cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2016 року Справа № 922/3521/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Дроботової Т.Б.- головуючого Мачульсьського Г.М., Алєєвої І.В. за участю представників: позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачаФедоренко М.В. - довіреність від 08.01.2016 року розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" на постановувід 31.05.2016 р. Харківської апеляційного господарського суду у справі№ 922/3521/14 господарського суду Харківської області за позовомХарківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" провнесення змін до договору оренди землі
В С Т А Н О В И В :
У серпні 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006 №1406677100070, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною у редакції, викладеній в позовній заяві, а саме:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за № 1406677100070 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 11 грудня 2013 Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за № 140667100070 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:006:0057."
" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 727 від 30.10.2013 становить 2 908 549 грн. (два мільйони дев'ятсот вісім тисяч п'ятсот сорок дев'ять гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
" 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 85/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 162878,74 грн. (сто шістдесят дві тисячі вісімсот сімдесят вісім гривень сімдесят чотири копійки), або в місяць - 13753,23 грн. (тринадцять тисяч п'ятсот сімдесят три гривні двадцять три копійки)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативно грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
"ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за №140667100070 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "РОЖЕВА ПАЛЬМА"
61002, м. Харків, вул. Каразіна, буд.ю 7/9
код 24488590
В особі керівника
/підпис/ /ПІБ/"
Позовні вимоги вмотивовані прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативно грошову оцінку землі, що зумовило підвищення розміру орендної плати, приписами статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193, Господарського кодексу України, ухилення відповідача від укладення додаткової угоди.
Відповідач у наданих до суду запереченнях просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" та пункту 36 договору, внесення змін до договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір вирішується у судовому порядку. При цьому, статтями 651, 652 Цивільного кодексу України передбачено, що підставами для внесення змін до договору у судовому порядку є істотне порушення договору другою стороною або істотна зміна обставин, що в даному випадку позивачем не доведено. В той час, як зазначав відповідач, ні спірним договором оренди землі, ні законом не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі як зміна нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням господарського суду Харківської області від 14.10.2014 р., залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 22.12.2014 р., в задоволенні позову відмовлено.
Постановою Вищого господарського суду України від 31.03.2015 р. судові рішення у даній справі були скасовані, з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
За результатами нового розгляду справи рішенням господарського суду Харківської області від 04.08.2015 року (суддя Т.С. Денисюк) в задоволені позовних вимог відмовлено повністю.
За апеляційною скаргою Харківської міської ради Харківський апеляційний господарський суд (судді: Л.М. Здоровко, О.В. Плахов, І.А. Шутенко), рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015 року скасував, прийняв нове рішення, яким позовні вимоги Харківської міської ради, м. Харків, задовольнив частково в частині внесення змін до пунктів 2, 5, 9 договору оренди землі від 11.04.2006 року.
В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015 року залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 01.02.2016 року постанову Харківського апеляційного господарського суду від 19.10.2015 року у даній справі в частині задоволення позовних вимог скасовано, а справу в цій частині направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. Решту постанови залишено без змін.
За результатами нового розгляду справи Харківський апеляційний господарський суд постановою від 31.05.2016 р. (судді: О.О. Крестьянінов, І.В. Тарасова, В.О. Фомін) рішення господарського суду Харківської області від 04.08.2015р. у справі №922/3521/14 скасував в частині відмови у внесенні змін до пунктів 2, 5, 9 до договору оренди землі, зареєстрованого 11 квітня 2006р. за №140667100070. Прийняти в цій частині нове рішення та внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 11 квітня 2006р. за №140667100070, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
«ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за №140667100070 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВ "Рожева пальма" (орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за №140667100070 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:14:006:0057."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №727 від 30.10.2013 становить 2908549грн. (два мільйона дев'ятсот вісім тисяч п'ятсот сорок дев'ять гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №85/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 162878,74 грн. (сто шістдесят дві тисячі вісімсот сімдесят вісім гривень, сімдесят чотири копійки), або в місяць - 13573,23 грн. (тринадцять тисяч п'ятсот сімдесят три гривень 23 копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2006 року за №140667100070 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою
Харківської області відповідальністю
"Рожева пальма"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61022, м. Харків,
вул. Каразіна, б. 7/9
В особі міського голови В особі керівника
Задовольняючи позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 2, 5, 9 договору оренди землі, які стосуються кадастрового номеру земельної ділянки, розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за земельну ділянку, суд апеляційної інстанції виходив з того, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 31.05.2016 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального права, зокрема,, приписів статей 651, 652 Цивільного кодексу України, статей 181, 188 Господарського кодексу України, статей 32, 34, 43, 84 Господарського процесуального кодексу України.
Заявник касаційної скарги зазначає, що ні спірним договором оренди землі, ні приписами Закону України "Про оренду землі" не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі, як зміна нормативно грошової оцінки землі.
Крім цього, скаржник зазначає, що судом апеляційної інстанції не було вжито всі передбачені законом заходи для всебічного, повного і об'єктивного встановлення обставин справи, не було перевірено доводи скаржника та не було перевірено правильність застосування позивачем коефіцієнтів при визначенні нормативно грошової оцінки земельної ділянки, а розмір орендної плати визначено за верхнім порогом.
У відзиві на касаційну скаргу Харківська міська рада просить постанову Харківського апеляційного господарського суду від 31.05.2016 року залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення з підстав того, що нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 11.04.2006 року між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рожева пальма" було укладено договір оренди землі на підставі рішення XLVI сесії Харківської міської ради IV скликання від 06.03.2006 р. № 51/06 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів".
Відповідно до пункту 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1081 га.
Відповідно до пункту 5 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою №1693/06 від 21.03.2006 року становить 204174 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №1694/06 від 21.03.2006р. становить 1020871 грн.
Пунктом 8 договору передбачено, що його укладено строком: на період будівництва до 06.03.2008 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 06.03.2031 року.
Згідно з пунктом 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва: 2006 рік - 658,29 гривень; з 2007 року - 1242,06 гривень та на період експлуатації: з 06.03.2008 року - 3658,12 гривень.
Пунктом 13 договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. (том 2 а.с 37).
Пунктом 1.1 цього рішення Харківська міська рада затвердила базову вартість 1 кв.м. землі у м. Харкові в сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
У відповідності до пункту 2 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13, це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р." Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові затверджено рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12, який набрав чинності з 01.01.2013 р.
Згідно п. 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті від 19.12.2012 р. № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
У зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки Департаментом земельних відносин було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 року № 85/14, та встановлена ставка річної орендної плати (процент від нормативної грошової оцінки) у розмірі 8. Так, розмір орендної плати в рік становить 162878,14 грн., а розмір орендної плати в місяць - 13573,23 грн. (том 1 а.с.22).
Відповідно до витягу № 727 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 2908549 грн. (том 1 а.с.24).
У зв'язку з наведеними вище обставинами , 18.12.2013 року за № 5709/0/225-15 (том 1 а.с. 27) Департамент земельних відносин Харківської міської ради скерував на адресу відповідача лист з пропозицією внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 11.04.2006 р. та додав до вказаного листа-пропозиції проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.
Однак вказаний лист відповідачем залишений без задоволення, що стало підставою для звернення позивача до господарського суду Харківської області з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006 №1406677100070, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, в запропонованій позивачем редакції.
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що за приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Частиною першою статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини перша, друга статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Положеннями пункту 2 частини першої статті 13, частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Таким чином нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.
Згідно зі статтею 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
У справі, яка переглядається, суди встановили, що згідно з пунктом 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
При цьому, згідно з пунктом 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Судами попередніх інстанцій установлено, що рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, а, відтак воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
З врахуванням зазначеного вище, правомірним є висновок суду апеляційної інстанції про необхідність внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, з метою приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства.
Отже, задоволення позову в частині внесення змін до пунктів 2, 5 та 9 спірного договору оренди землі щодо розміру орендної плати у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки землі, є обґрунтованим (постанова Верховного Суду України від 18.05.2016 року у справі №6-325ц16).
Враховуючи викладене, висновки суду апеляційної інстанції про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до пунктів 2, 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого 11 квітня 2006р. за №140667100070, колегія суддів вважає законними та обґрунтованими.
Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. У касаційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає прийняту у справі постанову такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, підстав для її зміни чи скасування не вбачається.
Доводи заявника викладені ним у касаційній скарзі, колегія вважає непереконливими та такими, що не відповідають приписам чинного законодавства, спростовуються матеріалами та встановленими обставинами справи.
Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 31.05.2016 р. у справі № 922/3521/14 господарського суду Харківської області залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Головуючий суддя Т. Дроботова
Судді: Г. Мачульський
І. Алєєва
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2016 |
Оприлюднено | 07.10.2016 |
Номер документу | 61822151 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні