ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" листопада 2016 р. Справа № 926/1152/16
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Дубник О.П.
суддів Матущака О.І.
ОСОБА_1
при секретарі Лагдан Ю.О.
розглянув апеляційну скаргу Приватного підприємства (далі ПП) В«МагбудсервісВ» №139/12-08/16 від 12.08.2016 року (вх. № 01-05/4485/16 від 19.09.2016р.)
на рішення Господарського суду Чернівецької області від 29.07.2016 року
у справі № 926/1152/16
за позовом: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі ОСББ) «гвненська 5-АВ» , м. Чернівці
до відповідача: Чернівецької міської ради, м. Чернівці
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) В«Торвік-2000В» , м. Чернівці
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ПП В«МагбудсервісВ» , м. Чернівці
про визнання незаконними та скасування рішень, визнання права постійного землекористування земельною ділянкою,
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2 - представник (довіреність у матеріалах справи);
від відповідача (в режимі відеоконференції): ОСОБА_3 - представник (довіреність у матеріалах справи);
від третіх осіб: не з`явилися (належно повідомлені).
Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 28 Господарського процесуального кодексу України (надалі -ГПК України).
Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось.
За клопотаннями позивача та скаржника судове засідання 02.11.2016р. проводилось в режимі відеоконференції.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 22.09.2016 р. (головуючий суддя Дубник О.П., судді: Матущак О.І., Скрипчук О.С.) призначено судовий розгляд справи на 19.10.2016р. о 10 год. 20 хв., зобов'язано скаржника подати суду докази зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
05 жовтня 2016р. на електронну адресу Львівського апеляційного господарського суду поступило клопотання б/н і дати (вх. №01-04/7246/16 від 05.10.2016р.), в якому ОСББ «гвненська 5-АВ» просить забезпечити можливість участі представника в судовому засіданні в режимі відеоконференції, проведення якої доручити Господарському суду Чернівецької області. Дане клопотання (вх.№01-14/228/16 від 05.10.2016р.) також було надіслано на адресу суду факсом.
Також, 06 жовтня 2016р. на адресу Львівського апеляційного господарського суду поступило клопотання ПП В«МагбудсервісВ» №155/03-10/15 від 03.10.2016р. (вх.№01-04/7261/16 від 06.10.2016р.), у якому апелянт просить забезпечити проведення судовому засіданні у справі в режимі відеоконференції. Найближчим судом до якого може прибути представник ПП В«МагбудсервісВ» є Господарський суд Чернівецької області.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 06.10.2016 р. призначено справу до розгляду на 19.10.2016 року о 10 год. 20 хв. в режимі відеоконференції, доручено Господарському суду Чернівецької області забезпечити проведення судового засідання у справі № 926/1152/16 в режимі відеоконференції.
У зв'язку з незадовільною якістю зв'язку, представниками сторін у судовому засіданні 19.10.2016 року заявлено спільне усне клопотання про проведення наступного судового засідання у режимі відеоконференції у Апеляційному суді Чернівецької області. Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 19.10.2016 року відкладено розгляд справи на 02.11.2016р. 0 10:20 год. в режимі відеоконференції, доручено Апеляційному суду Чернівецької області забезпечити проведення судового засідання у справі № 926/1152/16 в режимі відеоконференції.
Треті особи у судове засідання участі уповноважених представників не забезпечили, про час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені, що підтверджується наявним у матеріалах справи списком згрупованих рекомендованих відправлень від 21.10.2016 р.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 29.07.2016 року у справі №926/1152/16 (суддя Ніколаєв М.І.) позовні вимоги ОСББ «гвненська 5-АВ» задоволено частково, визнано незаконним та скасовано підпункт 33.1 пункту 33 рішення 63 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 30.04.2015р. №1592 В«Про розгляд звернень юридичних осіб і підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів з цих питаньВ» ; визнано за ОСББ «гвненська 5-АВ» право постійного користування земельною ділянкою площею 0,1346 га, що знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Рівненська 5-А, частина якої зарахована до земель запасу міста за адресою: м. Чернівці, вул. Рівненська 5. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Чернівецької міської ради на користь ОСББ «гвненська 5-АВ» 2756,00 грн. судового збору.
Судове рішення у справі мотивоване ст.ст. 328, 347, 377, 385 Цивільного кодексу України (надалі -ЦК України), ст.ст. 42, 120, 142, 152 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України), і зроблено висновок, що відповідач незаконно, з порушенням інтересів співвласників багатоквартирного житлового будинку, зарахував частину земельної ділянки по вул. Рівненська,5-А (колишня вул. Рівненська,5) до земель запасу міста Чернівців. Площа земельної ділянки, яка була забудована ТОВ В«Торвік -2000В» та передана ОСББ «гвненська 5-АВ» по акту від 14.12.2009р. складає 0,7684 га, а позивачем отримано у власність земельну ділянку площею 0,6338 га. Вимога щодо визнання права постійного користування підлягає задоволенню частково, в межах площі 0,1346 га., яка і була незаконно зарахована до земель запасу міста.
ПП В«МагбудсервісВ» не погоджується з ухваленим рішенням суду в частині задоволених позовних вимог і вважає його прийнятим з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Обгрунтовує свою апеляційну скаргу тим, що ОСББ «гвненська 5-АВ» погодилося з межами земельної ділянки площею 0,6338 га, яка відводиться у власність об'єднанню. Стверджує, що позивачем не набуто право власності на трансформаторну підстанцію, відсутні будь-які правовстановлюючі документи, а тому не підлягає застосуванню п. 2 ст. 120 ЗК України. Зазначає, що оскаржуване рішення порушує права третіх осіб, які використовують вказану земельну ділянку, як єдиний шлях, який забезпечує проїзд до їх житлового комплексу. Просить рішення в оскаржуваній частині скасувати та прийняти нове рішення про відмову в позові.
У запереченні на апеляційну скаргу ОСББ «гвненська 5-АВ» , зокрема, вважає доводи апелянта безпідставними, оскільки апелянт ніколи не використовував земельну ділянку по вул. Рівненська 5-А та не просив надати її в користування, а у акті встановлення та погодження меж, що погоджений представником позивача, відсутня площа земельної ділянки. Зазначає, що є власником трансформаторної підстанції, а тому земельна ділянка та територія захисної зони підстанції повинна перебувати у користуванні позивача.
У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ В«Торвік-2000В» , зокрема, вважає доводи апелянта безпідставними, оскільки ТОВ В«Торвік-2000В» не приймало рішень та не вчиняло дій щодо передачі Чернівецькій міській раді майна, яке було збудоване за адресою вул. Рівненська 5-А за гроші інвесторів - власників квартир та приміщень. З часу передачі ОСББ по акту від 14.12.09 р. житлового комплексу та 19.04.13 р. трансформаторної підстанції на баланс, ОСББ стало власником всього житлового комплексу, який складається з групи житлових будинків, паркінгів, трансформаторної підстанції та об'єктів благоустрою і до ОСББ в тих саме межах, що були в користуванні у ТОВ В«Торвік-2000В» перейшло право користування земельною ділянкою.
Інші учасники спору не скористались своїм правом надати відзиви на апеляційну скаргу.
Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст. 101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.
Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою та відзивами на неї, оцінивши зібрані по справі докази, та дослідивши фактичні обставини у справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, при цьому, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду встановила наступні обставини та керувалася такими мотивами.
Як вірно встановлено місцевим господарським судом, 11 січня 2005 року між ТОВ В«Торвік-2000В» та Чернівецькою міською радою укладено договір оренди земельної ділянки по вул. Рівненська,5 в м. Чернівці площею 0,7684 га для громадської та житлової забудови строком до 27.02.2052р., зареєстрованим в реєстрі за номером №261 (а.с. 44-45, т.1).
ТОВ В«Торвік-2000В» на земельній ділянці за адресою вул. Рівненська, 5 у м. Чернівцях здійснювалось будівництво житлового комплексу, який було здано в експлуатацію почергово, а саме:
- на підставі акту готовності об'єкта до експлуатації від 16.03.2009р. видано 18.03.2009р. свідоцтво №2400000003 про відповідність збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил щодо закінченого будівництвом об'єкта (окремого пускового комплексу) житлової групи (перша черга, блок 1) (а.с. 82-87, т.1);
- на підставі акту готовності об'єкта до експлуатації від 19.05.2009р. видано 20.05.2009р. свідоцтво №2400000057 про відповідність збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил щодо закінченого будівництвом об'єкта (окремого пускового комплексу) житлової групи (друга черга, блок 2, 3, 4) (а.с. 57-59, т.1);
- на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації від 25.01.2011р. видано 25.01.2011р. сертифікат відповідності № ЧВ 000492 про відповідність закінченого будівництвом об'єкта (окремого пускового комплексу) - будівництво громадської та житлової забудови житлової групи (ІІІ черга будівництва - паркінг (блок 5), трансформаторна підстанція) (а.с. 60, зі звороту - 61, т.1).
Згідно п. 1.1. рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 15.04.2009 року № 243/7 багатоквартирному житловому будинку літ. А. (колишня вул. Рівненська,5), забудовником якого було ТОВ В«Торвік-2000В» , присвоєно поштову адресу вул.Рівненська,5-А. Поштову адресу вул. Рівненська,5 залишено будівлі церкви (а.с. 73, т.1).
Відповідно до інформації, наявної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, 07.12.2009р. створено ОСББ «гвненська,5-АВ» (а.с. 26-30, т. 1).
За актом приймання передачі 15.12.2009р. від забудовника ТОВ В«Торвік-2000В» до ОСББ «гвненська 5-АВ» передано житловий комплекс по вул. Рівненська,5-А в м. Чернівцях (а.с. 38, зі звороту- 40, т. 1).
Крім того, на підставі іншого акту від 15.12.2009р. ТОВ В«Торвік-2000В» передав на баланс ОСББ «гвненська 5-АВ» частину комплексного благоустрою будинку по вул. Рівненській,5-А в м. Чернівцях, яка складається із: 1928 м.кв. - покриття проїздів з бетону; 3228,34 м.кв. - покриття проїздів, площадок з кольорової цементної плитки; 346 м.п. - бордюрів цементно-бетонних. Цим же актом передано насадження дерев та кущів (60 одиниць) (а.с. 99, т. 1).
Також додатками до зазначеного акта передачі з балансу на баланс були: генплан благоустрою будинку по вул. Рівненській, 5-А у масштабі 1:500 та балансова вартість комплексного благоустрою (додаток №1), згідно якої балансова вартість комплексного благоустрою будинку, що передається на баланс ОСББ «гвненська,5-АВ» має наступні показники: проїзди, площадки з кольорової цементної плитки - 859113,65 грн.; заїзди бетонні з підпорними стінами, парканами - 795332,20 грн.
16.07.2010 року позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою про надання в оренду земельної ділянки площею 0,7975 га у зв'язку із завершенням будівництва та введенням в експлуатацію 153 квартирного житлового будинку з об'єктами соцкультпобуту, паркінгом по вул.Рівненській,5-А та передачею цього будинку на баланс новоствореного ОСББ «гвненська 5-АВ» (а.с. 33, т.1).
19.07.2010р. ТОВ В«Торвік - 2000В» звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із листом, в якому просив розірвати договір оренди земельної ділянки за адресою м. Чернівці вул. Рівненська,5 площею 0,7684 га у зв'язку із прийняттям у експлуатацію закінченого будівництвом 153 квартирного житлового будинку з об'єктами соцкультпобуту паркінгом по вул. Рівненській,5-А та передачею цього будинку на баланс ОСББ «гвненська 5-АВ» (а.с. 34, т.1).
На підставі вказаних заяв ТОВ В«Торвік-2000В» (забудовник) та ОСББ «гвненська 5-АВ» (особа, якій передано на баланс житловий комплекс), інших документів, що підтверджували прийняття в експлуатацію будинку із соцкультпобутом і паркінгом по вул.Рівненська,5 (нова поштова адреса - вул.Рівненська,5-А), Чернівецькою міською радою надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки на вул. Рівненській, 5-А в м.Чернівцях у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку орієнтовною площею 0,7975га за рахунок земельної ділянки площею 0,7684га, що знаходиться в оренді ТОВ В«Торвік 2000В» на підставі договору оренди земельної ділянки №1631 від 11.01.2005р. та земель запасу міста площею 0,0291га. (пункт 22 додатку 3 рішення 6 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 31.03.2011р. №79 ) (а.с. 31-32, т.1).
Для виготовлення проекту землеустрою ОСББ «гвненська 5-АВ» 15.06.2011р. звернулося з листом до Приватного підприємства В«ВЕСТЛЕНД А.В.В» щодо виготовлення проекту відведення на вказану земельну ділянку для передачі у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул.Рівненській, 5-А. У заяві позивач вказував площу земельної ділянки 0,8250га (а.с. 51, т.1).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено поясненнями уповноваженої особи у судовому засіданні 06.07.2016р. - директора В«ВЕСТЛЕНД А.В.В» ОСОБА_4 під час виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою м.Чернівці, вул.Рівненська,5-А першочергово було виготовлено документи на земельну ділянку площею 0,7978, проте за усним зауваженнями працівників Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради (в матеріалах справи міститься відповідний кадастровий план, з перекресленими погодженнями) проектною організацією площу земельної ділянки було зменшено до 0,6338 га (кадастровий номер 7310136300:11:005:0012), яка і була затверджена рішенням 39 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 29.08.2013р. №956 (пункт 12 додатку 4) та передана позивачу безоплатно у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
16.12.2013 року позивачем отримано Свідоцтво про право власності на земельну ділянку площею 0,6338 га, що знаходиться за адресою вул. Рівненська, 5/А в м. Чернівці (а.с. 101, т. 1).
Рішенням 63 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 30.04.2015р. №1592 (пункт 33) визнано таким, що втратив чинність, пункт 19 додатка 4 до рішення міської ради ІV скликання від 02.12.2004р. №594 В«Про надання в оренду та користування земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками, відміну та внесення змін в раніше прийняті рішенняВ» , в частині надання ТОВ В«Торвік-2000В» земельної ділянки за адресою вул. Рівненська, 5, площею 0,7684га, в оренду до 27.02.2052р. для громадської та житлової забудови та припинено з 29.08.2013р. договір оренди землі від 11.01.2005р. №1631, укладений між міською радою та ТОВ В«Торвік-2000В» у зв'язку із передачею частини земельної ділянки, площею 0,6338га, безоплатно у власність ОСББ «гвненська 5-АВ» (підстава: рішення міської ради VІ скликання від 29.08.2013р. №956 (пункт 12 додатка 4) (а.с. 72, т.1).
Підпунктом 33.1 пункту 33 вказаного рішення земельну ділянку за адресою вул. Рівненська,5, площею 0,1346 га, зараховано до земель запасу міста (проїзд загального користування).
На земельній ділянці площею 0,1346 га, що зарахована до земель запасу міста, знаходиться трансформаторна підстанція, яка побудована та здана в експлуатацію ТОВ В«Торвік-2000В» для обслуговування житлового будинку та об'єктів соцкультпобуту, розташованих за адресою вул. Рівненська,5-А у м. Чернівцях (сертифікат відповідності №ЧВ 000492 від 10.03.2011 року).
На підставі акта від 19.03.2013 року дану трансформаторну підстанцію ТОВ В«Торвік-2000В» передало позивачу. Станом на момент вирішення спору трансформаторна підстанція використовується позивачем. Інших користувачів вказаної трансформаторної підстанції чи осіб, які б претендували на її використання не встановлено.
Як вбачається з матеріалів справи, дана земельна ділянка також покрита бруківкою, що було зроблено силами забудовника за гроші мешканців житлового будинку.
28.07.2016 року приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу ОСОБА_5 винесено постанову про відмову у вчиненні реєстраційної дії щодо реєстрації за ОСББ «гвненська 5-АВ» права власності на трансформаторну підстанцію (закритого типу) за адресою: м. Чернівці, вул. Рівненська, 5.
ОСББ «гвненська 5-АВ» звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом про визнання незаконним та скасування пункту 12 додатку 4 рішення 39 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 29.08.2013 року №956 В«Про передачу безоплатно у власність і надання в оренду земельних ділянок, внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішень з цих питаньВ» , згідно якого позивачу затверджено проект відведення земельної ділянки на вул. Рівненській, 5-А, площею 0,6338 га. (кадастровий номер 7310136300:11:005:0012) та передано земельну ділянку безоплатно у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку; визнання незаконним підпункту 33.1 пункту 33 рішення 63 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 30.04.2015 року №1592 В«Про розгляд звернень юридичних осіб і підприємців щодо надання земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, визнання такими, що втратили чинність, та внесення змін до окремих пунктів з цих питаньВ» , згідно якого земельну ділянку за адресою вул. Рівненська, 5, площею 0,1346 га зараховано до земель запасу міста (проїзд загального користування); визнання за ОСББ «гвненська 5-АВ» права на землекористування земельною ділянкою площею 0,7684 га за адресою: м. Чернівці, вул. Рівненська 5-А
Як вбачається з матеріалів справи, пункт 12 додатку 4 рішення 39 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 29.08.2013 року №956 В«Про передачу безоплатно у власність і надання в оренду земельних ділянок, внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішень з цих питаньВ» сторонами реалізовано, оскільки ОСББ «гвненська 5-АВ» на підставі даного рішення отримало свідоцтво про право власності на земельну ділянку площею 0,6338 га, що за адресою вул. Рівненська, 5/А в м. Чернівці.
У пункті 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказано, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.
Таким чином, рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, вичерпало свою дію шляхом виконання. Його скасування не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності або володіння земельною ділянкою і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах.
Отже, у разі прийняття органом місцевого самоврядування (як суб'єктом владних повноважень) ненормативного акта, що застосовується одноразово, який після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (зокрема, рішення про передачу земельних ділянок у власність, укладання договору оренди), позов, предметом якого є спірне рішення органу місцевого самоврядування, не повинен розглядатися, оскільки обраний позивачем спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту. Вказана правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 11.11.2014 року у справі №21-405а14.
Враховуючи вищенаведене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову в частині визнання незаконним та скасування пункту 12 додатку 4 рішення 39 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 29.08.2013 року №956 В«Про передачу безоплатно у власність і надання в оренду земельних ділянок, внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішень з цих питаньВ» , згідно якого позивачу затверджено проект відведення земельної ділянки на вул. Рівненській, 5-А, площею 0,6338 га. (кадастровий номер 7310136300:11:005:0012) та передано земельну ділянку безоплатно у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Згідно ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковим до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» від 21.05.1997р. №280/97-ВР (зі змінами) (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч.5 ст. 16 Закону №280/97-ВР).
Частиною 3 ст. 24 Закону №280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Згідно частини 1 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч.1 ст. 73 Закону №280/97-ВР).
Як передбачено частиною 10 статті 59 Закону №280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно договору оренди від 11 січня 2005 року укладеного між ТОВ В«Торвік-2000В» та Чернівецькою міською радою в оренду передана земельна ділянка площею 0,7684 га для громадської та житлової забудови по вул. Рівненська,5-А (колишня вул. Рівненська,5 згідно п. 1.1. рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 15.04.2009 року № 243/7).
Згідно ч.ч. 1,2 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до ст. 11 Закону України В«Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинкуВ» від 29 листопада 2001 року N 2866-III (у редакції чинній станом на 15.12.2009р.) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку після набуття статусу юридичної особи може, зокрема, прийняти на власний баланс весь житловий комплекс. Передача майна з балансу на баланс відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 5 Порядку передачі майна на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1521 В«Про реалізацію Закону України В«Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинкуВ» передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об'єднання. Датою передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс є дата підписання акта приймання-передачі (п.7 Порядку передачі).
Надалі збудований житловий будинок з об'єктами благоустрою було передано від забудовника до позивача, що підтверджується актами приймання передачі від 15.12.2009р. Крім того, майно, яке збудовано ТОВ В«Торвік-2000В» , передано на баланс ОСББ «гвненська5-АВ» у межах земельної ділянки, яка перебувала у оренді забудовника.
Згідно ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
19.07.2010р. ТОВ В«Торвік - 2000В» звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із листом, в якому просив розірвати договір оренди земельної ділянки за адресою м. Чернівці вул. Рівненська,5 площею 0,7684 га у зв'язку із прийняттям у експлуатацію закінченого будівництвом 153 квартирного житлового будинку з об'єктами соцкультпобуту паркінгом по вул. Рівненській,5-А та передачею цього будинку на баланс ОСББ «гвненська 5-АВ» .
Відповідно до ч. 1 ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Згідно ч.ч. 1, 2, 4 ст. 42 ЗК України (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 22.12.2011 р. N 4215-VI) земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками. У разі приватизації громадянами багатоквартирного жилого будинку відповідна земельна ділянка може передаватися безоплатно у власність або надаватись у користування об'єднанню власників. Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.
Рішенням 39 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 29.08.2013р. №956 (пункт 12 додатку 4) передана позивачу безоплатно у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку земельна ділянка площею 0,6338 га (кадастровий номер 7310136300:11:005:0012). А 16.12.2013 року позивачем отримано Свідоцтво про право власності на земельну ділянку площею 0,6338 га, що знаходиться за адресою вул. Рівненська, 5/А в м. Чернівці. Таким чином, площа переданої земельної ділянки ОСББ «гвненська 5-АВ» є меншою від площі земельної ділянки наданої забудовнику 0,7684 га згідно договору оренди від 11 січня 2005 року, що суперечить ч.ч. 1,2 ст. 120 ЗК України.
Підпунктом 33.1 пункту 33 Рішенням 63 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 30.04.2015р. №1592 земельну ділянку за адресою вул. Рівненська,5, площею 0,1346 га, зараховано до земель запасу міста (проїзд загального користування).
Відповідно до ст. 41 Конституції України ніхто не може бути позбавлений своєї власності, відтак зарахування спірної земельної ділянки з врахуванням встановлених вище обставин справи та наведених норм матеріального права до земель запасу є незаконним.
У матеріалах справи відсутні докази, які стали підставою для зарахування частини земельної ділянки площею 0,1346 га до земель запасу міста та які б підтверджували правомірність віднесення цієї земельної ділянки до проїзду загального користування.
На земельній ділянці площею 0,1346 га, яка визначена відповідачем як проїзд і зарахована до земель запасу, за гроші мешканців житлового будинку розміщено бетонне покриття і трансформаторна підстанція, призначена для обслуговування житлового будинку, співвласниками якого і створено ОСББ «гвненська 5-АВ» , що передана ОСББ «гвненська 5-АВ» , тобто спірна земельна ділянка не є вільною та не могла бути зарахована до земель запасу.
Згідно п. 2.12 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011року №6 В«Про деякі питання практики вирішення господарських справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» передбачено, що відповідно до частини другої статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на житловий будинок (будівлю, споруду), що знаходяться на земельній ділянці, наданій у користування, до набувача переходить право користування відповідною земельною ділянкою в тому ж обсязі, що був у попереднього землекористувача. Отже, якщо попередній власник житлового будинку (будівлі, споруди) користувався земельною ділянкою, на якій розміщено відповідне нерухоме майно на підставі договору оренди, новий власник може вимагати переоформлення права користування земельною ділянкою на своє ім'я в установленому законом порядку, в тому числі з додержанням вимог згаданих Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" і статті 125 ЗК України, яка пов'язує виникнення права на земельну ділянку з моментом державної реєстрації відповідного права. Він за необхідності може звернутися до господарського суду також з позовом про визнання за ним права користування земельною ділянкою (пункт 1 частини другої статті 16 ЦК України).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовна вимога щодо визнання незаконним та скасування підпункту 33.1. рішення 63 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 30.04.2015р. №1592 є обґрунтованою. Апелянт зазначає, що позивачем не набуто право власності на трансформаторну підстанцію, відсутні будь-які правовстановлюючі документи, однак на підставі акта від 19.03.2013 року дану трансформаторну підстанцію ТОВ В«Торвік-2000В» передало ОСББ «гвненська 5-АВ» (а.с 18, т. 2).
Доводи, викладені скаржником у апеляційній скарзі, спростовуються вищенаведеними аналізом матеріалів справи та нормами матеріального права.
Усе викладене дає підстави для залишення без задоволення апеляційної скарги, у зв'язку із чим згідно із ст. 49 ГПК України на апелянта покладаються судові витрати.
Керуючись ст. ст. 103, 105 ГПК України, Львівського апеляційного господарського суду,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 29.07.2016 року у цій справі без змін.
2. Судові витрати покласти на ПП В«МагбудсервісВ» .
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови підписано 07.11.2016р.
Головуючий суддя Дубник О.П.
Суддя Матущак О.І.
Суддя Скрипчук О.С.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2016 |
Оприлюднено | 15.11.2016 |
Номер документу | 62609973 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Дубник О.П.
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Ніколаєв Михайло Ілліч
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні