КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" вересня 2016 р. Справа№ 925/352/16
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Скрипки І.М.
суддів: Гончарова С.А.
Отрюха Б.В.
за участю представників сторін:
від прокуратури: не з'явились
від позивача: не з'явились
від відповідача: не з'явились
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротанес» на рішення Господарського суду Черкаської області від 01.06.2016р.
у справі № 925/352/16 (суддя Потапенко В.В.)
за позовом Керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави
в особі Смілянської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротанес»
про внесення змін до договору
В судовому засіданні 27.09.2016р. відповідно до ст. ст. 85, 99 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
ВСТАНОВИВ:
Керівник Смілянської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТАНЕС", у якому просив:
1.Внести до укладеного між Смілянською міською радою та ТОВ «АГРОТАНЕС» договору оренди землі від 05.03.2008 року, зареєстрованого 05.03.2008 Смілянським міським відділом Черкаської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040877800121, такі зміни:
- пункт 5 договору викласти в наступній редакції:
«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2 845 926,49 грн. - землі сільськогосподарського призначення».
2.Внести до укладеного між Смілянською міською радою та ТОВ «АГРОТАНЕС» договору оренди землі від 05.03.2008 року, зареєстрованого 05.03.2008 Смілянським міським відділом Черкаської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040877800121, такі зміни:
- пункт 9 договору викласти:
«Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки».
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 01.06.2016р. у справі № 925/352/16 позов задоволено повністю.
Внесено зміни до договору оренди землі від 05.03.2008 року, укладеного між Смілянською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОТАНЕС", зареєстрованого 05.03.2008 року Смілянським міським відділом Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" за № 040877800121. Викладено п.5 та п.9 договору у відповідній редакції.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТАНЕС» на користь Прокуратури Черкаської області 2 756, 00 грн. судового збору.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням, відповідач звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення змінити та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити частково шляхом внесення змін до п.9 договору щодо річної орендної плати за користування земельною ділянкою в розмірі 3% від її нормативно грошової оцінки. В решті позвних вимог відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована порушенням судом норм матеріального та процесуального права, оскільки на думку апелянта, нормативно грошова оцінка земельної ділянки є надуманою і завищеною, не затвердженою у відповідності до чинного законодавства.
Відповідно до автоматизованого розподілу справ між суддями апеляційну скаргу відповідача 22.06.2016р. передано на розгляд судді Київського апеляційного господарського суду Скрипці І.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Гончаров С.А., Тищенко А.І.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 24.06.2016р. колегією суддів в зазначеному складі апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду.
Під час час розгляду справи в суді апеляційної інстанції склад колегії суддів змінювався, ухвалою суду від 27.07.2016р. розгляд справи призначено на 27.09.2016р.
У відзиві на апеляційну скаргу представник позивача проти доводів відповідача, викладених в апеляційній скарзі, просив її відхилити, а оскаржуване рішення залишити без змін.
Прокурор, представники сторін в судове засідання апеляційної інстанції 27.09.2016р. не з'явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили.
Оскільки їх явка в судове засідання обов'язковою не визнавалась, колегія суддів вважає за можливе провести розгляд справи у їх відстунітсь за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частини 1 статті 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.
Частиною 2 статті 101 ГПК України передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Згідно статті 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі ХІІ ГПК України.
Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення підлягає залишенню без змін виходячи з наступного.
Судом встановлено, що між Смілянською міською радою та ТОВ «АГРОТАНЕС» 05.03.2008 року укладено договір оренди землі, згідно якого в оренду була передана земельна ділянка загальною площею 12 га на 10 років. За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до земель сільськогосподарського призначення. 05.03.2008 року вказаний договір зареєстровано Смілянським міським відділом Черкаської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040877800121.
Згідно п. 5 договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 985725,67 грн. Договором також визначено (п.9), що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі становить 8435,75 грн. в рік, в розмірі:
-за ріллю площею 80980 кв.м - 0,1 відсотка грошової оцінки землі, що складає 83,94 грн. в рік;
-за ліси та інші лісовкриті площі, у тому числі лісові землі, з них вкриті лісовою рослинністю, в тому числі полезахисні лісові смуги площею 560 кв.м - 0, 1 відсотка грошової оцінки землі, що складає 7,47 грн. в рік;
-за сіножаті площею 10685 кв.м - 0,1 відсотка грошової оцінки землі, що складає 4,96 грн. в рік;
-за господарські будівлі та двори площею 25852 кв.м. кв.м - 1 відсоток грошової оцінки землі, що складає 8277,81 грн. в рік;
- за господарські шляхи та прогони площею 1923 кв. м кв.м - 0,1 відсотка грошової оцінки землі, що складає 61,57 грн. в рік.
Відповідно до п. 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації. Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається не менше одного разу на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, орендної плати, підвищення цін тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- у інших випадках, передбачених законом
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У відповідності до частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
Відповідно до п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2016 № 126/86-16, наданого Управлінням Держгеокадастру у Смілянському районі нормативно грошова оцінка об'єкту оренди за договором становить 2 845 926,49 грн.
Нормативна грошова оцінка земель в м. Сміла затверджена Рішенням Смілянської міської ради №18-23/У1 від 22.12.2011 «Про грошову оцінку земель м.Сміла» із змінами, внесеними Рішенням Смілянської міської ради від 24.02.2012 №20-43/У1 «Про внесення змін до рішення про грошову оцінку земель м. Сміла» і становить 89,69 грн. за метр квадратний базової вартості земельної ділянки.
Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Відповідно до ст.ст. 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», положення якого набрали чинності з 01.04.2014р., внесено зміни до Податкового Кодексу України, зокрема, до ст. 288 ПК України згідно якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
У постанові Верховного Суду України у справі №5009/3430/12 зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторони від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Встановлення ст.288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати (постанова ВСУ від 20.11.2012р. №3-53гс12).
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (постанова ВСУ від 03.12.2013р. №3-34гс13).
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.
Як зазначає прокурор, Смілянською міською радою неодноразово направлялися відповідачу проекти змін до договору оренди землі від 05.03.2008 № 0408778900121 на земельну ділянку площею 12 га для ведення підсобного сільського господарства на вул. Паризької комуни, 13 для погодження та підписання.
20.07.2011р. такий примірник отримано представником ТОВ «Агротанес» особисто, лист № 37/01- 01-15 від 10.02.2014р. вручено уповноваженому представнику відповідача 12.02.2014р. працівником поштового відділення зв'язку.
Однак проекти змін до договору зі сторони відповідача так і не були підписані.
Чинним законодавством України передбачено, що для земель сільськогосподарського призначення річна сума платежу не може бути меншою 3% від нормативної грошової оцінки, з чим відповідач погоджується.
Згідно пункту 289.2. статті 289 Податкового кодексу України Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Головний спеціаліст Управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області Хільченко С.М., за підписом якої сформований Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2016 № 126/86-16 в суді першої інстанції пояснила, що для розрахунку нормативної грошової оцінки була розроблена електронна система, яка автоматично видає витяг, в систему вводяться лише координати земельної ділянки і з урахуванням індексу інфляції визначається нормативна грошова оцінка.
З огляду на викладене, доводи апелянта щодо невірного визначення нормативної грошової оцінки земельної дялнки не ґрунтуються на матеріалах справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Беручи до уваги викладене, колегія суддів погоджується з висновками місцевого господарського суду про правомірність заявлених прокурором вимог щодо внесення змін до п.5 договору щодо розміру нормативної грошової оцінки землі з урахуванням її індексації відповідно до вимог Податкового кодексу України та внесення змін до п.9 договору шляхом викладення його в новій редакції , згідно якої річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, які підлягають задоволенню.
Згідно ст. ст. 32-34 ГПК України доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості, що скаржником зроблено не було.
Таким чином, застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права відповідає встановленим обставинам справи, що свідчить про відсутність підстав для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 85, 99, 101-105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротанес» на рішення Господарського суду Черкаської області від 01.06.2016р. у справі №925/352/16 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 01.06.2016р. у справі №925/352/16 залишити без змін.
3. Матеріали справи №925/352/16 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня її прийняття.
Головуючий суддя І.М. Скрипка
Судді С.А. Гончаров
Б.В. Отрюх
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2016 |
Оприлюднено | 06.10.2016 |
Номер документу | 61756940 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Скрипка І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні