ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2016 року м. Чернігів Справа № 825/2011/16
15 год. 35 хв.
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючої судді Поліщук Л.О.,
суддів Д'якова В.І., Падій В.В.,
за участю секретаря Скугоревої Н.О.,
позивача ОСОБА_1,
представника позивачів ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом суб'єктів виборчого процесу - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_1, ОСОБА_6 до Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія про визнання протиправною та скасування постанови і зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
11.11.2016 о 14 год.30 хв. суб'єкти виборчого процесу - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_1, ОСОБА_6 звернулись до суду з адміністративним позовом до Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія, в якому просять суд: визнати протиправною та скасувати постанову Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області від 09.11.2016 № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади ; зобов'язати Носівську міську виборчу комісію Чернігівської області утворити територіальні округи з перших місцевих виборів депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Носівського району Чернігівської області 18.12.2016, відповідно до положень статті 17 Закону України Про місцеві вибори .
В обґрунтування позовних вимог позивачі посилаються на те, що відповідачем, у порушення вимог частини 5 статті 17 Закону України Про місцеві вибори , якою передбачено, що не пізніш ніж за 38 (тридцять вісім) днів до дня чергових або перших місцевих виборів міська територіальна виборча комісія утворює територіальні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини 3 статті 16 Закону України Про місцеві вибори , винесено постанову від 09.11.2016 № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади . Так, зазначили, що Носівською міською виборчою комісією Чернігівської області створено територіальний виборчий округ № 19 (с. Іржавець, Носівський район, Чернігівська область) з кількістю виборців 311 чоловік і територіальний виборчий округ № 20 (с. Козари, Носівський район, Чернігівська область) з кількістю виборців 426 чоловік. Крім того, було створено три виборчі округи №№ 22, 23, 24 (с. Володькова Дівиця, Носівський район, Чернігівська область), де кількість виборців значно перевищує середній показник виборців, а саме: 919, 922, 806 виборців відповідно. Таким чином, вважають, що постановою відповідача істотно обмежуються права позивачів, як виборців, щодо їх участі у виборчому процесі, а саме: утворення окремих виборчих округів без дотримання норм категорії середньої кількості виборців призвело до того, що в тому населеному пункті багатомандатного виборчого округу, де має бути утворено чотири виборчі округи, утворено три, а в тих населених пунктах, де має бути утворено один виборчий округ, утворено два. Також, додатково зазначили, що ОСОБА_6 взагалі не зможе взяти участь у виборчому процесі, оскільки відповідач оскаржуваною постановою не включив до виборчих округів частину с. Володькова Дівиця.
Позивач та представник позивачів у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявку до суду не повідомив.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центральної виборчої комісії у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявку до суду не повідомив.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивачів та представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що 07.10.2016 постановою Центральної виборчої комісії № 437 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 18 грудня 2016 року призначено на неділю, 18 грудня 2016 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, зокрема, перші вибори депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області.
У свою чергу, до складу Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області увійшли місцеві ради територіальних громад із загальною кількістю виборців - 17668 чоловік.
Постановою Центральної виборчої комісії від 20.10.2016 № 449 Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних та міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 18 грудня 2016 року визначено кількість територіальних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад, під час проведення перших виборів депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області, 18.12.2016 - 26 територіальних виборчих округів (Додаток до постанови № 22).
Як вбачається з матеріалів справи, 09.11.2016 Носівською міською виборчою комісією Чернігівської області прийнято постанову № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади .
Вважаючи оскаржувану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивачі звернулись до суду з позовом за захистом охоронюваних законом прав та інтересів.
Так, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України від 14.07.2015 № 595-VIII Про місцеві вибори (далі - Закон № 595-VIII) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
У свою чергу, у відповідності до частини 1 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
При цьому, статтею 12 Закону № 595-VIII встановлено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Як вбачається із копій паспортів позивачів, наявних у матеріалах справи (а.с.12-21), останні зареєстровані за адресами: АДРЕСА_1; АДРЕСА_2; АДРЕСА_3; АДРЕСА_4; АДРЕСА_5, що підтверджує їх право на звернення до суду з даним позовом як суб'єктів виборчого процесу.
Відповідно до статті 11 Закону № 595-VIII виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
У свою чергу, одним з етапів виборчого процесу є утворення територіальних виборчих округів.
Так, у відповідності до частини 5 статті 17 Закону № 595-VIII для проведення виборів депутатів міської (міста з районним поділом, міста, до складу якого входить інше місто, село, селище) ради відповідна міська територіальна виборча комісія не пізніш як за 37 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює на території кожного району в місті, міста, села, селища, що входить до складу цього міста, територіальні виборчі округи. Кількість виборців у таких округах має бути за можливості максимально наближеною до середньої кількості виборців у територіальному виборчому окрузі відповідного багатомандатного округу, що обчислюється шляхом ділення кількості виборців, виборча адреса яких віднесена до відповідного багатомандатного виборчого округу, на загальний склад відповідної місцевої ради (далі - середня кількість виборців у територіальному виборчому окрузі відповідного багатомандатного округу).
На території кожного села, селища, району в місті, міста, яке входить до іншого міста, утворюється один територіальний виборчий округ з виборів депутатів міської ради або кілька територіальних виборчих округів з виборів депутатів міської ради з приблизно однаковою кількістю виборців. Територіальний виборчий округ з виборів депутатів міської ради міста (міста з районним поділом, міста, до складу якого входить інше місто, село, селище) може включати територію одного району в місті, міста, села або селища, що входять до складу відповідного міста, або одну частину району в місті, міста, села або селища.
Кількість територіальних виборчих округів у межах багатомандатного округу, що утворюються на території кожного району в місті, села, селища, міста, визначається відповідно до частин першої та третьої цієї статті.
Орієнтовна середня кількість виборців у територіальних виборчих округах у межах багатомандатного округу, що утворюються на території відповідного району в місті, села, селища, міста, визначається територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного району в місті, села, селища, міста, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до міської територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня чергових або перших місцевих виборів.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 25 Закону № 595-VIII виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна територіальна виборча комісія утворює територіальні виборчі округи відповідно до цього Закону, встановлює їх межі та єдину нумерацію.
Відповідно до відомостей Державного реєстру виборців кількість виборців, які проживають на території Носівського району, становить 17668 осіб.
Пунктом 2 статті 16 Закону № 595-VIII передбачено, що загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області.
Згідно з пунктом 4 частини 3 статті 16 Закону № 595-VIII загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради при чисельності виборців від 5 тисяч до 20 тисяч становить 26 депутатів.
Так, судом встановлено, що до складу Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області увійшли місцеві ради територіальних громад із загальною кількістю виборців - 17668 чоловік.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 20.10.2016 № 449 Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних та міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 18 грудня 2016 року визначено кількість територіальних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад, під час проведення перших виборів депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області, 18.12.2016 - 26 територіальних виборчих округів (Додаток до постанови № 22).
Відтак, середня кількість виборців у 26 територіальних виборчих округах, з урахуванням вимог частини 5 статті 17 Закону № 595-VIII, обчислюється шляхом ділення 17668 виборців, виборчі адреси яких віднесена до Носівського району, на загальний склад Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Чернігівської області, що складає 26 депутатів, та становить 680 осіб.
У свою чергу, суд зазначає, що у відповідності до пункту 15 рекомендацій Венеціанської комісії, закріплених у Кодексі належної практики у виборчих справах 2002 року, максимально припустиме відхилення кількості виборців по округам звичайно не мало б перевищувати 10% (чи щонайбільш 15% за виняткових обставин).
Разом з тим, як вбачається із постанови Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області від 09.11.2016 № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади , наданої представником позивачів у судовому засідання, Носівською міською виборчою комісією Чернігівської області створено територіальні виборчі округи, зокрема, № 19 (с. Іржавець, Носівський район, Чернігівська область), № 20 (с. Козари, Носівський район, Чернігівська область) та №№ 22, 23, 24 (с. Володькова Дівиця, Носівський район, Чернігівська область) з порушенням вимог частини 5 статті 17 Закону № 595-VIII, у частині середньої кількості виборців у територіальних виборчих округах, оскільки відхилення кількості виборців у вищевказаних округах склала 200 % (у територіальних виборчих округах №№19,20 кількість виборців складає 311 та 426 осіб відповідно, а у територіальних виборчих округах № 22, 23,24 - 919, 922 та 806 осіб).
Також, судом встановлено порушення відповідачем Закону № 595-VIII у частині не включення до виборчих територіальних округів № 22,23,24,частини с. Володькової Дівиці, зокрема, вул. Нової.
При цьому, при дослідженні судом копій оскаржуваної постанови, наданих до суду представником позивача, засвідченої належним чином, та головою Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області, направлені електронною поштою на неодноразові вимоги суду, судом встановлено невідповідність даних щодо вулиць віднесених до територіальних виборчих округів №№ 22 та 24, а саме: вулиці зазначені у одній постанові, виключені у іншій і навпаки.
Носівською міською виборчою комісією Чернігівської області суду не надано доказів внесення змін до оскаржуваної постанови.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог позивачів - визнання протиправною та скасування постанови Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області від 09.11.2016 № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади у частині утворення територіальних виборчих округів №№ 19, 20, 22, 23, 24.
У свою чергу, вимога позивачів щодо зобов'язання Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області утворити територіальні округи з перших місцевих виборів депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Носівського району Чернігівської області 18.12.2016, відповідно до положень статті 17 Закону України Про місцеві вибори , у зв'язку із порушенням відповідачем частини 5 статті 17 Закону № 595-VIII, також підлягає задоволенню у частині утворення територіальних виборчих округів №№ 19, 20, 22, 23, 24.
Розподіл судових витрат передбачений статтею 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167, 172, 177, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов суб'єктів виборчого процесу - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_1, ОСОБА_6 - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області від 09.11.2016 № 5 Про утворення територіальних виборчих округів для проведення перших місцевих виборів депутатів Носівської об'єднаної територіальної громади у частині утворення територіальних виборчих округів №№ 19, 20, 22, 23, 24.
Зобов'язати Носівську міську виборчу комісію Чернігівської області утворити територіальні округи №№ 19, 20, 22, 23, 24 з перших місцевих виборів депутатів Носівської міської ради Носівської об'єднаної територіальної громади Носівського району Чернігівської області 18.12.2016 у відповідності до положень статті 17 Закону України Про місцеві вибори .
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області на користь суб'єктів виборчого процесу - ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1), ОСОБА_4 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2), ОСОБА_5 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3), ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_4), ОСОБА_6 судовий збір у розмірі 55 (п'ятдесят п'ять) грн. 12 коп. кожному.
Стягнути з Носівської міської виборчої комісії Чернігівської області на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) грн. 10 коп.
Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення.
Головуючий суддя Л.О. Поліщук
Судді В.І. Д'яков
В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2016 |
Оприлюднено | 17.11.2016 |
Номер документу | 62657947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Поліщук Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні