Постанова
від 06.09.2016 по справі 823/504/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 823/504/16 Головуючий у 1-й інстанції: Рідзель О.А.

Суддя-доповідач: Мамчур Я.С

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 вересня 2016 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого судді: Мамчура Я.С.

суддів: Желтобрюх І.Л., Шостака О.О.

при секретарі Кривді В .І .,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві апеляційну скаргу Управління Держпраці у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 09 червня 2016 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіріус-Агро" до Управління Держпраці у Черкаській області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування припису,-

В С Т А Н О В ИВ :

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіріус-Агро", звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держпраці у Черкаській області, в якому просить: визнати неправомірними дії управління державної служби України з питань праці у Черкаській області щодо проведення позапланової перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкового державного соціального страхування стосовно товариства з обмеженою відповідальністю «Сіріус-Агро»; визнати протиправним та скасувати припис управління державної служби України з питань праці у Черкаській області від 23.03.2016 № 23-10-19-014.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 09 червня 2016 року позов задоволено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, представник відповідача подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та свідчать матеріали справи, Департаментом з питань праці Держпраці надіслано до відповідача лист від 24.02.2016 року №1831/4/4.2-ДП-16 про надання згоди на проведення позапланових перевірок, в тому числі ТОВ «Сіріус-Агро» код ЄДРПОУ 35546561.

02.03.2016 року відповідачем винесено Наказ №46-Н «Про проведення позапланових перевірок», яким головному державному інспектору з питань праці відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Фурсі А.В. наказано, зокрема, у період з 14.03.2016 по 25.03.2016 року здійснити позапланову перевірку додержання законодавства з питань праці у ТОВ «Сіріус-Агро».

На виконання вимог зазначеного Наказу, посадовою особою Управління Держпраці у Черкаській області здійснено перевірку додержання ТОВ «Сіріус-Агро» законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за результатами якої складено акт №23-10-19/013.

У висновках Акту №23-10-19/013 відповідачем встановлено порушення ТОВ «Сіріус-Агро» вимог ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», а саме: роботодавець не зареєстрований у Фонді соціального захисту інвалідів; роботодавцем не виконано норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів за 2015 рік; роботодавець зазначив недостовірні дані у звіті до Фонду соціального захисту інвалідів за 2015 рік (форма №10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів»).

В подальшому, 23.03.2016 року головним державним інспектором з питань праці відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Мирошниченком М.П. видано припис №23-10-19/013-014, яким у строк до 23.04.2016 року зобов'язано позивача письмово повідомити про виконання вимог припису, а саме: 1) забезпечити реєстрацію у Фонді соціального захисту інвалідів (термін виконання - 01.04.2016); 2) забезпечити виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів (термін виконання - 23.04.2016); 3) забезпечити подання уточнюючого звіту до Фонду соціального захисту інвалідів за 2015 рік (термін виконання - 01.04.2016).

Вказані обставини стали підставою звернення позивача з даним позовом до суду.

Приймаючи рішення задоволення позовних вимог суд першої інстанції дійшов висновку про те, що дії щодо проведення перевірки позивача не відповідають діючому законодавству України, є безпідставними і суперечать фактичним обставинам справи, відтак дії управління Держпраці у Черкаській області щодо проведення 23.03.2016 року позапланової перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкового державного соціального страхування стосовно товариства з обмеженою відповідальністю «Сіріус-Агро» є протиправними, а складений за її наслідками припис підлягає скасуванню. Так, відповідач є контролюючим органом у розумінні п. 1 Указу № 817/98, а тому на його перевірки розповсюджуються обмеження, встановлені п. 3 Прикінцевих положень Закону № 71-VIII.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне:

Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №100 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 929-р, функції і повноваження Державної інспекції України з питань праці передані правонаступникам Державній службі України з питань праці та її територіальним органам.

Держпраця України у межах повноважень, передбачених законом, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України, наказів Мінсоцполітики видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує і контролює їх виконання.

Відповідно до пункту 7 вказаного Положення, Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці та діє на підставі Положення про правління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Державної служби України від 04.02.2015 № 8.

Відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення, Державна служба України з питань праці здійснює державний контроль за дотриманням підприємствами, установами та організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, законодавства про зайнятість та працевлаштування інвалідів у частині: реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів; подання звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів; виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.

Згідно абз. 10 п. 4 Положення про Управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Державної служби України від 4.02.2015 № 8, Управління Держпраці у Черкаській області здійснює державний контроль за дотриманням підприємствами, установами та організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, законодавства про зайнятість та працевлаштування інвалідів у частині: реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів; подання звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів; виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.

Відповідно до внесених до ст. 259 Кодексу законів про працю України змін, Державна служба України з питань праці має реалізовувати державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. До набуття чинності постановою Кабінету Міністрів України про затвердження порядку проведення перевірок за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, діє Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затверджений наказом Мінсоцполітики від 02.07.2012 № 390, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2012 за № 1291/21603 (далі по тексту - Порядок № 390). Порядком № 390 затверджено форму акту перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування та форму припису.

Згідно пункту 2 Порядку № 390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов'язків мають повноваження державного інспектора з питань праці (далі - інспектор). Інспектор має право на проведення перевірки за наявності у нього службового посвідчення та направлення на перевірку. Інспектор може проводити планові та позапланові перевірки.

Відповідно до абз. 4 п. З Порядку № 390, позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюються за наявності згоди Держпраці України на їх проведення.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для проведення перевірки додержання законодавства з питань праці у ТОВ «Сіріус - Агро» є лист - згода Державної служби України з питань праці від 24.02.2016 № 1831/4/4.2-ДП-16; розпорядчими документами: наказ Управління Держпраці у Черкаській області від 02.03.2016 № 46 - Н «Про проведення позапланових перевірок» та направлення на проведення перевірки від 02.03.2016 № 234.

Як вже було зазначено, за результатами перевірки документів, наданих ТОВ «Сіріус - Агро» за 2015 - 2016 роки, встановлено, що у порушення вимог ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» роботодавець: не зареєстрований у Фонді соціального захисту інвалідів; не забезпечив виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів за 2015 рік; зазначив недостовірні дані у звіті до Фонду соціального захисту інвалідів за 2015 рік (форма № 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів»). Так, на підставі Акта перевірки від 23.03.2016 року № 23-10-19/013 директору ТОВ «Сіріус - Агро» Яковенку Олексію Володимировичу внесено припис від 23.03.2016 року № 23-10-19/013-014 про усунення виявлених порушень.

Акт від 23.03.2016 року № 23-10-19/013 та припис від 23.03.2016 року № 23-10-19/013-014 підписані керівником ТОВ «Сіріус - Агро» без зауважень та заперечень.

Так, розглядаючи апеляційну скаргу колегія суддів звертає увагу на наступне.

Згідно ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

У відповідності до підпункту 3.4 щодо заповнення форми № 10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 № 42 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.02.2007 за № 117/13384, дані щодо середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (рядок 01), середньооблікової кількості штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (рядок 02), та кількості інвалідів, які повинні працювати на робочих місцях (рядок 03), відображаються в цілих одиницях. Якщо при обчисленні виникає дробове число, його необхідно округлити до цілого (якщо після коми число 5 і більше, то воно округлюється в бік збільшення).

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що Закон України від 28.12.2014 року № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі - Закон № 71-VIII), на який посилається Позивач у своєму позові, направлений на врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів.

Так, пунктом 3 Прикінцевих положень вищезазначеного Закону встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Зазначене обмеження не поширюється: з 1 січня 2015 року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість; з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Також, має місце те, що відповідно до пункту 41.1 статті 41 Податкового кодексу України, контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, його територіальні органи. Органами доходів і зборів є Державна фіскальна служба України та її територіальні органи.

Так, дійсно, застосовуючи словосполучення «контролюючі органи» у пункті 3 Прикінцевих положень Закону № 71-VIII, законодавець не уточнює на які саме контролюючі органи розповсюджуються встановлені обмеження та не містить положень про те, що поняття «контролюючі органи», що вживаються у тексті цього Закону, необхідно розуміти у визначенні п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України.

З огляду на це, колегія суддів вважає, що наведене поняття слід застосовувати у розумінні п. 1 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.1998 № 817/98 (далі - Указ № 817/98), відповідно до якого контролюючі органи - органи виконавчої влади, уповноважені від імені держави здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності.

Проте, Державну службу України з питань праці та її територіальні органи не можна розглядати у розумінні поняття «контролюючі органи», визначеного п. 1 Указу № 817/98, оскільки проведення перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності не входить до їх повноважень.

Таким чином, колегія вважає, що суд першої інстанції помилково дійшов висновку про те, що Управління Держпраці у Черкаській області є контролюючим органом у розумінні п. 1 Указу № 817/98, а тому на його перевірки розповсюджуються обмеження, встановлені п. З Прикінцевих положень № 71-VIII.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що судом першої інстанції при винесені постанови безпідставно не враховано норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-У від 05.04.2007, а саме те, що у відповідності до ст. 2, дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

При цьому, згідно частини 2 вказаної статті, дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають, зокрема, під час здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.

Так, слід звернути увагу, що цю частину було доповнено словами «державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення» відповідно до Закону України від 28.12.2014 р. № 77-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці», який набрав чинності з 01.01.2015 року.

Аналізуючи вказані норми права в їх сукупності, слідує висновок, що Державна служба України з питань праці та її територіальні органи не є контролюючими органами в розумінні п. 1 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.1998 № 817/98, а на проведення перевірок додержання законодавства про працю, що проводяться з метою здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, не поширюється дія Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №. 877-У від 05.04.2007.

З огляду на викладене, дія положень пункту 3 Прикінцевих положень Закону України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» не поширюється на Державну службу України з питань праці та її територіальні органи при здійсненні перевірок додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку пор те, що Управління Держпраці у Черкаській області належить до контролюючих органів, які мають право на проведення перевірки підприємств, установ, організацій виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за виключенням випадків, передбачених п. З Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» № 76-УІІІ від 28.12.2014. Таким чином, суд вважає, що на час проведення перевірки ТОВ «Сіріус-Агро» діяли обмеження, встановлені вищевказаним законом.

Однак, колегія суддів не погоджується з такими висновками з огляду на наступне.

В 2015 році діяв мораторій на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими органами, в тому числі Державною службою України з питань праці та її територіальними органами у відповідності до Закону України від 28.12.2014 р. № 76-УІІІ «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України».

Пунктом 8 Прикінцевих положень цього Закону визначено, що перевірки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими ) органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання і;одо його перевірки. Обмеження щодо перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими органами, зокрема й Держпраці, тривало протягом січня - червня 2015 року; дія вищевказаного мораторію закінчилась 30.06.2015 року, а тому на час проведення Управлінням Держпраці у Черкаській області позапланової перевірки ТОВ «Сіріус-Агро» будь-яких обмежень не існувало.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що позапланова перевірка ТОВ «Сіріус-Агро» проведена Управлінням Держпраці у Черкаській області у відповідності до вимог чинного законодавства, оскільки на час її проведення не існувало будь-яких обмежень щодо проведення перевірки.

В зв'язку з цим, колегія суддів вважає, що висновок суду першої інстанції про протиправність дій Управління Держпраці у Черкаській області щодо проведення позапланової перевірки ТОВ «Сіріус-Агро» є необгрунтованим, безпідставним та таким, що суперечить фактичним обставинам справи.

Згідно зі ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Статтею 202 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що підстави для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення є, зокрема, неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при ухваленні постанови неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи та порушено норми матеріального права. У зв'язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а постанову суду - скасувати.

Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 202, 205, 207, 211, 212 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління Держпраці у Черкаській області - задовольнити.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 09 червня 2016 року - скасувати та прийняти нову, якою у задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіріус-Агро" - відмовити в повному обсязі.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий Я.С. Мамчур

Судді І.Л. Желтобрюх

О.О. Шостак

Повний текст складено 09.09.2016 р.

Головуючий суддя Мамчур Я.С

Судді: Желтобрюх І.Л.

Шостак О.О.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2016
Оприлюднено13.09.2016
Номер документу61193381
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/504/16

Постанова від 20.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 23.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 23.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 06.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Ухвала від 19.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 09.06.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні