cpg1251
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2016 р.Справа № 820/1381/16 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Катунова В.В.
Суддів: Бершова Г.Є. , Ральченка І.М.
за участю секретаря судового засідання Ружинській К.О ,
в присутності:
представника позивача Рябініної К.О,,
прокурора Маматова М.О.,
представника відповідача Гарібян О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Первомайської районної державної адміністрації Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2016р. по справі № 820/1381/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-"
до Первомайської районної державної адміністрації Харківської області за участю Прокуратури Харківської області
про визнання протиправним та скасування розпоряджень,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Первомайської районної державної адміністрації Харківської області, в якому з урахуванням уточнень позовних вимог просив:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 02 жовтня 2015 року № 419 "Про припинення права користування та розірвання Договору оренди земельної ділянки (землі нерозподілених (невитребуваних) паїв) із ТОВ "-Квадро-" в територіальних межах Верхньобишконської сільської ради Первомайського району Харківської області";
- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 20 квітня 2016 року № 210 "Про припинення права користування та розірвання договору оренди земельної ділянки (землі нерозподілених (невитребуваних) паїв) із Товариством з обмеженою відповідальністю "Квадро", розташованої і територіальних межах Верхньобишкинської сільської ради Первомайського району Харківської області".
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2016 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" задоволено.
Первомайська районна державна адміністрація Харківської області подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі
В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті постанови норм матеріального та процесуального права. Зокрема, на думку апелянта, вищезазначені розпорядження прийняті відповідачем в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідача підтримав апеляційну скаргу, просив задовольнити її, посилаючись на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі.
Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційних скарг заперечували у повному обсязі, вважав постанову суду першої інстанції такою, що не підлягає скасуванню.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" зареєстроване як юридична особа 13.03.2007 року № 15681020000000289 за адресою: 64107, Харківська обл., м. Первомайський, вул. Залізнична, буд. 76.
25.04.2014 року між ТОВ "-Квадро-" та Первомайською РДА Харківської області укладений договір оренди на не витребувані земельні ділянки (паї), площею 65.200 га, кадастровий номер 6324581500:03:000:0009, які розташовані у територіальних межах Верхньобишкинської сільської ради Первомайського району Харківської області.
Відповідно до п. 8 Договору оренди земельної ділянки передбачено, що договір укладено до моменту отримання громадянами державних актів на право власності на землю, але не більше ніж на 5 років.
Зазначений договір оренди зареєстрований в Реєстраційній службі Первомайського міськрайонного управління юстиції Харківської області 1 травня 2014 року, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 21467817.
Земельні ділянки площею 65,200 га, кадастровий номер 6324581500:03:000:0009 та площею 55,6916 га, кадастровий номер 6324581500:03:000:0008, розташовані в територіальних межах Верхньобишкинської сільської ради Первомайського району Харківської області знаходяться у користуванні позивача з 2014 року, включені до плану сівообігу, восени 2015 року проведена оранка землі, внесені добрива, у березні 2016 року проведена їх культивація.
02.10.2015 року відповідачем прийнято розпорядження № 419, яким припинене право користування та розірваний договорі оренди земельної ділянки укладений між ТОВ "-Квадро-" та Первомайською РДА Харківської області.
Також, 20.04.2016 року відповідачем прийнято розпорядження № 210, яким припинено право користування та розірвано договір оренди земельної ділянки (землі нерозподілених (не витребуваних) паїв, в територіальних межах Верхньобишкинської сільської ради Первомайського району, площею 55,6916 га, кадастровий номер 6324581500:03:000:0008.
Позивач, вважаючи зазначені розпорядження відповідача протиправними, звернувся до суду з вимогами про їх скасування.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дану справу належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо підсудності даного спору, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Положеннями пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб'єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС України).
Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України ( далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 5 ЗК України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі, на принципі забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
Статтею 80 ЗК України установлено, що суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності та держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Виходячи з положень ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. 148 Господарського кодексу України, земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
З положень ст.ст. 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, ст.ст. 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними особами, фізичними особами та з суб'єктами підприємницької діяльності.
Згідно з ч. 2 ст. 13 Конституції України кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
За змістом ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст. 11 ЦК України, ст.ст. 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач просить визнати протиправними та скасувати розпорядження голови Первомайської районної державної адміністрації Харківської області від 02 жовтня 2015 року № 419 "Про припинення права користування та розірвання Договору оренди земельної ділянки (землі нерозподілених (невитребуваних) паїв) із ТОВ "-Квадро-" в територіальних межах Верхньобишконської сільської ради Первомайського району Харківської області" та від 20 квітня 2016 року № 210 "Про припинення права користування та розірвання договору оренди земельної ділянки (землі нерозподілених (невитребуваних) паїв) із Товариством з обмеженою відповідальністю "Квадро", розташованої і територіальних межах Верхньобишкинської сільської ради Первомайського району Харківської області".
Аналіз оскаржуваних розпоряджень свідчить про те, що за своїм змістом вони направлені на розірвання договорів оренди від 25.04.2014 року, укладених між ТОВ "-КВАДРО-" та Первомайською РДА Харківської області з підстав, визначених безпосередньо вищевказаними договорами.
Отже, в даному випадку Первомайська районна державна адміністрація Харківської області реалізує свої повноваження власника землі, і виступає рівноправним суб'єктом земельних відносин. У відносинах з приводу яких виник спір, відповідач не здійснював владні управлінські функції. Тобто, спір щодо захисту цивільних прав, що виникають із земельних відносин, має не публічний, а приватно - правовий характер.
Враховуючи наведене, позов, предметом якого є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї, не може бути розглянуто за правилами адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція з цього приводу викладена в постановах Верховного Суду України від 17 лютого 2015 року у справі № 21-551а14, від 24 лютого 2015 року у справі № 21-34а15, від 01 жовтня 2013 року у справі №21-228а13, від 11 листопада 2014 року у справі № 21-493а14, від 09 грудня 2014 р. у справі №21-308а14 та від 16 грудня 2014 р. у справі №21-544а14, висновки яких є обов'язковими для врахування судами у відповідності до положень ст.244 КАС України.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла до висновку, що оскільки при прийнятті оскаржуваних розпоряджень, відповідач діяв не як суб'єкт владних повноважень, а як сторона договору, з огляду на приписи статті 12 Господарського процесуального Кодексу України, відповідно до якої господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, зазначений спір має розглядатися в порядку господарського судочинства.
Згідно п.1 ч.1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 КАС України постанова або ухвала суду першої інстанції скасовується в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається з підстав, встановлених відповідно статтями 155 і 157цього Кодексу.
При цьому, згідно з ч.2 та ч. 3 ст. 157 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2016 року підлягає скасуванню, а провадження у даній справі - закриттю.
Керуючись п. 1 ч.1 ст. 157, ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 4 ст. 198, 203, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Первомайської районної державної адміністрації Харківської області задовольнити частково.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2016р. по справі № 820/1381/16 скасувати.
Провадження у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "-Квадро-" до Первомайської районної державної адміністрації Харківської області за участю Прокуратури Харківської області про визнання протиправним та скасування розпоряджень закрити .
Роз'яснити, що зазначений спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Катунов В.В. Судді Бершов Г.Є. Ральченко І.М. Повний текст ухвали виготовлений 07.11.2016 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2016 |
Оприлюднено | 11.11.2016 |
Номер документу | 62542545 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні