ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 серпня 2016 року справа № 813/2438/16
Львівський окружний адміністративний суд в складі :
головуючого - судді Кухар Н.А.
секретаря судового засідання Єдинак Г.Б.
за участі представників:
позивача - ОСОБА_1
відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Львові адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) ,-
встановив:
Державна екологічна інспекція у Львівській області звернулася до суду із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальність "Наша Єдність" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт в частині здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, яке проводиться суб'єктом господарювання без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до часу отримання такого дозволу та заборонити виконання робіт, щодо експлуатації стаціонарних джерел.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що за результатами проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" встановлено порушення законодавства щодо викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Позивач зазначає, що на підприємстві внаслідок здійснення виробничо-господарської діяльності присутні джерела викидів в атмосферне повітря такі як: зношені шини, відпрацьовані нафтопродукти, картонні коробки, відходи лотків з під яєць, відходи плівки поліетилену, відходи хлібобулочної продукції, відходи яєчної шкарлупи, ступінь їх небезпечності для навколишнього середовища не визначені та непогоджені, також зафіксовано, що підприємство не здійснює заходи максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам чи підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, що є порушенням ст. ст. 17, 26, 33 Закону України «Про відходи». Внаслідок планової перевірки позивач зазначає, що зафіксовано ряд порушень з боку Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність", а саме: здійснення викидів без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, не подання статистичної звітності щодо поводження з відходами, відсутність плану організації роботи у сфері поводження з відходами та не проводиться нарахування за викиди в атмосферне повітря по податковій декларації екологічного податку. Посилається на п.5 ст.4 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» відповідно до якого виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду, тому просить суд зупинити виконання робіт в частині щодо здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, які здійснюють викиди без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та просить заборонити виконання робіт, щодо експлуатації стаціонарних джерел.
Відповідач подав заперечення проти позову, в якому зазначив, що позивач посилається на приписи нормативно-правових актів планової перевірки, однак згідно до Наказу Міністерства екологічного розвитку і торгівлі України №1553 від 30.11.2015 року (з змінами від 01.02.2016 року, 21.04.2016 року, 21.06.2016 року), щодо затвердження плану планових заходів державного нагляду планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" на 2016 рік не передбачалось, тому вважає, що перевірка була позаплановою або планова, яка проведена з порушенням порядку проведення перевірок. Відповідач вважає, що безпідставним є твердження позивача про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" не проводить нарахування за викиди в атмосферне повітря по податковій декларації екологічного податку, так як за останній звітній період сплачено кошти до місцевого бюджету та подано податкову декларацію екологічного податку №1, копія якої додається до матеріалів справи. Щодо твердження позивача, що відповідач використовує обладнання-джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря: дві газові плити, вентиляційна труба, котел Baretta CAO та димову трубу без дозволу, не вірні, адже вони використовувались відповідно до ст. 23 Закону «Про охорону атмосферного повітря», а саме виконувалися роботи з налагодження правильної роботи устаткування та не мали погоджуватися з контролюючими органами, оскільки в Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" не було будівництва чи реконструкції споруд, а відбуваються зміни в технологічному процесі. Відповідач стверджує, що для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами необхідно завершити інвентаризацію, тобто змонтувати та ввести в експлуатацію обладнання, згідно п. 4 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, затверджено Постановою №302 КМУ від 13.03.2002 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав наведених в позовній заяві. Просив задоволити позов.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечили, з підстав наведених в запереченні. Просили в задоволенні позову відмовити повністю.
Суд, заслухавши думку представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що в період з 06.06.2016 року по 29.06.2016 року Державною екологічною інспекцією у Львівській області проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря за результатами якої складено Акт № 360/03/509.
За результатами перевірки встановлено порушення відповідачем ст.ст. 10, 11, 33 Закону України В«Про охорону атмосферного повітряВ» від 04.08.2016 року № 2707-ХІІ.
На підставі вказаного акту перевірки на Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" винесено припис № 207/03 від 29.06.2016 року, яким зобов'язано відповідача отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
За змістом ст.11 Закону України В«Про охорону атмосферного повітряВ» , для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до вимог ст.12 Закону України В«Про охорону атмосферного повітряВ» , господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Згідно з нормами ч.5 ст.4 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з п.1 Порядку ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1655 від 13.12.2001р. із змінами і доповненнями, цей Порядок визначає єдину систему ведення в галузі охорони атмосферного повітря державного обліку об'єктів (підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності), які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і на стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, видів і ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів.
Згідно з п.2 цього ж Порядку, державний облік ведеться з метою регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря із стаціонарних та пересувних джерел, ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів.
Згідно з п.2 Інструкції про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, затвердженою наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №177 від 10.05.2002р. із змінами і доповненнями, узяття на державний облік здійснюється за такими критеріями:
- об'єктів, якщо в їх викидах присутня хоча б одна забруднююча речовина (або група речовин), потенційний викид якої рівний або перевищує величину, зазначену в Переліку забруднюючих речовин та порогових значень потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік;
- видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, - за умови, що обсяг потенційних викидів рівний або перевищує порогові значення за окремою речовиною або групою речовин, наведених у додатку 1 до цієї Інструкції. Додатком до цієї ж Інструкції передбачено, що для оксиду вуглецю порогові значення викидів встановлені на рівні 1,5 тонн на рік, а для оксиду азоту у перерахунку на діоксин азоту - 1,0 тонна на рік.
З наданих представником позивача пояснень встановлено, що в кондитерському цеху Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність", було виявлено джерело викидів забруднюючих речовин атмосферного повітря: піч випікання (димову трубу) на яку видано дозвіл №4610137500-185 термін дії якого 5 років з 22.10.2012 року по 22.10.2017 року, однак дозволу на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами: дві газові плити (вентиляційна труба), котел Baretta CAO (димова труба) у Товариства з обмеженою відповідальністю "Наша Єдність" немає. На підприємстві присутні джерела викидів в атмосферне повітря: зношені шини, відпрацьовані нафтопродукти, картонні коробки, відходи лотків з під яєць, відходи плівки поліетилену, відходи хлібобулочної продукції, відходи яєчної шкарлупи, ступінь їх небезпечності для навколишнього середовища не визначений та непогоджений. Підприємство не здійснює заходи максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам чи підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, що є порушенням ст. ст. 17, 33 Закону України «Про відходи». Позивач зазначає, що внаслідок планової перевірки відповідачем допущено ряд порушень це - викиди без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел; не подання статистичної звітності щодо поводження з відходами, відсутність плану організації роботи у сфері поводження з відходами; не проводиться нарахування за викиди в атмосферне повітря по податковій декларації екологічного податку.
Постановою Кабінету Міністрів України №1780 від 28.12.2001р. затверджено Порядок розроблення та затвердження нормативів гранично-допустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, яким визначені вимоги щодо розроблення та затвердження нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря із стаціонарних джерел.
Пунктом 7 Порядку №1780 передбачено, що перелік типів устаткування, за якими розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, визначається Мінприроди.
Згідно з п.2 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого Постановою КМУ від 13.03.2002р. №302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб'єкт господарювання) експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Згідно з п.4 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого Постановою КМУ від 13.03.2002р. №302, для отримання дозволу суб'єкт господарювання:
- оформляє заяву;
- готує документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин;
- проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання;
- проводить оцінку впливу викидів забруднюючих речовин на стан
атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони;
- розробляє плани заходів щодо: досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин; охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; ліквідації причин і наслідків забруднення атмосферного повітря; остаточного припинення діяльності, пов'язаної з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, та приведення місця діяльності у задовільний стан; запобігання перевищенню встановлених нормативів граничнодопустимих викидів у процесі виробництва; здійснення контролю за дотриманням встановлених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин та умов дозволу на викиди;
- обґрунтовує розміри нормативних санітарно-захисних зон, проводить оцінку витрат, пов`язаних з реалізацією заходів щодо їх створення;
- проводить оцінку та аналіз витрат, пов`язаних з реалізацією запланованих заходів щодо запобігання забрудненню атмосферного повітря;
- готує інформацію про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості відповідно до законодавства.
- Суб'єкт господарювання для розроблення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, може залучати установи, організації та заклади, яким Мінприроди надає право на розроблення цих документів.
Відповідно до норм п.1.15.5 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої Наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995р. №7, стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Відповідно до п.1.6 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, об'єкти, для яких розробляються Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, розподіляються на три групи.
Згідно з Переліком типів устаткування, для яких розробляються нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.08.2004р. №317, затверджено перелік типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел.
Відповідно до частини 7 статті 7 цього Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Приписами ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч.1, ч. 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Згідно з нормами ч.5 ст.4 Закону України В«Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльностіВ» , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Отже, суд, оцінюючи докази які містяться в матеріалах справи, дійшов висновку, що позовна вимога позивача, щодо зупинення виконання робіт в частині щодо здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, які здійснюють викиди без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підлягає до задоволення,
Щодо позовної вимоги про заборону виконання робіт, щодо експлуатації стаціонарних джерел, то суд зазначає, що законом передбачено лише призупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання за рішенням суду, а тому в цій частині позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.3 ст.2 та ст.11 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суб'єкти владних повноважень зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суд, оцінюючи докази які містяться в матеріалах справи, дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають до задоволення частково.
Керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Зупинити виконання робіт Товариства з обмеженою відповідальність "Наша Єдність"(Львівська область, м. Львів, вул.. Липинського, 54 ідентифікаційний код 30203266), в частині щодо здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел, яке проводиться суб»єктом господарювання без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до часу отримання такого дозволу.
В решті позовних вимог відмовити.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної карги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова не набрала законної сили.
Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кухар Н.А.
Повний текст постанови виготовлено 22.08.2016 року.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2016 |
Оприлюднено | 26.08.2016 |
Номер документу | 59845475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кухар Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні