Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
15 вересня 2016 р. № 820/4583/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мар'єнко Л.М.,
при секретареві судового засідання - Принцевській Ю.В.,
за участю:
представника прокуратури - ОСОБА_1,
представника позивача ( Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області) - ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Заступника керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації до Вовчанського технікуму ХНТУСГ ім. Петра Василенка про зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації, до Вовчанського технікуму ХНТУСГ ім. Петра Василенка, в якому просить суд: зобов'язати відповідача привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту ( протирадіаційного укриття) № 77097, яке знаходиться за адресою : вул. Соборна ( колишня вул. Леніна), 93-А, м. Вовчанськ, у придатний стан для використання за цільовим призначенням, а саме:
- біля вхідних дверей в захисну споруду вивісити табличку розміром 60х50 см із зазначенням місць зберігання ключів, відповідальної особи, її місця проживання і телефону, а також номера споруди;
- підходи до захисної споруди позначити показниками напрямів руху до них;
- встановити в захисну споруду захисно - герметичні двері;
- обладнати вхідні двері в захисну споруду для щільності прилягання по периметру дверної коробки гумовими прокладками;
- вказати на дверних полотнах в захисну споруду стрілки напрямків закривання та відкривання з написами "ЗАКР" і "ВІДКР";
- забезпечити захисну споруду засобами пожежегасіння, ящиком з піском, покривалами з азбестового матеріалу, необхідною кількістю вогнегасників, що сертифіковані;
- розробити та затвердити перспективний план ремонту захисної споруди;
- завести документацію відповідно до додатку 14 Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час;
- захисну споруду забезпечити необхідною документацією;
- провести технічну інвентаризацію захисної споруди;
- забезпечити захисну споруду телефонним зв'язком з диспетчерською службою та репродуктором, підключеним до районної або місцевої радіотрансляційної мережі;
- в приміщеннях забезпечити двоярусне розміщення нар;
- приміщення забезпечити вентиляцією;
- забезпечити укриття ємкостями для питної води;
- провести запас засобів захисту органів дихання;
- розробити інструкцію щодо використання засобів індивідуального захисту;
- забезпечити медикаментами та лікарськими засобами;
- завести журнал перевірки захисної споруди.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що перевіркою відповідача на предмет додержання ним вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки , цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно - рятувальних служб, було встановлено ряд порушень та зроблено висновок про невідповідність технічного стану і неготовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту ( протирадіаційного укриття) № 77097, котре перебуває на його балансі.
У судовому засіданні представник прокуратури ОСОБА_1 та представник позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, ОСОБА_2, підтримали позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, просили позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_3 проти позову не заперечувала, визнавши позовні вимоги.
Представник Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації у судове засідання не прибув, належним чином повідомлявся про дату, час та місце розгляду справи.
Суд, на підставі ст. 128 КАС України, вважає за можливе розглянути дану справу без участі представника Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
Заслухавши пояснення представника прокуратури, представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що на балансі Вовчанського технікуму ХНТУСГ ім. Петра Василенка знаходиться протирадіаційний об'єкт цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 77097, яке знаходиться за адресою : вул. Соборна ( колишня вул. Леніна), 93-А, м. Вовчанськ, у підвальному приміщенні будівлі.
Вовчанським РВ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, на підставі посвідчення на проведення перевірки від 29.01.2015 № 6 було проведено позапланову перевірку додержання Вовчанським технікумом ХНТУСГ ім. Петра Василенка вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки , цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно - рятувальних служб у протирадіаційному об'єкті цивільного захисту - протирадіаційному укритті № 77097.
За результатами перевірки було виявлено коло порушень які перелічені у довідці № 6 від 02.02.2015 та складено припис № 6 від 02.02.2015 про їх усунення, а сам технічний стан сховища № 77097 оцінено як "не готове" до прийняття осіб, що укриваються.
Згаданим приписом зобов'язано відповідача привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту ( протирадіаційного укриття) № 77097, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.
Крім того, на відповідальних осіб, за порушення ст. 175 КУпАП складено протокол про адміністративне правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.
На виконання припису про усунення порушень, відповідачем було розроблено план заходів по усуненню порушень, який направлений до контролюючого органу листом від 09.02.2015 № 37/346, з терміном виконання до 02.03.2015.
Сторонами у судовому засіданні не заперечувалось, що у встановлений строк порушення усунуті не були, що також встановлено під час комплексної планової перевірки та викладено в акті від 11.05.2016.
Вирішуючи спір по суті, суд вважає за необхідне зазначити, що проведення АТО на сході держави, та запровадження Кабінетом міністрів України на території Донецької та Луганської областей режиму надзвичайної ситуації, а на всій території України - режиму підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України, слугувало підставою для видання Кабінетом Міністрів України постанови від 26.01.2015 року №18, якою створено Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій
Згідно Положення про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2015 року №18, Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - Державна надзвичайна комісія) є постійно діючим органом, який забезпечує координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, організаційних заходів протидії терористичній діяльності та воєнній загрозі, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них, одним з основних завдань якої є інвентаризація всіх об'єктів цивільного захисту, тобто інженерних споруд, призначених для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Одночасно з цим Кабінетом Міністрів України видано розпорядження №48-р від 26.01.2015 року, яким надано дозвіл Державній службі з надзвичайних ситуацій та її територіальним органам разом з місцевими органами виконавчої влади на проведення перевірок стану готовності пунктів управління, захисних споруд та наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.
З урахуванням вищенаведеного, судом встановлено, що вимоги, викладені в позовній заяві позивачами, спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров'я, у разі військової агресії.
Незадовільний експлуатаційний стан готовності державної захисної споруди цивільного захисту № 77097, що знаходиться на зберіганні у відповідача, зумовило позивачів на звернення з позовною заявою до суду.
Пунктом 11 ч. 1 ст. 18 Кодексу цивільного захисту встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб'єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб'єктів господарювання приватної форми власності.
Пунктом 27 ч. 1 ст. 19 КЦЗУ до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту належить віднесено здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
Водночас до завдань і обов'язків суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту (п. 15 ч. 1 ст. 20 КЦЗУ), здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні) (п. 16).
Згідно ч. 8 ст. 32 КЦЗУ утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб'єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що з огляду на приписи ч.2 ст.19 Конституції України, процедура реалізації позивачем владної управлінської функції контролю в сфері цивільного захисту, пожежної безпеки, техногенної безпеки унормована, насамперед, приписами Кодексу цивільного захисту України та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2015 року №18, адже за змістом положень даних актів законодавства, територіальний орган МНС України та Департамент цивільного захисту України як регіонального, так і районного рівня належить до окресленого законодавцем кола осіб зі статусом органів державного контролю (нагляду).
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Кодексу ЦЗ України, розділу 1 Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час, затвердженого Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 09.10.2006р. № 653, сховища забезпечують захист oci6, що укриваються, від негативного впливу сучасних засобів ураження, бактеріальних (біологічних) засобів, від бойових отруйних речовин, а також, при необхідності, від катастрофічного затоплення, небезпечних хімічних речовин, радіоактивних продуктів при руйнуванні ядерних енергетичних енергоустановок, високих температур i продуктів горіння при пожежах та передбачають можливість безперервного перебування у них розрахункової кількості ociб, що укриваються, протягом двох діб.
Частиною 6 ст. 32 цього Кодексу визначено, що проектування, будівництво, пристосування i розміщення захисних споруд та об'єктів подвійного призначення здійснюються згідно з нормами, які розробляються відповідно до Закону України "Про будівельні норми" .
Реконструкція захисних споруд здійснюється за державними будівельними нормами В 2.2.5-97 "Захисні споруди цивільної оборони", затверджені наказом Держкоммістобудування України від 08.07.1997р. № 106. Об'єкти або приміщення, що пристосовуються під захисні споруди, в ycix випадках мають відповідати вимогам цих норм.
Керівники підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності та господарювання, на балансі яких знаходяться захисні споруди, забезпечують її належний технічний стан i готовність до укриття населення.
Відповідно до п.4 Порядку використання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) для господарських, культурних та побутових потреб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 р. № 253 (далі - Порядок), захисні споруди, за винятком тих, що повинні утримуватись у постійній готовності до використання за призначенням, можуть використовуватися підприємствами для господарських, культурних та побутових потреб за умови забезпечення можливості приведення її у готовність до використання за призначенням у строк, що не перевищує 12 годин.
Також, відповідно до п.6 Порядку, під час використання захисної споруди для власних потреб підприємством забезпечується збереження захисних властивостей споруди як в цілому, так i окремих її елементів; герметизацію та гідроізоляцію вciєї споруди; збереження робочого стану інженерно-технічного та спеціального обладнання, засобів зв'язку та оповіщення; належне утримання захисної споруди відповідно до вимог Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час, яка затверджується МНС.
Згідно з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Суд вважає, що заявлена суб'єктом владних повноважень вимога щодо зобов'язання Вовчанський технікум ХНТУСГ ім. Петра Василенка ( 62504, Харківська область, м.Вовчанськ, вул. Соборна, 93-а, код 00728948) привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту ( протирадіаційного укриття) № 77097, яке знаходиться за адресою : вул. Соборна ( колишня вул. Леніна), 93-А, м. Вовчанськ, у придатний стан для використання за цільовим призначенням, є цілком правомірною, адже судовим розглядом підтверджено факт недотримання відповідачем законодавства у сфері цивільного захисту населення.
Судовим розглядом не встановлено факту порушення заявленою суб'єктом владних повноважень вимогою прав та охоронюваних законом інтересів відповідача у сфері публічно-правових відносин.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71,128, 160-163, 167, 186, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації до Вовчанського технікуму ХНТУСГ ім. Петра Василенка про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Зобов'язати Вовчанський технікум ХНТУСГ ім. Петра Василенка ( 62504, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, 93-а, код 00728948) привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту ( протирадіаційного укриття) № 77097, яке знаходиться за адресою : вул. Соборна ( колишня вул. Леніна), 93-А, м. Вовчанськ, у придатний стан для використання за цільовим призначенням, а саме:
- біля вхідних дверей в захисну споруду вивісити табличку розміром 60х50 см із зазначенням місць зберігання ключів, відповідальної особи, її місця проживання і телефону, а також номера споруди;
- підходи до захисної споруди позначити показниками напрямів руху до них;
- встановити в захисну споруду захисно - герметичні двері;
- обладнати вхідні двері в захисну споруду для щільності прилягання по периметру дверної коробки гумовими прокладками;
- вказати на дверних полотнах в захисну споруду стрілки напрямків закривання та відкривання з написами "ЗАКР" і "ВІДКР";
- забезпечити захисну споруду засобами пожежегасіння, ящиком з піском, покривалами з азбестового матеріалу, необхідною кількістю вогнегасників, що сертифіковані;
- розробити та затвердити перспективний план ремонту захисної споруди;
- завести документацію відповідно до додатку 14 Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час;
- захисну споруду забезпечити необхідною документацією;
- провести технічну інвентаризацію захисної споруди;
- забезпечити захисну споруду телефонним зв'язком з диспетчерською службою та репродуктором, підключеним до районної або місцевої радіотрансляційної мережі;
- в приміщеннях забезпечити двоярусне розміщення нар;
- приміщення забезпечити вентиляцією;
- забезпечити укриття ємкостями для питної води;
- провести запас засобів захисту органів дихання;
- розробити інструкцію щодо використання засобів індивідуального захисту;
- забезпечити медикаментами та лікарськими засобами;
- завести журнал перевірки захисної споруди.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлено 15 вересня 2016.
Суддя Мар'єнко Л.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2016 |
Оприлюднено | 20.09.2016 |
Номер документу | 61319611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні