ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 жовтня 2016 р. Справа № 903/560/16
за позовом: Луцької міської ради, м.Луцьк
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю В«Проектний інститут В«УкрмашпроектВ» , м.Луцьк
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Дем'як В.М.
Представники:
від позивача: ОСОБА_1 - довіреність №1.1-8/5156 від 16.08.2016р.
від відповідача: ОСОБА_2 - в.о. директора (наказ №07-вк від 29.09.2016р.
Суть спору: позивач - Луцька міська рада звернувся з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю В«Проектний інститут В«УкрмашпроектВ» та просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки №566 від 24.01.2003р. в розділі 2.Орендна плата, пункт 2.1. та розділі 3. Права і обов'язки сторін, пункт 3.3а та викласти їх в наступній редакції:
« 2.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується Управлінням Держгеокадастру у Луцькому районі Волинської області та уточнюється щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.»
« 3.3 а) Орендодавець має право:
Вносити зміни у розділ 2 Договору та переглядати розмір орендної плати у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами.»
В підтвердження позовних вимог позивач подав договір оренди земельної ділянки від 24.01.2003 р., витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельній ділянці № 1 площею 505 кв. м., витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельній ділянці № 2 площею 23 кв. м., витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельній ділянці № 3 площею 47 кв. м., витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку по земельній ділянці № 4 площею 19 кв. м., листа-пропозицію від 20.06.2013 року за вих. № 1.1-16/3960, проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки за № 566 від 24.01.2003 р., рішення Луцької міської ради №75/28 від 25.06.2015 року «Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель м. Луцька, рішення Луцької міської ради № 42/20 від 24.06.2009 року «Про впорядкування орендної плати за землю» (із змінами).
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному об'ємі.
Представник відповідача подав письмові пояснення за вх. №01-54/8932/16 від 04.10.2016р., в яких вказав, що ТзОВ В«Проектний інститут В«УкрмашпроектВ» не ухилявся від сплати орендної плати, відповідно до іншої ставки передбаченої Законом України «Про оренду землі» та не заперечує проти орендної плати за землю у розмірі 3% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, господарський суд,-
в с т а н о в и в:
24.01.2003 року між Луцькою міською радою та ТзОВ «Проектний інститут «Укрмашпроект» було укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований в книзі реєстрації договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі оренди) від 24.01.2003 року за №566, відповідно до якого Луцькою міською радою було надано в оренду земельні ділянки: №1 площею 505 кв.м., 50/100 частини земельної ділянки №2 площею 46 кв.м., що становить 23 кв.м, 50/100 частини земельної ділянки №3 площею 94 кв.м., що становить 47 кв.м., 11/100 частини земельної ділянки №4 площею 176 кв.м., що становить 19 кв.м., які знаходиться за адресою м. Луцьк пр-т. Президента Грушевського 30. Загальна площа орендованих земельних ділянок становить 594 кв.м. (а.с.10).
Згідно п.2.1. договору сторони погодили, що плата за оренду земельної ділянки вноситься орендарем щорічно у вигляді орендної плати у розмірі півтора відсотка грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до п.3.3. а) орендодавець має право:
- вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків орендної плати в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку;
- вилучити земельну ділянку у разі використання не за призначенням або прострочення оплати більше 3 місяців;
- у разі припинення чи розірвання договору оренди вимагати у орендаря повернення земельної ділянки в стані, в якому вона була йому надана.
20.06.2013р. Луцька міська рада направила ТзОВ «Проектний інститут «Укрмашпроект» лист за вих. №1.1-16/3960, в якому повідомила відповідача щодо необхідності внесення змін до договору оренди земельної ділянки з проектом додаткової угоди.
Однак, відповідач не повідомив про результати розгляду пропозиції.
У зв'язку з тим, що сторони добровільно не досягнули домовленості про внесення змін до договору оренди землі від 21.01.2003р., позивач в серпні 2016р. звернувся з позовною заявою до суду.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що вимога позивача ґрунтується на нормах чинного законодавства, а тому позов підлягає задоволенню.
Даний висновок зроблено з врахуванням наступного.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Як визначено ч. 1 та ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно із ст. 15 Закону України „Про оренду земліВ» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України „Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 274.1. Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п. 288.1. Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно із п. 289.1 даного Кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативно-грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до пп. 288.5.1, п. 288.5, ст.288 Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Такого правового висновку дійшов Верховний Суд України у постановах від 07.10.2015р. у справі №3-482гс15, від 02.03.2016р. у справі №3-476гс15.
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, серед іншого, використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст.13 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативно-грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Як передбачено ч.2 ст.23 Закону України В«Про оцінку земельВ» технічна документація з бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної-грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Рішенням Луцької міської ради від 25.06.2015 року № 75/28 «Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель м. Луцька» було змінено грошову оцінку земель територіальної громади м. Луцька в залежності від її місцезнаходження та функціонального використання.
Рішенням Луцької міської ради від 24.06.2009 року №42/20 «Про впорядкування орендної плати за землю» із змінами внесеними рішенням Луцької міської ради від 23.03.2011 року №7/9, «Про внесення змін в додаток до рішення міської ради від 24.06.2009 року №42/20 «Про впорядкування орендної плати за землю», від 28.02.2013 року №38/60 «Про внесення змін в додаток до рішення міської ради від 24.06.2009 року №42/20 «Про впорядкування орендної відсоткової плати за землю» та 28.01.2015 року №69/39, «Про внесення змін в додаток до рішення міської ради від 24.06.2009 року №42/20 «Про впорядкування орендної плати за землю» було встановлено відсоткові ставки за оренду земельних ділянок було змінено грошову оцінку земель територіальної громади м. Луцька в залежності від її місцезнаходження та функціонального використання.
Відповідно до витягів з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, які використовує ТзОВ «Проектний інститут «Укрмашпроект» становить:
- Земельна ділянка №1 площею 505 кв.м. - 761888.45 грн. Витяг №18-304-0.2-2233/2-16 від 03.08.2016 року,
- 50/100 частини земельної ділянки №2 площею 46 кв.м., що становить 23 кв.м.- 34699.87 грн., Витяг № 18-304-0.2-2233/2-16 від 03.08.2016 року;
- 50/100 частини земельної ділянки №3 площею 94 кв.м., що становить 47 кв.м. - 70908.43 грн. Витяг № 18-304-0.2-2233/2-16 від 03.08.2016 року.
- 11/100 частини земельної ділянки №4 площею 176 кв.м., що становить 19 кв.м. -28665.11 грн. Витяг № 18-304-0.2-2233/2-16 від 03.08.2016 року. (а.с.11-14).
Згідно із статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ч.ч. 1-4 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.Статтею 30 Закону України „Про оренду земліВ» визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, зокрема, у випадках встановлених законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати по п.288.5.1 Податкового кодексу України є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати (постанова Верховного Суду України від 06.12.2010р. по справі №2-1/10068-2008).
Відповідно до п. 4 ч. 1 та ч. 3 ст. 84 Господарського процесуального кодексу України резолютивна частина рішення суду має містити висновок про задоволення позову або про відмову в позові повністю чи частково по кожній з заявлених вимог. У спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору. Висновки суду, викладені у резолютивній частині рішення, повинні ґрунтуватися на досліджених у судових засіданнях доказах.
Частиною 6 ст. 283 Господарського кодексу України встановлено, що до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Стаття 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Зважаючи на законодавчу зміну граничного розміру орендної плати, встановлену договором оренди землі можливість перегляду цього розміру, строк, на який укладено договір, вимога позивача про внесення змін до п.2.1. та п.3.3 а) у договорі оренди землі від 21.01.2003 року шляхом викладення його в іншій редакції підлягає до задоволення.
Оскільки зміни до договору оренди земельної ділянки від 21.03.2003 року вносяться в судовому порядку, враховуючи норму ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України, зобов'язання сторін за договором в такому випадку змінюються з моменту набрання рішенням суду законної сили.
Також у відповідності із ч.5 ст.188 Господарського кодексу України якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Отже, позовна вимога про внесення змін в розділі 2.Орендна плата, пункт 2.1. та розділі 3. Права і обов'язки сторін, пункт 3.3а та викласти їх в наступній редакції:
« 2.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується Управлінням Держгеокадастру у Луцькому районі Волинської області та уточнюється щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.»
« 3.3 а) Орендодавець має право:
Вносити зміни у розділ 2 Договору та переглядати розмір орендної плати у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами.», обгрунтована та підлягає до задоволення.
У зв'язку із задоволенням позову на відповідача відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України слід покласти судові витрати по справі.
Керуючись ст.ст. 632, 651, 653, 654 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, ст.ст. 93, 124, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 14, 15, 21, 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни в розділі 2.Орендна плата, пункт 2.1. та розділі 3. Права і обов'язки сторін, пункт 3.3а та викласти їх в наступній редакції:
« 2.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується Управлінням Держгеокадастру у Луцькому районі Волинської області та уточнюється щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.»
« 3.3 а) Орендодавець має право:
Вносити зміни у розділ 2 Договору та переглядати розмір орендної плати у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами.»
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«Проектний інститут В«УкрмашпроектВ» (43005, м.Луцьк, пр. Президента Грушевського,30, код ЄДРПОУ 30089067) на користь Луцької міської ради (43025, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Б.Хмельницького, 19, ідентифікаційний код 34745204) 1378 грн. в повернення витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду, у відповідності до ст.85 ГПК України, набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 цього Кодексу.
Повний текст
рішення складено
04.10.2016р.
Суддя В. М. Дем`як
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2016 |
Оприлюднено | 10.10.2016 |
Номер документу | 61783235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем`як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні