду бюджетної класифікації 11020100 Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності обліковується переплата у сумі 3 002 405 грн та просив здійснити нарахування вищезазначеної переплати в рахунок погашення грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100) у сумі 200 000 грн, військового збору (КБК 11011000) у сумі 40 000 грн, по відокремленому підрозділу Одеські магістральні електричні мережі ДП Національна енергетична компанія Укренерго у грудні 2015 року.
25 грудня 2015 року ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області складено висновок №2853 про повернення з бюджету Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ; 11022011 суми 200 000 грн на поточний рахунок позивача по рахунку 33112340700009 на погашення грошового зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, 11010100 та висновок №3094 про повернення з бюджету Податок на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності ;11022011 суми 40 000 грн на поточний рахунок позивача по рахунку НОМЕР_2 на погашення грошового зобов`язання по військовому збору, 11011000.
Згідно з відомостями акту звірення розрахунків №3350-20 від 20 січня 2016 року станом на 31 грудня 2015 року у відокремленого підрозділу Одеські магістральні електричні мережі ДП Національна енергетична компанія Укренерго рахується переплата по авансовим внескам з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 2 762 425 грн.
Вважаючи дії Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області щодо невжиття передбачених ст. 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству Національна енергетична компанія "Укренерго" надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 2 762 425 грн протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку вищевикладеним обставинам справи, колегія суддів виходить з наступного.
Спірні правовідносини врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України), Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року №787 (далі - Порядок №787) та Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146 (далі - Порядок №1146).
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктами 43.3, 43.4, 43.5, 43.6 статті 43 ПК України встановлено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Згідно з п. 102.5 статті 102 ПК України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Порядок №787 визначає процедури повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі).
Пунктом 3 Порядку №787 встановлено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення готівковими коштами за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім`я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв`язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).
Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили (п. 5 Порядку 787).
Порядок №1146 регламентує взаємовідносини територiальних органів Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) з мiсцевими фiнансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) в процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статтi 45 та частини другої статтi 78 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до п. 5 Порядку №1146 повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надмiру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1146 після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань (крім грошових забовязань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов`язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Пунктом 8 вказаного порядку встановлено, що у разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує: висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згiдно з додатком 1 до цього Порядку; два примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними державному бюджету, за формою згiдно з додатком 2 до цього Порядку; три примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, за формою згiдно з додатком 3 до цього Порядку.
Орган ДФС несе вiдповiдальнiсть згiдно iз законом за несвоєчаснiсть передачi висновку органу Казначейства для виконання. Якщо висновок підготовлено на частину вказаної у заяві суми, то у день його направлення до органу Казначейства орган ДФС направляє платнику письмове повідомлення з пропозицією щодо проведення звірення його стану розрахунків за відповідним платежем (п. 9 Порядку №1146).
Колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на те, що після подачі заяви від 30.06.2015 №03/08-2/7434 про повернення переплати, позивач звернувся до контролюючого органу з заявами іншого змісту від 15.10.2015 №11/11-2/12019 та від 10.12.2015 №11/11-2/14816, в яких повідомив про наявність усної домовленості з відповідачем 1 щодо здійснення зарахування наявної суми переплати в рахунок погашення інших податкових зобов`язань Підприємства та просив здійснити зарахування частини наявної у Підприємства переплати в рахунок погашення податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
Таким чином платник податку фактично погодився з зарахуванням наявної переплати в рахунок погашення наступних грошових зобов`язань.
Після здійснення відповідного зарахування частини сум переплати в рахунок погашення податкових зобов`язань, за Підприємством обліковується переплата по податку на прибуток приватних підприємств в розмірі 2 762 425 грн.
Враховуючи наявність заяв платника про зарахування переплати з податку на прибуток в рахунок погашення податкових зобов`язань, що були подані Підприємством після заяви від 30.06.2015 №03/08-2/7434 (про повернення переплати). Враховуючи, що з відповідною заявою про повернення на його банківський рахунок переплати у розмірі 2 762 425 грн після здійснення відповідного зарахування частини переплати в рахунок погашення податкових зобов`язань на підставі заяв від 15.10.2015 №11/11-2/12019 та від 10.12.2015 №11/11-2/14816к позивач до контролюючого органу не звертався, колегія суддів суду касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Частиною 1 статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги.
Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Відповідно до частини третьої статті 343 КАС України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Розглянувши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи та здійснивши системний аналіз долучених до справи доказів, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
Враховуючи вищевикладене, керуючись статтями 343, 350, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія "Укренерго" (Державного підприємства Національна енергетична компанія "Укренерго" ) залишити без задоволення.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2016 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач І. А. Гончарова
Судді І. Я. Олендер
Р. Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2020 |
Оприлюднено | 10.03.2020 |
Номер документу | 88062614 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні