ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 жовтня 2016 р.м.ОдесаСправа № 815/3333/16
Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Єфіменко К. С.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого -судді Романішина В.Л.,
суддів Запорожана Д.В., Шляхтицького О.І.,
за участю секретаря Колеснікова-Горобець І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м.Одесі апеляційну скаргу Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2016 року у справі за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення №283-VII від 03.06.2016р., визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
В липні 2016 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення десятої сесії Фонтанської сільської ради VII скликання «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області у комунальну власність для суспільних потреб» №283-VII від 03.06.2016р., визнання протиправними дій Комінтернівської РДА Одеської області стосовно підготовки висновків щодо викупу земельної ділянки площею 4,22 га, кадастровий номер 5122786400:001:0093, що розташована на території с.Фонтанка Комінтернівського районну Одеської області та на праві приватної власності належить ОСОБА_1, та земельної ділянки площею 4,22 га, кадастровий номер 5122786400:01:001:0092, що розташована на території с.Фонтанка Комінтернівського районну Одеської області та на праві приватної власності належить ОСОБА_2
Позов обґрунтовували тим, що Фонтанська сільська рада не мала, передбачених Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», підстав для прийняття рішення щодо викупу належних позивачам земельних ділянок для суспільних потреб. Ні вказаним Законом, ані жодним іншим нормативно-правовим актом, що регулює спірні відносини, не визначено таких суспільних потреб, для задоволення яких відповідний уповноважений орган має право викупити земельні ділянки, як гостра необхідність у забезпеченні чисельних заяв громадян, у тому числі пільгової категорії - учасників бойових дій, щодо передачі їм у власність земельних ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд або інтерес територіальної громади у земельних ділянках.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 11.08.2016р. позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення десятої сесії Фонтанської сільської ради VII скликання «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області у комунальну власність для суспільних потреб» №283-VII від 03.06.2016р. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеною постановою, Фонтанська сільська рада Лиманського району Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що прийняте з порушенням норм матеріального права, з неповним з'ясуванням обставин справи, та прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 залишити без задоволення.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що спірне рішення сільради вичерпало свою дію фактом його виконання, оскільки воно було направлено лише на добровільний викуп земельних ділянок, згоди на який позивачі не надали. Пропозиція викупу земельних ділянок для суспільних потреб не направлена на позбавлення права власності осіб поза їх волею, а тому не може бути обмеженням або порушенням прав та інтересів власників майна.
Апелянт зазначає, що у даному випадку Фонтанська сільська рада жодних владних рішень щодо примусового відчуження майна ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не приймала, до суду з таким питанням не зверталася, а тому висновки суду першої інстанції про вилучення земельних ділянок позивачів та позбавлення прав на них не відповідають обставинам справи.
На підставі ч.1 ст.195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає постанову суду першої інстанції в межах вимог апеляційної скарги Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області, тобто в частині вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2, які задоволено оскаржуваною постановою.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 4,22 га, кадастровий номер: 5122786400:01:001:0093, а ОСОБА_2 - земельна ділянка площею 4,22 га, кадастровий номер: 5122786400:01:001:0092, які розташовані на території с.Фонтанка Лиманського (Комінтернівського) району Одеської області, що підтверджується державними актами про право власності на землю від 17.12.2003р. серії ОД №020958 та серії ОД №020959 відповідно.
Рішенням десятої сесії Фонтанської сільської ради VII скликання №283-VII від 03.06.2016р. «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, у комунальну власність для суспільних потреб» , серед іншого, вирішено викупити на користь територіальної громади с.Фонтанка в особі Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області для суспільних потреб земельні ділянки площею 4,22 га, кадастровий номер 5122786400:01:001:0093, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить на праві власності громадянину України ОСОБА_1, та площею 4,22 га, кадастровий номер 5122786400:01:001:0092, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить на праві власності громадянці України ОСОБА_2
В обґрунтування суспільної потреби у викупі належних позивачам земельних ділянок Фонтанська сільська рада в рішенні №283-VII від 03.06.2016р. зазначила про наявність гострої необхідності у забезпеченні розгляду численних заяв громадян, у тому числі пільгової категорії - учасників бойових дій, щодо передачі їм у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на території села Фонтанка Комінтернівського району Одеської області та зацікавленість територіальної громади у земельних ділянках.
Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 та скасовуючи вказане рішення Фонтанської сільської ради, виходив з того, що спірним рішенням відповідач вирішив здійснити викуп земельних ділянок для такої суспільної потреби, як подальше надання земельних ділянок у власність чи користування пільговим категоріям громадян, що не входить до переліку потреб, для задоволення яких сільські ради мають право приймати рішення про викуп земельних ділянок, який визначений Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів їх суспільної необхідності», у зв'язку з чим рішення ради не відповідає її власній владній компетенції, визначеній законом, що згідно положень ч.3 ст.2 КАС України, дає змоги дійти висновку про протиправність такого акту суб'єкта владних повноважень.
Апеляційний суд погоджується з таким висновком Одеського окружного адміністративного суду. При цьому, колегія суддів виходить з наступного.
Відчуженням земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб або з мотивів їх суспільної необхідності, у відповідності до ст.1 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів їх суспільної необхідності», є перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за плату в державну чи комунальну власність шляхом їх викупу чи примусового відчуження для потреб держави, територіальної громади, суспільства вцілому.
В свою чергу, згідно вказаної норми, викупом земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна для суспільних потреб є передача земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за їх згодою у державну чи комунальну власність для задоволення суспільних потреб шляхом укладення договору купівлі-продажу чи іншого правочину у порядку, встановленому законом; суспільна потреба - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади потреба у земельних ділянках, у тому числі тих, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, викуп яких здійснюється в порядку, встановленому законом.
Статтею 146 Земельного кодексу України передбачено, що викуп земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, здійснюється у випадках та в порядку, встановлених законом.
Згідно ч.2 ст.4 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів їх суспільної необхідності» (далі - Закон) викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом .
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб: забезпечення національної безпеки і оборони; будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин; будівництво захисних гідротехнічних споруд; будівництво та обслуговування нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, необхідних для їх експлуатації, споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва; створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ; розташування об'єктів природно-заповідного фонду.
Повноваження органів місцевого самоврядування щодо викупу земельних ділянок та інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб встановлені ст.9 Закону, якою передбачено, що сільські, селищні, міські ради, Київська і Севастопольська міські ради в межах території здійснення їх повноважень приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, у порядку, визначеному цим Законом, для таких суспільних потреб:
- будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури, пов'язаних з обслуговуванням відповідно територіальної громади села, селища, міста (доріг, мостів, естакад, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, нафтових та газових терміналів, електростанцій), та об'єктів, необхідних для їх експлуатації;
- розташування об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення;
- створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Вказаною нормою визначено вичерпний перелік суспільних потреб при яких відповідач мав право приймати рішення про викуп належних ОСОБА_1 та ОСОБА_2 земельних ділянок.
Як правильно встановлено судом першої інстанції та не спростовано апелянтом, ні статтею 9 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів їх суспільної необхідності», ані іншим нормативно-правовим актом, не визначено таких підстав для прийняття органами місцевого самоврядування рішення про викуп земельних ділянок для суспільних потреб, як то гостра необхідність у забезпеченні розгляду численних заяв громадян, у тому числі пільгової категорії - учасників бойових дій, щодо передачі їм у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на території села Фонтанка Комінтернівського району Одеської області та зацікавленість територіальної громади у земельних ділянках.
А відтак, колегія суддів погоджується з Одеським окружним адміністративним судом, що при прийнятті рішення «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області у комунальну власність для суспільних потреб» №283-VII від 03.06.2016р. Фонтанська сільська рада перевищала надані їй Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів їх суспільної необхідності» повноваження, тоді як статтею 19 Конституції України встановлено імперативний обов'язок органів місцевого самоврядування діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що спірне рішення сільради вичерпало свою дію фактом його виконання, оскільки воно було направлено лише на добровільний викуп земельних ділянок, згоди на який позивачі не надали, а тому воно не може бути скасовано в судовому порядку, так як відсутнє порушене право особи, яке підлягає захисту.
Апеляційний суд критично ставиться до таких доводів апелянта, оскільки частиною 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які у відповідності до ч.1 вказаної статті приймаються у формі рішень, визнаються незаконними в судовому порядку з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України.
Таким чином, достатньою підставою для скасування рішення органу місцевого самоврядування, згідно вказаної норми, є встановлення невідповідності такого рішення законам України.
Пунктом 1 частини 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Конституційний Суд України у рішенні від 14.12.2011р. №19-рп/2011 зазначив, що відносини, що виникають між фізичною чи юридичною особою і представниками органів влади під час здійснення ними владних повноважень, є публічно-правовими. Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб'єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
На підставі викладеного колегія суддів доходить висновку, що оскільки встановлено, що рішення десятої сесії Фонтанської сільської ради VII скликання №283-VII від 03.06.2016р. «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, у комунальну власність для суспільних потреб» не відповідає положенням Закону України «Про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с.Фонтанка Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області у комунальну власність для суспільних потреб», тому суд першої інстанції правомірно, на підставі ст.19 Конституції України, ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» та ч.3 ст.2 КАС України визнав його протиправним та скасував.
Доводи апеляційної скарги Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області висновків суду не спростовують, підстав для скасування рішення суду та задоволення апеляційної скарги не вбачається.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.200 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Керуючись ст.ст. 185, 195, 196, 198 ч.1 п.1, 200, 205 ч.1 п.1, 206, ч.5 254 КАС України, суд
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2016 року - без змін.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Повний текст ухвали виготовлено 24.10.2016р.
Головуючий суддя Романішин В.Л.
Судді Запорожан Д.В.
ОСОБА_3
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2016 |
Оприлюднено | 27.10.2016 |
Номер документу | 62178207 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Романішин В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні