Ухвала
від 25.10.2016 по справі 569/4122/16-а
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Тимощук О.Я.

Суддя-доповідач:Котік Т.С.

УХВАЛА

іменем України

"25" жовтня 2016 р. Справа № 569/4122/16-а

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Котік Т.С.

суддів: Жизневської А.В.

Охрімчук І.Г.,

за участю секретаря судового засідання Єрикалової О.О.,

представника відповідача Чепиля М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради на постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "12" липня 2016 р. у справі за позовом ОСОБА_5 до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради, Виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки ,

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2016 року ОСОБА_5 звернувся до Рівненського міського суду Рівненської області з вказаним адміністративним позовом та просив визнати протиправною бездіяльність Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо ненадання на його заяву містобудівних умов та обмежень. Також, просив зобов'язати відповідача надати йому містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 6,9578 га, розташованої на території Рівненської міської ради, на будівництво житлового багатоповерхового будинку в мікрорайоні "Південний" в м. Рівному.

В обгрунтування позову зазначав, що у відповідача були відсутні підстави для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень на будівництво житлового багатоповерхового будинку в мікрорайоні "Південний" в м. Рівному згідно заяви від 23.02.2016 року, оскільки до заяви ним були додані документи, що передбачені пунктом 2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07.07.2011 № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011р. за N 912/19650.

Відповідно до ст. 53 КАС України судом було залучено до участі в розгляді справи в якості співвідповідача - виконавчий комітет Рівненської міської ради.

Постановою Рівненського міського суду Рівненської області від 12 липня 2016 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо ненадання ОСОБА_5 по його заяві містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 6,9578 га, розташованої на території Рівненської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1, на будівництво житлового багатоповерхового будинку у мікрорайоні "Південний" у місті Рівному.

Зобов'язано Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради надати ОСОБА_5 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 6,9578 га, розташованої на території Рівненської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1, на будівництво житлового багатоповерхового будинку у мікрорайоні "Південний" у місті Рівному.

Вирішено питання про стягнення з Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради на користь ОСОБА_5 551 (п'ятсот п'ятдесят одну) гривню 20 копійок судових витрат.

В апеляційній скарзі Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду та прийняти нову - про відмову в задоволенні позову, оскільки відмова у наданні містобудівних умов надана в межах своїх повноважень, передбачених законом, оскільки відсутній затверджений в установленому порядку детальний план території мікрорайону "Південний".

Розглянувши справу, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що позивач 23.02.2016 року звернувся через Рівненський регіональний центр надання адміністративних послуг до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень на будівництво житлового багатоповерхового будинку в мікрорайоні "Південний" в м. Рівному.

Відповідач листом від 02.03.2016 № 01-м/26 повідомив позивача про неможливість надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у зв'язку з відсутністю детального плану території мікрорайону "Південний", в якому знаходиться земельна ділянка.

Суд першої інстанції, перевіряючи рішення суб"єкта владних повноважень на відповідність вимогам частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України дійшов висновків, що його прийнято протиправно.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з вказаним висновком, виходячи з наступного.

За змістом ст.26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Згідно п.п. 1 п.1 ст.29 зазначеного Закону, одним із основних складових вихідних даних є містобудівні умови та обмеження, які надаються відповідно до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (надалі - Порядок №109).

Пунктом 1 ст.25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій (містобудівна документація).

В свою чергу, пунктом 4 ст. 26 вказаного Закону передбачено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Згідно п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівна документація це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до Порядку № 109, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За змістом розділу 2 Порядку №109 та відповідно до пункту 4 ст. 25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури, які визначають відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

У разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні зазначений орган приймає рішення про відмову в наданні містобудівних умов та обмежень ( п. 5 ст. 29 Закону). Отже, на законодавчому рівні передбачена єдина підстава для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень.

Проте, як встановлено судом першої інстанції, листом від 02.03.2016 № 01-м/26 відповідач відмовив позивачу у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у зв'язку з відсутністю детального плану території мікрорайону "Південний", в якому знаходиться земельна ділянка. Обґрунтувань щодо невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні не зазначено, а тому суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків щодо задоволення позову в частині визнання бездіяльності Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_5 протиправною.

Так само, суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції, що належним захистом порушеного права позивача є зобов"язання відповідача надати ОСОБА_5 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 6,9578 га, розташованої на території Рівненської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1, на будівництво житлового багатоповерхового будинку в мікрорайоні "Південний" у місті Рівному.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Згідно ч.1 ст.18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджено в суді апеляційної інстанції, в м. Рівне до містобудівної документації відноситься Генеральний план та план зонування міста. Детальний план на територію, яка передбачається для нового будівництва відсутній.

Зокрема, Генеральним планом встановлено режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб і згідно його положень цього плану, функціональне призначення земельної ділянки площею 6,9578 га, кадастровий номер НОМЕР_1 - для житлової та громадської забудови.

Також, цільове призначення вказаної земельної ділянки згідно Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №385136, виданого ТОВ "Фахівець" - для житлової та громадської забудови.

Не змінилося цільове призначення земельної ділянки і при укладенні договору про встановлення права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцію) №2 від 12.01.2016 року. За змістом вказаного договору ТОВ "Фахівець" як власник земельної ділянки передав у користування землекористувачу ОСОБА_5 земельну ділянку площею 6,9578 га, розташовану на території Рівненської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1 з метою здійснення на них будівництва висотних житлових будинків.

Згідно п. 2.1 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07.07.2011 № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011р. за N 912/19650 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних, а згідно п. 2.2 даного Порядку для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.

Зі змісту супровідної картки від 23.02.2016року з реєстраційним номером №16033, ОСОБА_5 до заяви було додано засвідчену у встановленому порядку копію документа про право користування земельною ділянкою (копія договору про встановлення права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцію) № 2 від 12.01.2016 р., копію державного акту на право власності на земельну ділянку серії 385136; ситуаційну схему розташування земельної ділянки; викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; топографічне знімання (М 1:500); витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.01.2016 р.; фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.

З наданих документів вбачається, що позивач має намір на будівництво житлового багатоквартирного будинку на земельній ділянці площею 6,9578 га, яка розташована на території Рівненської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1 в мікрорайоні "Південний" в м. Рівне.

Отже, надані позивачем документи свідчать про те, що наміри позивача щодо забудови земельної ділянки відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, яка на час звернення ОСОБА_5 із заявою була наявна в м. Рівне, а саме: генеральний план та план зонування, а тому у відповідача були відсутні підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, передбачені п.5 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" .

Посилання відповідача як на підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень на відсутність детального плану території, суд апеляційної інстанції вважає безпідставним та таким, що не узгоджується з Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" та не відповідає Порядку №109.

Частиною 1 ст.19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Відповідно до п.4.1 наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 N 290, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 грудня 2011 N 1468/20206 "Про затвердження Порядку розроблення містобудівної документації", рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

З огляду на викладене, суд першої інстанції обґрунтовано відхилив посилання представника виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо необхідності звернення позивача до виконавчого комітету Рівненської міської ради із відповідною заявою про розробку детального плану території мікрорайону "Південний".

З пояснень представника управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради вбачається, що проект детального плану території мікрорайону "Південний" було розроблено у 2006 році ТОВ "Фахівець", функції замовника якому делеговано виконавчим комітетом Рівненської міської ради, однак, протягом 10 років зазначений план не затверджено, що свідчить про те, що потреба в його розробці як складової містобудівної документації відсутня. Отже, відсутність детального плану території не є підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, оскільки відповідачі не довели, що існує потреба в уточненні положення генерального плану.

Також, суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянта про те, що зобов"язуючи Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради надати містобудівні умови та обмеження втрутився в дискреційні повноваження.

Зважаючи на пункт 3 частини третьої статті 2 КАС України, відповідно до якого у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, суд у наведеній категорії справ має право і зобов'язаний перевірити обґрунтованість оскарженого рішення.

Це узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із «повною юрисдикцією», тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п. 70 рішення Європейського суду з прав людини від 28 червня 1990 року у справі «Обермейєр проти Австрії» (CASE OF OBERMEIER v. AUSTRIA); п. 155 рішення Європейського суду з прав людини від 4 березня 2014 року у справі «Гранд Стівенс проти Італії» (CASE OF GRANDE STEVENS v. ITALY)).

Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючий рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. У спірних правовідносинах Управління не має права відмовити у видачі містобудівних умов та обмежень, якщо відсутня підстава для такої відмови, яка передбачена у п.2.4 Порядок №109 та п.5 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", що свідчить про відсутність у відповідача можливості вибору конкретного рішення з певного кола варіантів на власний розсуд.

Отже, задовольняючи вимоги позивача в частині зобов'язання відповідача надати містобудівні умови та обмеження, суд першої інстанції обрав вірний спосіб захисту та відновлення прав позивача та не втрутився у дискреційні повноваження відповідача, оскільки Порядок №109 передбачає лише єдину підставу для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. При розгляді справи, факту такої невідповідності встановлено не було, а тому підстави для відмови у наданні позивачу містобудівних умов та обмежень забудови вказаної земельної ділянки були відсутні.

В той же час, реалізацією відповідачем своїх дискреційних повноважень при наданні містобудівних умов та обмежень буде вважатися визначення відповідачем змісту таких умов та обмежень.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення, підстави для скасування якого відсутні.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради залишити без задоволення, постанову Рівненського міського суду Рівненської області від "12" липня 2016 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Т.С. Котік

судді: А.В. Жизневська

І.Г. Охрімчук

Повний текст cудового рішення виготовлено "26" жовтня 2016 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу ОСОБА_5 АДРЕСА_1,33000

3- відповідачу Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради вул.Лермонтова,6,м.Рівне,33028

4 -відповідачу Виконавчий комітет Рівненської міської ради вул.Соборна,12-А,м.Рівне,33000

5 - представнику позивача адвокат Голубка Тетяна Василівна АДРЕСА_2 - ,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.10.2016
Оприлюднено01.11.2016
Номер документу62277365
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —569/4122/16-а

Постанова від 24.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 19.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 24.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 25.10.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Котік Т.С.

Ухвала від 27.09.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Котік Т.С.

Ухвала від 27.09.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Котік Т.С.

Постанова від 12.07.2016

Адміністративне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О.Я. О. Я.

Постанова від 12.07.2016

Адміністративне

Рівненський міський суд Рівненської області

Тимощук О.Я. О. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні