Постанова
від 28.10.2016 по справі 815/1852/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 815/1852/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2016 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Стеценко О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАІКА-ОЙЛ» до Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАІКА-ОЙЛ» (далі - Позивач, або ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ») з позовом (т.1 а.с. 4-10) до Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області (далі - Відповідач, або ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року. Свої вимоги Позивач обґрунтував наступними доводами.

ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області була проведена позапланова виїзна

перевірка ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині реалізації підакцизних товарів за період 01.01.2015 року по 30.06.2015 року, за результатами якої був складений акт перевірки №282/15-17-21-01-16-37089304 від 17.11.2015 року (далі - Акт перевірки).

Згідно висновків Акту перевірки встановлено порушення п.п.213.1.9 п.213.1 ст.213, п.п.214.1.4 п.214.1 ст.214, п.216.9 ст.216 Податкового кодексу України (далі - ПК України), внаслідок чого Позивачем за період січень-червень 2015 року занижено суму податкових зобов'язань акцизного податку з роздрібної реалізації бензинів моторних та інших нафтопродуктів (легкі, середні та важкі дистиляти), визначених у п.п.215.3.4 п.215.3 ст.215 ПК України, у розмірі 1591051,00 грн.

На підставі вказаного Акту перевірки Відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року, яким ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» збільшено суму грошового зобов'язання з акцизного податку у розмірі 1988830,75 грн., у тому числі за основним платежем 1591051,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 397762,75 грн.

Позивач вважає необґрунтованими висновки Акту перевірки відносно заниження ним акцизного податку в результаті реалізації нафтопродуктів суб'єктам господарювання: ТОВ «Авалон будінвест», ТОВ «Автотехцентр», ТОВ «Алан-ЛТД», ТОВ «БК Бастіон», фізична особа-підприємець ОСОБА_1, КП «Визирське джерело», ТОВ «Імпульс СПМК», ТОВ «Індастріал сервіс ЛТД», ТОВ «Камбіо-стройсервіс», ТОВ «Компанія Ніквуд», ТОВ «Південно-транспортна компанія», ТОВ «Причорномор'є», ТОВ «Профіт-мейкер», ТОВ «Рисоіл-Юг», ПП «Світ-автолюкс», ДП «Сісайд (Україна) ТОВ «Siaside-comercio e servicos, lda», МП «Тілігул», ТОВ «Тіс-вугілля», ТОВ «Тіс-руда», ТОВ «Тіс-зерно», ТОВ «Тіс-контейнерний термінал», ТОВ з іноземними інвестиціями «Трансінвестсервіс», ТОВ «Транспортні технології ТІС», ТОВ «Українська портова агенція», СТОВ «Чорномоська птахофабрика». Позивач зазначає, що вказані контрагенти-покупці здійснювали придбання нафтопродуктів на підставі договорів поставки для комерційного використання у підприємницькій діяльності в зв'язку з чим така реалізація нафтопродуктів не підпадає під визначення, яке міститься у п.п.14.1.212 п.14.1 ст.14 ПК України і не є об'єктом оподаткування акцизним податком.

В судове засідання, призначене на 10.10.2016 року, представник Позивача не з'явився, надав до канцелярії суду заяву про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження (т.32 а.с. 35). Також Позивачем були надані до суду письмові пояснення (т.1 а.с. 282 -285, т.32 а.с. 36-37) в яких Позивач додатково зазначив, що висновок контролюючого органу щодо виключно роздрібного характеру торгівлі нафтопродуктами через мережу АЗС є помилковим, оскільки в законодавстві не існує обмежень щодо торгівлі нафтопродуктами через мережу АЗС оптом, відповідно не кожен факт продажу пального на АЗС є роздрібним.

В судовому засіданні 10.10.2016 року представник Відповідача заперечував проти задоволення позову в повному обсязі, просив відмовити у задоволенні позову з підстав, вказаних у письмових запереченнях на адміністративний позов (т.1 а.с. 251-254), в яких зазначив, що ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» є платником акцизного податку відповідно до п.п.212.1.11 п.212.1 ст.212 ПК України та зареєстровано як платник акцизного податку з роздрібної реалізації підакцизних товарів контролюючим органом за місцезнаходженням АЗС. Під час перевірки було встановлено факт реалізації ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» бензину моторного та інших нафтопродуктів через мережу АЗС на користь суб'єктів господарювання на загальну суму 31821019,04 грн. Позивачем на вказану вартість реалізованих нафтопродуктів не був нарахований акцизний податок в розмірі 5 %, що призвело до заниження податкових зобов'язань з акцизного податку в розмірі 1591051,00 грн. Відповідач, посилаючись на п.2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1442 від 20.12.1997 року, вказує на те, що через мережу АЗС здійснюється саме роздрібний продаж нафтопродуктів споживачам і у продавця (реалізатора) нафтопродуктів під час здійснення розрахункових операцій виникають податкові зобов'язання зі сплати 5% акцизного податку.

Частиною 6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справ, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, а саме не прибуття представника Позивача в судове засідання, відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив про розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказів.

Вивчивши матеріали адміністративної справи, письмові пояснення представника Позивача та письмові заперечення представника Відповідача, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, заперечення на позов, та перевіривши їх доказами, судом встановлені наступні факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАІКА-ОЙЛ» зареєстровано 25.05.2010 року виконавчим комітетом Одеської міської ради, ідентифікаційний код 37089304 (т.1 а.с.197). ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» зареєстровано контролюючим органом як платник акцизного податку з роздрібної реалізації підакцизних товарів за місцезнаходженням АЗС: пересувна АЗС за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Визирка, територія Визирської с/р (ФН НОМЕР_1), пересувна АЗС за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Визирка, територія Визирської с/р (ФН НОМЕР_2), пересувна АЗС за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Визирка, територія Визирської с/р (ФН НОМЕР_1), стаціонарна АЗС за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, с. Визирка, територія Визирської с/р (ФН НОМЕР_3).

Судом встановлено, що в період з 04.11.2015 року по 17.11.2015 року згідно п.п.78.1.1. п.78 ст.78 ПК України, на підставі наказу №281 від 02.11.2015 року ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ», код ЄДРПОУ 37089304 з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині реалізації підакцизних товарів за період 01.01.2015 року по 30.06.2015 року, за результатами якої був складений акт перевірки №282/15-17-21-01-16-37089304 від 17.11.2015 року (т.1 а.с. 12-21).

Відповідно до висновків Акта перевірки встановлено порушення ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» вимог п.п.213.1.9 п.213.1 ст.213, п.п.214.1.4 п.214.1 ст.214, п.216.9 ст.216 ПК України в результаті чого ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» занижено суму податкових зобов'язань з акцизного податку з роздрібної реалізації бензинів моторних та інших нафтопродуктів (легкі, середні та важкі дистиляти), визначених у п.п.215.3.4 п.215.3 ст.215 ПК України за період січень-червень 2015 року у розмірі 1591051,00 грн. (т.1 а.с.20).

На підставі Акта перевірки ДПІ у Комінтернівському районі ГУ ДФС в Одеській області було прийнято податкове повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року, яким ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» збільшено суму грошового зобов'язання з акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів у розмірі 1988813,75 грн., у тому числі за основним платежем 1591051,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 397762,75 грн. (т.1 а.с.11).

Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» оскаржило його в адміністративному порядку до ГУ ДФС в Одеській області та ДФС України. Рішенням ГУ ДФС в Одеській області №103/10/15-32-10-02-07 від 20.01.2016 року та рішенням ДФС України №7092/0/99-99-10-01-02-25 від 01.04.2016 року скарги ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» буди залишені без задоволення, а податкове повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року - без змін (т.1 а.с. 22-29).

Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, Позивач звернувся до суду.

Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з Акта перевірки, висновки Відповідача про заниження ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» в січні-червні 2015 року акцизного податку в розмірі 1591051,00 грн. базуються на тому, що ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» під час реалізації через АЗС нафтопродуктів суб'єктам господарювання-покупцям: ТОВ «Авалон будінвест», ТОВ «Автотехцентр», ТОВ «Алан-ЛТД», ТОВ «БК Бастіон», фізична особа-підприємець ОСОБА_1, КП «Визирське джерело», ТОВ «Імпульс СПМК», ТОВ «Індастріал сервіс ЛТД», ТОВ «Камбіо-стройсервіс», ТОВ «Компанія Ніквуд», ТОВ «Південно-транспортна компанія», ТОВ «Причорномор'є», ТОВ «Профіт-мейкер», ТОВ «Рисоіл-Юг», ПП «Світ-автолюкс», ДП «Сісайд (Україна) ТОВ «Siaside-comercio e servicos, lda», МП «Тілігул», ТОВ «Тіс-вугілля», ТОВ «Тіс-руда», ТОВ «Тіс-зерно», ТОВ «Тіс-контейнерний термінал», ТОВ з іноземними інвестиціями «Трансінвестсервіс», ТОВ «Транспортні технології ТІС», ТОВ «Українська портова агенція», СТОВ «Чорномоська птахофабрика» на загальну суму 31821019,04 грн. не здійснювало нарахування акцизного податку за ставкою 5% відповідно до вимог п.п.215.3.10 п.215.3 ст.215 ПК України.

Надаючи оцінку правомірності та обґрунтованості вказаних висновків Акту перевірки суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» як продавцем були укладені договори поставки №2015-29 від 22.06.2015 року, №2015-7 від 01.01.2015 року, №2015-26 від 01.01.2015 року, №2015-19 від 01.01.2015 року, №2015-24 від 01.01.2015 року, №2015-28 від 11.06.2015 року, №2015-15 від 01.01.2015 року, №2015-12 від 01.01.2015 року, №2015-18 від 01.01.2015 року, №2015-10 від 01.01.2015 року, №2015-23 від 01.01.2015 року, №2015-13 від 01.01.2015 року, №2015-20 від 01.01.2015 року, №2015-11 від 01.01.2015 року, №2015-27 від 01.01.2015 року, №2015-22 від 01.01.2015 року, №2015-16 від 01.01.2015 року, №2015-3 від 01.01.2015 року, №2015-4 від 01.01.2015 року, №2015-5 від 01.01.2015 року, №2015-2 від 01.01.2015 року, №2015-1 від 01.01.2015 року, №2015-9 від 01.01.2015 року, №2015-8 від 01.01.2015 року, №2015-6 від 01.01.2015 року та додаткові угоди до них з контрагентами-покупцями: ТОВ «Авалон будінвест», ТОВ «Автотехцентр», ТОВ «Алан-ЛТД», ТОВ «БК Бастіон», фізична особа-підприємець ОСОБА_1, КП «Визирське джерело», ТОВ «Імпульс СПМК», ТОВ «Індастріал сервіс ЛТД», ТОВ «Камбіо-стройсервіс», ТОВ «Компанія Ніквуд», ТОВ «Південно-транспортна компанія», ТОВ «Причорномор'є», ТОВ «Профіт-мейкер», ТОВ «Рисоіл-Юг», ПП «Світ-автолюкс», ДП «Сісайд (Україна) ТОВ «Siaside-comercio e servicos, lda», МП «Тілігул», ТОВ «Тіс-вугілля», ТОВ «Тіс-руда», ТОВ «Тіс-зерно», ТОВ «Тіс-контейнерний термінал», ТОВ з іноземними інвестиціями «Трансінвестсервіс», ТОВ «Транспортні технології ТІС», ТОВ «Українська портова агенція», СТОВ «Чорномоська птахофабрика» (т.1 а.с. 72-196).

Відповідно до п.1.1., 1.3. вказаних договорів продавець зобов'язується передати дизельне паливо та бензин (далі - товар) у власність покупця, а покупець зобов'язується прийняти товар та повністю оплатити його ціну (вартість). Під передачею товару вважається заправка дизельним паливом та бензинами автотранспорту та іншої техніки покупця на АЗС продавця, або, в разі необхідності, по письмовій або телефонній заявці представника продавця (диспетчера) заправка техніки та механізмів може відбуватись безпосередньо по місту роботи автомобільного транспорту, техніки та механізмів на території покупця.

Згідно з пунктами 2.1.-2.4 вказаних договорів передача у власність (поставка) товару здійснюється на АЗС Продавця. Одиниця виміру товару - літр. Факт поставки товару (заправки) фіксується шляхом надання покупцю реєстру заправленого транспорту з позначенням кількості та ціни заправленого пального, а також належним чином оформленою видатковою накладною на переданий товар, підписаною уповноваженими представниками обох сторін. Право власності на товар виникає у покупця з моменту його передачі (поставки) та оформлення накладної, в порядку. передбаченому п.2.3. цього договору, Сторони погоджуються, що видаткова накладна на переданий товар є документом, який засвідчує факт передачі у власність товару.

Пунктами 3.2 - 3.3, 3.5. вищевказаних договорів встановлено, що передача товару покупцеві здійснюється на умовах передоплати. Покупець протягом двох банківських днів з дня отримання рахунку-фактури від продавця здійснює оплату повної кількості товару за вартістю, зазначеною у рахунку-фактурі, в безготівковому порядку, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця. Розрахунки за товар здійснюються в грошовій одиниці України - гривні. Датою оплати вважається дата отримання грошових коштів на банківський поточний рахунок продавця.

Додатковими угодами до вищевказаних договорів вони були доповнені пунктом 1.5. згідно якого паливо, яке придбавається у продавця, використовується покупцем виключно у його господарській комерційній підприємницькій діяльності з метою отримання прибутку за її результатами і не є предметом особистого некомерційного використання покупцем.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що на підставі вищевказаних договорів ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» у січні-червні 2015 року через мережу власних АЗС здійснило реалізацію бензину та дизельного палива на користь суб'єктів господарювання: ТОВ «Авалон будінвест», ТОВ «Автотехцентр», ТОВ «Алан-ЛТД», ТОВ «БК Бастіон», фізична особа-підприємець ОСОБА_1, КП «Визирське джерело», ТОВ «Імпульс СПМК», ТОВ «Індастріал сервіс ЛТД», ТОВ «Камбіо-стройсервіс», ТОВ «Компанія Ніквуд», ТОВ «Південно-транспортна компанія», ТОВ «Причорномор'є», ТОВ «Профіт-мейкер», ТОВ «Рисоіл-Юг», ПП «Світ-автолюкс», ДП «Сісайд (Україна) ТОВ «Siaside-comercio e servicos, lda», МП «Тілігул», ТОВ «Тіс-вугілля», ТОВ «Тіс-руда», ТОВ «Тіс-зерно», ТОВ «Тіс-контейнерний термінал», ТОВ з іноземними інвестиціями «Трансінвестсервіс», ТОВ «Транспортні технології ТІС», ТОВ «Українська портова агенція», СТОВ «Чорномоська птахофабрика» на загальну суму 31821019,04 грн. Факт реалізації на нафтопродуктів на вказану суму підтверджується періодичним звітами РРО, відомостями на відпуск нафтопродуктів, звітами про роздрібні продажі, оборотно-сальдовими відомостями, чеками РРО, податковими накладними, видатковими накладними (т. 2 а.с. 116-240, т.3 а.с. 1-11, 51-117, т.4 а.с. 1- 9, 45-258, т.5 а.с. 1-10, 22-313, т.6 а.с. 1-24, 49-362, т.7 а.с. 1-40, 67-272, т. 8 а.с. 1-14, 47-404, т.9 а.с. 1-180, т.10 а.с. 1-196, т.11 а.с.1-272, т.12 а.с. 1-217, т.13 а.с. 1-275, т.14 а.с. 1-241, т.15 а.с. 1-291, т.16 а.с. 1-202, т.17 а.с.1-293, т.18 а.с. 1-262, т.19 а.с. 1-369, т.20 а.с. 1-382., т.21 а.с. 1- 216, т.22 а.с. 1-210, т.23 а.с. 1-452, т.24 а.с. 1-451, т.25 а.с. 1-442, т.26 а.с. 1-479, т.27 а.с. 1-475, т.28 а.с. 1-244, т.29 а.с. 1-279, т.30 а.с. 1-290, т.31 а.с. 1-318. На вказану суму реалізації нафтопродуктів ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» не нараховувало акцизний податок в розмірі 5%, встановлений п.п.215.3.10 п.215.3 ст.215 ПК України.

Також судом встановлено, що вищевказаними контрагентами-покупцями: ТОВ «Трансінвестсервіс», ТОВ «Південно-транспортна компанія», ТОВ «Тіс-вугілля», ТОВ «Компанія Ніквуд», ТОВ «Українська портова агенція», ТОВ «Транспортні технології ТІС», ТОВ «Рисоіл-Юг», ТОВ «Індастріал сервіс ЛТД», ТОВ «Алан-ЛТД», ТОВ «БК Бастіон» були надіслані Позивачу листи у яких зазначені суб'єкти господарювання повідомили про використання палива, отриманого від ТОВ «ЛАІКА-ОЙЛ» виключно у власній комерційно-господарській діяльності (т.32 а.с. 38-49).

Відповідно до п. 215.1 ст. 215 ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до підакцизних товарів належать: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво; тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, паливо моторне альтернативне; автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів; електрична енергія.

Абзацами 1 та 2 п.п.14.1.212 п.14.1 ст.14 ПК України встановлено, що реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - це продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, товарів, зазначених у пп.215.3.4 п.215.3 ст.215 ПК України (нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, а також паливо моторне альтернативне), безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання громадського харчування.

Згідно з ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять» роздрібна торгівля - це вид економічної діяльності в сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів кінцевому споживачу та надавання йому торговельних послуг. Торговельна послуга передбачає здійснення додаткової діяльності суб'єкта господарювання в сфері роздрібної та оптової торгівлі з надання допомоги покупцям у здійсненні договору купівлі-продажу товарів, їх доставляння та використовування.

Відповідно до пп.214.1.4 п.214.1 ст.214 ПК України базою оподаткування акцизним податком є вартість (з ПДВ) підакцизних товарів, що реалізовані відповідно до пп.213.1.9 п.213.1 ст.213 ПК України.

Таким чином, об'єктом оподаткування акцизним податком є будь-які операції з роздрібної реалізації нафтопродуктів кінцевим споживачам, при цьому, в незалежності від форми розрахунків.

Згідно з пп. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213, п.п.215.3.10 п.215.3 ст.215 ПК України операції з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів оподатковуються акцизним податком у розмірі 5 % від вартості підакцизних товарів.

Датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» № 265/95-ВР від 06.07.1995 (далі - Закон України № 265/95-ВР), а у разі реалізації товарів фізичними особами-підприємцями, які сплачують єдиний податок, є дата надходження оплати за проданий товар, що передбачено п. 216.9 ст.216 ПК України.

Відповідно до п.216.9 ст.216 ПК України при використанні підакцизних товарів (продукції) для власних виробничих потреб датою виникнення податкових зобов'язань є дата їх передачі для такого використання, крім використання для виробництва підакцизних товарів (продукції).

Згідно Закону України № 265/95-ВР розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Відповідно до п.10 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами» № 1442 від 20.12.1997 року (далі - Правила № 1442) розрахунки за продані нафтопродукти здійснюються готівкою та/або у безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, талонів, відомостей на відпуск нафтопродуктів тощо) в установленому законодавством порядку.

Тобто, законодавством чітко визначено можливість розрахунку за придбані у роздріб нафтопродукти як у готівковій формі, так і з використанням талонів, платіжних карток та смарт-карток (паливних карток).

Згідно із п.10.3.1.1 Інструкції Про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» (далі - Інструкція №281), затвердженої спільним наказом Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Міністерства палива та енергетики України, Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики України № 281/171/578/155 від 20.05.2008 року розрахунки під час відпуску нафтопродукту власникам автотранспорту за готівку здійснюються на АЗС з використанням РРО, які відповідають технічним вимогам до їх застосування та внесені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій згідно з Положенням про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №1315 від 29.08.2002 року.

При цьому, відповідно до п.10.3.1.3 Інструкції №281 відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою № 17-НП. У цьому ж змінному звіті АЗС має відображатися і відпуск нафтопродуктів за платіжними картками (пп.10.3.4.2 Інструкції № 281).

Пунктом 10.3.2 Інструкції № 281 встановлено, що відпуск нафтопродуктів за безготівковим розрахунком за відомостями здійснюється АЗС на підставі договорів, укладених між підприємством та споживачем. Відпуск нафтопродуктів відображається у відомості на відпуск нафтопродуктів за формою № 16-НП.

У змінному звіті АЗС за формою № 17-НП відображаються також відпуск нафтопродуктів за відомостями (графа 9) та за талонами (графа 10). При цьому, відпуск нафтопродуктів за готівку та за платіжними картками відображаються відповідно у графах 8 та 11 змінного звіту АЗС за формою № 17-НП.

Таким чином, до графи 3 додатку 6 декларації акцизного податку мають бути внесені дані граф 8, 9, 10, 11, 12 змінного звіту АЗС за формою № 17-НП, а до графи 4 дані граф 9 (за відомостями), 10 (за талонами), 12 (за іншими документами).

Отже, суд вважає, що саме при відпуску через мережу АЗС нафтопродуктів здійснюється розрахункова операція, дата якої є датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (нафтопродуктів) згідно з п.216.9 ст.216 ПК України.

Пунктом 2 Правил № 1442 встановлено, що роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу АЗС, що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.

Пунктами 34 та 35 цих Правил встановлено, що заправка автомобілів та інших транспортних засобів населенню провадиться оператором АЗС через паливо-, масло- та газороздавальні колонки.

З вищезазначених норм вбачається, що через мережу АЗС здійснюється саме роздрібний продаж нафтопродуктів, оскільки відпуск пального відбувається через паливо-, масло- та газороздавальні колонки кінцевому споживачу.

Щодо поняття некомерційного використання, то суд вважає, що у значенні в якому його вжито у ПК України, нормативно-правових актах, що регулюють порядок реалізації нафтопродуктів у роздріб, слід розуміти, що таким використанням є таке, яке виключає його подальшу реалізації кінцевим споживачам незалежно від форми розрахунків.

Оскільки через мережу АЗС здійснюється реалізація нафтопродуктів у роздріб кінцевому споживачу з метою некомерційного використання, то податковий орган у межах спірних правовідносин не мав обов'язку встановлення факту використання контрагентом Позивача придбаних нафтопродуктів з тією чи іншою метою.

Аналогічна правова позиція висловлена Вищим Адміністративним судом України в ухвалі від 15.09.2016 року по справі №803/885/15-а та в ухвалі від 19.07.2016 року по справі № 825/3089/15-а.

Також суд зазначає, що акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів повинен відображатись у розрахунковому документі (фіскальному чеку) як окрема податкова група, що відповідає вимогам щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України № 199 від 18.02.2002 року, якими визначено формат та розрядність даних, що зберігається у фіскальній пам'яті РРО, у якому передбачено відображення не менше 6 груп з оподаткування товарів (послуг).

Враховуючи п.п.3.5 п.3 Положення про форму та зміст розрахункових документів, затвердженого наказом ДПА України № 614 від 01.12.2000 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.02.2001 року за № 105/5296, чинного на час виникнення спірних правовідносин, рядок 9 розрахункового документа (назва податку, літерне позначення ставки податку, ставка податку у відсотках, сума податку) може повторюватися відповідно до кількості податкових груп, тобто не менше 6. Отже, акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів повинен відображатись у розрахунковому документі (фіскальному чеку) як окрема податкова група. Ставка (розмір) акцизного податку вже закладена в ціні товару пального та відображена на АЗС як ціна пального.

При цьому, диференціації цін пального на АЗС для комерційного чи некомерційного (особистого) використання немає.

Отже, через мережу АЗС здійснюється роздрібний продаж нафтопродуктів кінцевому споживачеві (пункт 2 Правил № 1442 та ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять»), а тому такі операції оподатковуються акцизним податком відповідно до пп.213.1.9 п.213.1 ст.213 ПК України у розмірі 5 % від вартості підакцизних товарів.

Таким чином, дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України № 265/95-ВР, через мережу АЗС, є датою виникнення податкових зобов'язань щодо реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (нафтопродуктів).

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що висновки Відповідача, які наведені в акті перевірки №282/15-17-21-01-16-37089304 від 17.11.2015 року є обґрунтованими, а винесене на підставі цього Акта перевірки податкове повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року, є правомірним, а тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Відповідно до ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Згідно зі ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд прийшов до висновку про те, що вимоги є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 128, 159-163 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАІКА-ОЙЛ» до Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0000712100 від 03.12.2015 року - відмовити.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання в десятиденний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Стеценко О.О.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2016
Оприлюднено03.11.2016
Номер документу62369101
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1852/16

Постанова від 13.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 08.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 13.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 06.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Федусик А. Г.

Постанова від 18.01.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Федусик А. Г.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Федусик А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні