ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И м. Київ 27 жовтня 2016 року № 826/7859/16 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Огурцова О.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовомДержавної податкової інспекції у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві дотреті особиТовариства з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" 1) Головне управління Державної казначейської служби у м. Києві2) Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості у розмірі 2 457 094,21 грн., ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Державна податкова інспекція у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції", треті особи: Головне управління Державної казначейської служби у м. Києві та Міністерство фінансів України про стягнення заборгованості у розмірі 2 457 094,21 грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач має заборгованість по сплаті пені, нарахованої за невиконання зобов'язань з простроченої реструктурованої заборгованості за іноземним кредитом, залученим Українською агарною біржею під державні гарантії у рамках кредитної лінії США згідно угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/184 у розмірі 2 457 094,21 грн. Представник позивача у судовому засіданні підтримала позовні вимоги та просила суд задовольнити позов у повному обсязі. Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином. Представники третіх осіб у судовому засіданні підтримали позовні вимоги та просили задовольнити позов. Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив продовжити розгляд справи у письмовому провадженні. Під час судового розгляду справи, суд,- В С Т А Н О В И В: 08.05.1996 між Українською аграрною біржею та компанією «Кейс Корпорейшн» (США) було укладено зовнішньоторговельний контракт купівлі-продажу № 6/3076 UKR, за умовами якого Українська аграрна біржа придбала сільськогосподарську техніку на суму 72,3 млн. дол. США (контракт суду надано не було, проте на дану обставину посилається третя особа-2 в письмових поясненнях). 19.09.1996 між Кабінетом Міністрів України, представленим Міністерством фінансів України, з однієї сторони, та Державним експортно-імпортним банком України, як фінансовим агентом, з другої сторони, укладена агентська угода, згідно якої Кабінет Міністрів України доручає, а фінансовий агент приймає на себе обов'язки виконувати агентські (посередницькі) функції по залученню зовнішніх кредитів (іноземних кредитів, кредитних ліній), що залучаються та/або обслуговуються фінансовим агентом згідно з відповідним рішенням Кабінету Міністрів України та наданню позичальникам внутрішніх кредитів, повернення яких іноземним кредиторам гарантовано Кабінетом Міністрів України. До того ж, Кабінет Міністрів України доручає, а Міністерство фінансів України приймає на себе обов'язок по забезпеченню коштами гарантійних зобов'язань Кабінету Міністрів України перед іноземними кредиторами щодо виконання фінансовим агентом зобов'язань, які випливають з угод про надання зовнішніх кредитів. Кабінет Міністрів України з метою підтримання вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників та забезпечення сільського господарства високопродуктивними комбайнами і тракторами Кабінет Міністрів України прийняв Постанову від 15.07.1997 №753 «Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів і тракторів», якою надав гарантії Кабінету Міністрів України на суму кредиту 66,3 млн. доларів США на користь Експортно-імпортного банку США в рамках Гарантійної структурної угоди від 10 травня 1995 р., укладеної між Міністерством фінансів, що діяло від імені Кабінету Міністрів України, та Експортно-імпортним банком США, що діяв від імені Уряду США, за зобов'язаннями Державного експортно-імпортного банку України як агента Кабінету Міністрів України згідно з міжбанківською кредитною угодою з американським банком (з урахуванням відсотків та всіх витрат, пов'язаних з обслуговуванням кредиту), в рамках якої буде здійснюватися фінансування 85 відсотків вартості зовнішньоторговельного контракту купівлі-продажу N 6/3076 UKR від 8 травня 1996 р., укладеного між Українською аграрною біржею (м. Київ) та компанією "Кейс Корпорейшн" (США), і всіх чинних додатків до цього контракту на поставку сільськогосподарської техніки на суму 72,3 млн. доларів США, 85 відсотків комісії за надання кредиту та комісій за зобов'язання, 100 відсотків страхових платежів Експортно-імпортного банку США. Пунктами 7-9 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 №753 встановлено наступне: « 7. Українській аграрній біржі за погодженням з Міністерством фінансів України укласти з Державним експортно-імпортним банком України внутрішню кредитну угоду про умови та порядок обслуговування кредитів, що залучаються для фінансування зовнішньоторговельного контракту купівлі-продажу N 6/3076 UKR від 8 травня 1996 р., укладеного між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн", і всіх чинних додатків до цього контракту на поставку сільськогосподарської техніки на суму 72,3 млн. доларів США, передбачивши забезпечення зобов'язань щодо повернення кредиту шляхом укладення угоди про заставу сільськогосподарської техніки, що повинна надійти згідно з контрактом, та сільськогосподарської продукції майбутніх врожаїв. Зобов'язати Українську аграрну біржу у двотижневий термін після підписання внутрішньої кредитної угоди укласти відповідні договори з користувачами техніки. 8. Покласти на Українську аграрну біржу, за її згодою, функції державного агента із залучення кредитів для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", поставки її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб'єктам господарювання і укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на п'ять років. 9. Установити, що сільськогосподарські товаровиробники та інші суб'єкти господарювання, які отримують сільськогосподарську техніку компанії "Кейс Корпорейшн", розраховуються з Українською аграрною біржею шляхом поставки до державних ресурсів продовольчого зерна за середньозваженими цінами, що фактично складаються на біржових торгах України за спотовими контрактами на момент поставки зерна, до повного погашення вартості техніки (з урахуванням сплати відсотків та всіх витрат, пов'язаних з обслуговуванням кредитів). У разі відсутності продовольчого зерна дозволити сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб'єктам господарювання провадити розрахунки з Українською аграрною біржею за отриману техніку непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром, іншою сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки або грошима. Українській аграрній біржі кошти, отримані від реалізації зазначеної продукції, а також отримані для розрахунку кошти спрямовувати до державного бюджету для погашення кредитів, наданих для придбання сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн". При цьому погашення кредитів для фінансування 85 відсотків вартості зовнішньоторговельного контракту та для фінансування авансового платежу, сплата відсотків за них та всіх витрат, пов'язаних з обслуговуванням кредитів, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на закупівлю зерна до державних ресурсів. Міністерству сільського господарства і продовольства, Державній акціонерній компанії "Хліб України" забезпечити протягом п'яти років закладення до державних ресурсів відповідної кількості продовольчого зерна згідно з укладеними угодами з товаровиробниками та іншими суб'єктами господарювання.». 23.07.1997 між Українською аграрною біржею (Позичальник) та Нью-Йорським філіалом "Сосіете Женераль" (Організатор та Кредитодавець), банківською корпорацією, була укладена угода, відповідно до якої Державний експортно-імпортний банк України, Національне агентство України по реконструкції та розвитку, діюче від імені Кабінету Міністрів України довірених осіб України та "Сосьете Женераль", відділення в Нью-Йорку, уклали кредитну угоду від 26.06.1997 з Експортно-імпортним банком Сполучених Штатів з посиланням на гарантію Ексімбанку № АРО72205ХХ-Україна, згідно з якою позичальнику буде наданий гарантований експортний фінансовий кредит в сумі 66300000 доларів США для закупівлі товарів позичальником в США для експорту в країну позичальника та виплати відповідної комісії за страхування. 24.07.1997 Українська аграрна біржа, як державний агент із залучення кредиту для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії „Кейс Корпорейшн" (Позичальник) уклала кредитну угоду № 18/03-149 з Державним експортно-імпортним банком України, який діяв за дорученням Кабінету Міністрів України (Кредитор) для фінансування 85% контракту № 6/3076 UKR від 08.05.96, 100% страхової премії, 85% вартості комісії за надання кредиту та 85% вартості юридичних послуг. 21.03.2002 між Українською агарною біржею (Лізингодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (Лізингоодержувач) було укладено договір фінансового лізингу №132; об'єктом лізингу була сільськогосподарська техніка, придбана Лізингодавцем у компанії «Кейс Корпорейшн» (США) та яка передавалась Лізингоодержувачу у платне користування з правом викупу. 17.07.2003 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 130 «Про укладення угод про реструктурування простроченої станом на 1 січня 2003 р. заборгованості юридичних осіб за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та бюджетними позичками», якою затвердив Порядок та умови укладення угод про реструктурування простроченої станом на 1 січня 2003 р. заборгованості юридичних осіб за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та бюджетними позичками; Міністерство фінансів разом з банками, які на підставі агентських угод або від свого імені за дорученням держави уклали угоди про надання юридичним особам - позичальникам кредитів, залучених державою або під державні гарантії, бюджетних позичок (далі - банки-агенти), зобов'язав забезпечити укладення від імені держави договорів застави з позичальниками та/або іншими заставодавцями (майновими поручителями), а також договорів поруки чи інших договорів, відповідно до яких платоспроможні треті особи (власники та співвласники позичальників, банки) беруть на себе солідарні з позичальниками зобов'язання, для забезпечення виконання зобов'язань позичальників за угодами про реструктурування заборгованості за кредитами та бюджетними позичками; доручив Державній податковій адміністрації в разі невиконання позичальниками забезпеченого договорами застави, поруки чи іншими договорами зобов'язання за угодами про реструктурування у строк, що перевищує три місяці проти встановленого відповідними угодами, за поданням органів Державного казначейства про наявність простроченої заборгованості перед державою забезпечити стягнення такої заборгованості в установленому порядку, в тому числі шляхом звернення стягнення на заставлене майно, звернення до майнових поручителів та третіх осіб, які беруть на себе солідарні зобов'язання щодо виконання зобов'язань позичальника за угодами про реструктурування. 27.11.2003 між Українською агарною біржею (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (Покупець) згідно з вимогами Постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.97 №753 та з огляду на Постанову Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1070 було укладено договір купівлі-продажу №170 сільськогосподарської техніки іноземного виробництва компанії «Кейс Корпорейшн» (США). 31.12.2003 між Міністерством фінансів України (Мінфін) та Українською агарною біржею (Боржник), Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (Поручитель) було укладено угоду про реструктурування №130-04/170, згідно якої Мінфін реструктурує прострочену заборгованість станом на 01.01.2003 перед державою в сумі 165 054,97 дол. США за кредитами, наданими Боржнику на умовах кредитної угоди від 24.07.97 №18/03-149, укладеної між Укрексімбанком від імені Кабінету Міністрів України та Боржником, та кредитної угоди від 23.07.97, укладеної між Боржником та банком «Societe General, New York Branch» (Кредитні угоди), а Боржник погашає цю заборгованість у строки та на умовах, що визначені в угоді. 02.08.2004 між Державним експортно-імпортним банком України (Заставодержатель) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (Заставодавець) було укладено договори застави №130-04/170/055 та №130-04/170/045. 16.08.2004 між Українською агарною біржею (Позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (Відповідач) було укладено мирову угоду (в порядку статті 78 Господарського процесуального кодексу України та статті 604 Цивільного кодексу України), згідно якої враховуючи угоду про реструктурування №130-04/170, що укладена 31.12.2003 у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1070, договору викупу сільськогосподарської техніки від 09.03.2004 №2003-В/29, Відповідач визнає свої зобов'язання за договором фінансового лізингу №132 від 21.03.2002 в розмірі 1 254 896,92 грн., що еквівалентно 117 653,94 дол. США. 04.04.2016 Державна податкова інспекція у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві отримала від Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві подання, винесені на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 «Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості», а саме: - подання від 25.03.2016 №22 для здійснення до товариства з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (код ЄДРПОУ 30217347) заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (сплата основного боргу з простроченої реструктурованої заборгованості за іноземним кредитом, залученим Українською агарною біржею під державні гарантії у рамках кредитної лінії США згідно угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/170) станом на 01.03.2016 у сумі 4 465 461,53 грн., що дорівнює 165 054,97 дол. США; - подання від 25.03.2016 №23 для здійснення до товариства з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (код ЄДРПОУ 30217347) заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (сплата відсотків з простроченої реструктурованої заборгованості за іноземним кредитом, залученим Українською агарною біржею під державні гарантії у рамках кредитної лінії США згідно угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/170) станом на 01.03.2016 у сумі 155 923,92 грн., що дорівнює 5 763,35 дол. США; - подання від 25.03.2016 №24 для здійснення до товариства з обмеженою відповідальністю "Українські нафтові інвестиції" (код ЄДРПОУ 30217347) заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (сплата пені, нарахованої за невиконання зобов'язань з простроченої реструктурованої заборгованості за іноземним кредитом, залученим Українською агарною біржею під державні гарантії у рамках кредитної лінії США згідно угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/170) станом на 01.03.2016 у сумі 2 692 794,76 грн. Як вбачається із позовної заяви, позивач стверджує, що у зв'язку із частковим стягненням вищенаведеної заборгованості сума боргу, яка підлягає стягненню та сплаті становить 2 457 094,21 грн. (пеня за невиконання зобов'язань). У зв'язку з чим, Державна податкова інспекція у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві на виконання подання Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві щодо стягнення з відповідача пені, нарахованої за невиконання зобов'язань з простроченої реструктурованої заборгованості за іноземним кредитом, залученим Українською агарною біржею під державні гарантії у рамках кредитної лінії США згідно угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/170, звернулася з відповідним позовом до суду. Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, а також враховуючи визнання відповідачем позовних вимог, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню з наступних підстав. Згідно із частиною першою підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 «Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості» прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою (п. 15). Згідно із частиною дев'ятою статті 17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб'єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб'єкта господарювання. Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) не поширюється. Відповідно до пункту 95.2 статті 95 глави 9 розділу II Податкового кодексу України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. Таким чином, прострочена заборгованість за державними позичками, які надавались суб'єктам господарювання органами Міністерства фінансів у 1993-1998 роках, стягується із нарахуванням пені органами державної податкової служби в порядку для стягнення податкової заборгованості, що визначений Податковим кодексом України, у тому числі шляхом направлення податкової вимоги без урахування строків позовної давності. Однак, Державна податкова інспекція у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві не надала доказів направлення на адресу відповідача податкової вимоги на суму простроченої заборгованості, хоча відповідно до пункту 95.2 статті 95 Податкового кодексу України лише невиконання відповідачем умов податкових вимог протягом 60 днів з дня їх отримання давало податковому органу право на звернення з такими позовними вимогами. Відтак, суд звертає увагу, що подання даного позову здійснено податковим органом передчасно, оскільки не дотримано визначеної Податковим кодексом України процедури, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог. Аналогічна позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 12.07.2016 № К/800/10206/15 у справі № 804/2463/14. З огляду на викладене, керуючись статтями 69-71, 94, 160-165, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,- ПОСТАНОВИВ: У задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю. Відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку для її апеляційного оскарження. У разі апеляційного оскарження постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Суддя О.П. Огурцов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2016 |
Оприлюднено | 01.11.2016 |
Номер документу | 62271895 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Огурцов О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні