cpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2016 року м. Київ К/800/54430/15
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
Єрьоміна А.В.(головуючий); Кравцова О.В., Шведа Е.Ю.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Нові системи» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 жовтня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Нові системи» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними та скасування рішення, акту та постанови, -
ВСТАНОВИВ:
У травні 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю «Нові системи» (далі - позивач), звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просило про визнання протиправними та скасування:
- рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» від 9 грудня 2014 року №1686 в частині зобов'язання позивача, код ЄДРПОУ 24596724, усунути порушення вимог законодавства шляхом подання документів для скасування реєстрації випуску акцій та повідомленням про усунення порушення (далі - оскаржуване рішення);
- акту №154-ЦД-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів від 24 березня 2015 року, винесеного Центральним територіальним департаментом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - департамент);
- постанови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №378-ЦД-1-Е від 2 квітня 2015 року про накладення на позивача санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000,00 грн. (далі - оскаржувана постанова).
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 червня 2015 року провадження в адміністративній справі №826/8426/15 в частині позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування акту №154-ЦД-1-Е від 24 березня 2015 року Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про правопорушення на ринку цінних паперів закрито.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 21 квітня 2003 року ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» було перереєстровано Шевченківською районною у м. Києві державною адміністрацією у товариство з обмеженою відповідальністю «Нові системи».
В подальшому, позивач двічі звертався до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку з заявами про скасування реєстрації випуску цінних паперів.
В першому випадку, позивачу було відмовлено в скасуванні реєстрації випуску акцій, в іншому - відповідь на заяву не надходила.
Позивач вважає, що з його боку були вчинені всі визначені чинним законодавством дії для скасування реєстрації випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс», а тому, вимога викладена в рішенні Комісії не відповідає дійсним обставинам справи та свідчить про порушення саме посадовими особами Комісії вимог чинного законодавства.
За вказаних обставин, позивач вважає, що оскільки рішення Комісії не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, відповідно й постанова є незаконною, а отже, підлягає скасуванню.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 жовтня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
У касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, позивач просить оскаржувані рішення скасувати, ухвалити нове судове рішення про задоволення адміністративного позову.
Заслухавши доповідача, перевіривши оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій та матеріали справи в межах доводів касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України приходить до висновку про те, що скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як встановлено судом, на підставі листів Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у зв'язку з виявленням в діях товариств, які є правонаступниками акціонерних товариств, порушення вимог пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 201 року №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 травня 2013 року за №822/23354 (пункту 3.1 глави 3 розділу III Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року №222, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 березня 1999 року за №180/3473), з метою захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку 9 грудня 2014 року прийнято рішення «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» №1686, яким: Товариству в строк до « 9» березня 2015 року надано термін для усунення порушень вимог вказаних вище пунктів Порядків, шляхом подання до Комісії документів для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмового повідомлення Комісії про усунення порушення; з 9 грудня 2014 року зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів акціонерних товариств відповідно до додатку 2 до цього рішення, на строк до усунення порушення.
В зв'язку з невиконанням позивачем рішення № 1686, уповноваженою особою Комісії 11 березня 2015 року винесено постанову, якою порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні позивача; керівнику (або повноважному представнику) необхідно було з'явитись на підписання акта про правопорушення на ринку цінних паперів та надання письмових пояснень « 24» березня 2015 року о 11 год. 20 хв. до Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку за адресою: 03680, м. Київ, вул. Горького, 51, кім. 802.
У зв'язку з невиконання позивачем рішення Комісії від 9 грудня 2014 року №1686 про усунення порушень законодавства про цінні папери (термін виконання до 9 березня 2015 року), уповноваженою особою Комісії 24 березня 2015 року складено акт про правопорушення на ринку цінних паперів №154-ЦД-1-Е.
24 березня 2015 року уповноваженою особою Комісії винесено постанову про розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів, якою розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні позивача призначено на « 2» квітня 2015 року о 10 год. 08 хв.
За наслідками розгляду матеріалів справи про правопорушення на ринку цінних паперів, уповноважена особа Комісії дійшла висновку, що позивачем не виконано Рішення Комісії від 9 грудня 2014 року №1686 про усунення порушень законодавства про цінні папери (термін виконання до 9 березня 2015 року), а саме: позивачем в термін до 9 березня 2015 року не скасовано реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» (свідоцтво про реєстрацію випуску цінних паперів №517/10/1/98 від 30 червня 1998 року), чим порушено вимоги законодавства про цінні папери, та прийняла Постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №378-ЦД-1-Е від 2 квітня 2015 року, якою за невиконання рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №1686 від 9 грудня 2014 року накладено штрафну санкцію у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000,00 грн.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що оскільки позивачем не виконано рішення щодо усунення порушень вимог законодавства про цінні папери, то відповідачем правомірно винесено постанову про накладення штрафних санкцій на підставі та в межах повноважень, наданих чинним законодавством.
Вищий адміністративний суд України погоджується з таким висновком суду з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 8 Закону України від 30 жовтня 1996 року №448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (далі - Закон №448/96-ВР), Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства.
У зв'язку з виявленням в діях товариств, які є правонаступниками акціонерних товариств, порушення вимог пунктів 3.1 глави 3 розділу III Порядку №222 та 3 розділу III Порядку №737, Комісією на підставі листів Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було прийнято оскаржуване рішення від 09 грудня 2014 року №1686, яким зокрема, зобов'язано позивача в термін до 9 березня 2015 року подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.
Як встановлено судом, ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» було реорганізовано шляхом перетворення в товариство з обмеженою відповідальністю «Нові ситеми».
12 травня 2003 року за підписом Генерального директора ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку було подано заяву №28/5, в якій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» просило скасувати реєстрацію випуску цінних паперів ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс».
Дійшовши висновку про неможливість скасування реєстрації випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс», листом від 10 червня 2003 року №6859/07 позивача було повідомлено про таку неможливість із зазначенням факторів що вплинули на неприйняття такого рішення.
Листом від 16 вересня 2003 року за №60/9 позивач вдруге звернувся до Управління корпоративних фінансів Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку з проханням скасувати реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс».
Відповіді на вказаний лист чи розпорядження про зупинення обігу цінних паперів до позивача не надходило.
Станом на момент проведення державної реєстрації позивача (21 квітня 2003 року) діяли норми Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року №222, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 березня 1999 року за №180/3473.
Відповідно до п. п. 1-3 Порядку №222 (в редакції, що діяла м на момент проведення державної реєстрації підприємства позивача) у разі ліквідації акціонерного товариства на підставі рішення вищого органу товариства, суду або арбітражного суду здійснюється скасування реєстрації випусків акцій.
Протягом трьох робочих днів після прийняття рішення про ліквідацію акціонерного товариства або отримання рішення суду чи арбітражного суду про ліквідацію акціонерного товариства емітент повинен надати до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) рішення про ліквідацію акціонерного товариства та (при документарній формі випуску цінних паперів) довідку про реєстроутримувача або (при бездокументарній формі випуску цінних паперів) про депозитарія, який обслуговує цінні папери цього емітента.
Після надходження зазначених у пункті 2 цього Порядку документів начальник управління корпоративних фінансів (згідно з повноваженнями, встановленими Комісією) видає розпорядження про зупинення обігу цінних паперів цього емітента.
Позивачем, як правонаступником ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» наведена вимога законодавства виконана не була, що стало підставою для прийняття Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку рішення від 9 грудня 2014 року №1686, яким товариство зобов'язано усунути порушення вимог п. 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року №737.
Враховуючи, що рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року №222 втратило чинність, виявлені порушення підпадали під дію Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року №737.
З 27 червня 2013 року діє Порядок скасування реєстрації випусків акцій, затверджений рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку 23 квітня 2013 року №737 (далі - Порядок №737).
Порядок №737 встановлює механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі припинення акціонерного товариства шляхом перетворення.
Розділом ІІІ вказаного Порядку передбачені вимоги для скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення. Пунктом 3 вказаного розділу визначено, що протягом десяти робочих днів з дати затвердження передавального акта комісія з припинення подає до реєструвального органу для скасування реєстрації випуску акцій заяву про скасування реєстрації випусків акцій; копію рішення засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника про затвердження його установчих документів і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою акціонерного товариства, що припиняється; копію затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника, підписаних його засновниками (учасниками) або їх уповноваженими особами, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально. Перелік засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника, зазначений у його установчих документах, має включати усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів створюваного товариства-правонаступника, із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника). Розподіл часток (паїв) створюваного товариства-правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворюється. Також, комісія з припинення повинна подати інші документи, що визначені в цьому пункті.
Законодавством, як чинним та момент прийняття товариством рішення про перетворення, так і на момент прийняття оскаржуваного рішення від 9 грудня 2014 року №1686 передбачено порядок вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва та перелік обов'язкових документів, які має подати товариство з метою реалізації обов'язку для скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у разі припинення діяльності товариства шляхом його перетворення.
Суди попередніх інстанцій обгрунтовано не взяли до уваги твердження позивача про те, що оскільки з часу подання заяви про скасування реєстрації випуску акцій у 2003 році позивач займався діяльністю та не отримував жодних попереджень стосовно скасування реєстрації випусків акцій, у його діях та діях його посадових осіб відсутні ознаки правопорушення, оскільки позивачем в період з 2003 року не вчинялися будь-які дії щодо скасування реєстрації випуску акцій. Позивачем не оскаржувалося рішення реєструвального органу щодо відмови в скасуванні реєстрації випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс» або бездіяльність відповідача щодо не розгляду листа від 16 вересня 2003 року щодо скасування реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Інтасіс Менеджемент Сістемс».
З урахуванням викладеного суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про те, що доводи позивача щодо протиправності рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 9 грудня 2014 року № 1686 є необґрунтованими.
Крім того, як встановлено судом, позивачем на виконання оскаржуваного рішення від 9 грудня 2014 року №1686 не було вчинено жодних дій щодо подання до реєструвального органу документів необхідних для скасування реєстрації випуску акцій.
Посилання позивача на той факт, що з 2003 року до нього не було жодних претензій з приводу питання скасування реєстрації випуску цінних паперів, не звільняє останнього, як правонаступника акціонерного товариства від виконання обов'язку щодо скасування реєстрації випуску акцій реорганізованого підприємства.
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» від 9 грудня 2014 року №1686 в частині зобов'язання позивача усунути порушення вимог законодавства шляхом подання документів для скасування реєстрації випуску акцій та повідомленням про усунення порушення є правомірним.
Відповідно до пункту 8 частини першої статті 11 Закону України №448/96-ВР, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів - у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, - у розмірі від п'яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Оскільки, позивачем не виконано рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» від 9 грудня 2014 року №1686 у встановлений строк, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку правомірно застосовано до позивача санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу.
На підставі викладеного, суди першої та апеляційної інстанцій вірно вважають, що постанова №378-ЦД-1-Е від 2 квітня 2015 року про накладення на позивача санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а саме 17000,00 грн. прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
Висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, а доводи, викладені в касаційній скарзі, зазначених висновків судів попередніх інстанцій не спростовують та не дають підстав вважати судові рішення такими, що ухвалені з порушеннями норм матеріального або процесуального права.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Нові системи» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 жовтня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді :
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2016 |
Оприлюднено | 24.10.2016 |
Номер документу | 62133174 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Єрьомін А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні