Постанова
від 10.10.2016 по справі 907/29/16
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" жовтня 2016 р. Справа № 907/29/16

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Зварич О.В.

суддів Костів Т.С.

Юрченко Я.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фермерського господарства "Гетен-2014" (надалі ФГ "Гетен-2014") б/н від 25.07.2016р. (вх. № 01-05/3742/16 від 01.08.2016р.)

на рішення господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р.

у справі № 907/29/16

за позовом: Заступника військового прокурора Ужгородського гарнізону в інтересах держави в особі органів уповноважених здійснювати функції у спірних відносинах - Адміністрації Державної прикордонної служби України та Мукачівського прикордонного загону

до відповідача-1: Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області

до відповідача-2: ФГ "Гетен-2014"

до відповідача-3: Берегівської районної державної адміністрації Закарпатської області (надалі Берегівська РДА) в особі сектору у справах державної реєстрації Берегівської РДА

про визнання недійсними результатів земельних торгів, скасування протоколу проведення земельних торгів, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання вчинити дії,

за участю:

від прокуратури: Гарбарук В.А. (посвідчення № 034216 від 03.07.2015р.);

від позивачів: не з'явилися;

від відповідача-1 (в режимі відеоконференції): Динчик І.І. - представник (довіреність №ДС-9-7-0.10-7318/21-15 від 16.12.2015р.); Панькулич О.І. - представник (довіреність № 16-9-7-0.10-1060/2-16 від 09.02.2016р.);

від відповідача-2: Назаркевич С.М. - представник (довіреність б/н від 18.07.2016р.);

від відповідача-3: не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р. у справі №907/29/16 (суддя Кривка В.П.) позов задоволено повністю. Визнано недійсними результати земельних торгів, оформлені протоколом № 5 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності від 17.09.2015р. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.09.2015р. № 68/15, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області та Фермерським господарством „Гетен-2014". Зобов'язано Фермерське господарство „Гетен-2014" звільнити земельну ділянку кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 в районі Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області. Зобов'язано Берегівську районну державну адміністрацію Закарпатської області в особі сектору у справах державної реєстрації Берегівської РДА скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га за Фермерським господарством „Гетен-2014". Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області в дохід державного бюджету України 3445,00 грн. судового збору. Стягнуто з Фермерського господарства „Гетен-2014" в дохід державного бюджету України 2067,00грн. судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив факт розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги та належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих в межах прикордонної смуги. Відсутність встановленої Земельним кодексом України документації по оформленню права користування вказаною земельною ділянкою не позбавляє її статусу земель оборони. Відтак, результати проведених земельних торгів та укладений на їх підставі спірний договір оренди суперечать нормам чинного законодавства, допущених при визначенні статусу земельної ділянки та існуючих обмежень у її використанні. Враховуючи вищенаведене в сукупності, суд зобов'язав Берегівську районну державну адміністрацію Закарпатської області в особі сектору у справах державної реєстрації Берегівської РДА скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га за фермерським господарством „Гетен - 2014".

Відповідач-2 подав апеляційну скаргу, в якій вказує, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права, не врахував надані ним докази та аргументи. Наголошує на відсутності доказів, якими би підтверджувався факт належності спірної земельної ділянки до земель оборони та її входження до складу прикордонної смуги; в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки вказано, що сусідні ділянки є землями запасу; будь-якого посилання на те, що поруч знаходиться державний кордон України у проекті немає. Вказує на відсутність у позивачів правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку, відсутність оформленого та належним чином зареєстрованого права користування та рішення компетентного органу влади або місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. Земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди вважає законними, такими, що проведені відповідно до розпорядження голови Берегівської РДА, наказів Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, які є чинними. Просить скасувати рішення господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р. у справі №907/29/16, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідач-1 у відзиві на апеляційну скаргу звертає увагу на те, що прокурор не надав жодних доказів про те, що спірна земельна ділянка відноситься до земель оборони та доказів про посвідчення права користування нею у встановленому законодавством порядку. Покликається на те, що земельні ділянки, в т.ч. спірна, були включені в перелік земельних ділянок для продажу прав на них (оренда) на підставі інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка проведена за рахунок коштів державного бюджету у 2013 році. Просить скасувати рішення господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р. у справі № 907/29/16, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу звертає увагу на те, що спірна земельна ділянка відноситься до земель оборони та входить до складу прикордонної смуги, що перебуває під охороною Мукачівського прикордонного загону. Вважає, що ФГ «Гетен-2014» не може вільно використовувати дану земельну ділянку, так як на неї поширюється прикордонний режим з усіма визначеними законодавством обмеженнями. Стверджує, що земельні торги з продажу права оренди вказаної земельної ділянки є незаконними, а тому підлягає визнанню недійсним і договір оренди земельної ділянки, укладений за результатами таких торгів, а також підлягає скасуванню запис у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію такого права оренди. Просить залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Позивачі та відповідач-3 не надавали письмових відзивів на апеляційну скаргу, не забезпечили явки в судове засідання уповноважених представників. Згідно повідомлень про вручення рекомендованих поштових відправлень від 19.08.2016р. обізнані з датою, часом і місцем розгляду апеляційної скарги.

10.10.2016р. від Мукачівського прикордонного загону надійшло факсограмне клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю бути присутнім його представнику в судовому засіданні (вх. № 01-14/229/16 від 10.10.2016р.).

Прокурор підтримав дане клопотання. Інші присутні в судовому засіданні учасники процесу залишили його на розсуд суду.

Колегія суддів, порадившись, вирішила клопотання відхилити з огляду на те, що таке є немотивованим, у ньому не зазначено причин, які перешкодили представнику позивача взяти участь в судовому засіданні. Поважність причин неможливості забезпечити явку в судове засідання представника має бути обґрунтована документально.

Суд апеляційної інстанції не визнавав у своїх ухвалах від 04.08.2016р. та 17.08.2016р. обов'язковою явку представників сторін.

Згідно п. 3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. N 18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що в силу положень ст. 75 Господарського процесуального кодексу України дану справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

10.10.2016р. відповідач-2 подав клопотання (вх. № 01-05/4782/16 від 10.10.2016р.) про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Батрадівської сільської ради, обґрунтовуючи його тим, що рішення суду у даній справі вплине на її права та обов'язки.

Порадившись, колегія суддів прийшла до висновку про те, що клопотання відповідача-2 слід відхилити з таких підстав.

В силу положень частини 1 статті 27 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.

Питання про допущення або залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, до участі у справі вирішується з урахуванням того, чи є у цієї особи юридичний інтерес у даній справі. Відповідно до п. 1.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у вирішенні цього питання суд має з'ясовувати, чи буде у зв'язку з прийняттям судового рішення з даної справи таку особу наділено новими правами чи покладено на неї нові обов'язки, або змінено її наявні права та/або обов'язки, або позбавлено певних прав та/або обов'язків у майбутньому.

З огляду на приписи ст. 27 ГПК України та враховуючи положення частини 3 статті 101 ГПК України про те, що в апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції, вказане клопотання необхідно вважати таким, що заявлене безпідставно.

Апеляційний господарський суд, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзивів на апеляційну скаргу, заслухавши пояснення учасників судового процесу, здійснивши аналіз наявних у справі письмових доказів, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, дійшов висновку про те, що рішення господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р. у справі №907/29/16 є законним і обгрунтованим.

Як зазначено в позовній заяві, 21 грудня 2016 року Мукачівський прикордонний загін звернувся до військової прокуратури Ужгородського гарнізону з приводу незаконної передачі в користування 6 земельних ділянок уздовж лінії державного кордону за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області.

Внаслідок вказаного звернення встановлено, що 17.09.2015р. Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області проведено земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га (а.с. 9а-14, т.1).

Результати торгів оформлено протоколом №5 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Берегівський район, за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради. Переможцем аукціону визнано Фермерське господарство «Гетен-2014» (а.с.34-35, т.1).

17.09.2015р. між ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області (орендодавець) та ФГ «Гетен-2014» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №68/15, за умовами якого орендоавець, на підставі протоколу земельних торгів від 17.09.2015р. № 5 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 18,3765 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (а.с.21-28, т.1).

В пункті 2.1 договору зазначено, що в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 18,3765 гектарів, у тому числі 18,3765 га рілля.

Кадастровий номер земельної ділянки 2120480400:07:000:0014. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015р. становить 456073,49 грн. і підлягає щорічній індексації (п.п. 2.2, 2.6 договору).

Відповідно до п. 3.1 договір оренди земельної ділянки укладено на строк 10 років.

Сторони договору оренди земельної ділянки погодили, що річний розмір орендної плати становить 27501,23 грн. (п. 4.1 договору).

Права, обов'язки та відповідальність сторін визначені в розділах 9, 13 договору оренди земельної ділянки.

У відповідності до акту приймання-передачі земельної ділянки ФГ «Гетен-2014» прийняло від ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 18,3765 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (а.с.32, т.1)

Підставою звернення заступника військового прокурора Ужгородського гарнізону до місцевого господарського суду з даним позовом слугувало порушення норм чинного законодавства, допущених при визначенні статусу спірної земельної ділянки та існуючих обмежень у її використанні. Предметом оскарження у даній справі є результати проведених 17.09.2015р. земельних торгів, укладений за їх наслідком договір оренди та запис у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права оренди земельної ділянки.

При винесенні постанови колегія суддів керувалася наступним.

Приписами статті 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (ч.1 ст.20 Земельного кодексу України).

Частиною 5 статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 цього Кодексу. Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Відповідно до приписів частин 1-4 статті 77 Земельного кодексу України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об'єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Згідно частини 1 статті 2 Закону України „Про використання земель оборони" військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Статтею 115 Земельного кодексу України визначено, що зони особливого режиму використання земель створюються навколо військових об'єктів Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, для забезпечення функціонування цих об'єктів, збереження озброєння, військової техніки та іншого військового майна, охорони державного кордону України, а також захисту населення, господарських об'єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об'єктах. Уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим прикордонної смуги встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до ст.ст. 6, 10 Закону України „Про Державну прикордонну службу України" Державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, який виконує завдання щодо забезпечення недоторканості державного кордону та охорони суверенних прав України. Прикордонний загін є основною оперативно-службовою ланкою Державної прикордонної служби України, на яку покладаються охорона певної ділянки державного кордону самостійно чи у взаємодії з іншими органами охорони державного кордону та Морською охороною, забезпечення дотримання режиму державного кордону і прикордонного режиму, а також здійснення в установленому порядку прикордонного контролю і пропуску через державний кордон України та до тимчасово окупованої території і з неї осіб, транспортних засобів, вантажів.

З врахуванням наведеного, Мукачівський прикордонний загін є органом державної влади на місцях в системі Державної прикордонної служби України, який здійснює контроль за додержанням прикордонного режиму у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі.

Частинами 1, 2 статті 22 Закону України «Про державний кордон України» передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України №1147 від 27.07.1998р. «Про прикордонний режим» (з наступними змінами та доповненнями), з урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку про те, що при наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених ст.22 ЗУ «Про державний кордон України» та п.1 постанови КМУ № 1147 від 27.07.1998р. «Про прикордонний режим». Відсутність окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри прикордонної смуги встановлені законом та фактичним розташуванням прикордонних інженерних споруд.

У відповідності до приписів статті 3 Закону України „Про використання земель оборони" уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об'єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об'єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об'єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об'єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об'єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

В ході розгляду справи судом встановлено, що спірна земельна ділянка кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га, сформована на підставі інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, проведеної на території Закарпатської області у 2013 році.

Розпорядженням голови Берегівської районної адміністрації від 25.11.2013р. №488 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Батрадівської сільської ради на загальну площу 79,5139 га згідно з переліком, до якого увійшла і спірна ділянка (а.с. 140-141, т. 1).

Наказом Головногоуправління Держземагенства у Закарпатській області від 07.11.2014р. №100 спірну земельну ділянку включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах (а.с. 137, т.1).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 31.07.2015р. №686-с/г на спірну земельну ділянку затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на яку підлягає продажу на земельних торгах у формі аукціону, зобов'язано в.о. начальника управління Держгеокадастру у Берегівському районі забезпечити державну реєстрацію права держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області площею 18,3765 га (кадастровий номер 2120480400:07:000:0014) (а.с. 169, т.1).

Згідно довідки Управління Держземагенства у Берегівському районі Закарпатської області №34-702-0.1-1622/2-15 від 03.03.2015р. будь-яких обмежень у використанні земель та додержання режиму, а також земельного сервітуту стосовно вказаної земельної ділянки немає (а.с. 60, т.1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатскій області №785-с/г від 12.08.2015р. призначено проведення земельних торгів та встановлено умови аукціону (а.с. 154-155, т.1).

Протоколом №5 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Берегівський район, за межами населеного пункту на території Батрадівської сільської ради від 17.09.2015р. оформлено результати торгів, переможцем у яких визнано ФГ „Гетен-2014", з яким укладено спірний договір оренди (а.с. 34-35, т.1).

З наявної у справі копії протоколу огляду місця події від 10.05.2016р., складеного прокурором військової прокуратури Ужгородського гарнізону Продан О.С., вбачається, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 2120480400:07:000:0014 знаходиться у межах прикордонної смуги, а саме - у смузі місцевості, що знаходиться між лінією інженерно-технічних споруд та лінією державного кордону; вільного доступу до земельної ділянки немає (а.с.140-142, т.2).

На підтвердження фактів, наведених у протоколі від 10.05.2016р., до матеріалів справи приєднано технічну документацію щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі та довідку Держсільгоспінспекції в Закарпатській області від 27.05.2016 року (а.с.208-219, т.2).

Встановлення факту розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих в межах прикордонної смуги. Відсутність встановленої Земельним кодексом України документації про оформленню права користування вказаною земельною ділянкою не позбавляє її статусу земель оборони.

Відповідно, визначення категорії спірної земельної ділянки як землі сільськогосподарського призначення, є помилковим, таким, що не відповідає чинному законодавству та суперечить ст. 20 Земельного кодексу України, відповідно до якої земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи приналежність спірної земельної ділянки до земель оборони, апеляційний господарський суд вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області без достатніх повноважень розпорядилося нею шляхом проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовна вимога про визнання недійсними результатів земельних торгів, оформлених протоколом №5 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення від 17.09.2015р., є законною і обґрунтованою.

Щодо позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 17.09.2015р. №68/15, укладеного між ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області та ФГ „Гетен-2014", колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання сторонами (стороною) на момент вчинення правочину вимог, встановлених статтею 203 ЦК України.

Згідно частини 2 статті 124 Земельного кодексу України, частини 2 статті 6 Закону України „Про оренду землі" у разі набуття права оренди землі на конкурсних засадах, підставою для укладення договору є результати аукціону.

Враховуючи, що земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку площею 18,3765 га, кадастровий номер 2120480400:07:000:0014, є незаконними, визнанню недійсним підлягає і договір оренди земельної ділянки № 68/15 від 17.09.2015р., укладений за результатами таких торгів.

Нормою статті 216 Цивільного кодексу України регламентовано питання про правові наслідки недійсності правочину та встановлено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Отже, позовна вимога щодо зобов'язання ФГ „Гетен-2014" звільнити земельну ділянку кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га в районі Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області підставно й обґрунтовано задоволена судом.

З урахуванням вищенаведених правомірно задоволених позовних вимог, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що повноцінний захист інтересів держави в особі позивачів можливий шляхом визнання недійсними результатів земельних торгів в сукупності зі скасуванням держаної реєстрації права оренди земельної ділянки та підставно зобов'язав Берегівську районну державну адміністрацію Закарпатської області в особі сектору у справах державної реєстрації Берегівської РДА скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 2120480400:07:000:0014 площею 18,3765 га за фермерським господарством „Гетен - 2014".

Суд апеляційної інстанції критично оцінює твердження відповідача-2 про пропуск позивачем строку на звернення до суду за захистом своїх прав, наведене у додаткових поясненнях вх. № 01-04/7046/16 від 27.09.2016р., оскільки в матеріалах даної справи відсутні докази про його звернення з відповідною заявою до суду першої інстанції, а згідно частини 3 статті 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

В силу приписів частини 3 статті 101 Господарського процесуального кодексу України в апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги необхідно покласти на скаржника відповідно до положень ст.49 ГПК України.

Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

Рішення господарського суду Закарпатської області від 08.06.2016р. у справі №907/29/16 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Справу повернути в господарський суд Закарпатської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.

Головуючий суддя Зварич О.В.

судді Костів Т.С.

Юрченко Я.О.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.10.2016
Оприлюднено20.10.2016
Номер документу62024988
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/29/16

Судовий наказ від 27.03.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Ухвала від 24.02.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Ухвала від 17.02.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Судовий наказ від 31.01.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Постанова від 12.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 20.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 25.11.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 14.11.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Судовий наказ від 07.11.2016

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Кривка В.П.

Постанова від 10.10.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні