Дата документу Справа №
Апеляційний суд Запорізької області
Єдиний унікальний номер 317/2520/15-ц Головуючий у 1 інстанції Яркіна С.В.
Номер провадження 22-ц/778/2427/16 Суддя-доповідач Воробйова І.А.
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2016 року м. Запоріжжя
Колегія суддів судової палати у цивільних справах апеляційного суду Запорізької області у складі:
Головуючого: Воробйової І.А.
суддів: Полякова О.З..
Спас О.В.
при секретарі: Книш С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Запорізького районного суду Запорізької області від 31 березня 2016 року у справі за позовом Запорізької місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Запорізької районної державної адміністрації, ОСОБА_4, третя особа: Реєстраційна служба Запорізького районного управління юстиції Запорізької області про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Запорізької районної державної адміністрації, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки, -
ВСТАНОВИЛА:
Прокурор Запорізького району Запорізької області звернувся до суду з позовом, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Запорізької районної державної адміністрації, ОСОБА_4, третя особа: Реєстраційна служба Запорізького районного управління юстиції Запорізької області в якому просив: поновити строк позовної давності для звернення до суду з цим позовом. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 1697 від 11.10.2010 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Миколай-Пільської сільської ради громадянину ОСОБА_4.». Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 174 від 27.02.2012 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 12 років громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради». Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 21.03.2012, укладений Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4 Скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 21.03.2012 року, укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4 Зобов'язати ОСОБА_4 повернути земельну ділянку площею 33,0281 га, вартістю 855948 грн.,
кадастровий номер НОМЕР_2, яка розташована на території Миколай-Пільської сільської ради Запорізького району Запорізької області на користь держави, в особі Головного Управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що в порушення ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» Відповідачем 2 під час звернення до Запорізької районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не надано обґрунтування_розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Крім того, прокурор вказав, що відповідно до ст. 8 зазначеного Закону після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації, проте ОСОБА_4 під час звернення до Відповідача 1 із заявою про отримання земельної ділянки вже був засновником, та керівником (головою) селянського фермерського господарства «Свам», яке зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб 03.03.2010 року та відповідно займався фермерським господарством, а відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч. ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу.
Таким чином, процедура формування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України ФК «Свам» та передача зазначеній юридичній особі земельної ділянки без проведення земе6льних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України «Про фермерське господарство».
Відповідно до п. 1-1 Перехідних положень Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 р. № 1697-VІІ Запорізька місцева прокуратура № 2 здійснює процесуальне правонаступництво прокуратури Запорізького району Запорізької області.
Рішенням Запорізького районного суду Запорізької області від 31 березня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду, заступник прокурора Запорізької області подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення.
Заслухавши у засіданні апеляційного суду суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що до Запорізької районної державної адміністрації 17.08.2010 надійшло звернення від ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 34 га, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради, за межами населеного пункту, в оренду для ведення фермерського господарства.
За результатами розгляду звернення, Запорізькою районною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 1697 від 11.10.2010 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Миколай-Пільської сільської ради громадянину ОСОБА_4.».
Пунктом 1 вказаного розпорядження надано дозвіл ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, орієнтовною площею 34 га (рілля), із земель запасу сільськогосподарського призначення Миколай-Пільської сільської ради, розташованої за межами населеного пункту.
В подальшому ОСОБА_4 звернувся до Запорізької районної державної адміністрації із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 34 га в оренду для ведення фермерського господарства, із земель запасу сільськогосподарського призначення Миколай-Пільської сільської ради, розташованих за межами населеного пункту.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_4 Запорізькою районною державною адміністрацією прийнято розпорядження від 27.02.2012 № 174 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 12 років громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради».
Пунктом 1 вказаного розпорядження затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 12 років площею 33,0281 га ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, за рахунок земель запасу (землі сільськогосподарського призначення - рілля) Миколай-Пільської сільської ради, за межами населених пунктів.
Пунктом 2 зазначеного розпорядження передано ОСОБА_4 земельну ділянку площею 33,0281 га в довгострокову оренду терміном на 12 років для ведення фермерського господарства із земель запасу (рілля) Миколай-Пільської сільської ради, за межами населеного пункту.
На підставі вказаних розпоряджень голови Запорізької районної державної адміністрації між Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки від 21.03.2012 (далі - Договір).
Пунктами 2, 4 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 33,0281 га - землі сільськогосподарського призначення, рілля, кадастровий номер НОМЕР_2. Згідно п. З Договору нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 855948 грн.
Відповідно до п. 5 Договір укладено терміном на 12 років.
Пунктом 1 1 Договору передбачено, що земельна ділянка передасться в оренду для ведення фермерського господарства.
Не входячи в обговорення щодо дотримання чинного законодавства при прийнятті оскаржуваних розпоряджень, суд першої інстанції дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог прокурора необхідно відмовити з підстав спливу позовної давності.
Однак, з такими висновками суду першої інстанції погодитися не можна з таких підстав.
Відповідно до статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
При цьому відповідно до частин першої та п'ятої статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" та ч. 2 ст. 45 ЦПК України передбачено право прокурора з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді в межах повноважень, визначених законом, звертатися до суду з позовною заявою, брати участь у розгляді справ за його позовом тощо. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (абз. 2 ч. 2 ст. 45 ЦПК України). Процесуальні права прокурора як особи, якій надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, визначені у ст. 46 ЦПК України. Згідно із ч. 1 ст. 46 ЦПК України органи та інші особи, які відповідно до ст. 45 цього Кодексу звернулися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах, мають процесуальні права й обов'язки особи, в інтересах якої вони діють, за винятком права укладати мирову угоду. Прокурор, який бере участь у справі, має обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди. Таким чином, положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, що узгоджується з правовими позиціями, викладеними у постановах Верховного Суду України від 29 жовтня 2014 року (справа № 6-152цс14) та від 01 липня 2015 року (справа № 6-178цс15), яка в силу ч. 1 ст. 360-7 ЦПК України є обов'язковою для виконання всіма суб'єктами владних повноважень.
З огляду на викладене, початком перебігу позовної давності є не дата прийняття оспорюваних розпоряджень голови Запорізької районної держадміністрації, а дата коли прокурору стало відомо про порушення на його думку вимог законодавства.
Згідно матеріалів справи, прокуратура дізналась про те, що спірні земельні ділянки передані в оренду ОСОБА_4 з порушенням ст.ст.124,134 Земельного кодексу України та ст.7 Закону України «Про фермерське господарство» 06.05.2015 року, отримавши інформацію Державної інспекції сільського господарства у Запорізькій області від 28.04.2015 року. Факт отримання цієї інформації підтверджується відтиском штампу вхідної кореспонденції.
З наданих до суду Запорізькою районною державною адміністрацією копій вимоги прокуратури Запорізького району від 27.01.2010, листів від 10.11.2010 №0118/05-21, від 07.02.2012 №0118/05-21, 06.03.2012 30118/05-21 вбачається лише те, що вказані документи пройшли реєстрацію у вхідній та вихідній кореспонденції адміністрації. Жодних доказів отримання прокуратурою Запорізького району розпоряджень, про які йдеться в цих листах матеріали справи не містять.
Листи Запорізької районної державної адміністрації від 10.11.2010, 07.02.2012 та від 06.03.2012 не містять додатків, переліку розпоряджень, що направляються до прокуратури району. Зі змісту листів від 07.02.2012 року та 06.03.2012 року вбачається, що розпорядження від 27.02.2012 року №174 не могло бути направлено до прокуратури оскільки ще не було прийнято, а в листі від 06.03.2012 року зазначено, що направляються документи прийняті протягом січня 2012 року.
Доводи суду першої інстанції щодо обізнаності Держгеокадастру у Запорізькій області про порушене право з моменту отримання оскаржуваного договору оренди землі за актом-прийому-передачі від 18.11.2013 є хибними, оскільки на той час органи Держземагенства України (правонаступником якого є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру) не були наділені повноваженнями щодо перевірки законності розпорядження землями державної власності іншими органами.
Відповідно до Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом президента України від 13 квітня 2011 року №459/2011 функцію щодо перевірки додержання законодавства при наданні земель державної власності було покладено на органи Державної Інспекції сільського господарства України.
Факт отримання Головним Управлінням Держземагенства України у Запорізькій області за актом прийому-передачі примірника спірного договору, без відповідних документів, на підставі яких його укладено, не свідчить про автоматичну обізнаність позивача про порушення законодавства при його укладенні. Висновок про порушення земельного законодавства можливо зробити виключно на підставі оцінки розпоряджень від 11.10.2010 №1697 та від 27.02.2012 №174 та документів, на підставі яких їх прийнято.
Тобто Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, отримавши 18.11.2013 примірник спірного договору оренди землі, не мало ні повноважень, ні достатніх документів для встановлення факту порушення вимог ст.7 Закону України «Про фермерське господарство» та ст.124 Земельного кодексу України при відведенні землі у користування ОСОБА_4
Про вищезазначені порушення вимог земельного законодавства під час надання ОСОБА_4 в оренду земельної ділянки та незаконність оскаржуваних розпоряджень прокуратурі Запорізького району та позивачу стало відомо після вивчення 28.04.2014 року відповідних матеріалів інспектором Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області, за результатами якого надано відповідну інформацію. (а.с.17), а з позовом до суду прокурор Запорізького району звернувся 17.08.2015 року, тобто в межах позовної давності.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється ЗК України та Законом України "Про фермерське господарство (далі - Закон).
Зокрема, ч. 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
За змістом частини 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
За правилами ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
При цьому у ч. 2 вказаної статті визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч. ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу. Водночас у ч. 3 даної статті зазначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним ч. ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу.
Спеціальним законом, який визначає правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України є Закон України "Про фермерське господарство" (далі - Закон).
Частинами 1, 2 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про фермерське господарство" відносини, пов'язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, ЗК України, Законом та іншими нормативно-правовими актами України.
При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягають правила надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства відповідно до ст. 7 Закону як спеціального по відношенню до ст. 123 ЗК України.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Згідно із ч. ч. 1-5 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Таким чином, за змістом ст. ст. 1, 7, 8 Закон України "Про фермерське господарство" Закону заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених ч. 1 ст. 7 цього Закону умов і обставин.
В порушення ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» ОСОБА_4 під час звернення до Запорізької районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не надано обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі передання на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, у тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Відповідно до ст. 8 зазначеного Закону після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації.
Разом з тим, до заяви ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою долучено свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 524825 від 03.03.2010 та довідку з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України № 259249, згідно яких 03.03.2010 зареєстровано Фермерське господарство «Свам», код ЄДРПОУ 37020310. Керівник Фермерського господарства «Свам» - ОСОБА_4
Таким чином, ОСОБА_4 під час звернення до Запорізької районної державної адміністрації із заявою про отримання земельної ділянки вже був засновником, та керівником (головою) ФГ «Свам» та відповідно займався фермерським господарством.
Можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної форми власності для ведення фермерського господарства юридичним особам, тобто після створення громадянином фермерського господарства та його державної реєстрації відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство», без проведення земельних торгів, діючим законодавством України, як на момент прийняття спірних розпоряджень, так і на даний час, не передбачена.
Таким чином, передача громадянину земельної ділянки для ведення фермерського господарства здійснюється без проведення земельних торгів (аукціону) тоді, коли земельна ділянка передається громадянину, який виявив бажання займатися фермерським господарством саме для створення фермерського господарства як юридичної особи та реєстрації його у встановленому законом порядку, а не для розширення вже існуючого фермерського господарства.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 04.11.2014 по справі № 922/481/13.
Таким чином, процедура формування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України ФГ «Свам» та передача зазначеній юридичній особі земельної ділянки без проведення земельних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України «Про фермерське господарство».
Передача земельної ділянки в оренду ОСОБА_4 призвела до фактичної її передачі у користування юридичній особі - Фермерському господарству «Свам», що підтверджується інформацією ДПІ у Запорізькому районі ГУ ДФС у Запорізькій області від 23.04.2015 року.
У відповідності до п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Враховуючи викладене, розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації від 11.10.2010 № 1697 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Миколай-Пільської сільської ради громадянину ОСОБА_4.» та від 27.02.2012 № 174 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 12 років громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради» є незаконними та підлягають скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Таким чином, оскільки договір оренди земельної ділянки від 21.03.2012 є похідним від незаконних розпоряджень Запорізької районної державної адміністрації № 1697 від 11.10.2010 та № 174 від 27.02.2012, останній підлягає визнанню судом недійсним із застосуванням наслідків недійсності правочину.
За приписами ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Оскільки позовна вимога про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки є похідною та пов'язаною з позовними вимогами про визнання незаконними та скасування розпоряджень, на підставі яких його укладено, більш того всі позовні вимоги підлягають розгляду за правилами цивільного судочинства, то їх слід розглядати одночасно.
За приписами ч. 1 ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
З урахуванням викладеного, запис про державну реєстрацію спірного договору оренди земельної ділянки підлягає скасуванню.
Згідно ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно без достатньої правової підстави, зобов'язана його повернути. Особа зобов'язана повернути майно й тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються також до вимог про витребування майна власником із чужого незаконного володіння.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
На підставі викладеного, земельна ділянка (кадастровий номер НОМЕР_2) площею 33,0281 га, розташована на території Миколай-Пільської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населених пунктів) підлягає поверненню державі, в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд вважав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування та порушення норм матеріального та порушення норм процесуального права, відповідно до п.п.1-4 ст.309 ЦПК України є підставами для скасування рішення суду першої інстанції з ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 209, 303, 307, 309, 313, 314, 316, 319 ЦПК України, колегія суддів
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області задовольнити.
Рішення Запорізького районного суду Запорізької області від 31 березня 2016 року по цій справі скасувати й ухвалити нове рішення наступного змісту.
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 1697 від 11.10.2010 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Миколай-Пільської сільської ради громадянину ОСОБА_4.».
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 174 від 27.02.2012 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 12 років громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради».
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 21.03.2012, укладений Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4.
Скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 21.03.2012, укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4.
Зобов'язати ОСОБА_4 (69096, АДРЕСА_1, іпн - НОМЕР_1) повернути земельну ділянку площею 33,0281 га, вартістю 855948 грн., кадастровий номер НОМЕР_2, ідо розташована на території Миколай-Пільської сільської ради Запорізького району Запорізької області на користь держави, в особі Головного Управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50, код ЄДРГІОУ 39820689).
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
1
Апеляційний суд Запорізької області
Єдиний унікальний номер 317/2520/15-ц Головуючий у 1 інстанції Яркіна С.В.
Номер провадження 22-ц/778/2427/16 Суддя-доповідач Воробйова І.А.
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Вступна та резолютивна частина
06 жовтня 2016 року м. Запоріжжя
Колегія суддів судової палати у цивільних справах апеляційного суду Запорізької області у складі:
Головуючого: Воробйової І.А.
суддів: Полякова О.З..
Спас О.В.
при секретарі: Книш С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Запорізького районного суду Запорізької області від 31 березня 2016 року у справі за позовом Запорізької місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Запорізької районної державної адміністрації, ОСОБА_4, третя особа: Реєстраційна служба Запорізького районного управління юстиції Запорізької області про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Запорізької районної державної адміністрації, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки, -
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області задовольнити.
Рішення Запорізького районного суду Запорізької області від 31 березня 2016 року по цій справі скасувати й ухвалити нове рішення наступного змісту.
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 1697 від 11.10.2010 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Миколай-Пільської сільської ради громадянину ОСОБА_4.».
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 174 від 27.02.2012 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 12 років громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства, розташованої на території Миколай-Пільської сільської ради».
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 21.03.2012, укладений Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4.
Скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 21.03.2012, укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та ОСОБА_4.
Зобов'язати ОСОБА_4 (69096, АДРЕСА_1, іпн - НОМЕР_1) повернути земельну ділянку площею 33,0281 га, вартістю 855948 грн., кадастровий номер НОМЕР_2, ідо розташована на території Миколай-Пільської сільської ради Запорізького району Запорізької області на користь держави, в особі Головного Управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50, код ЄДРГІОУ 39820689).
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2016 |
Оприлюднено | 18.10.2016 |
Номер документу | 61956671 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Хопта Сергій Федорович
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Хопта Сергій Федорович
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Хопта Сергій Федорович
Цивільне
Апеляційний суд Запорізької області
Воробйова І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні