Постанова
від 13.03.2009 по справі 27/161-08
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Україна

Харківський апеляційний г осподарський суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" лютого 2009 р. Справа №27/161-08

Колегія суддів у складі :

головуючого судді Бондаре нка В.П., судді Камишевої Л.М., су дді Лакізи В.В.,

при секретарі Сємєровій М.С .

за участю прокурора - Бєлашова А.М., посвідчен ня №198 від 29.09.2008 року

та представників сторін:

позивача - не з' явивс я,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору на стороні позивача - не з' явився,

відповідача - ОСОБА_1 , довіреність №2-юр від 02.02.2009 ро ку,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщ енні Харківського апеляційн ого господарського суду апел яційне подання прокурора Шев ченківського району Харківс ької області (вх. № 67 Х/1-6) на ріше ння господарського суду Харк івської області від 11 грудня 2 008 року у справі

за позовом прокурора Шевченківського району Харківської області, смт . Шевченкове Харківської обл асті

в інтересах держави в особі Шевченківської районної дер жавної адміністрації, смт. Ше вченкове Харківської област і

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору на стороні позивача - Управління з контро лю за використанням та охоро ною земель у Харківській обл асті Державного комітету Укр аїни по земельних ресурсах, м . Харків

до фізичної особи - під приємця ОСОБА_2, АДРЕСА_1

про стягнення 29741,31 грн.,

встановила:

Рішенням господарсь кого суду Харківської област і від 11 грудня 2008 року (суддя Мам алуй О. О.) в задоволенні позов у відмовлено повністю.

Прокурор Шевченківськог о району Харківської області з рішенням господарського с уду першої інстанції не пого дився, подав апеляційне пода ння, в якому просить рішення г осподарського суду Харківсь кої області від 11 грудня 2008 рок у скасувати та задовольнити позовні вимоги.

Відповідач надав відзи в на апеляційне подання, в яко му заперечує проти апеляційн ого подання, посилаючись на т е, що діючим законодавством н е передбачено нарахування і стягнення штрафів внаслідо к бездоговірного користуван ня земельною ділянкою, а дії в ідповідача не є самовільним зайняттям земельної ділянки , тому що ним отримано дозвіл на виготовлення проекту зем леустрою відведення земельн ої ділянки в розмірі 37,72 га, роз ташованої на території Петро пільської сільської ради Шев ченківського району Харків ської області, із земель запа су населеного пункту. Відпов ідач користується земельною ділянкою на підставі розпор ядження Шевченківської райо нної державної адміністраці ї Харківській області від 20 ли стопада 2008 року, що не є поруше нням норм діючого законодавс тва. Вважає рішення суду перш ої інстанції законним, проси ть залишити його без змін.

Позивач та третя особа, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору, н а стороні позивача, у судове з асідання не з' явились, відз иви на апеляційне подання не надали.

Враховуючи, що позива ч та третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору, на стороні позивач а, про час та місце розгляду сп рави повідомлені належним ч ином, що підтверджується пош товими повідомленнями про вр учення поштової кореспонде нції, судова колегія вважає м ожливим розглядати справу за їх відсутності за наявними у справі матеріалами, як це пер едбачено статтею 75 Господарс ького процесуального кодекс у України.

Перевіривши повноту вста новлення судом обставин спра ви та докази на їх підтвердже ння, їх юридичну оцінку та дов оди апеляційного подання в м ежах вимог, передбачених ста ттею 101 Господарського кодекс у України, заслухавши прокур ора та відповідача, колегія с уддів встановила наступне.

Прокурор в інтересах держа ви в особі Шевченківської ра йонної державної адміністра ції Харківської області звер нувся до господарського суду Харківської області з позов ом про стягнення з відповіда ча шкоди, заподіяної самовіл ьним зайняттям земельної діл янки. Позовні вимоги про стягнення шкоди мотивовані розрахунком збитків, провед еним відповідно до Методики визначення розміру шкоди, за подіяної внаслідок самовіль ного зайняття земельних діля нок, використання земельних ділянок не за цільовим призн аченням, зняття ґрунтового п окриву (родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу, як а затверджена постановою Каб інету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963.

Як вбачається із матеріалі в справи, головним спеціаліс том - державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Харківс ькій області проведено перев ірку дотримання ФОП ОСОБА _2 вимог земельного законод авства, в результаті якої вст ановлено, що відповідач в пор ушення вимог ст. ст. 125, 126 Земельн ого кодексу України викорис товує земельну ділянку сільс ькогосподарського призначе ння площею 37,72 га, яка розташова на на території Петропільськ ої сільської ради Шевченківс ького району Харківської обл асті без документів, що посві дчують право власності чи пр аво користування земельною д ілянкою.

За результатами перевірки 15 липня 2008 року складено акт (а .с.11) та протокол про адміністр ативне правопорушення №003893 ві д 30 липня 2008 року.

Постановою Управління з ко нтролю за використанням та о хороною земель у Харківській області Державного комітету України по земельних ресурс ах №000011 від 14 серпня 2008 року спра ву про адміністративне право порушення закрито на підстав і ст. 253 Кодексу України про адм іністративні правопорушенн я, матеріали справи передані до прокуратури Шевченківськ ого району Харківської обла сті (а.с. 12,13).

Постановою О/У ДСБЕЗ Шевчен ківського РВ ГУМВС України в Харківській області від 25 ве ресня 2008 року відмовлено у пор ушенні кримінальної справи у відношенні відповідача за відсутності складу злочину, передбаченого ст.. 197-1 КК Україн и. Як вбачається із мотивувал ьної частини постанови підс тав для вжиття заходів кримі нального законодавства не ма є у зв' язку з тим, що у приват ного підприємця ОСОБА_2 є дозвіл Шевченківської РДА т а Петропільської сільської р ади Шевченківського району Х арківської області на вигото влення проекту відведення з землеустрою на земельні діл янки.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України регламентов ано, що право власності та пра во постійного користування н а земельну ділянку виникає п ісля одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користу вання земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Термін «самовільне зайнят тя земельних ділянок»визнач ений ст. 1 Закону України «Про державний контроль за викори станням та охороною земель»я к будь-які дії особи, що свідча ть про фактичне використання земельної ділянки за відсут ності відповідного рішення о ргану виконавчої влади чи ор гану місцевого самоврядуван ня про її передачу у власніст ь або надання у користування (оренду) або за відсутності вч иненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятк ом дій, які відповідно до зако ну є правомірними.

Як вбачається з матеріа лів справи, відповідачу відп овідно розпорядження № 511 Шевченківської районної дер жавної адміністрації від 29 гр удня 2007 року надано дозвіл на виготовлення технічної доку ментації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевос ті) наданих із земель незапит аних спадкоємцями сертифіка тів та із земель державного р езервного фонду загальною пл ощею 24,67 га і 37,7206 га та складання документів, що посвідчують п раво оренди на земельні діля нки, розташовані на територі ї Петропільської сільської р ади за межами населеного пун кту (а.с.15).

10 січня 2008 року відповідачем замовлено виготовлення комп лексу робіт по відведенню зе мельної ділянки, про що свідч ить договір № 209/1 від 10.01.2008 року.

Відповідачем надані акт об стеження від 15 квітня 2008 року н а предмет відведення земельн ої ділянки для ведення товар ного сільгоспвиробництва; п роект землеустрою щодо відве дення земельної ділянки для ведення фермерського господ арства; висновок № 181 від 08.05.2008 ро ку по проекту землеустрою що до відведення земельної діля нки ; технічне завдання на вик онання робіт по відведенню з емельної ділянки №198 від 16 тра вня 2008 року; висновок № 43 від 16 тр авня 2008 року по проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки для ведення ферм ерського господарства; висн овок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №4-23-3302від 03.06.2 008 року; довідка про присвоєнн я кадастрового номеру; висно вок державної експертизи зем левпорядної документації №21 88 від 14.07.2008 року.

Таким чином, відповідачем здійснюються необхідні зах оди для належного оформлення права користування земельно ю ділянкою.

Розпорядженням № 425 ві д 20 листопада 2008 року Шевченків ської районної державної адм іністрації Харківської обла сті внесені зміни до розпоря дження голови районної держа вної адміністрації від 29 груд ня 2007 року № 511, відповідно до яки х встановлено новий термін н а надання до райдержадмініст рації розробленого та погодж еного в установленому порядк у проекту землеустрою на зат вердження, а саме: до 01 травня 20 09 року,

Оскільки у діях відпові дача відсутній факт самовіл ьного зайняття земельної діл янки, то здійснений розрахун ок заподіяної шкоди на підст аві Методики визначення роз міру шкоди, заподіяної внасл ідок самовільного зайняття з емельних ділянок, використан ня земельних ділянок не за ці льовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючог о шару ґрунту) без спеціально го дозволу, яка затверджена п остановою Кабінету Міністрі в України від 25.07.2007 року № 963, не м оже бути підставою для задо волення позову.

Слід зазначити, що відпо відно до п.4.2 Наказу Державног о комітету України по земель ним ресурсам «Про затвердже ння порядку планування та пр оведення перевірок з питань здійснення державного контр олю за використанням та охор оною земель»№ 312 від 12.12.2003 року п ри проведенні перевірки держ авний інспектор: встановлює особу, яка є власником земель ної ділянки чи землекористув ачем; при встановленні факту зміни власника чи користува ча об' єкту нерухомості вжив ає заходів для з' ясування о соби фактичного власника чи користувача; встановлює пра вомірність використання зе мельних ділянок іншими земле користувачами; перевіряє ная вність документів, що посвід чують право власності чи кор истування земельною ділянко ю; перевіряє дотримання режи му використання земельної ді лянки відповідно до цільовог о призначення; уточнює відпо відність місця розташування та меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документ ах, які посвідчують право кор истування земельною ділянко ю, фактичним мірам ліній на мі сцевості.

У п. 5.4 цього Наказу за значено, що при складанні акт у перевірки державний інспек тор в акті перевірки повинен зазначити місце розташуван ня земельної ділянки, її площ у згідно із земельно-кадастр овою документацією та фактич ну площу, яка використовуєть ся.

Матеріалами, які б засві дчували факт порушення, зокр ема, є планово-картографічні матеріали з нанесенням меж с амовільно зайнятої земельно ї ділянки і дані натуральних обмірів, дані земельно-кадас трової документації, тощо.

Актом перевірки не вста новлено, які саме дії відпові дача свідчать про фактичне с амовільне використання ним з емельної ділянки.

Судова колегія вва жає необґрунтованими посила ння прокурора на те, що право відносини по відшкодуванню г рошових коштів за користуван ня земельною ділянкою без пр авовстановлюючих документі в є позадоговірним зобов' яз анням з відшкодуванням майно вої шкоди і до них необхідно з астосовувати положення стат ті 1166 Цивільного кодексу Укра їни, бо вона виникає, як правил о, за наявності вини особи, про тивоправними діями якої юрид ичній особі завдана майнова шкода.

Відповідно до положен ь статті 1166 Цивільного кодекс у України майнова шкода, завд ана неправомірними рішенням и, діями чи бездіяльністю осо бистим майновим правам фізич ної або юридичної особи, а так ож шкода, завдана майну фізич ної або юридичної особи, відш кодовується особою, яка її за вдала.

Як уже було зазначено, в діях відповідача відсутні ознаки протиправності дій щ одо користування спірною зем ельною ділянкою, оскільки вс тановлений термін розробки та погодження в установлено му порядку проекту землеустр ою не настав.

Слід зазначити, що від сутні підстави для стягнення з відповідача збитків з урах уванням положень статті 22 Ци вільного кодексу України, ві дповідно до яких збитками є втрати, яких особа зазнала у з в'язку зі знищенням або пошко дженням речі, а також витрати , які особа зробила або мусить зробити для відновлення сво го порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа мог ла б реально одержати за звич айних обставин, якби її право не було порушене (упущена виг ода).

Слід зазначити, що під стави відшкодування збиткі в власникам землі та землеко ристувачам визначені в статті 156 Земельного кодексу України. Власникам землі та з емлекористувачам відшкодов уються збитки, заподіяні вна слідок а) вилучення (викупу) сі льськогосподарських угідь, л ісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сі льськогосподарським і лісог осподарським виробництвом; б ) тимчасового зайняття сільс ькогосподарських угідь, лісо вих земель та чагарників для інших видів використання; в) в становлення обмежень щодо ви користання земельних діляно к; г) погіршення якості ґрунто вого покриву та інших корисн их властивостей сільськогос подарських угідь, лісових зе мель та чагарників; ґ) приведе ння сільськогосподарських у гідь, лісових земель та чагар ників у непридатний для вико ристання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового н евикористання земельної діл янки.

Порядок відшкодуванн я збитків власникам землі та землекористувачам визначен ий статтею 157 Земельного Коде ксу України, відповідно до ви мог якої відшкодування збит ків власникам землі та земле користувачам здійснюють орг ани виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, г ромадяни та юридичні особи, я кі використовують земельні д ілянки, а також органи викона вчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни т а юридичні особи, діяльність яких обмежує права власникі в і землекористувачів або по гіршує якість земель, розташ ованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення проми словими, побутовими та іншим и відходами і стічними водам и.

Згідно з ч. 2 ст. 157 Земель ного кодексу України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і зе млекористувачам встановлює ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Постановою Кабінету М іністрів України від 19.04.1993 р. № 284 ( з наступними

змінами і доповненнями від 14.01.2004 р.) затверджений Порядок в изначення та відшкодування збитків власникам землі та з емлекористувачам, згідно з я ким відшкодовуються збитки , заподіяні вилученням (викуп ом) та тимчасовим зайняттям з емельних ділянок, встановлен ням обмежень щодо їх викорис тання, погіршенням якості ґр унтового покриву та інших ко рисних властивостей земельн их ділянок або приведенням ї х у непридатний для використ ання стан та неодержанням до ходів у зв' язку з тимчасови м невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до порядку в изначення та відшкодування збитків власникам землі та з емлекористувачам розміри зб итків визначаються комісіям и, створеними Київською та Се вастопольською міськими, рай онними державними адміністр аціями, виконавчими комітета ми міських (міст обласного зн ачення) рад.

До складу комісій в ключаються представники Киї вської, Севастопольської міс ьких, районних державних адм іністрацій, виконавчих коміт етів міських (міст обласного значення) рад, власники землі або землекористувачі, яким з аподіяні збитки, представник и підприємств, установ , орган ізацій та громадяни, які буду ть відшкодовувати збитки, пр едставники державних органі в земельних ресурсів і фінан сових органів, органів у спра вах містобудування і архітек тури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад , на території яких знаходять ся земельні ділянки.

Результати роботи коміс ії оформляються відповідним и актами, що затверджуються о рганами, які створили ці комі сії.

Таким чином грошова сума , яка визначена позивачем в як ості збитків, не була розрахо вана відповідно до вищевказа них вимог законодавства. В ма теріалах справи відсутній а кт, який би мав бути підставою для встановлення розміру зб итків та їх відшкодування.

Збитки відшкодовуютьс я власникам землі і землекор истувачам підприємствами, ор ганізаціями установами та гр омадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пі зніше одного місяця після за твердження актів комісій.

Отже, право на звернення до суду з вимогами про стягне ння заподіяних збитків виник ає у землекористувачів та вл асників землі на підставі за твердженого акту, яким встан овлюються такі збитки та у ра зі добровільною несплатою ос обою збитків на протязі одно го місяця з дня затвердження акту.

В матеріалах справ и такі докази відсутні.

Враховуючи викладе не з урахуванням норм статті 22 Цивільного кодексу Україн и, статей 156, 157 Земельного кодек су України, судова колегія пр иходить до висновку про те, щ о правові підстави для стягн ення збитків відсутні.

З урахуванням вищенавед еного, апеляційний господарс ький суд вважає, що позовні ви моги прокурора про стягнення з відповідача шкоди, заподія ної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, є необґрунтованими та не пі длягають задоволенню.

На підставі викладеного , судова колегія дійшла висно вку, господарським судом пер шої інстанції правильно заст осовані норми матеріального та процесуального права, у з в' язку з чим апеляційне под ання прокурора не підлягає задоволенню, а рішення госп одарського суду Харківської області від 11 грудня 2008 року у справі № 27/161-08 підлягає залишен ню без змін.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п.1 с т.103, ст.105 Господарського проце суального кодексу України, к олегія суддів

постановила:

Апеляційне подання залишити без задоволення.

Рішення господарсько го суду Харківської області від 11 грудня 2008 року у справі № 27/161-08 залишити без змін.

Головуючий суддя Бондарен ко В.П.

Суддя Камишева Л. М.

Суддя Лакіза В.В.

Повний текст постан ови підписаний 17 лютого 2009 року .

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.03.2009
Оприлюднено20.12.2010
Номер документу6187890
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —27/161-08

Ухвала від 08.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук Володимир Олександрович

Постанова від 13.03.2009

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Камишева Л.М.

Рішення від 11.12.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Мамалуй О.О.

Ухвала від 03.11.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Судовий наказ від 03.11.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Судовий наказ від 09.07.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Рішення від 02.07.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Ухвала від 12.06.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Ухвала від 03.06.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Ухвала від 17.05.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні