РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" жовтня 2016 р. Справа №903/526/16
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Демидюк О.О.
судді Павлюк І. Ю. ,
судді Савченко Г.І.
при секретарі судового засідання Головченко Д.М.
За участю представників:
апелянта: ОСОБА_1 (довіреність №2374 від 19.07.2016)
голова ліквідаційної комісії ТОВ "Інвест+" - Григор'єв В.В. (НОМЕР_1)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову господарського суду Волинської області від 16.08.2016 у справі №903/526/16
Боржник: Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвест+"
про визнання банкрутом
Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду Волинської області №903/526/16 від 16.08.2016 (суддя Шум М.С.) визнано банкрутом товариство з обмеженою відповідальністю "Інвест+", відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+" призначити Григор’єва Валерія Васильовича . Вирішено оприлюднити на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+". Скасовано арешти та інші обмеження, накладені на майно товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+". Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном боржника не допускається. Зобов'язано ліквідатора повідомити усіх відомих кредиторів товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+" про визнання товариства банкрутом та відкриття щодо нього ліквідаційної процедури. З дня призначення ліквідатора припинено повноваження органів управління товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+", щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, повноваження власника майна та їх виконання покласти на ліквідатора. З дня призначення ліквідатора до нього переходять права керівника (органів управління) юридичної особи - банкрута. Зобов'язано протягом п'ятнадцяти днів з дня призначення ліквідатора посадовим особам банкрута передати бухгалтерську та іншу документацію банкрута, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності ліквідатору. Попереджено, що у разі ухилення від виконання зазначених обов'язків відповідні посадові особи банкрута несуть відповідальність відповідно до законів України. Зобов'язано ліквідатора:
- під час проведення ліквідаційної процедури використовувати тільки один рахунок боржника в банківській установі. Інші рахунки, виявлені при проведенні ліквідаційної процедури закрити. Залишки коштів на цих рахунках перерахувати на основний рахунок боржника;
- невідкладно прийняти до свого відання майно боржника, забезпечити його збереження, виконувати функції з управління та розпорядження майном банкрута, здійснити його інвентаризацію та оцінку, аналіз фінансового становища банкрута, виконувати повноваження керівника (органів управління), формувати ліквідаційну масу, реалізовувати майно для задоволення вимог кредиторів у порядку, передбаченому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", здійснювати інші повноваження, передбачені цим законом;
- виплати кредиторам з основного рахунку здійснювати у порядку черговості, визначеному ст. 45 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";
- щомісячно подавати господарському суду та комітету кредиторів ТОВ "Інвест +" звіти про свою діяльність, інформацію про фінансове становище і майно боржника, використання коштів боржника;
- на вимогу господарського суду та державного органу з питань банкрутства надавати необхідні відомості щодо проведення ліквідаційної процедури;
- не пізніше 15 днів з дня закінчення строку на звернення кредиторів з вимогами до боржника подати на затвердження суду реєстр вимог кредиторів.
Не погоджуючись з прийнятою постановою, ОСОБА_3 звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати оскаржену постанову та припинити провадження у справі.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 22.09.2016 поновлено строк апеляційного оскарження та прийнято до провадження апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову господарського суду Волинської області від 16.08.2016 у справі №903/526/16.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.10.2016 розгляд апеляційної скарги колегією суддів відкладався враховуючи клопотання представника апелянта.
Головою ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+" подано суду заперечення на апеляційну скаргу, в якому ліквідатор просить суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржену постанову залишити без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення голови ліквідаційної комісії ТОВ "Інвест+" та представника апелянта, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню. При цьому, в силу приписів статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість оскарженого судового рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, 25.07.2016 до господарського суду Волинської області надійшла заява ТОВ "Інвест+" про порушення справи про банкрутство ТОВ "Інвест+" в порядку, визначеному ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Свою заяву ТОВ "Інвест+" обґрунтовує тим, що 15.04.2016 загальними зборами учасників ТОВ "Інвест+" прийнято рішення про припинення юридичної особи шляхом її ліквідації, визначено двомісячний строк для заяви претензій кредиторами з дня оголошення про ліквідацію ТОВ "Інвест +" (протокол №8 від 15.04.2016).
На виконання вимог ст.105 ЦК України, ст.60 ГК України та ст.34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис про рішення загальних зборів учасників Товариства щодо припинення юридичної особи, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 15.07.2016 №:1001148928.
В газеті Верховної Ради України "Голос України" №76 (6330) було опубліковано оголошення ТОВ "Інвест+" про припинення своєї діяльності шляхом ліквідації, встановлено строк для подання заяв конкурсних кредиторів з вимогами до ТОВ "Інвест+" 2 місяці з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення товариства.
На виконання пункту 7 Положення затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 02.09.2014 №879 про інвентаризацію активів та зобов'язань, головою ліквідаційної комісії товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+" було видано наказ №:1 від 20.04.2016, яким створено інвентаризаційну комісію, та на основі якого проведено інвентаризацію основних засобів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, розрахунків з дебіторами та грошових коштів та цінних паперів ТОВ "Інвест+".
За результатами роботи комісії складено відповідні інвентаризаційні описи №:1 та №:2, акт інвентаризації грошових коштів та цінних паперів, акт інвентаризації розрахунків з дебіторами та акт інвентаризації основних засобів.
29 квітня 2016 року інвентаризаційною комісією товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест+" було затверджено результати інвентаризації майна згідно бухгалтерського обліку (протокол №1 від 29 квітня 2016 року).
02 червня 2016 року суб'єктом оціночної діяльності Комерційно-експертною фірмою "Експертиза - тоутал" було проведено експертну оцінку нерухомого майна товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" з метою визначення його ринкової вартості.
21 червня 2016 року було складено звіт про оцінку нерухомого майна товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +", відповідно до якого вартість останнього становить 3 142 593,00 грн.
З метою підтвердження достовірності та підставності висновків про вартість майна товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" зазначених в звіті про оцінку Комерційно-експертної фірми "Експертиза - тоутал" складеного 21 червня 2016 року, було проведено його рецензування.
За наслідками рецензування - Рецензентом - ОСОБА_4 (ТОВ "Волинь-експерт") було складено рецензію на звіт про оцінку Комерційно-експертної фірми "Експертиза - тоутал" складеного 21 червня 2016 року.
Із висновків рецензента вбачається, що вибір вартості обґрунтований, зібрана і представлена в звіті інформація достатня для проведення оцінки та виконання звіту, звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна.
У ТОВ "Інвест +" наявний відкритий банківський рахунок у ПАТ "Райффайзен Банк Аваль" №26006411925. Згідно довідки від 15.07.2016 №2147 на даному рахунку наявні грошові кошти в розмірі 485,33 грн.
З метою повернення дебіторської заборгованості - відомим дебіторам товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" було надіслано листи з проханням в найкоротші строки погасити дебіторську заборгованість у зв'язку із прийняттям рішення про припинення. Станом на 18.07.2016 відповідей на зазначені вище листи отримано не було, а дебіторська заборгованість відповідно не була погашена.
Таким чином у ТОВ "Інвест +" наявні активи на загальну суму 5 681 102,74 грн., а саме: грошові кошти на суму - 485,33 грн., нерухоме майно на суму згідно оцінки - 3 142 593,00 грн., дебіторська заборгованість на суму - 2 538 024,41 грн.
На виконання вимог частини 3 ст. 60 ГК України було повідомлено явних кредиторів про прийняття рішення про ліквідацію ТОВ "Інвест +" та можливість заявлення вимог до останнього в разі їх наявності.
На адресу товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" надійшли вимоги кредиторів, за результатами розгляду яких, а також на підставі даних бухгалтерського обліку ліквідаційною комісією останні визнано безспірними та включено до переліку вимог кредиторів ТОВ "Інвест +" вимоги яких визнаються боржником на загальну суму 28 516 913,61грн.
Боржником було визнано наступних кредиторів:
ПП "Автопалац" - сума боргу 2500 грн.,
ПП "Юридична компанія "Юстера" - сума боргу 700 000 грн.,
Приватне підприємство "Імпортаво" заявлена та визнана боржником сума боргу 2 503 700 грн.,
Приватне підприємство "Трактрейд" - сума боргу 4500 грн.,
Товариство з обмеженою відповідальністю "Західнафтохім" - сума боргу 1000 грн.,
ОСОБА_6 - сума боргу 11 496 000 грн.,
ОСОБА_3 - сума боргу 13 809 213,61 грн.
Загальна сума кредиторської заборгованості товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" складає 28516913,61 грн.
Одночасно товариство інформує, що органи Пенсійного фонду України, Фонду Соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та центру зайнятості, було повідомлено про прийняття рішення про припинення ТОВ "Інвест+", проте жоден з фондів своїх вимог на адресу Товариства не скеровував.
Заборгованість по відшкодуванню шкоди, заподіяної життю та здоров'ю - відсутня.
Заборгованість по виплаті заробітної плати - відсутня.
Заборгованість по виплаті вихідної допомоги працівникам боржника - відсутня.
Заборгованість по виплаті авторської винагороди - відсутня.
Ліквідаційною комісією на виконання вимог ч.1 ст.111 ЦК України складено проміжний ліквідаційний баланс станом на 11.07.2016, та передано такий на затвердження Зборам учасників товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +".
Як вбачається з проміжного ліквідаційного балансу станом на 11.07.2016, складеного ліквідаційною комісією товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" пасиви Товариства складають 28 516 913,61 грн., активи - 5 681 177,74 грн.
Отже, у випадку задоволення вимог кредиторів товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" за рахунок наявних активів, не погашеними залишаться вимоги кредиторів на суму 22 835 735,87 грн.
Таким чином, як випливає з проміжного ліквідаційного балансу станом на 11.07.2016, складеного ліквідаційною комісією товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" за результатами проведення ліквідаційної процедури останнього, товариство не має можливості за рахунок власних активів задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі.
Ухвалою господарського суду Волинської області від 09.08.2016 порушено провадження у справі про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника, заборонено товариству та власнику його майна відчужувати основні засоби та предмети застави.
11.08.2016 оприлюднено на офіційному сайті Вищого господарського суду України повідомлення про порушення справи про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +".
Постановою господарського суду Волинської області №903/526/16 від 16.08.2016 визнано банкрутом товариство з обмеженою відповідальністю "Інвест +", відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю "Інвест +" призначити Григор’єва Валерія Васильовича .
Розглядаючи доводи апеляційної скарги щодо відповідності закону та обґрунтованості прийнятої судом першої інстанції постанови від 16.08.2016, суд апеляційної інстанції враховує наступне.
Провадження у справах про банкрутство регулюється ГПК України у випадках, коли його норми безпосередньо визначають правила даного провадження (статті 2, 4-1, 12 та 15) або мають універсальний характер для будь-якої стадії судового процесу , або процесуальної дії (статті, вміщені в розділах I, V, VI, VII, XII, XIII), з урахуванням встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (надалі - Закон) особливостей.
Відповідно до частини 5 статті 11 Закону боржник зобов'язаний звернутись до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство у разі, зокрема, якщо під час ліквідації боржника не у зв'язку з процедурою банкрутства встановлено неможливість боржника задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі.
Згідно із частиною 1 статті 95 Закону якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.
Такий порядок передбачений нормами частини 3 статті 110, статтею 111 Цивільного кодексу України, норми яких містять загальні положення про ліквідацію юридичної особи (суб'єкта господарювання).
Особлива процедура, що передбачена статтею 95 Закону, випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.
У зв'язку з цим, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку статті 95 Закону є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.
Такі передумови полягають у наступному: прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду із заявою; проведення аналізу активів боржника у вигляді проведення інвентаризації наявного майна (у тому числі переданого у заставу майна), його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника; аналіз пасивів боржника шляхом публікації оголошення згідно з вимогами частин 1, 5, 6 статті 105 Цивільного кодексу України; проведення аналізу активів та пасивів боржника, що є підставою складення проміжного ліквідаційного балансу, який додається до заяви боржника відповідно до пункту 3 статті 11 Закону; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства відповідно до частини 7 статті 111 Цивільного кодексу України.
Враховуючи вимоги частин 1, 4, 8 статті 111 Цивільного кодексу України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки; вжити заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявити та вжити заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб; після закінчення строку на пред'явлення вимог кредиторами скласти проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Дотримання зазначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням відповідних доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора (ліквідаційної комісії) із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку статті 95 Закону, а докази на підтвердження всіх цих передумов для порушення провадження у справі в порядку даної статті подаються саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.
Відповідно до частини 3 статті 11 Закону до заяви боржника про порушення справи додаються: бухгалтерський баланс боржника на останню звітну дату; перелік кредиторів боржника, вимоги яких визнаються боржником із зазначенням загальної суми грошових вимог усіх кредиторів, а також щодо кожного кредитора - його імені або найменування, його місцезнаходження або місця проживання, ідентифікаційного коду юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності), суми грошових вимог (загальної суми заборгованості, заборгованості за основним зобов'язанням та суми неустойки (штрафу, пені) окремо), підстав виникнення зобов'язань, а також строку їх виконання згідно із законом або договором; перелік майна боржника із зазначенням його балансової вартості та місцезнаходження, а також загальна балансова вартість майна; перелік майна, що перебуває в заставі або є обтяженим у інший спосіб, його місцезнаходження, вартість, а також інформація про кредиторів, на користь яких вчинено обтяження майна боржника, їх ім'я або найменування, місцезнаходження або місце проживання, ідентифікаційні коди юридичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), суми їх грошових вимог, підстави виникнення зобов'язань, а також строки їх виконання згідно із законом або договором; перелік осіб, що мають невиконані зобов'язання перед боржником, із зазначенням вартості таких зобов'язань, терміну виконання та підстав виникнення; відомості про всі рахунки боржника, відкриті в банках та інших фінансово-кредитних установах, їх реквізити; відомості про рахунки, на яких обліковуються цінні папери, що належать боржнику, їх реквізити; рішення власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника про звернення до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство; інші документи, які підтверджують неплатоспроможність боржника.
Постанова господарського суду про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є, за своєю правовою природою, судовим рішенням, яке повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Статтями 4-2, 4-3 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим (стаття 43 Господарського процесуального кодексу України).
Проте, господарський суд першої інстанції вищенаведене не врахував та не дослідив дотримання боржником під час досудової ліквідації приписів статті 111 Цивільного кодексу України.
Як вже зазначалось вище, відповідно до пункту 5 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань (затверджено Наказом Міністерства фінансів України №879 від 02.09.2014), інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов'язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.
В підтвердження проведеної інвентаризації грошових коштів та цінних паперів ліквідатором ТОВ "Інвест+" подано лише акт інвентаризації грошових коштів та цінних паперів станом на 22.06.2016. В підтвердження додано довідку №2147 від 15.07.2016 про залишки на рахунку, видану Відділенням АТ "Райфайзен Банк Аваль".
В підтвердження проведеної інвентаризації розрахунків з дебіторами ліквідатором ТОВ "Інвест+" подано акт інвентаризації розрахунків з дебіторами від 26.04.2016, тобто за три місяці до звернення до суду із заявою про визнання боржника банкрутом.
В підтвердження проведеної інвентаризації основних засобів ліквідатором ТОВ "Інвест+" подано акт інвентаризації основних засобів від 26.04.2016.
Однак, жодних доказів на підтвердження зазначених в акті інвентаризації розрахунків з дебіторами та акті інвентаризації основних засобів відомостей надано не було.
Окрім того, в порушення частини 4 статті 111 Цивільного кодексу України ліквідатор на час звернення із заявою про порушення справи про банкрутство не вжив всіх можливих заходів з метою проведення інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється.
Такими заходами можуть бути отримання відповідних витягів з реєстрів, які діють відповідно до Законів України "Про Державний земельний кадастр" та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Так, до заяви про визнання банкрутом ТОВ "Інвест+" ліквідатором додано лише Витяг з державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 19.03.2013, тобто здійснений більше ніж за три роки до дати звернення ТОВ "Інвест+" до суду із заявою про визнання банкрутом. А тому, вказаний витяг не може бути прийнятий у якості доказу здійснення ліквідатором необхідних заходів щодо проведення інвентаризації майна банкрута.
Інших витягів та доказів здійснення ліквідатором ТОВ "Інвест+" своїх повноважень щодо вжиття заходів для проведення інвентаризації майна банкрута до заяви про визнання ТОВ "Інвест+" додано не було.
Матеріали справи на час звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство не містять інформації щодо наявності або відсутності зареєстрованого за ТОВ "Інвест+" рухомого майна.
До заяви про порушення справи про банкрутство ліквідатором не було надано запити та отримані відповіді відповідних реєструючих органів.
Крім цього, до заяви про визнання боржника банкрутом ліквідатором ТОВ "Інвест+" ну було надано доказів проведення аудиторської перевірки та аудиторський висновок щодо фінансового стану ТОВ "Інвест+".
Висновок по результатах проведення аналізу щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства станом на 11.07.2016 було подано ліквідатором ТОВ "Інвест+" лише 03.10.2016 в якості додатку до заперечень на апеляційну скарг.
Судом першої інстанції не було надано належної правової оцінки тому факту, що ліквідатором не було зроблено запиту до державних органів, які реєструють обтяження (заборону відчуження) майна, зокрема, нерухомого, внаслідок чого неможливо погодитись з тим, що ліквідатором було вжито всіх заходів по виявленню заставних кредиторів боржника та можливих активів боржника, які можуть перебувати в заставі.
Докази направлення повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства відповідно до частини 7 статті 111 Цивільного кодексу України до заяви про визнання банкрутом ТОВ "Інвест+" також не додано.
Також, як вже зазначалось вище, відповідно до вимог частин 1, 4, 8 статті 111 Цивільного кодексу України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.
Однак, до заяви про порушення справи про банкрутство, ліквідатором ТОВ "Інвест+" долучено лише листи з повідомленням боржників про прийняте на загальних зборах учасників товариства рішення про ліквідацію ТОВ "Інвест+" та з проханням в найкоротші строки погасити заборгованість перед ТОВ "Інвест+".
Встановивши факт наявності дебіторської заборгованості боржника в на суму - 2 538 024,41 грн. головою ліквідаційної комісії не було вжито всіх можливих заходів до отримання такої заборгованості.
Пояснення ліквідатора ТОВ "Інвест+" про те, що на підприємстві відсутні кошти на оплату судового збору для подання відповідних позовів, колегією суддів до уваги не приймається, оскільки ліквідатор не був позбавлений права подавати відповідні позови з клопотанням про звільнення від сплати судового збору чи відстрочення такої сплати до прийняття рішення по суті.
Апеляційним господарським судом встановлено, що у матеріалах справи міститься довідка №2147 від 15.07.2016 про залишки на рахунку, видана Відділенням АТ "Райфайзен Банк Аваль", однак, головою ліквідаційної комісії не визначено чи саме цей рахунок має використовуватись для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Натомість у п.11.16 "Порядку обліку платників податків та зборів" (затверджено Наказом Міністерства Фінансів України №1588 від 09.12.2011 "Про затвердження Порядку обліку платників податків та зборів" (в редакції Наказу Міністерства Фінансів України №462 від 22.04.2014 "Про внесення змін до Порядку обліку платників податків та зборів")) визначено, що належним доказом наявності відкритих/закритих рахунків у боржника є Довідка Державної податкової інспекції. Довідка ДПІ по розрахункових рахунках боржника в банківських установах, розміру залишку коштів та їх закриття не була надана боржником на час звернення із заявою про порушення справи про банкрутство.
Як вже зазначалось, ч.7 ст.111 Цивільного кодексу України встановлено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
Статтею 78 Податкового кодексу України передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до підпункту 78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Як встановив апеляційний господарський суд, матеріали даної справи не містять доказів надання ліквідатором ТОВ "Інвест+" до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів.
В матеріалах справи відсутні належні докази виконання ліквідатором боржника вищевказаних вимог Закону та відсутні докази проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника.
Згідно з частиною 10 статті 111 Цивільного кодексу України до затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.
Апеляційний господарський суд встановив, що до заяви про порушення справи про банкрутство, в порушення частини 10 статті 111 Цивільного кодексу України, не було додано доказів складання та подання органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період.
Таким чином, ліквідаційною комісією недотримано вимог частин 7 та 10 статті 111 Цивільного кодексу України щодо добровільної ліквідації боржника, що позбавило органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.
Дотримання зазначених вище вимог та сукупність вказаних дій із доданням відповідних доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора (ліквідаційної комісії) із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку статті 95 Закону, а докази на підтвердження всіх цих передумов для порушення провадження у справі в порядку даної статті подаються саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.
За наведених обставин, судом першої інстанції належним чином не було перевірено дотримання заявником всіх передбачених законом дій, що передують зверненню до суду із заявою про визнання боржника банкрутом на підставі статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також не проведено аналізу активів і пасивів боржника та належним чином не з'ясовано питання про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторів.
Таким чином, висновок суду про недостатність майна боржника для задоволення вимог кредиторів не ґрунтується на належних доказах, а тому суд першої інстанції не мав достатніх правових підстав для визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Господарський суд мав встановити обставини недотримання боржником передбачених законодавством передумов для звернення із заявою про порушення справи про банкрутство та припинити провадження у справі про банкрутство.
Оскільки, провадження у даній справі підлягало припиненню, суд першої інстанції не мав правових підстав для призначення ліквідатора у цій справі.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Аналогічні підстави для припинення провадження у справі про банкрутство, передбачені пунктом 9 частини 1 статті 83 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
З урахуванням зазначених норм процесуального права, провадження у справі про банкрутство ТОВ "Інвест+" підлягає припиненню.
Враховуючи викладене, апеляційну скаргу ОСОБА_3 слід задовольнити та скасувати постанову господарського суду Волинської області від 16.08.2016 про визнання ТОВ "Інвест+" банкрутом. Провадження у даній справі необхідно припинити. Копію даної постанови слід направити державному реєстратору для здійснення відповідних реєстраційних дій щодо ТОВ " Інвест+".
Керуючись п.1 ч.1 статті 80, статтями 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу ОСОБА_3 задовольнити.
2. Постанову господарського суду Волинської області від 16.08.2016 у справі №903/526/16 скасувати.
3. Припинити провадження у справі №903/526/16 про визнання банкрутом ТОВ "Інвест+" (м.Луцьк, вул.Єршова 11/408, код 38592825).
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
5. Постанову направити всім учасникам провадження у справі, державному реєстратору Відділу державної реєстрації суб'єктів господарювання Луцької міської ради.
Головуючий суддя Демидюк О.О.
Суддя Павлюк І. Ю.
Суддя Савченко Г.І.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2016 |
Оприлюднено | 01.11.2016 |
Номер документу | 62261285 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Демидюк О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні