Рішення
від 27.09.2016 по справі 913/804/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27 вересня 2016 року Справа № 913/804/16

Провадження № 33пд/913/804/16

За позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Білокуракинскої районної державної адміністрації Луганської області, смт. Білокуракине Луганської області та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, м. Сєвєродонецьк Луганської області

до Відкритого акціонерного товариства "Білокуракинський", с. Попівка Білокуракинського району Луганської області

за участі третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Білокуракинська селищна рада Луганської області, смт. Білокуракине Луганської області

про внесення змін до договору оренди земельних ділянок б/н від 13.03.2009.

Суддя Драгнєвіч О.В.

Секретар судового засідання Дмітрієва К.С.

У засіданні брали участь:

від органу прокуратури: Ногіна О.М., прокурор відділу прокуратури Харківської області, посвідчення від 11.02.2015 за №032167.

від позивача-1 : представник не прибув;

від позивача-2 : представник не прибув;

від відповідача: Наумов Д.С. представник за довіреністю №2507 від 25.07.2016;

від третьої особи: представник не прибув.

С У Т Ь С П О Р У:

Керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області із позовом в інтересах держави в особі Білокуракинскої районної державної адміністрації Луганської області та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області до Відкритого акціонерного товариства "Білокуракинський" про внесення змін до договору оренди земельних ділянок б/н від 13.03.2009, зареєстрованого в Білокуракинському районному реєстраційному окрузі 31.03.2009 за №209855/040941500001, а саме:

- п. 1.3 розділу "Предмет договору" викласти в новій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 20 621 567, 87 грн";

- п. 2.3 розділу "Орендна плата" викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 13.07.2016 призначено розгляд в судовому засіданні 01.08.2016 питання щодо підтвердження підстав представництва керівником Старобільської місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Білокуракинскої районної державної адміністрації Луганської області та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області з вказаними вимогами.

Білокуракинска районна державна адміністрація в листі №02-18/1121 від 27.07.16, який надійшов на електронну пошту пошту суду, підтримала позовні вимоги повністю, просила розглянути спір без участі їх представника.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 01.08.2016 підтверджено підстави представництва, порушено провадження у справі та її розгляд призначено на 16.08.2016. Крім того, за клопотанням прокурора було залучено до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Білокуракинську селищну раду.

Ухвалами господарського суду Луганської області від 16.08.2016, 29.08.2016 розгляд справи двічі відкладався у зв'язку з неявкою всіх учасників, а також невиконанням вимог ухвал суду, за клопотанням прокурора та представника відповідача у відповідності до ст. 69 ГПК України продовжено строк розгляду справи до 28.09.2016 включно, розгляд справи відкладено на 27.09.2016.

У судове засідання 27.09.2016 представники позивача та третьої особи не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.

Від Білокуракинскої районної державної адміністрації на електронну адресу суду надійшли письмові пояснення № 2-18/1709 від 27.09.2016 з додатковими документами, а також клопотання про розгляд справи без участі його представника, які судом розглянуті та долучені до матеріалів справи. В поясненнях позивач вказав на те, що технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок площею 1064,2512, що надані в оренду відповідачу розроблялася в 2009 році та була затверджена рішенням Білокуракинської районної ради №22/15 від 03.04.2009 (а.с.130-177).

Суд, розглянувши подане клопотання, вважає за можливе його задовольнити.

Від Головного управління Держгеокадастру у Луганській області також на електронну адресу суду надійшли письмові пояснення та додаткові документи, які судом розглянуті та долучені до матеріалів справи. На підтвердження направлення відповідачу листа із пропозицією про внесення змін до договору оренди земельних ділянок та перегляду розміру орендної плати надано копію рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. Зазначено, що відповідач не звертався для укладення змін до договору оренди (а.с.120-129).

Від Старобільської місцевої прокуратури Луганської області через канцелярію суду надійшла заява про зміну позовних вимог від 15.08.2016 (а.с.106-110), в якій прокурор просить: внести зміни в договір оренди від 13.03.2009 укладений між Білокуракинською райдержадміністрацією та ВАТ "Білокуракинський", а саме:

- п. 1.3 розділу "Предмет договору" викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 20621576,87 гривень та сільськогосподарських угідь - 11110960,20 грн.: з них рілля - 6706072,69 грн., багаторічні насадження - 4404887,51 грн.; землі меліоративної підготовки (під списаними садами) - 8640328,36 грн.; господарськими будівлями і дворами - 2912,39 грн.; садозахисні лісосмуги - 867375,92 гривень".

- п. 2.3 розділу "Орендна плата" викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, відповідно сума орендної плати становить на один календарний рік: рілля -201182,18 грн. в рік; багаторічні насадження - 132146,63 грн. в рік; для господарських будівель і споруд - 87,37 грн. в рік; садозахисні лісосмуги - 26021,28 грн. в рік. На землі під списаними садами (землі меліоративної підготовки) загальною площею 531,9040 га, орендна плата не нараховується".

Як вбачається, подана заява про зміну позовних вимог була завчасно відправлена іншим учасникам, в судовому засіданні прокурор підтримав заявлені уточнені вимоги, просив прийняти заяву та здійснювати розгляд спору з її урахуванням.

Представник відповідача в судовому засіданні підтвердив, що примірник даної заяви прокурор йому надав ще у минулому судовому засіданні.

Суд, розглянувши дану заяву, оцінює її як заяву про зміну предмету позову, приймає її до розгляду у відповідності до ст.22 ГПК України та подальший розгляд справи здійснює з її урахуванням.

В судове засідання не прибули представники від позивача-2 та третьої особи, про причини своєї неявки суд не повідомили, обґрунтованих клопотань про відкладення розгляду справи від цих учасників не надходило, з огляду на належне завчасне повідомлення їх про час та місце судового засідання та завчасне направлення прокурором змінених позовних вимог, суд вважає за можливе розглянути справу без участі їх представників.

Суд розпочав розгляд справи по суті.

Прокурор в судовому засіданні надав пояснення з приводу заявлених позовних вимог, просив позов задовольнити повністю, привести у відповідність до вимог чинного законодавства умови договору оренди, шляхом внесення відповідних змін.

Представник відповідача заперечив проти задоволення позову, просив відмовити в його задоволенні та надав уточнений відзив до раніше поданого, в якому послався на : неправомірність звернення прокурором із відповідним позовом з огляду на те, що спірні правовідносини стосуються виключно сторін договору; недотримання досудового врегулювання спору, не звернення із відповідною пропозицією в порядку ст.188 ГК України щодо внесення змін, що свідчить, за твердженнями відповідача, про передчасність позову; неотримання відповідачем листа-пропозиції про внесення змін, на який посилається позивач; на підставі ст.ст.6, 7 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» відповідач тимчасово звільнений від сплати за користування земельними ділянками, оскільки плата скасована (а.с.178-179).

У судовому засіданні від 27.09.2016 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З'ясувавши обставини справи та дослідивши зібрані докази, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, суд

В С Т А Н О В И В:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Згідно з ч.1 ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру".

Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

За змістом ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також уразі відсутності такого органу.

Частиною 4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.

Відповідно до п.п.1.1, 1.2. договору оренди земельних ділянок від 13.03.2009, який укладений між Білокуракинською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством «Білокуракинське», його предметом є земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель державної власності загальною площею 1064,2512 га, які знаходиться на території Курячівської сільської ради.

На час укладення договору оренди землі від 13.03.2009, у відповідності до приписів Земельного кодексу України право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою було віднесено до повноважень Білокуракинською районної державної адміністрації, яка є орендодавцем за договором оренди землі.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VI від 06.09.2012, яким повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення віднесено до компетенції Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин.

Частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України встановлено, що Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі-Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру (п.1); Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (п.п.31 п.4);

Відповідно до п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.02.2015 № 14, головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Пунктом 3 цього ж Положення встановлено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, зокрема Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України (п.п.12 п.4 Положення).

Відповідно до ст.28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Отже, оскільки Білокуракинська районна державна адміністрація та Головне управління Держгеокадастру у Луганській області могли самостійно звернутися до суду з вимогою про внесення змін до вказаного договору оренди землі, але не зробили цього, тому Керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області правомірно звернувся до суду з позовом щодо приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства. Зазначене, зокрема, спростовує доводи відповідача щодо неправомірності подання прокурором відповідного позову в інтересах держави в особі вказаних органів.

Під час розгляду спору встановлено, що на виконання розпоряджень голови Білакуракинської районної державної адміністрації від 25.11.2008 № 595 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, які передаються в оренду ВАТ "Білокуракинський" (а.с.21) та від 03.03.2009 № 98 "Про внесення змін до розпорядження голови Білакуракинської районної державної адміністрації від 25 листопада 2008 року за № 595 про надання в оренду ВАТ "Білокуракинський" земель державної власності Курячівської сільської ради" (а.с.22) 13.03.2009 між Білокуракинською районною державною адміністрацією (позивачем/орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Білокуракинське" (відповідачем/орендар) у простій письмовій формі укладено договір оренди земельних ділянок, який зареєстрований у Білакуракинському районному реєстраційному окрузі 31.03.2009 за №209855/040941500001.

Згідно предмету договору орендодавець передав в оренду земельні ділянки із земель державної власності, розташованих на території Курячівської сільської ради, а орендар набув право на оренду цих земельних ділянок, які знаходяться за адресою: Луганська область, Білокуракинський район, за межами села Попівка Курячівської сільської ради, згідно плану (схеми) землекористування.

Відповідно до п.1.2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 1064,2512 (га), у тому числі:

- сільськогосподарських угідь - 493,3405 га з них ріллі - 237,5532 га, багаторічні насадження - 255,7873 га;

- землі меліоративної підготовки (під списаними садами) - 531,9040 га;

- господарськими будівлями і дворами - 0,6773 га;

- садозахисні лісосмуги - 38,3294 га.

Пунктом 1.3. договору встановлено, що загальна нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 11 084 032,90 гривень та:

- сільськогосподарських угідь - 5 181 254,97 грн, з них ріллі - 2 406 049,06 грн, багаторічні насадження - 2 775 205,91 грн;

- землі меліоративної підготовки (під списаними садами) - 5 443 649,36 грн;

- господарськими будівлями і дворами - 1510,91 грн;

- садозахисні лісосмуги - 457 617,66 грн.

В п. 2.3 договору сторони погодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що на момент підписання договору складає:

- для ріллі - 85 гривень за 1 га ріллі в рік, що становить 0,83922% від нормативної грошової оцінки ріллі в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 20 192,03 гривень;

- для багаторічних насаджень (садів) - 5 гривень 22 копійки за 1 га земель під багаторічними насадженнями (садами) в рік, що становить 0,04811% від нормативної грошової оцінки земель під багаторічними насадженнями (садами) в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 1335,21 гривень;

- для господарських будівель і споруд - 0,15 гривень за 1 кв.м. площі в рік, що становить 3,15 - кратний земельний податок в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 1015,95 гривень;

- для садозахисних лісосмуг - 30 гривень за 1 га земель в рік, що становить 0,25127% від нормативної грошової оцінки ріллі по області в рік, відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 1149,89 гривень;

- на землі під списаними садами (землі меліоративної підготовки) загальною площею 531,9040 га орендна плата не нараховується.

Відповідно сума орендної плати за один календарний рік складає 23 693,08 грн.

В п.2.2. договору закріплено, що договір вступає в силу з моменту його державної реєстрації і діє до:

1. На землі сільськогосподарських угідь - 493,3405 га, з них:

- рілля 237,5532 га - термін оренди до 25 листопада 2018 року;

- багаторічні насадження 255,7873 га - термін оренди до 25 листопада 2057 року;

2. На землі меліоративної підготовки (під списаними садами) - термін оренди до 25 листопада 2057 року.

3. Під господарськими будівлями і дворами - термін оренди до 25 листопада 2057 року.

4. На садозахисні лісосмуги - термін оренди до 25 листопада 2057 року.

Згідно з п.2.4 договору обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Пунктом 2.5 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем до 30 числа кожного місяця, шляхом перерахування орендної плати за місяць на розрахунковий рахунок Курячівської сільської ради.

Зокрема, у п. 2.6 договору сторони визначили, що розмір орендної плати повинен бути переглянутий у випадках зміни розмірів земельного податку, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Орендна плата переглядається один раз на три роки (п.2.7 договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (п.4.1. договору).

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Згідно ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст.632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу

та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч.1 ст.15, ст.21 Закону України "Про оренду землі".

Частиною 1 ст.21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з абз.1 п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

З огляду на викладене суд приходить до висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно зі ст.23 Закону України "Про оцінку земель" в редакції, чинній на момент укладення договору оренди землі (2009 рік) технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Луганської області №ДС-10-12-0.3-2101/18-16 від 23.05.2016 за даними відділу Держгеокадастру у Білокуракинському районі на час укладення договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок не виготовлялася згідно до вимог Закону України «Про оцінку землі», розрахунок здійснювався в цінах станом на 01.07.1995 року з урахуванням коефіцієнта індексації 2008 року та становила 11084032,90 грн.

Технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок була розроблена ВАТ «Білокуракинське» у 2009 році та затверджена рішення Білокуракинської районної ради від 03.04.2009 №22/15. Зміни до договору не вносилися (а.с.23).

У пп.2.4 п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено, що у процесі вирішення спору сторони можуть самі усунути у встановленому порядку порушення, які тягнуть за собою визнання правочину недійсним, зокрема, шляхом: вчинення нового правочину; погодження правочину з відповідним державним органом, якщо це необхідно було для даного правочину, а таке погодження не було раніше здійснено тощо. Сторони також не позбавлені права вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом (крім зміни ціни в договорі після його виконання, оскільки згідно з частиною третьою статті 632 ЦК України така зміна не допускається). Якщо згаданий правочин (про внесення змін) не суперечить вимогам закону, господарський суд приймає судове рішення, виходячи з його умов. При цьому господарським судам необхідно мати на увазі, що законом не передбачено заборони стосовно надання правочинові, - в тому числі про внесення змін до іншого правочину, - за згодою сторін зворотної дії в часі.

Під час розгляду спору Білокуракинскою районною державною адміністрацією Луганської області на підтвердження вказаних обставин надані копії розробленої технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки; копія технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розробленої в 2009 році, а також копія рішення Білокуракинської районної ради від 03.04.2009 №22/15 про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок площею 1064,2512 га, що надаються в оренду ВАТ «Білокуракинське» (а.с.131-170).

В наданих додатково письмових поясненнях прокурор та позивач вказали на те, що оскільки дані нормативної грошової оцінки земельних ділянок зазначена в договорі відповідала повністю даним розробленої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, відповідні зміни до договору сторонами не вносились (а.с.110-119; 130-131).

Як вбачається з наданих матеріалів, на виконання вимог Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок була розроблена, а згідно п.2 рішення Білокуракинська районна рада вирішила затвердити нормативну грошову оцінку земельних ділянок в розмірі 11084032,90, з розрахунку за 1 м. кв. 1,04 грн., тим самим усунувши допущені порушення на час укладення договору оренди землі.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальної площі 1064,2512, наданого Відділом Держгеокадастру у Білокуракинському районі Луганської області №27-28-99.6-86/15-16 від 22.01.2016 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 20 621 576 грн 87 коп. (а.с.22).

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди землі передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.4.1. договору).

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Відповідні правові позиції також викладені в постановах Верховного суду України від 20.11.2012 року № 3-53гс12, від 03.12.2013 №3-34гс13, від 07.10.2015 року №3-481гс15, від 18.05.2016 №6-325цс16.

Враховуючи вищевикладене, доводи відповідача з приводу передчасності позову прокурора, недотримання процедури досудового врегулювання спору, не внесення пропозиції щодо укладення змін до договору, передбаченої ст.188 ГК України, визнаються судом безпідставними та до уваги не приймаються.

Доводи відповідача щодо наявності підстав для відмови в позові про внесення відповідних змін до договору оренди землі з огляду на тимчасове звільнення та скасування плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності суб'єктів господарювання у відповідності до положень Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" також визнаються судом необґрунтованими та відхиляються, враховуючи наступне.

Відповідно до ст.6 вказаного Закону, на яку посилається відповідач, законодавцем встановлено звільнення суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію ч.4 ст.4 Закону).

Таким чином, законодавчо тимчасово встановлена відповідна пільга для конкретного кола суб'єктів у правовідносинах із здійснення оплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно із затвердженими Кабінетом Міністрів переліками населених пунктів, що не свідчить про неможливість внесення змін до договорів оренди таких земельних ділянок з метою приведення їх у відповідність до вимог чинного законодавства. Отже, відповідачем помилково ототожнюється юридична природа правовідносин сторін щодо виконання зобов'язань за договором (нарахування/стягнення/внесення стороною договору орендних платежів) із правовідносинами сторін, пов'язаними із укладенням та внесенням змін до такого договору оренди.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову щодо внесення відповідних змін до договору оренди землі та приведення його положень у відповідність до вимог чинного законодавства.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Прокурор та позивач (Головне управління держгеокадастру у Луганській області) посилається на направлення відповідачу листа від 14.01.2016 ДС-28-12-7777.5-194/18-16 (а.с.24, 127-128), яким було повідомлено відповідача про необхідність перегляду умов договору в частині строку його дії та розміру орендної плати у відповідності до вимог законодавства.

Суд не приймає до уваги зазначені доводи, оскільки в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження направлення відповідачу (вручення нарочно) вказаного листа, долучена позивачем копія поштового повідомлення від 03.03.2016 (а.с.128) також не свідчить про направлення відповідачу вказаного листа (конверт, фіскальний чек та опис вкладення відсутні).

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що позивачі із відповідною пропозицією про внесення змін до договору до відповідача не зверталися.

В свою чергу, відповідач також не звертався до позивачів із пропозицією внести відповідні зміни до договору та привести його у відповідність до вимог чинного законодавства.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди земельних ділянок б/н від 13.03.20009, зареєстрованого в Білокуракинському районному реєстраційному окрузі 31.03.2009 за №209855/040941500001, в добровільному порядку, а тому витрати зі сплати судового збору покладається на сторін порівну.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Білокуракинскої районної державної адміністрації Луганської області та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області до Відкритого акціонерного товариства "Білокуракинський" про внесення змін до договору оренди земельних ділянок б/н від 13.03.2009 задовольнити повністю.

2. Внести зміни в договір оренди земельних ділянок б/н від 13.03.2009 укладений між Білокуракинською райдержадміністрацією та Відкритим акціонерним товариством "Білокуракинський", який зареєстровано в Білокуракинському районному реєстраційному окрузі 31.03.2009 за №209855/040941500001, предметом якого є земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності площею 1064,2512 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Курячівській сільській раді, а саме:

- п. 1.3 розділу "Предмет договору" викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 20621576,87 гривень та сільськогосподарських угідь - 11110960,20 грн.: з них рілля - 6706072,69 грн., багаторічні насадження - 4404887,51 грн.; землі меліоративної підготовки (під списаними садами) - 8640328,36 грн.; господарськими будівлями і дворами - 2912,39 грн.; садозахисні лісосмуги - 867375,92 гривень".

- п. 2.3 розділу "Орендна плата" викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, відповідно сума орендної плати становить на один календарний рік: рілля - 201182,18 грн. в рік; багаторічні насадження - 132146,63 грн. в рік; для господарських будівель і споруд - 87,37 грн. в рік; садозахисні лісосмуги - 26021,28 грн. в рік. На землі під списаними садами (землі меліоративної підготовки) загальною площею 531,9040 га, орендна плата не нараховується".

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Білокуракинський", с.Попівка, Білокуракинський район Луганської області, ідентифікаційний код 00847363, на користь Прокуратури Луганської області, м. Сєвєродонецьк Луганської області, вул. Богдана Ліщини, б. 27, ідентифікаційний код 02909921, витрати зі сплати судового збору в сумі 689 грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. Стягнути з Білокуракинскої районної державної адміністрації Луганської області, Білокуракинський район Луганської області, cмт Білокуракине, площа Горького, буд.6, ідентифікаційний код 04052034, на користь Прокуратури Луганської області, м. Сєвєродонецьк Луганської області, вул. Богдана Ліщини, б. 27, ідентифікаційний код 02909921, витрати зі сплати судового збору в сумі 344 грн 50 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Стягнути з Головного управління держгеокадастру у Луганській області, м. Сєвєродонецьк Луганської області, пр. Центральний, буд.17, корпус 2, ідентифікаційний код 39771244, на користь Прокуратури Луганської області, м. Сєвєродонецьк Луганської області, вул. Богдана Ліщини, б. 27, ідентифікаційний код 02909921, витрати зі сплати судового збору в сумі 344 грн. 50 коп.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 03.10.2016.

Суддя О.В. Драгнєвіч

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення27.09.2016
Оприлюднено10.10.2016
Номер документу61783928
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/804/16

Ухвала від 05.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Постанова від 23.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 25.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 07.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Постанова від 20.12.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 22.11.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 08.11.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні