ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" жовтня 2016 р.Справа № 922/2695/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Ємельянової О.О.
при секретарі судового засідання Малихіній М.П.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Авто", м. Харків провнесення змін до договору за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 (дов. № 08-11/7783/2-15 від 30.12.2015 року);
від відповідача: ОСОБА_2 (паспорт, голова кооперативу); ОСОБА_3 (дов. № 1 від 20.09.2016 року).
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернулась до господарського суду Харківської області із позовом до Гаражного кооперативу "Авто" (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 12.03.2009 року № 140967100049 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору землі в наступній редакції:
Додаткова угода
до договору оренди землі, зареєстрованого В« 12В» березня 2009 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», поновленого додатковою угодою від «11» грудня 2012 року за № 631010004100274, зареєстрованою в Управлінні Держкомзему у місті Харків
Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_4, який діє на підставі Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» і розпорядження міського голови від 08.04.2016 № 164/3к, з одного боку, та Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив "Авто" (орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання віл 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. ХарковіВ» (зі змінами за доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» , листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 В«Про індексацію нормативної грошової оцінки земельВ» пункти 5. та 9. договору оренди землі, зареєстрованого В« 12В» березня 2009 року за № 140967100049 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:13:001 0501.»»
В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 484/15 від 25.03.2015 становить 7 696 791 грн. (сім мільйонів шістсот дев'яносто шість тисяч сімсот дев'яносто одна гривня), а з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 рік складає 11 029 502 грн. (одинадцять мільйонів двадцять дев'ять тисяч п'ятсот дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»
В« 9 Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 450/16 від 05.04.2016 на рік становить З % від її нормативної грошової оцінки і складає 330 885,05 грн. (триста тридцять тисяч вісімсот вісімдесят п'ять гривень 05 копійок), або в місяць - 27 573,75 грн. (двадцять сім тисяч п'ятсот сімдесят три гривні 75 копійок).В»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 12В» березня 2004 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , поновленою додатковою угодою від В« 11В» грудня 2012 року за № 631010004100274, зареєстрованою в Управлінні Держкомзему у місті Харків і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Орендодавець Орендар
Харківська міська рада Обслуговуючий кооператив
Харківської області «Гаражний кооператив «Авто»
м. Харків, м-н. Конституції, 7 61051, м. Харків, вул.. Олексіївська,
код 04059243 буд.14-А
код 25186035
В особі виконуючого повноваження В особі керівника
Харківського міського голови, секретаря
міської ради
/підпис/ /підпис/
та до стягнення заявлені судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані прийнятими рішеннями Харківської міської ради від 25.12.2007 року № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішеннями Харківської міської ради 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, у зв'язку із чим зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.
Ухвалою суду від 12.08.2016 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні на 29.08.2016 року.
У межах строків визначених статтею 69 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи неодноразово відкладався.
Ухвалою суду від 20.09.2016 року задоволено заяву вх. № 3117 та зазначено вірним найменування відповідача - "Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Авто", а також відкладено розгляд справи на 10.10.2016 року.
Ухвалою суду від 10.1.02016 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів у порядку статті 69 Господарського процесуального кодексу України та відкладено розгляд справи на 24.10.2016 року.
29.08.2016 року відповідач через канцелярію суду надав письмові пояснення відзив вх. № 28064 у яких зазначає, що позивач направив відповідачу лист-пропозицію для підприємців. Відповідач не займається підприємницькою діяльністю і є добровільним об'єднанням громадян з метою спільного вирішення своїх статутних цілей - експлуатація та обслуговування приватних гаражів. Гаражний кооператив "Авто" заснований на внесках членів кооперативу, інших доходів немає. За твердженнями відповідача необхідно взяти до уваги, що 80 % членів кооперативу пенсіонери та мають відповідно до НКУ статті 281 , 282 пільгу по сплаті земельного податку та кожний з них має право на 100 м/кв землі для будівництва приватного гаража. Також посилається статтю 284 Господарського кодексу України та на те, що розмір орендної плати, або зміна умов договору визначається тільки за погодженнями сторін на весь строк дії договору. Керівництво відповідача не дає згоду на пропозицію Директора Департаменту земельних відносин ОСОБА_6. У зв'язку із чим просить суд взяти до уваги надані відповідачем докази та позовну заяву залишити без розгляду (т. 1, а.с. 58).
20.09.2016 року позивач через канцелярію суду надав заяву вх. № 31124 про долучення до матеріалів справи копії розпорядження Харківського міського голови від 08.04.2016 року № 164/3к щодо покладення на секретаря міської ради ОСОБА_4 виконання повноважень міського голови з 12.04.2016 року по 15.04.2016 року.
05.10.2016 року відповідач через канцелярію суду надав пояснення вх. № 32779 про внесення змін до договору, у яких зазначає, що відповідно до ухвали від 20.09.2016 року Обслуговуючий гаражний кооператив "Авто" а не "Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Авто". Також зазначає, що зміна найменування назви юридичної організації без згоди на зміну членів кооперативу - нікчемна. Тому за твердженнями відповідача позивач не може в односторонньому порядку прийняти відповідне рішення. За твердженнями відповідача договір та додаткова угода підписані сторонами 11.12.2012 року, а зміни, положення і порядок визначення розмірів орендної плати 21 сесія Харківської міської ради від 19.12.2012 року тому додаткова угода не підлягає перерахунку розміру орендної плати за землю. Закон зворотної сили не має. Додаткової угоди на перерахунок розміру орендної плати за землю департамент земельних відносин відповідачу не надсилав. Відповідач своєчасно сплачує плату за оренду землі (т. 1, а.с. 82).
10.10.2016 року позивач через канцелярію суду надав додаткові пояснення вх. № 33164 у яких зазначає, що згідно статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. На підставі пункту 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі "в інших випадках, передбачених законом". Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно із статтею 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) с рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до статті 18 Закону встановлено» що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року. Згідно пункту 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає у подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року. Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 року. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 року"" встановлено (пункт 2, пункт 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі» пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Усі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися. Як зазначає позивач, на сьогоднішній день розмір орендної плати, який сплачує Відповідач по зазначеному договору, не відповідає положенням пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради. Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності. Враховуючи те, що відповідач ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати, Харківська міська рада, згідно статті 653 Цивільного кодексу України та статті 188 Господарського кодексу України передає даний спір на вирішення суду та просить суд задовольнити позов Харківської міської ради у повному обсязі та прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 12.03.2009 року № 140967100049, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній в позовній заяві (т. 1,а.с. 86-89).
24.10.2016 позивач через канцелярію суду надав клопотання вх. № 34940 про долучення копії довіреності на представника до матеріалів справи.
Присутній у судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі із підстав викладених у позовній заяві та наданих до суду додаткових поясненнях та просить суд позов задовольнити у повному обсязі.
Присутні у судовому засіданні представники відповідача проти задоволення позову заперечували у повному обсязі із підстав викладених у наданому до суду відзиві та додаткових документів та просили суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною ОСОБА_1 України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.
Згідно із частиною 2 статті 4-3 Господарського процесуального кодексу та статтею 33 Господарського процесуального кодексу України сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Якщо подані сторонами та іншими учасниками судового процесу докази є недостатніми, господарський суд може за їх клопотанням чи за власною ініціативою витребувати в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього письмові і речові докази, інші матеріали (пункт 3, 4, 6, 8 і 11 статті 65 ГПК України), притому не лише від учасників судового процесу, а й від інших підприємств, установ, організацій, державних органів.
При цьому, суд має створити належні умови всім учасникам судового процесу для виконання ними вказаного обов'язку по доведенню своєї правової позиції.
Згідно частини 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
Так, наявні у матеріалах справи ухвали суду про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи, витребувано в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього докази.
Враховуючи те, що норми статті 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.
Згідно із статтею 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 24.10.2016 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача та відповідача, всебічно та повно дослідивши надані докази і таким чином з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені позовні вимоги, судом встановлено наступне.
На підставі рішення 15 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 03.10.2007 року № 198/07 В«Про поновлення юридичним та фізичним особам права оренди земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» між Харківською міською радою (далі-позивач, орендодавець) та Гаражним кооперативом «Авто» (ділі-відповідач, орендар) укладено договір оренди землі від 31.12.2008 року, зареєстрованого В« 12В» березня 2009 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», відповідно до якого, орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, вул. Олексіївська (т. 1, а.с. 16-18).
Пунктом 8 договору сторонами визначено, що договір укладено строком до 14.06.2012 року. Після закінчення строку орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
12.03.2009 року було складено акт приймання - передачі земельної ділянки площею 0,8316 га (т. 1, а.с. 19).
На підставі рішення Харківської міської ради від 25.04.2012 року № 705/12 «Про поновлення юридичним та фізичним особам договорів оренди землі для експлуатації та обслуговування будівель та споруд» (т. 1, а.с. 24) поновлено право користування земельною ділянкою по вул. Олексіївськів та 05.11.2012 року між сторонами підписано додаткову угоду до договору оренди землі (м. Харків, вул. Олексіївська, S=0,8316 га кадастровий номер 6310136300:13:001:0501) зареєстрованого 12.03.2009 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах в Державному реєстрі земель (т. 1. а.с. 22-23).
Пунктом 8 додаткової угоди встановлено, що договір укладено строком до 01.04.2017 року.
Відповідно до витягу № 484/15 (від 25.03.2015 року № 1383/0/2-15) Управління Держземагенства у м. Харкові Харківській області з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки:
кадастровий номер 63010136300:13:001:0501;
цільове призначення для експлуатації та обслуговування гаражів;
функціональне використання землі транспорту, зв'язку;
площа земельної ділянки, кв.м - 8316 (т. 1, а.с.38).
Згідно пункту 9 договору (в редакції із змінами від 05.11.2012 року), сторони погодили, що орендна плата за землю вноситься орендарем щомісяця у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік з розрахунком № 515/12 від 26.06.2012 року становить: 0, 09 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає: - 5 225, 53 грн.;
Розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: - 435, 46 грн. (т. 1. а.с. 22).
Відповідно до пункту 13 договору (в редакції із змінами від 05.11.2012 року) розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; е) в інших випадках, передбачених законом.
Як зазначає позивач, рішенням 25-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 03.07.2013 року за №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 року за №1269/13 Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (пункти 2- 3 рішення), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідне рішення було опубліковано у офіційному виданні В«Харьковские известияВ» 01.10.2013 році.
Пунктом 2 статті 20 та пункту 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до витягу № 484/15 (від 25.03.2015 року № 1383/2-15) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 696 791, 00 грн. (т. 1, а.с. 38).
Департаментом земельних відносин було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року № 450/16. Та встановлена ставка річної орендної плати (процент від нормативної грошової оцінки) у розмірі 3. Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати, відсоток від нормативної грошової оцінки 3. Так розмір орендної плати в рік становить 330 885,05 грн., а розмір орендної плати в місяць - 27 573,75 грн. (т. 1, а.с. 39).
26.04.2016 року Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було направлено лист-пропозицію № 2982/0/225-16 про зміну договору оренди землі. У якому відповідача попереджено, що у разі незадоволення зазначеної пропозиції у встановлений строк Департаментом земельних відносин буде підготовлено пропозиція до юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно укладання додаткової угоди до договору оренди землі у судовому порядку (т. 1, а.с. 40).
На підставі вищевикладеного, 27.01.2016 року за № 546/0/225-16 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було направлено лист у якому відповідачеві було запропоновано у строк до 10.02.2016 року повернути примірники додаткової угоди та розрахунку розміру орендної плати, отримані та підписані до Департаменту земельних відносин (т. 1, а.с. 41).
Відповідачем вищезазначені вимогу позивача залишено без відповіді та задоволення, що і стало причиною звернення із позовом до суду.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України, частини 8 статті 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Виходячи з частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель", є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до статті 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.
Згідно зі статтею 144 Конституції України та статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.
Як вбачається із матеріалів справи, рішення Харківської міської ради, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до частини 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Згідно з частиною статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та пункту 4.1 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Відповідно до пункту 13 договору оренди землі сторони при укладенні договору досягли згоди, що розмір орендної плати переглядається зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів зміні коефіцієнту індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом (т. 1, а.с. 16).
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Згідно із пунктом Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Щодо наданих 29.08.2016 року та 05.10.2016 року заперечень відповідача на позовну заяву викладених у відзиві та поясненнях, а саме:
- зміни умов договору оренді без погодження сторін;
- щодо зміни найменування назви юридичної організації в односторонньому порядку, без згоди на зміну членів кооперативу суд зазначає наступне.
Згідно з частини 1 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються судом.
Як вбачається із матеріалів справи згідно зі статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Вказані вище рішення Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" та №1269/13 від 25.09.2013 року "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.
Також, абзацами 1 та 3 пункту 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельну ділянку комунальної власності є регульованою ціною, тому встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Дана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 20.08.2013 року у справі за позовом Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до ПАТ Запорізький абразивний комбінат про стягнення заборгованості та постанові Верховного Суду України від 02.03.2016 року у справі за позовом Харківської міської ради до ПП "Терем" про внесення змін до договору оренди землі.
Також, як вбачається із наявної у матеріалах справи: виписки з єдиного держаного реєстру юридичних та фізичних-осіб підприємців (т. 1, а.с. 42), статуту (нова редакція 2013 року, затверджена рішенням загальних зборів (протокол № 1 від 25.12.2013 року) (т. 1, а.с. 44-45), безкоштовного витягу (єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) з сайту Міністерства юстиції України та додаткової угоди до договору оренди від 15.04.2016 року (т. 1, а.с. 37) повне найменування юридичної особи відповідача - Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив "Авто", ЄДРПОУ 25186035, місцезнаходження: 61051, АДРЕСА_1.
Щодо інших заперечень відповідача які викладені у наданих 29.08.2016 року та 05.10.2016 року до суду поясненнях та відзиві то вони не приймаються судом, оскільки відповідачем не надано жодних доказів у підтвердження викладених у поясненнях та відзиві обставин.
Тому надані відповідачем 29.08.2016 року та 05.10.2016 року заперечення є необґрунтованими та безпідставними, спростовуються матеріалами справи та викладеними вище нормами, тому не приймаються судом.
Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін.
За загальним правилом обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується позивача, який повинен доказати факти, на підставі яких пред'явлено позов, а також відповідача, який має можливість доказувати факти, на підставі яких він заперечує проти позову.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доказів врегулювання спірних відносин за взаємною згодою сторін відповідачем до суду не надано.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Обґрунтованість позовних вимог у частині внесення змін до договору шляхом укладання додаткової угоди про визначення розміру із орендної плати, а саме: абзац 1 пункту 5, абзац 2 пункту 9, та пункт ІІ додаткової угоди.
В решті позовних вимог щодо внесення змін у інші пункти договору оренди землі від 12.03.2009 року за № 140967100049, а саме пункту І, пункту 2, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9 додаткової угоди - необхідно відмовити у зв'язку із необґрунтованістю Харківською міською радою позовних вимог щодо внесення відповідних змін, оскільки вони не стосуються розміру орендної плати.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується статтею 49 Господарського процесуального кодексу України. При частковому задоволення позовних вимог судові витрати покладаючи на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, тому судовий збір у розмірі 689, 00 грн. підлягає до стягнення із відповідача.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 12.03.2009 року зареєстрованим № 140967100049 шляхом визнання укладеною додаткової угоди про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у такій редакції:
Додаткова угода
до договору оренди землі, зареєстрованого В« 12В» березня 2009 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», поновленого додатковою угодою від «11» грудня 2012 року за № 631010004100274, зареєстрованою в Управлінні Держкомзему у місті Харків
Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_4, який діє на підставі Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» і розпорядження міського голови від 08.04.2016 № 164/3к, з одного боку, та Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив "Авто" (орендар) в особі керівника
В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 484/15 від 25.03.2015 становить 7 696 791 грн. (сім мільйонів шістсот дев'яносто шість тисяч сімсот дев'яносто одна гривня), а з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 рік складає 11 029 502 грн. (одинадцять мільйонів двадцять дев'ять тисяч п'ятсот дві гривні).
В« 9 Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 450/16 від 05.04.2016 на рік становить З % від її нормативної грошової оцінки і складає 330 885,05 грн. (триста тридцять тисяч вісімсот вісімдесят п'ять гривень 05 копійок), або в місяць - 27 573,75 грн. (двадцять сім тисяч п'ятсот сімдесят три гривні 75 копійок).В»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 12В» березня 2004 року за № 140967100049 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , поновленою додатковою угодою від В« 11В» грудня 2012 року за № 631010004100274, зареєстрованою в Управлінні Держкомзему у місті Харків і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Орендодавець Орендар
Харківська міська рада Обслуговуючий кооператив
Харківської області «Гаражний кооператив «Авто»
м. Харків, м-н. Конституції, 7 61051, м. Харків, вул. Олексіївська, буд. 14-А
В особі виконуючого повноваження В особі керівника
Харківського міського голови, секретаря
міської ради
/підпис/ /підпис/
В решті позову щодо внесення змін у інші пункти договору оренди землі від 12.03.2015 року № 140967100049, а саме пункту І, пункту 2, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9 додаткової угоди - відмовити.
Стягнути з Обслуговуючого кооперативу «Гаражний кооператив «Авто» (61051, АДРЕСА_1, ЄДРПОУ 25186035) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7, ЄДРПОУ 04059243; в тому числі Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, ОСОБА_6: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011) 689, 00 грн. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Повне рішення складено 31.10.2016 р.
Суддя ОСОБА_7
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2016 |
Оприлюднено | 03.11.2016 |
Номер документу | 62344531 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Ємельянова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні