Харківський окружний адміністративний суд
61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
20 вересня 2016 р. № 820/3194/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді - Мельникова Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "SANTAN" до Одеської митниці Державної фіскальної служби, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення суми,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "SANTAN" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці Державної фіскальної служби щодо:
1) неповідомлення ТОВ "SANTAN" про суми надміру сплачених митних платежів протягом одного місяця з дня виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів:
2) невизнання сум митних платежів в розмірі 118996,33 грн, перерахованих ТОВ "SANTAN" в якості грошової застави внаслідок винесення митним органом неправомірного рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610065/2 від 12.06.2015р., - помилково та/або надмірно сплаченими після скасування такого рішення про коригування митної вартості товарів судом;
3) не підготування висновку про повернення ТОВ "SANTAN" надмірно та/або помилково сплачених коштів у розмірі 118996,33 грн. (сто вісімнадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто шість гривень 33 копійки) за вантажно-митною декларацією № 500060001/2015/011312 від 15.06.2015 та неподання його на виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області;
- зобов'язати Одеську митницю Державної фіскальної служби підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України Товариству з обмеженою відповідальністю "SANTAN" надмірно та/або помилково сплачених мита та податку на додану вартість них платежів у розмірі 118996,33 грн. (сто вісімнадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто шість гривень 33 копійки) з напрямом перерахування коштів для подальших розрахунків як передоплата або грошова застава на депозитний рахунок 3734 Одеської митниці Державної фіскальної служби, та подати його на виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області;
- стягнути з Державного бюджету України надмірно та/або помилково сплачені кошти у розмірі 118996,33 грн. (сто вісімнадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто шість гривень 33 копійки) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "SANTAN" (юр. адреса: 61004, м. Харків, вул. Примакова, 46, код ЄДРПОУ 32677028) на депозитний рахунок 3734 Одеської митниці Державної фіскальної служби для подальших розрахунків як передоплата або грошова застава.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Одеською митницею ДФС протиправно не повідомлено позивача про наявність суми надміру сплачених платежіві з дня набрання чинності постановою Харківського окружного адміністративного суду від 28.09.2015 року про скасування в повному обсязі рішення митниці про коригування митної вартості товарів. Також, відповідачем в порушення вимог діючого законодавства не визнано сум митних платежів в якості грошової застави як таких, що були підприємством надміру та/або помилково сплаченими після скасування рішення про коригування митної вартості товарів та не подано відповідного висновку до казначейської служби до виконання. Зазначені обставини зумовили звернення позивача до суду за захистом своїх порушених прав.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначив, що Одеська митниця ДФС діяла у відповідності до вимог закону та інших нормативно-правових актів, не порушувала права та законні інтереси позивача, а відтак позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Представник позивача у судове засідання не прибув, проте через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представники відповідача та третьої особи, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи у судове засідання не прибули.
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з таких підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 28.09.2015 року по справі № 820/7055/15, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.11.2015 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.05.2015 року, скасовано в повному обсязі рішення Одеської митниці Державної фіскальної служби про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610065/2 від 12.06.2015 року та картку відмови Одеської митниці Державної фіскальної служби в прийнятті вантажно-митної декларації №500060001/2015/011150, митному оформленні випуску чи пропуск товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 169873 від 12.06.2015 року.
У зв'язку з тим, що митним органом самостійно не було повернуто з державного бюджету кошти на рахунки підприємства в порядку ст. 301 Митного кодексу України, ТОВ "SANTAN" 11.01.2016 року звернулось до Одеської митниці ДФС із заявою № 33, в якій позивач просив повернути підприємству надмірно сплачені до Державного бюджету кошти з огляду на наявність судового рішення, яке набрало законної сили.
Листом від 09.02.2016 року № 406/10/15-70-25-01 митницею надано відповідь на вказане звернення позивача, відповідно до якої відповідач повідомив, що висновок про наявність та розміри надміру сплачених коштів може бути зроблений лише за результатами додаткової перевірки, а кошти можуть бути повернуті на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
03.03.2016 року ТОВ "SANTAN" звернулось до митного органу із заявою № 35 про повернення надміру сплачених митних платежів на рахунок 3734 митного органу.
Листом від 25.03.2016 року № 1036/10/15-70-25-01 Одеська митниця надала відповідь, де зазначалось, що митний орган не вбачає за можливе повернути митні платежі, з огляду на не проведення додаткової перевірки.
Відносини щодо повернення помилково та надміру сплачених платежів урегульовані положеннями Податкового кодексу України, Митного кодексу України, Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу, як передоплата і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року за №618 (надалі Порядок №618) та Порядку повернення коштів, помилково та /або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 року зареєстрованого і Міністерстві юстиції України 25 вересня 2013 року за № 1650/24182 (надалі Порядок №787).
Так, відповідно до положень статті 301 Митного кодексу України, повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.
Відповідно до ч.4 ст.301 Митного кодексу України, встановлено, що якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.
Згідно п.п.14.1.115 п.14.1 ст.14 ПК України, надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
З цього приводу суд зазначає, що позивачем надміру були сплачені митні платежі підставою для сплати яких стали рішення контролюючого органу, які у свою чергу були визнанні неправомірними та скасовані у судовому порядку.
З аналізу вказаних статей суд дійшов висновку, що при виявленні будь-якої помилки митного органу, яка стала причиною помилкової та/або надмірної сплати митних платежів, така сума підлягає поверненню.
Таким чином суд вважає, що суми, які сплачені позивачем на підставі скасованих у судовому порядку рішень контролюючого органу про корегування митної вартості, підлягають поверненню позивачу як надміру сплачені.
Положеннями статті 43 Податкового кодексу України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Згідно п.43.3 та п.43.4 ст.43 Податкового кодексу України, обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Детальний порядок розгляду заяв про повернення надміру сплачених митних платежів передбачений Порядком №618 та Порядком №787.
Так п.5 Порядку №787 передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою з найменуванням та ідентифікаційним кодом установи (у разі наявності), з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
В той же час, відповідно до п.1 розділу III Порядку №618 для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.
Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.
При цьому, у листах - відповідях від 09.02.2016 року та 25.03.2016 року відповідач не ставить під сумнів обґрунтованість зазначених позивачем причин повернення коштів, не зазначає про будь-які недоліки поданих документів, доданих позивачем до заяви про повернення надмірно сплачених митних платежів. Крім того, відповідач не ставить під сумнів саму суму платежів, про повернення яких просить позивач та/або не наводить жодних відомостей щодо проведення ним перевірки заявлених вимог товариства в порядку, затвердженому наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року № 618.
Відповідно до положень пунктів 3,4,5 розділу III Порядку №618, відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати. Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі - Висновок про повернення), форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20.07.2007 N 611/147, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.
За таких обставин, проведення перевірочних заходів не є обов'язковим, а може зініціюватись тільки у разі потреби. Оскільки контролюючий орган не скористались своїм правом на проведення перевірок позивача до моменту звернення підприємства із заявою про повернення надміру сплачених митних платежів, відповідач не може відмовляти суб'єкту господарювання у поверненні надмірно сплачених платежів цією обставиною.
Супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України, Реєстр висновків про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, підготовлений відповідно до пункту 5 Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20.07.2007 № 611/147 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за № 1095/14362 (далі - Реєстр висновків про повернення), Висновок про повернення з оригіналом заяви платника податків про повернення коштів з Державного бюджету України, підписаний начальником (заступником начальника) Відділу та зареєстрований у журналі реєстрації висновків про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі - Журнал реєстрації висновків про повернення коштів з Держбюджету), форма якого наведена в додатку 3 до цього Порядку, разом з документом, у якому відображаються результати перевірки, подаються керівнику (заступнику керівника) митного органу для прийняття остаточного рішення про повернення коштів.
Висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви (п.7 розділу III Порядку 618).
Судом встановлено, що всупереч вищезазначеним нормам права, митний орган у встановлений строк висновок про повернення надмірно сплачених митних платежів, як це передбачено згаданим вище Порядком № 618, не прийняв та не направив його до відповідного органу казначейської служби.
Суд зазначає, що з правового аналізу вищезазначених норм права випливає, що за наявності рішень судів, якими скасовано рішення митниці про коригування митної вартості товарів та подальшою заявою підприємства, поданої до митниці у встановленому порядку, є підставою для повернення надмірно сплачених коштів. Разом з тим, невиконання митницею процедурних обов'язків щодо алгоритму дій, покладених на неї зазначеними вище порядками є протиправною бездіяльністю.
Вказаний висновок повністю узгоджується з позицією Верховного суду України, викладеною у постановах від 12.05.2015 року по справі 21-161а15, від 24.03.2015 року по справі №21-3а15к, від 09.12.2014 року по справі №21-205а14, від 25 листопада 2014 року у справі № 21-207а14.
Таким чином, суд приходить до висновку, що скасування рішення митного органу про визначення митної вартості товару, без відшкодування декларанту матеріальної шкоди, завданої таким рішенням, не відновлює порушених прав позивача.
Водночас, суд звертає увагу, що позовна вимога позивача про стягнення з Державного бюджету України надміру сплачених митних платежів є передчасною, оскільки право на повернення сплачених податків і зборів виникає лише на підставі висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів, який направлено органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого адміністративного суду від 15.06.2016 року по справі № К/800/37596/15.
Відповідно до частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене вище суд дійшов до висновку, що відповідачем 1 допущено протиправну бездіяльність та неправомірно відмовлено позивачу у здійсненні повернення надміру сплачених митних платежів, а тому позовні вимоги позивача в частині визнання протиправною бездіяльності Одеської митниці ДФС та зобов'язання вказаного суб'єкта владних повноважень підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України надміру сплачених митних платежів слід задовольнити, в задоволенні решти позовних вимог – відмовити.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 8-14, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Харківський окружний адміністративний суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "SANTAN" до Одеської митниці Державної фіскальної служби, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та стягнення суми - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці Державної фіскальної служби щодо:
- неповідомлення ТОВ "SANTAN" про суми надміру сплачених митних платежів протягом одного місяця з дня виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів;
- не визнання сум митних платежів в розмірі 118996,33 грн, перерахованих ТОВ "SANTAN" в якості грошової застави внаслідок винесення митним органом неправомірного рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610065/2 від 12.06.2015р., - помилково та/або надмірно сплаченими після скасування такого рішення про коригування митної вартості товарів судом;
- не підготування висновку про повернення ТОВ "SANTAN" надмірно та/або помилково сплачених коштів у розмірі 118996,33 грн. (сто вісімнадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто шість гривень 33 копійки) за вантажно-митною декларацією № 500060001/2015/011312 від 15.06.2015 та неподання його на виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області.
Зобов'язати Одеську митницю Державної фіскальної служби підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України Товариству з обмеженою відповідальністю "SANTAN" надмірно та/або помилково сплачених мита та податку на додану вартість них платежів у розмірі 118996,33 грн. (сто вісімнадцять тисяч дев'ятсот дев'яносто шість гривень 33 копійки) з напрямом перерахування коштів для подальших розрахунків як передоплата або грошова застава на депозитний рахунок 3734 Одеської митниці Державної фіскальної служби, та подати його на виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "SANTAN" (юр. адреса: 61004, м. Харків, вул. Примакова, 46, код ЄДРПОУ 32677028) сплачений при поданні позову судовий збір у розмірі 689 (шістсот вісімдесят дев'ять) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці Державної фіскальної служби (65078, м. Одеса, вул. Гайдара, 21 а).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 26 вересня 2016 року.
Суддя Р.В. Мельников
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2016 |
Оприлюднено | 12.10.2016 |
Номер документу | 61868449 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні