Постанова
від 23.06.2009 по справі 44/17-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2009 р. № 44/17-б

Вищий господарськ ий суд України у складі колег ії суддів:

головуючого: Короткевича О.Є.

суддів: Білошкап О. В., Хандуріна М.І .

розглянувши матеріали

касаційної скарги Державної податкової інсп екції у Києво - Святошинськом у районі міста Києва

на ухвалу

господарського суду міст а Києва від 03.04.2009 року

у справі №44/17-б

за заявою Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Металсайлен с 783"

До Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Компанія "Ві сан"

про Банкрутство

За участю представн иків учасників судового пров адження:

від боржника Не з'явився

від скаржника Не з'явився

Від ініц. кредитора Не з'явився

В С Т А Н О В И В:

26 грудня 2008 року господа рським судом міста Києва за з аявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Металсайл енс 783" порушено провадження у справі №44/17-б про банкрутство Товариства з обмеженою відп овідальністю "Компанія "Віса н", введено мораторій на задов олення вимог кредиторів Това риства з обмеженою відповіда льністю "Компанія "Вісан" на ве сь час провадження у справі п ро банкрутство та процедуру розпорядження майном боржни ка.

Постановою господарсько го суду міста Києва від 15 січ ня 2009 року (суддя Чеберяк П. П.) в порядку ст. 52 Закону України « Про відновлення платоспромо жності боржника або визнання його банкрутом»визнано Това риство з обмеженою відповіда льністю "Компанія "Вісан" код 3 5709408 банкрутом, припинено проце дуру розпорядження майном бо ржника. відкрито ліквідаційн у процедуру у справі №44/17-б по в ідношенню до банкрута з майн овими вимогами в розмірі 80 000 гр н., призначено ліквідатором б анкрута арбітражного керую чого Шевченка В. М. та зобов'яз ано останього подати письмов е повідомлення усім відомим йому кредиторам відсутнього боржника та до офіційного др укованого органу оголошення про визнання банкрутом Това риство з обмеженою відповіда льністю "Компанія "Вісан" та пр о відкриття ліквідаційної пр оцедури у справі №44/17-б, а також зобов'язав ліквідатора пода ти звіт про проведену роботу по ліквідації підприємства- банкрута та ліквідаційний ба ланс.

Ліквідатором подано до с уду звіт та ліквідаційний ба ланс підприємства - банкрута в порядку ст. 32 Закону України „Про відновлення платоспром ожності боржника або визнанн я його банкрутом”.

Господарський суд міста Ки єва в судовому засіданні роз глянув поданий ліквідатором звіт та ліквідаційний балан с Товариства з обмеженою від повідальністю "Компанія "Віс ан", який ухвалою від 03 квітня 2009 року (суддя Чеберяк П. П.) затв ердив звіт та ліквідаційний баланс підприємства банкрут а станом на 26.02.2009 року та припин ив провадження по справі кер уючись ч. 5 ст. 32, п. 6 ст. 40 Закону У країни „Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”.

Не погоджуючись з прийнят им у справі судовим актом, Дер жавна податкова інспекція у Києво - Святошинському район і міста Києва звернулася з ка саційною скаргою, в якій прос ить скасувати ухвалу суду пр о затвердження звіту ліквіда тора та ліквідаційного балан су та про припинення провадж ення у справі, аргументуючи п орушенням судом норм матеріа льного та процесуального пра ва, а саме ст. ст. 1, 7, 23, 32, 40, 52 Закону У країни «Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом», ст. с т. 1, 33, 34, 43 ГПК України.

Ухвалою Вищого господарс ького суду України від 21 травн я 2009 року прийнято касаційну с каргу Державної податкової і нспекції Києво - Святошинськ ому районі міста Києва на ухв алу господарського суду міст а Києва від 03 квітня 2009 року до п ровадження та призначено ска ргу до розгляду.

Колегія суддів Вищого гос подарського суду України, пе реглянувши у касаційному пор ядку ухвалу суду першої інст анції, на підставі встановле них фактичних обставин справ и перевіривши застосування с удом норм матеріального та п роцесуального права, дійшла висновку, про наявність прав ових підстав для задоволенн я касаційної скарги, виходяч и з наступного.

У даній справі судом першо ї інстанції порушено провадж ення та застосовано до боржн ика судову процедуру ліквіда ції на підставі ст. 52 Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом".

Згідно зі ст.41 ГПК України г осподарські суди розглядают ь справи про банкрутство у по рядку провадження, передбаче ному цим Кодексом, з урахуван ням особливостей, встановлен их Законом України "Про відно влення платоспроможності бо ржника або визнання його бан крутом".

Згідно зі ст.ст. 4, 43 ГПК Укра їни судове рішення є законни м та обґрунтованим лише у вип адку всебічного повного та о б' єктивного розгляду в судо вому процесі всіх обставин с прави в їх сукупності у відпо відності з нормами матеріаль ного та процесуального права .

Відповідно ч. 1 ст. 52 Закону України "Про відновлення пла тоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у р азі якщо громадянин-підприє мець - боржник або керівні орг ани боржника - юридичної особи відсутні за її мі сцезнаходженням, або у разі н енадання боржником протягом року до органів державної п одаткової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бух галтерської звітності, а та кож за наявності інших озна к, що свідчать про відсутні сть підприємницької діяльн ості боржника, заява про пор ушення справи про банкрутств о відсутнього боржника може бути подана кредитором неза лежно від розміру його вимо г до боржника та строку викон ання зобов'язань. Отже, у конте кст вказаної норми при розгл яді справи за правилами ст. 52 З акону України "Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом" предметом доказування є в изнання місцезнаходження бо ржника - юридичної особи та факт відсутності керівних ор ганів юридичної особи за її м ісцезнаходженням.

В порядку ст. 32 Закону Украї ни «Про відновлення платоспр оможності боржника або визна ння його банкрутом» ліквідат ором було подано звіт по лікв ідації підприємства банкрут а та ліквідаційний баланс.

Ухвалою господарського с уду міста Києва від 03 квітня 2009 року року затверджено вищез азначений звіт ліквідатора т а ліквідаційний баланс ТОВ "К омпанія "Вісан" та припинено п ровадження у справі №44/17-б.

Згідно ст. 33 ГПК України ко жна сторона повинна довести ті обставини, на які вона поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази по даються сторонами та іншими учасниками судового процесу .

Ухвала суду про затвердж ення звіту ліквідатора, лікв ідаційного балансу є за своє ю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в я кому необхідно повно відобра зити обставини, що мають знач ення для даної справи (вчинен ня належних дій по виявленню активів та пасивів боржника , зокрема, виявлення ліквідат ором кредиторів та дотриманн я їх процесуальних прав підч ас розгляду їх грошових вимо г, доведення неможливості ві дновлення платоспроможност і боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведе ння неможливості задоволенн я визначених ліквідатором ви мог кредиторів з наслідками його ліквідації), висновки су ду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинн і бути вичерпними, відповіда ти дійсності та підтверджува тися достовірними доказами, дослідженими в судовому засі данні (Постанова Пленуму Вер ховного Суду України від 29.12.1976 № 11).

Відповідно до ст. 93 Цивіль ного кодексу України місцез находження юридичної особи в изначається місцем її держав ної реєстрації, якщо інше не в становлено законом; місцезна ходження юридичної особи вка зується в її установчих доку ментах. Абзац шостий статті 1 З акону України" Про державну р еєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (у редакції чинній до внесення змін Законом України від 03.03.2005 року №2452-IV) визначає місцезнахо дження юридичної особи як мі сцезнаходження постійно дію чого виконавчого органу юрид ичної особи, а в разі його відс утності-місцезнаходження ін шого органу чи особи уповнов аженої діяти від імені юриди чної особи без довіреності, з а певною адресою, яка вказана засновниками (учасниками) в у становчих документах і за як ою здійснюється зв'язок з юри дичною особою.

Таким чином, нормами закон одавства, чинними на час розг ляду даної справи судом перш ої інстанції, передбачалося обов'язкове зазначення місце знаходження юридичної особи в її установчих документах, а у разі, коли відбувалася змін а місцезнаходження, повинні були вноситись відповідні зм іни до установчих документів та проводитись державна реє страція цих змін.

Господарський судом міст а Києва розглянув справу за в ідсутності установчих докум ентів боржника та достовірни х доказів щодо його місцезна ходження, не встановив обста вини наявності або відсутно сті підприємницької діяльно сті боржника на час порушенн я провадження у справі про ба нкрутство.

В матеріалах справи також відсутня інформація від фін ансових органів, митних орга нів та інших компетентних ор ганів, яка підтверджує відсу тність господарської діяльн ості з моменту подання остат ньої звітності.

Звіт ліквідатора та подан ий ним ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне пр оведення ліквідатором всіх з аходів ліквідаційної процед ури, повне вчинення ним дій по виявленню кредиторів та акт ивів боржника, за результато м розгляду яких суд приймає р ішення про можливість віднов лення платоспроможності бор жника або встановлює неможли вість задоволення вимог конк ретних кредиторів та приймає рішення про його ліквідацію та припинення провадження у справі.

Відповідно до ст. 25 Закону У країни „Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом” вба чається, що ліквідатор з дня свого призначення здійсн ює такі повноваження: прийм ає до свого відання майно бо ржника, вживає заходів по заб езпеченню його збереження; в иконує функції з управлінн я та розпорядження майном банкрута; здійснює інвентар изацію та оцінку майна бан крута згідно з законодавство м; аналізує фінансове станов ище банкрута; виконує повнов аження керівника (органів уп равління) банкрута; очолює лі квідаційну комісію та формує ліквідаційну масу.

Як вбачається з вимог ст. 25 Закону ліквідатор зобов'язан ий вчинити всі можливі дії що до з'ясування активу та пасив у боржника шляхом запитів до відповідних органів, у тому ч ислі державної виконавчої сл ужби, банківських установ, бю ро технічної інвентаризації , реєстраційних відділень МВ С України тощо.

Частиною 5 ст. 52 вказаного вище Закону передбачено осо бливий порядок виявлення кре диторів відсутнього боржник а, відповідно до якого кредит орів боржника виявляє ліквід атор, який письмово повідомл яє усіх відомих йому кредито рів про визнання господарськ им судом відсутнього боржник а банкрутом.

Відповідно ст. 31 ГПК при р еалізації своїх прав та об ов'язків арбітражний керуюч ий зобов'язаний діяти сумлі нно та розумно з урахування м інтересів боржника та його кредиторів.

Відповідно ст. 32 Закону пі сля завершення усіх розрахун ків з кредиторами ліквідатор подає до господарського су ду звіт та ліквідаційний ба ланс, до якого додаються: пока зники виявленої ліквідаці йної маси (дані її інвентар изації); відомості про реалі зацію об'єктів ліквідаційн ої маси з посиланням на укла дені договори купівлі-продаж у; копії договорів купівлі-п родажу та акти приймання-пер едачі майна; реєстр вимог кре диторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджуют ь погашення вимог кредиторів .

Отже, законодавцем передб ачено обов' язковий перелік додатків до звіту ліквідато ра, які подаються суду разом і з звітом ліквідатора та є пре дметом дослідження в судовом у засіданні за підсумками лі квідаційної процедури, яке п роводиться за участю кредито рів (комітету кредиторів).

Судом першої інстанції не належно досліджено здійснен ня ліквідатором передбачени х чинним законодавством захо дів з ліквідації боржника та виконання ним своїх обов' я зків під час ліквідаційної п роцедури, у зв'язку з чим суд д ійшов передчасного висновку про відповідність звіту лік відатора вимогам Закону.

Ухвала суду першої інстан ції про затвердження звіту л іквідатора та ліквідаційног о балансу не містить аналізу звіту ліквідатора; не дає оці нки наявності (відсутності) н еобхідних додатків до звіту ліквідатора, зокрема, запиту державної виконавчої служби , реєстру вимог кредиторів бо ржника, даних інвентаризаці ї майна боржника, запиту відп овідних банківських установ , не мотивує висновків суду пр о необхідність ліквідації юр идичної особи боржника.

Тобто, при винесенні оскар жуваної ухвали господарськи й суд не з' ясував дійсних об ставин справи, прав і обов' я зків учасників спірних право відносин, що вплинуло на прав ильність застосування норм м атеріального та процесуальн ого права, чим порушення суда ми вимог ст. 43 ГПК України щодо повного, всебічного і об'єкти вного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.

Статтею 1117 Господарс ького процесуального кодекс у України передбачено, що пер еглядаючи у касаційному поря дку судові рішення, касаційн а інстанція на підставі вста новлених фактичних обставин справи перевіряє застосуван ня судом першої чи апеляційн ої інстанції норм матеріальн ого і процесуального права.

Таким чином, враховуючи ме жі перегляду справи в суді ка саційної інстанції, колегія суддів дійшла висновку про н еобхідність скасування оска ржуваної ухвали господарськ ого суду першої інстанції з н аправленням справи на розгля д до суду першої інстанції.

При новому розгляді спра ви суду слід врахувати вище в икладене, більш повно та всеб ічно перевірити дійсні обста вини справи, дати належну оці нку зібраним по справі доказ ам, доводам та запереченням с торін та учасників проваджен ня у даній справі і в залежнос ті від встановленого та вимо г закону постановити законне та обґрунтоване рішення.

Керуючись ст. ст. 32, 52 Закону України “Про відновлення пл атоспроможності боржника аб о визнання його банкрутом ”, с т. ст. 34, 43, 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скар гу Державної податкової інсп екції у Києво-Святошинському районі міста Києва на ухвалу господарського суду міста К иєва від 03 квітня 2009 року у спра ві №44/17-б задовольнити.

2. Ухвалу господарськ ого суду міста Києва від 03 кві тня 2009 року у справі №44/17-б скасу вати.

3. Справу передати на ро згляд до господарського суду міста Києва.

Головуючий О . Є. Короткевич

Судді О. В. Білошкап

М. І. Х андурін

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення23.06.2009
Оприлюднено08.12.2009
Номер документу6123339
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —44/17-б

Ухвала від 22.03.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Ухвала від 16.10.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головатюк Л.Д.

Ухвала від 21.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Постанова від 23.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 21.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Постанова від 23.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні