Постанова
від 26.08.2016 по справі 691/832/16-а
ГОРОДИЩЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 691/832/16-а

провадження № 2-а/691/55/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2016 рокуГородищенський районний суд Черкаської області

в складі :

судді Черненка В.О.

за участю секретаря Брандальської Х.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Городище справу за адміністративною позовною заявою ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Городищенському районі, Черкаської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ :

позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до УПФ України в Городищенському районі про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач посилається на те, що вона працювала в УПФ України в Городищенському районі та має стаж державної служби понад 16 років. 19.09.2011 року, вона була звільнена з посади головного спеціаліста - ревізора відділу виконання бюджету, бухгалтерського обліку та контролю за використанням коштів в зв'язку з досягненням граничного віку проходження державної служби та виходом на пенсію державного службовця. З 20.09.2011 року перебуває на обліку в УПФ України в Городищенському районі Черкаської області та отримує пенсію за віком в розмірі 86% від заробітної плати, призначену відповідно до ст.37 ЗУ «Про державну службу» від 16.12.1993 року, в редакції від 01.01.2008 року, чинній на час призначення пенсії.

22.07.2016 року вона звернулася до УПФ України в Городищенському районі із заявою про перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням з 01.12.2015 року розміру заробітної плати працюючих державних службовців згідно з Постановою КМУ від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів». До заяви додала довідку від 22.07.2016 року, № 2663/05 про суму заробітної плати, яку одержує з 01.12.2015 року працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої їй було призначено пенсію.

Рішенням від 25.07.2016 року, № 2694/03, УПФУ в Городищенському районі відмовило їй у перерахунку пенсії з тих підстав, що з 01.01.2015 року, законодавець не пов'язує виникнення права на перерахунок пенсії державному службовцю з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям. Свою правову позицію УПФУ в Городищенському районі обґрунтовує змінами, внесеними до ст. 37-1 ЗУ «Про державну службу» Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 року № 76-УІІІ (далі - Закон № 76), який набрав чинності з 01.01.2015 року, а також посилаючись на розділ III «Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року, №213 (далі Закон №213) та Постанову КМУ від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів».

Вважає, що УПФУ в Городищенському районі незаконно відмовило їй в проведенні перерахунку пенсії через те, що безпідставно віднесло її до кола осіб, на яких поширюється дія Закону № 76, оскільки їй призначено пенсію як державному службовцю до набрання чинності цим Законом.

Посилання УПФУ в Городищенському районі у рішенні на Закон 76 та Закон 213, як на підставу відмови у перерахунку пенсії, є незаконним виходячи з нижченаведеного.

Статтею 46 Конституції України визначене право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості.

Відповідно до ст. 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту й обсягу існуючих прав і свобод.

Крім того, згідно зі статтею 64 Основного закону конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені.

Статтею 92 Конституції України передбачено, що форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Частиною 1 ст. 4 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року, № 1058-ІУ (далі - Закон № 1058) передбачено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається, зокрема, з Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Згідно ст.11 ЗУ «Про державну службу», державні службовці мають право на соціальний і правовий захист.

Підстави набуття права державним службовцем на пенсійне забезпечення визначаються ст. 37 ЗУ «Про державну службу» (далі - Закон № 3723).

Відповідно до ч.2 ст. 37 Закону № 3723, в редакції на час призначення пенсії, пенсія державним службовцям призначалась в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, за кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі, пенсія збільшується на 1% заробітку, але не більше 90% суми їх заробітної плати, з якої сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Порядок і умови перерахунку пенсій державних службовців регулюються статтею 37-1 Закону №3723, відповідно до якої, в редакції на день призначення пенсії, перерахунок раніше призначених пенсій здійснюється у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом, відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсі.

Постановою КМУ від 31.05.2000 року, № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсій», у редакції, чинній на дату призначення їй пенсії, встановлено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень КМУ після набрання чинності ЗУ від 16.01.2003 року, № 432-ІУ «Про внесення змін до ЗУ «Про державну службу», заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності ЗУ «Про державну службу» визначається на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи.

Схеми посадових окладів працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, затверджені Постановою КМУ від 09.03.2006 року, № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (посадові оклади управлінь ПФУ - додаток 29) (далі - постанова КМУ № 268).

Згідно з п.1.1 Положення про управління в районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах, затвердженого постановою правління ПФУ 22.12.2014 року, № 28-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015 року за № 41/26486, управління ПФУ у районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах є територіальними органами ПФУ, який є центральним органом виконавчої влади.

Відповідно до п.3 Постанови КМУ від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», яка набрала чинності з 15.12.2015 року та застосовується з 01.12.2015 року, посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців, розміри яких затверджені, зокрема, додатками 1-37 постанови КМУ, № 268, підвищуються на 25 %. Таким чином, право на пенсійне забезпечення державних службовців, визначене ЗУ «Про державну службу» є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню. Тому звуження та обмеження змісту і обсягу цього права шляхом прийняття законів або внесення змін до чинних законів відповідно до ст. 22 Конституції України не допускається.

Пенсія за віком як державному службовцю їй була призначена відповідно до ЗУ «Про державну службу» в редакції від 01.01.2008 року, тобто до набрання чинності ЗУ від 28.12.2014 року, № 76. Отже новий порядок перерахунку пенсій державних службовців, встановлений Законом № 76, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ним чинності, тобто, до 01.01.2015 року, у тому числі і на неї.

В п.5 «Прикінцеві положення» Закону №213, взагалі не йдеться про перерахунок пенсій державним службовцям, а лише зазначається про скасування з 01.06.2015 року призначення пенсії державним службовцям згідно ЗУ «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів» і т.д. З аналізу зазначених нормативних актів вбачається, що вказана норма стосується призначення, а не перерахунку вже призначених пенсій.

Оскільки, всупереч ст.ст. 22 та 64 Конституції України, УПФУ в Городищенському районі своїм рішенням від 25.07.2016 року, № 2694/03 про відмову їй у перерахунку пенсії, призначеної відповідно до ЗУ «Про державну службу», до внесення змін до ст. 37-1 цього Закону, позбавило її права на перерахунок раніше призначеної пенсії, то таке рішення є незаконним, а дії управління ПФУ щодо відмови у передбаченому законом перерахунку є неправомірними і такими, що суперечать ст. 19 Конституції України.

Посилаючись на вищенаведене, просила суд визнати відмову УПФ України в Городищенському районі, Черкаської області, щодо перерахунку її пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючого держаного службовця відповідної посади за останнім місцем роботи на державній службі протиправною та зобов'язати здійснити перерахунок її пенсії, призначеної як державному службовцю, відповідно до статті 37-1 ЗУ «Про державну службу», в редакції, чинній на день призначення пенсії, та Постанови КМУ від 31.05.2000 року, № 865 в редакції, чинній на дату призначення пенсії, в установленому їй розмірі при виході на пенсію 86% від суми заробітної плати працюючого державного службовця (з урахуванням усіх надбавок, доплат, премій та матеріальної допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, індексації), на яку нараховані страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, відповідно до довідки про заробітну плату працюючого державного службовця. Перерахунок провести з 01.12.2015 року, без встановлення будь-якого строку та обмеженості у часі, у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям згідно з Постановою КМУ від 09.12.2015 року № 1013, яка застосовується з 01.12.2015 року та стягнути на її користь понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 551 гривень 20 копійок.

В судовому засіданні позивач свої вимоги підтримала в повному обсязі.

Представник відповідача позов не визнав та подав письмові заперечення, зазначивши, що пенсія ОСОБА_1. виплачується у встановленому законом розмірі і правових підстав для її перерахунку немає.

Вислухавши позивача, представника відповідача, дослідивши всі наявні докази у справі, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1, з 19.09.2011 року перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Городищенському районі Черкаської області та отримує пенсію за віком, призначену відповідно до ст. 37 Закону України від 16.12.1993 № 3723-XII «Про державну службу» (далі - Закон від 16.12.1993 № 3723-XII), у розмірі 86% суми її заробітної плати.

22.07.2016 року, позивач звернулася до УПФ України в Городищенському районі із заявою про проведення перерахунку призначеної пенсії згідно Постанови КМ України від 06.12.2015 року, №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативних актів» та надала довідку про заробітну плату від 22.07.2016 № 2663/05, видану управлінням ПФУ в Городищенському районі Черкаської області.

Рішенням від 25.07.2016 року, № 2694/03, УПФУ в Городищенському районі відмовило їй у перерахунку пенсії з тих підстав, що з 01.01.2015 року, законодавець не пов'язує виникнення права на перерахунок пенсії державному службовцю з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, ЗУ «Про державну службу» від 16.12.1993 року, № 3723-ХІІ, у редакціях, чинних станом на 19.09.2011 року та 22.07.2016 року (далі - Закон № 3723-ХП), постановою КМ України від 31.05.2000 року, № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (далі - Постанова № 865), постановою КМ України від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» (далі - Постанова № 1013).

Статтею 37-1 Закону № 3723-ХІІ у редакції, яка була чинною станом на 19.09.2011 року, передбачалось, що в разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом, відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Пунктом 4 Постанови КМУ від 31.05.2000 року, № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсій», у редакції, чинній на дату призначення пенсії позивачу, було встановлено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень КМУ після набрання чинності ЗУ від 16.01.2003 року, № 432-ІУ «Про внесення змін до ЗУ «Про державну службу», заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності ЗУ «Про державну службу» визначається на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи

На підставі Постанови КМ України від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» зазначений пункту Постанови № 865 було виключено.

Згідно зі ст. 37-1 Закону № 3723-ХІІ у редакції, чинній станом на 22.07.2016 року, умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.

Отже, з викладених правових норм вбачається, що законодавством, чинним станом на вересень 2011 року було передбачено право осіб, які отримують пенсію державного службовця, на перерахунок її розміру у зв'язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою і було визначено умови та порядок здійснення такого перерахунку.

Однак, в наступному законодавство, яке регулює зазначені правовідносини, змінилось і в редакції, зокрема станом на липень 2016 року, воно не регламентує ані права особи на перерахунок її пенсії у зв'язку зі зміною розміру заробітної плати, ані порядку і умов здійснення такого перерахунку.

Таким чином, на момент призначення позивачу пенсії державного службовця, тобто станом на 19.09.2011 року, ст.37-1 Закону № 3723-ХІІ було передбачено можливість перерахунку пенсії у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям і пунктом 4 Постанови № 865 передбачались умови такого перерахунку, але на момент збільшення розміру заробітної плати працюючого державного службовця за посадою, з якої позивач вийшла на пенсію, та на момент звернення позивача до відповідача із заявою від 22.07.2016 року щодо перерахунку її пенсії з цих підстав, законодавство змінилось, статтю 37-1 Закону № 3723-ХІІ було викладено в іншій редакції, яка не закріплює такого механізму підвищення пенсії і жодною постановою КМУ, також, не визначено, ані порядку перерахунку пенсії державного службовця у зв'язку зі зміною розміру заробітної плати, ані умов його здійснення.

Щодо Постанови КМУ від 09.12.2015 р. № 1013, на яку позивач посилається як на підставу своїх позовних вимог, то нею регламентовано лише питання щодо упорядкування структури заробітної плати та її індексації працюючим державним службовцям і не передбачено ані можливості, ані механізму перерахунку пенсії державного службовця у зв'язку зі зміною розміру заробітної плати.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що у відповідача на момент звернення позивача із заявою про перерахунок її пенсії на підставі довідки про заробітну плату від 22.07.2016 року, № 2663/05, не було правових підстав для здійснення такого перерахунку.

При цьому, на думку суду, відмова відповідача у такому перерахунку пенсії позивача не призвела до зменшення розміру пенсії державного службовця, яку вона отримувала до звернення за перерахунком, а тому не є звуженням обсягу вже набутих нею прав та не позбавляє її права на соціальний захист.

При вирішенні даного спору, суд, також враховує правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену в рішенні «Великода проти України» від 03.06.2014 року, в якому Суд зазначив, що законодавчі норми можуть змінюватися, передбачені законами соціально- економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства, зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

У цьому ж рішенні Європейський суд став на бік держави Україна та наголосив на складній економічній ситуації в країні, а також на необхідності пошуку саме державою Україна додаткових інструментів її подолання шляхом раціонального використання бюджетних коштів та необхідності збереження «справедливого балансу» між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами щодо захисту прав і свобод окремої особи.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що в даному випадку відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивача, а тому в позові слід відмовити в повному обсязі.

При вирішенні даного спору, суд не вбачає підстав для застосування ст.100 КАС України, яку просив застосувати представник відповідача, оскільки, беручи до уваги дату відмови у перерахунку пенсії 25.07.2016 року та дату звернення до суду 27.07.2016 року, вважає, що позивач при зверненні до адміністративного суду, строків звернення не порушив.

На підставі вищевикладеного, керуючись Конституцією України, Законом України «Про державну службу» від 16.12.1993 року, № 3723-ХІІ, у редакціях, чинних станом на 19.09.2011 року та 22.07.2016 року, Постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року, № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року, № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», ст.ст. 6, 7, 13, 17, 18, 23, 71, 159 - 163, 185 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ :

у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Городищенському районі, Черкаської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, відмовити в повному обсязі.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду, через Городищенський районний суд, шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня проголошення постанови.

Повний текст постанови виготовлений 29.08.2016 року.

Суддя В. О. Черненко

СудГородищенський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення26.08.2016
Оприлюднено31.08.2016
Номер документу59982516
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —691/832/16-а

Постанова від 17.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Постанова від 29.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 15.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Постанова від 26.08.2016

Адміністративне

Городищенський районний суд Черкаської області

Черненко В. О.

Постанова від 26.08.2016

Адміністративне

Городищенський районний суд Черкаської області

Черненко В. О.

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Городищенський районний суд Черкаської області

Черненко В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні