Постанова
від 24.10.2016 по справі п/811/79/16
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2016 року Справа № П/811/79/16

Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі головуючого - судді Хилько Л.І., суддів Момонт Г.М., Притули К.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом комунального підприємства "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради (далі - позивач) до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 1), Державної казначейської служби України (далі - відповідач2); треті особи без самостійних вимоги на предмет спору на стороні відповідачів - Головне управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області (далі - третя особа 1) та Маловисківська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області (далі - третя особа 2), про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом про:

- визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не зарахування на рахунок позивача у системі електронного адміністрування ПДВ коштів на погашення заборгованості з різниці в тарифах;

- зобов'язання відповідача зарахувати на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ кошти в сумі 822 687,03 грн. відповідно до Договорів про організацію взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. № 375.

В обґрунтування позовних вимог позивача посилався на те, що всупереч вимогам Податкового кодексу України, Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 р., Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" від 16.07.2015 р., постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. №375 відповідачем допущена протиправна бездіяльність щодо не забезпечення своєчасного відображенню в системі електронного адміністрування ПДВ коштів на погашення заборгованості, отриманих по субвенції.

Представник позивача у судових засіданнях підтримав позовні вимоги, просив суд їх задовольнити з підстав, зазначених в позові та додаткових поясненнях до нього.

Представник ДФС України позовні вимоги не визнав, подав суду заперечення згідно змісту якого вказано, що відповідно до п.9 Порядку електронного адміністрування ПДВ, інформація про проведення розрахунку відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 04.06.2015 р. №375 до органів ДФС надається Казначейством у розрізі платників податків не пізніше наступного робочого дня з дати проведення таких розрахунків. Проте, інформація по КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради від Казначейства до ДФС направлена листами у паперовому вигляді, а не в електронному, як того вимагає Угода про інформаційне співробітництво між Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України. У зв'язку із тим, що паперова інформація щодо податкових зобов'язань платника податків потребувала часу для її обробки та відповідного електронного формування, не була відображена у системі електронного адміністрування ПДВ (а.с.104, т.1).

Державною казначейською службою України до суду надіслано пояснення, за змістом яких вказано, що відповідно до вимог п.9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість №569 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.11.2015 р. №967 Казначейство починаючи із 11.12.2015 р. у щоденно у режимі надавало Державній фіскальній службі України інформацію щодо зарахованих за попередній день сум з податку на додану вартість за розрахунками проведеними відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. №375. Розрахунки за договорами від 22.11.2015р. №11/11 на суму 283,1 тис. грн. від 25.11.2015р. №11/7 на суму 330,5 тис. грн. проведені 11.12.2015р. та 29.12.2015р. шляхом зарахування податку на додану вартість до загального фонду державного бюджету у загальній сумі 613,6 тис. грн. Листами від 14.12.2015 р. №9-08/1123-31541 та від 30.12.2015р. №9-08/1231-33108 Казначейство повідомило Державну фіскальну службу України про зарахування податку на додану вартість згідно з договорами укладеними КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради. Відтак, Казначейство у повному обсязі забезпечило виконання своїх зобов'язань, як в частині надання субвенції, так і в частині зарахування ПДВ до державного бюджету та інформування про це Державну фіскальну службу (а.с.173-174, т.1).

Представник позивача у судове засідання не з'явився, в матеріалах справи наявна заява про розгляд справи без його участі. Позовні вимоги підтримав (а.с.17, т.2).

Представниками відповідачів подано суду клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження (а.с.49, т.2).

Ч.4 ст.122 КАС України вказує, що особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно вимог ч.6 ст.128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відтак, справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні в справі документи, матеріали та з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

За приписами п.1, 3, 9 частини 3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, в тому числі: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Предметом спору в даній справі є законність та обґрунтованість зарахування контролюючим органом на рахунок КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради у системі електронного адміністрування ПДВ кошти в сумі 822 687,03 грн. відповідно до Договорів про організацію взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. № 375

Водночас, у контексті заявлених позивачем позовних вимог перевірці підлягають обставини, які передували такому неперерахуванню.

30.10.1998р. КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради зареєстроване як юридична особа внесено відомості до ЄДРПОУ код - 24153091 (а.с.52-53).

З 08.02.2011 р. перебуває на обліку у податковому органі як платник податку на додану вартість, що посвідчується відповідним свідоцтвом (а.с.51).

Згідно довідки з ЄДРПОУ, видами діяльності КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради за КВЕД, є, постачання пари, гарячої води та кондиціонованого повітря (25.30), забір, очищення та постачання води (56.00), каналізація, відведення і очищення стічних вод (37.00), збирання безпечних відходів (38.11) та ін. (а.с.50)

Відповідно довідки Маловисківської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області від 07.07.2015 р., за КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради рахувалась податкова заборгованість з ПДВ відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України №375 від 04.06.2015 р. у загальному розмірі 209 067,85 грн. (а.с.17).

Договором №11/1 від 09.07.2015, укладеним між КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради, Смолінською селищною радою, фінансовим управлінням Маловисківської райдержадміністрації, Департаментом фінансів Кіровоградської облдержадміністрації, Головним управлінням державної казначейської служби України у Кіровоградській області врегульовано організацію проведення визначеними даним договором сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з державного бюджету місцевими бюджетами у розмірі 209067,85 грн., визначеною п. 16, ст.1 ЗУ "Про Державний бюджет України на 2015 рік", відповідно до Порядку та умов надання у 2015 році субвенції з державного бюджету місцевими бюджетами на погашення заборгованості з в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялись, транспортувались та постачались населенню та/або іншим підприємствам централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувались та/або погоджувались органами державної влади чи місцевого самоврядування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015р. №375 (а.с.13-16).

За змістом довідки Маловисківської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області від 18.11.2015 р., за КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради рахувалась податкова заборгованість з ПДВ відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України №375 від 04.06.2015р. у загальному розмірі 530748,87 грн. (а.с.27).

Договором №11/7 від 25.11.2015, укладеним між КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради, Смолінською селищною радою, фінансовим управлінням Маловисківської райдержадміністрації, Департаментом фінансів Кіровоградської облдержадміністрації, Головним управлінням державної казначейської служби України у Кіровоградській області врегульовано організацію проведення визначеними даним договором сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з державного бюджету місцевими бюджетами у розмірі 330530,66 грн., визначеною п. 16, ст.1 ЗУ "Про Державний бюджет України на 2015 рік", відповідно до Порядку та умов надання у 2015 році субвенції з державного бюджету місцевими бюджетами на погашення заборгованості з в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялись, транспортувались та постачались населенню та/або іншим підприємствам централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувались та/або погоджувались органами державної влади чи місцевого самоврядування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015р. №375 (а.с.23-26).

За змістом довідки Маловисківської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області від 21.12.2015р., за КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради рахувалась податкова заборгованість з ПДВ відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України №375 від 04.06.2015р. у загальному розмірі 283088,52 грн. (а.с.22).

Договором №11/11 від 22.12.2015 укладеним між КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради, Смолінською селищною радою, фінансовим управлінням Маловисківської райдержадміністрації, Департаментом фінансів Кіровоградської облдержадміністрації, Головним управлінням державної казначейської служби України у Кіровоградській області врегульовано організацію проведення визначеними даним договором сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з державного бюджету місцевими бюджетами у розмірі 283088,52 грн., визначеною п. 16, ст.1 ЗУ "Про Державний бюджет України на 2015 рік", відповідно до Порядку та умов надання у 2015 році субвенції з державного бюджету місцевими бюджетами на погашення заборгованості з в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялись, транспортувались та постачались населенню та/або іншим підприємствам централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувались та/або погоджувались органами державної влади чи місцевого самоврядування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015р. №375 (а.с.18-21).

З матеріалів справи вбачається, що позивачем у 2015 році відповідні суми коштів (суми субвенцій з державного бюджету) були направлені на погашення заборгованості з податку на додану вартість згідно постанови КМУ від 04.06.2015р.№375 за вищевказаними договорами, а саме:

- за платіжним дорученням від 27.07.2015р. №780 у розмірі 209 067, 85 грн.;

- за платіжним дорученням від 10.12.2015р. №432 у розмірі 330530,66 грн.;

- за платіжним дорученням від 23.12.2015р. №479 у розмірі 283088,52 грн. (а.с.32-34)

Проте, вказані кошти не були зараховані на електронний рахунок позивача та не відображені в системі електронного адміністрування ПДВ, що призвело до неможливості реєстрації податкових накладних споживача послуг позивача з липня 2015 року. Як наслідок споживачі послуг позивача (платники ПДВ) не можуть включити до свого податкового кредиту суми відшкодування ПДВ відповідно до ст. 198 Податкового кодексу України (а.с.8-12,31).

В порядку досудового врегулювання спору позивач неодноразово звертався до податкового органу з листами, в яких просив надати пояснення чому здійснена оплата сум ПДВ відповідно до Постанови КМУ №375 від 04.06.2015р., не відображається в системі електронного адміністрування ПДВ (а.с.28-30).

Проте, вказані листи позивача залишились поза увагою податкового органу.

За таких обставин позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо особливостей електронного адміністрування податку на додану вартість та порядку поповнення коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість регулюються правовими нормами Податкового кодексу України, що були чинні на день виникнення таких відносин.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1. ст.1 ПК України).

За приписами п. 200.1.1 ст. 200.1 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (п. 2001.2 ст. 2001 ПК України).

Зокрема, нормами п. 200.1.3 ст. 200.1 ПК України передбачено, що у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку, в поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов'язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, термін сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.

Відповідно до п. 200.1.4 ст. 200.1 ПК України (в редакції Закону України від 16.07.2015 № 643-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", який набрав чинності 29.07.2015) на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються кошти, зокрема з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України (пп. "в" п. 2001.4 ст. 2001 цього Кодексу).

Згідно п. 200.1.5 ст. 200.1 ПК України з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов'язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов'язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у виданих податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов'язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді.

На запит платника податку йому шляхом надсилання електронного повідомлення надається інформація про рух коштів на його рахунках у системі електронного адміністрування податку.

З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII, яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

Так, система електронного адміністрування податку на додану вартість запроваджена поетапно відповідно до пункту 35 підрозділу 2 розділу XX ПК України:

- з 1 січня до 1 липня 2015 року - у тестовому режимі;

- з 1 липня 2015 року - на постійній основі.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначено статтею 200-1 розділу V Кодексу.

При цьому, безпосередньо механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість визначений положеннями Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 N 569 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30.1.2015 № 1177) (надалі - Порядок).

Так, згідно з п. 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, у разі проведення органами Казначейства розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до закону про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку, в поповнення електронного рахунка враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов'язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати за якими настав, що обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі, за коригуючими реєстрами.

Інформація про проведення таких розрахунків з податку надається Казначейством до ДФС у розрізі платників податку не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дати проведення таких розрахунків.

На підставі інформації про проведення розрахунків, отриманої від Казначейства, ДФС формує та не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дати отримання такої інформації надсилає Казначейству коригуючі реєстри у межах залишку узгоджених податкових зобов'язань платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати за якими настав, але не більше суми проведених розрахунків.

У день отримання коригуючих реєстрів Казначейство зменшує залишок узгоджених податкових зобов'язань платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати за якими настав, що обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі, та повідомляє про це ДФС.

ДФС на підставі інформації про зменшення залишку узгоджених податкових зобов'язань платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати за якими настав, що обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі, не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дати отримання такої інформації збільшує суму поповнення електронного рахунка такого платника податку на суму такого зменшення.

Зазначені зміни спрямовані на впорядкування податкових відносин при використанні субвенції з державного бюджету для сплати податкових платежів відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №375 від 04.06.2015 "Питання погашення у 2015 році заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню".

За результатами цих змін на електронні рахунки в органах казначейства постачальників комунальних послуг повинні зараховуватись суми субвенцій з бюджету, які збільшуватимуть реєстраційну суму для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 2001.3 ст. 200 Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що Державна казначейська служба України у грудні 2015 року на виконання вимог пункту 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569, здійснила зарахування податку на додану вартість по КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради за результатами проведених розрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015р.№375 "Питання погашення у 2015 році заборгованості з різниці у тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачались населенню" (а.с.105-113).

В матеріалах справи міститься копія листа Департаменту погашення заборгованостей Державної фіскальної служби України від 18.01.2016 р. № 716/5/99-99-23-01-16 з якого вбачається, що 18.01.2016 р. коригуючі реєстри типу 8 були направлені Казначейству (а.с.116).

У відповідь на вказаний лист, ДКС України, листом від 21.01.2016 № 10-08/151-1122, повідомила, що інформація щодо обробки коригуючих реєстрів відсутня (а.с.115).

Однак, TOB "Програміка", що є розробником програмного забезпечення ДФС, листом від 25.01.2016 №02-15/2 підтвердило, що всі пакети коригуючих реєстрів типу 8 були передані Казначейству 18.01.2016 року, по всіх пакетах інформаційна система ДФС отримала відповідь про успішну доставку. Додатково TOB "Програміка" проінформувало, що відповідно до документу "Доопрацювання АС "Є-Казна" щодо електронного адміністрування ПДВ, специфікації взаємодії з системами автоматизації Державної фіскальної служби" успішно переданим вважається пакет, який отримав відповідь від системи Казначейства зі статусом NEW в полі квитанції. Всі пакети коригуючих реєстрів типу 8, передані Казначейству 18.01.2016 року, отримали квитанцію зі статусом NEW, що зафіксовано в журналі передачі пакетів інформаційної системи ДФСУ (а.с.114).

Відтак, суд зазначає, що долучені до матеріалів справи ДФС України листи ДКС України та ТОВ "Програміка", що є розробником відповідного програмного продукту, щодо передачі відповідних корегуючи реєстрів лише свідчить про невиконання органами ДФС України вимог постанови КМУ від 18.11.2015 р. за № 967 "Про внесення змін до пункту 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість" в частині поповнення електронного рахунку платника податку на додану вартість.

Крім того, суд звертає увагу, що КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради не є і не може бути учасником відповідних правовідносин між органами виконавчої влади в особі ДФС України, ДКС України та розробником програмного забезпечення діяльності вказаних органів - TOB "Програміка" та, відповідно, надані відповідачем документи не підтверджують зарахування шляхом збільшення суми поповнення електронного рахунку КП "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами Кодексу адміністративного судочинства України.

Положення статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно з ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з'ясування всіх обставин у справі (ч.4,5 ст.11, ч.2 ст. 69, ч.5 ст.71 КАС України). Обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб'єкта владних повноважень, якщо він як відповідач заперечує адміністративний позов (ч.2 ст. 71 КАС України).

Відповідно до ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

На думку суду, ДФС України, не забезпечивши своєчасне відображення у системі електронного адміністрування ПДВ заявлених позивачем у 2015 році відомостей, порушила статтю 1 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України "Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів №2, 4, 7 та 11 до Конвенції", а саме право на мирне володіння своїм майном, що також є невід'ємним правом на повагу до своєї власності.

Так, відповідно до статті 1 Протоколу 1 кожна юридична особа має право на мирне володіння своїм майном. Конвенція, залишаючи за державною владою велику свободу відносно рішень в сфері економічної та соціальної політики, підтверджує, що таке вручання в гарантовані права не буде повільним.

Мирне володіння означає, що порушення принципу, встановленому у першому реченні, може мати місце і за відсутності прямого або фізичного втручання у право власності. Так, наприклад, порушення може мати форму позбавлення можливості використати власність, ненадання дозволів, або інших форм перешкоджання реалізації права власності, що є наслідком застосування законодавства або заходів органів державної влади /рішення Європейського суду у справі Wiggins v. Unated Kingdom Appl. 7456/76 (1976)/.

Суд констатує, що тимчасове затримання відображення показників фінансової звітності у відповідній системі фактично призвело негативного впливу на господарську діяльність позивача, зупинення виконання зобов'язань по укладеним контрактам та виконання останніх, оскільки по першій події унеможливлюється реєстрація податкових накладних. Маючи по факту значну суму переплати по податкових зобов'язаннях, позивач не має можливості вилучати з обігу грошові кошти.

Судом не була встановлена розумна співрозмірність між використаними засобами та тією метою, на яку була направлена міра, що обмежила позивача у реалізації права власності на своє майно, примусила змінити напрямок її використання задля забезпечення сталої господарської діяльності.

Суд вважає, суб'єктом владних повноважень також порушено принцип захисту обґрунтованих сподівань (reasonable expectations), який тісно пов'язаний із принципом юридичної визначеності (legal certainty) і є невід'ємним елементом принципу правової держави та верховенства права. Як зазначено у справі Black Clawson Ltd. v. Papierwerke AG, (1975) AC 591 at 638, сприйняття верховенства права як конституційного принципу вимагає того, аби будь-який громадянин, перед тим, як вдатися до певних дій, мав змогу знати заздалегідь, які правові наслідки настануть.

Сутність принципу правової визначеності Європейський суд визначив як забезпечення передбачуваності ситуації та правовідносин у сферах, що регулюються, цей принцип не дозволяє державі посилатись на відсутність певного правового акта, який визначає механізм реалізації прав і свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Як зазначив Європейський суд у справі Yvone van Duyn v. Home Office принцип правової визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатись на зобов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містяться в законодавчому акті, якій загалом не має автоматичної прямої дії.

Така дія названого принципу пов'язана із іншим принципом - відповідальності держави, який полягає в тому, що держава не може посилатись на власне порушення зобов'язань для запобігання відповідальності.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що Державна фіскальна служба України, не спростувала доводів позивача та діяла в супереч вимогам чинного законодавства, тому позовні вимоги комунального підприємства "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що у процесі зарахування коштів до системи електронного адміністрування ПДВ послідовно задіяні органи ДФС та органи Державної казначейської служби. При цьому несвоєчасне вчинення передбачених законом дій одним із зазначених органів призводить до порушення строку зарахування сум податку на додану вартість та, як наслідок, обумовлює необхідність звернення платника податків до суду до суду щодо зобов'язання вчинити певні дії та зазначення таких органів відповідачами у справі.

Зважаючи на вищевикладене, у контексті ч.1 ст.94 КАС України, суд вважає, що судові витрати підлягають присудженню за рахунок бюджетних асигнувань того суб'єкта владних повноважень, несвоєчасні дії якого спричинили настання обставин для виникнення несвоєчасного відображення податку на додану вартість у системі електронного адміністрування такого виду податку - Державної фіскальної служби України.

Відтак, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 2756,00 грн. (т.1 а.с.2,64) (ціна даного позову) присуджується комунальному підприємству "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.

Керуючись ст.ст.86, 94, 159-163, 167, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України, Державної казначейської служби України щодо не зарахування на рахунок комунального підприємства "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради у системі електронного адміністрування ПДВ коштів на погашення заборгованості з різниці в тарифах.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України, Державну казначейську службу України зарахувати на рахунок комунального підприємства "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради у системі електронного адміністрування ПДВ кошти в сумі 822 687,03 грн. відповідно до Договорів про організацію взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. №375.

Присудити Комунальному підприємству "Енерговодоканал" Смолінської селищної ради судовий збір у розмірі 2756,00 грн. (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.

Постанова суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 254 КАС України.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її оголошення. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, апеляційна скарга подається в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Головуючий суддя: Л.І. Хилько

Судді: Г.М. Момонт

К.М. Притула

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2016
Оприлюднено28.10.2016
Номер документу62212004
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/79/16

Постанова від 19.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 19.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 19.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні