ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2016 р. Справа № 804/1291/16
судді Сидоренко Д.В.,
при секретарі Гелетій М.Т.,
за участю:
представника позивача Чигиринська О.Д.,
представника позивача Марухно Л.В.,
представника відповідача Довгуль В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Багін-Центр
до Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровську Головного управління ДФС у Дніпропетровській області
про скасування податкового повідомлення-рішення і податкової вимоги.
Обставини справи: до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Багін-Центр до Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про:
- визнання протиправним та скасування податкового повідомленні-рішення від 03.04.2015р. №0001292205, що прийнято Державною податковою інспекцією в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на підставі акту №391/04-61-22-01/01558164 від 13.02.2015р. Про результати проведеної документальної невиїзної перевірки ПАТ Багін-Центр з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо повноти нарахування та своєчасності сплати плати за землю за період листопад 2011 року - жовтень 2014 року ;
- визнання протиправним та скасування податкової вимоги від 08.02.2016р. №1773-25, що прийнята Державною податковою інспекцією в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на підставі акту №391/04-61-22-01/01558164 від 13.02.2015р. Про результати проведеної документальної невиїзної перевірки ПАТ Багін-Центр з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо повноти нарахування та своєчасності сплати плати за землю за період листопад 2011 року - жовтень 2014 року .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що товариством у 2011-2014 роках було нараховано та сплачено орендну плату згідно умов договорів оренди земельної ділянок від 03.09.2003р. Відповідно до рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.07.2014р. у справі №904/3902/14 відбулася зміна умов договору оренди, яка мотивована зміною мінімального розміру річної орендної плати за землю на виконавчому рівні. З моменту внесення даних змін, позивачем у відповідності до вимог законодавства та умов договорів оренди земельної ділянок від 03.09.2003р. сплачувалась орендна плата.
Присутні у судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував. У запереченнях на адміністративний позов зазначив, що за результати перевірки здійснено нарахування грошового зобов'язання з орендної плати за землю юридичних осіб у трикратному розмірі земельного податку, обрахованого від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням рішення Дніпропетровської міської ради від 26.12.2007р. №5/26 Про затвердження проекту нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська у розмірі 72619,37 грн.. Зазначив, що при розрахунку суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб не було нараховано грошове зобов'язання з орендної плати за землю, умови договору оренди якої були змінені рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 03.07.2014р. у справі №904/3902/14, з часу винесення такого рішення.
Заслухавши пояснення представників позивача та представника відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Багін-Центр , що є правонаступником Приватного акціонерного товариства Багін-Центр , зареєстроване 09.06.1993р. виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради, що підтверджується Відомостями з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. ТОВ Багін-Центр перебуває на податковому обліку в Спеціалізованій державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального Головного управління ДФС.
26.12.2014 року ДПІ у в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська проведено документальну невиїзну перевірку ПАТ Багін-Центр (код ЄДРПОУ 01558164) з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо повноти нарахування та своєчасності сплати плати за землю за період листопад 2011 року - жовтень 2014 року, за результатом якої складено акт перевірки від 13 лютого 2015 року №391/04-61-22-01/01558164.
Згідно висновків проведеної перевірки встановлено порушення п.274.1 ст.274, п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, що призвело до заниження розміру податкового зобов'язання по орендній платі за землю в розмірі 77066,48 грн.
Не погодившись з висновками акту перевірки, позивачем було подано на нього заперечення від 18.03.2015р. за №9, за розглядом яких податковим органом надано відповідь, оформлену листом №8652/10/04-61-22-05 від 31.03.2015р., у якій вказано, що висновки акту перевірки відповідають чинному законодавству та залишаються без змін.
03.04.2015р. контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №0001292205 про збільшення ТОВ Багін-Центр суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб за основним платежем на суму 72619,37 грн. та штрафними (фінансовими) санкціями на суму 18154,84 грн.
Не погоджуючись із винесеним податковим повідомленням-рішенням, ТОВ Багін-Центр подано скаргу від 14.05.2015р. №12.
Проте з даної скарги вбачається, що її подано до ДПІ у в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська.
Відповідно до пп.56.1-56.3 ст.56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Отже за умови недотримання встановленої процедури адміністративного оскарження, зокрема в частині направлення скарги до контролюючого органу вищого рівня, така процедура не є проведеною.
08.02.2016р. контролюючим органом прийнято податкову вимогу №1773-25 на суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 105517,69 грн. (основний платіж - 72619,31 грн., штрафні санкції = 18154,84 грн., пеня - 14743,54 грн.).
Вказане податкове повідомлення-рішення та податкова вимога були оскаржені позивачем в судовому порядку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
Під час розгляду справи судом перевірено прийняті відповідачем рішення на відповідність вимогам законодавства та встановлено наступне.
Матеріали справи свідчать, що між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Багін-Центр 03.09.2003 року укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0927 га. (площа частки складає 0,0572 га.) за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Героїв Громадянської війни, 11, кадастровий номер 1210100000:01:574:0001, грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору 386634,84 грн., строком до 17.08.2015р., цільове призначення - фактичне розміщення магазину.
Згідно із пунктом 3.1 Договору, сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 46396,18 грн.
26.04.2006р. між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Багін-Центр укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, яким змінено п.1.1 вказаного договору та викладено у новій редакції: орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0907 га., площа частки за яку справляється орендна плата - 0,0560 га., за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11, кадастровий номер 1210100000:01:574:0031, грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання додаткової угоди 634528,62 грн., цільове призначення - фактичне розміщення магазину.
Також між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Багін-Центр 03.09.2003 року укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0342 га. (площа частки складає 0,0011 га.) за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за кодом 63194014 (кадастровий номер 1210100000:01:574:0024), грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору 7435,28 грн., строком до 17.08.2015р., цільове призначення - фактичне розміщення магазину.
Згідно із пунктом 3.1 Договору, сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 892,23 грн.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 03.07.2014р. у справі №904/3902/14 внесено зміни до п.1.3. договору оренди земельної ділянки від 03.09.2003р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та АТЗТ Багін-центр , посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., зареєстрованого в реєстрі за №7073, шляхом викладення його в наступній редакції: 1.3. Нормативна грошова оцінка частки земельної ділянки станом на 08.02.2014р. становить 19732 грн. 01 коп. ;
внесено зміни до п.3.1. договору оренди земельної ділянки від 03.09.2003р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та АТЗТ Багін-центр , посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., зареєстрованого в реєстрі за №7073, шляхом викладення його в наступній редакції: п.3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 591 грн. 96 коп., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановлюється та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом ;
- внесено зміни до п.3.2. договору оренди земельної ділянки від 03.09.2003р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та АТЗТ Багін-центр , посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., зареєстрованого в реєстрі за №7073, шляхом викладення його в наступній редакції: п.3.2. Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю , щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року .
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України (далі ПК України), який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 ПК, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин). Подібне визначення міститься й у статті 21 Закону України Про оренду землі .
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).
Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.
Аналогічний висновок викладений в постанові Верховного Суду України від 02 грудня 2014 року у справі № 21-274а14.
Відповідно до частини 1 статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Разом з тим, як вбачається з рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/3902/14, воно ухвалено 03.07.2014р.
З моменту постановлення рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/3902/14 (з липня 2014 року) ТОВ Багін-Центр нараховувалась та сплачувалась орендна плата за земельну ділянку загальною площею 0,0342 га. (площа частки складає 0,0011 га.) за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпропетровська за кодом 63194014 (кадастровий номер 1210100000:01:574:0024), відповідно до вимог п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.
Суд зауважує, що при прийнятті податкового повідомлення-рішення №0001292205 про збільшення ТОВ Багін-Центр суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб сума платежу обрахована з урахуванням сплати ТОВ Багін-центр орендної плати за наведеною земельною ділянкою.
Частинами 1-2 ст.20 Закону України Про оцінку земель визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно листа Управління Держземагентства у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області від 04.03.2013р. №21/21-37 нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11 (кадастрові номери 1210100000:01:574:0031 та 1210100000:01:574:0024) складає 1793,82 грн./м.кв., що обрахована виходячи з рішення Дніпропетровської міської ради від 26.12.2007р. №5/26 Про затвердження проекту нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська .
Отже нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,0907 га., площа частки за яку справляється орендна плата 0,0560 га., кадастровий номер 1210100000:01:574:0031, яка розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11 становить 1004539,20 грн..
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,0342 га., площа частки за яку справляється орендна плата 0,0011 га., кадастровий номер 1210100000:01:574:0024, яка розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Громадянської війни, 11 становить 19732,02 грн.
З урахуванням вище вказаної нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку.
Таким чином, на переконання суду, під час прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідач діяв на підставі діючого законодавства, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Відтак, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Багін-Центр не підлягає задоволенню, а податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області №0001292205 від 03.04.2015р. та податкова вимога №1773-25 від 08.02.2016р. не підлягають скасуванню.
У судовому засіданні, яке відбулось 07.06.2016 року, оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Повний текст постанови складено 10.06.2016 року.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 160-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Д.В. Сидоренко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2016 |
Оприлюднено | 20.10.2016 |
Номер документу | 61992558 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні