Постанова
від 08.11.2016 по справі 825/1765/16
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2016 року Чернігів Справа № 825/1765/16

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Поліщук Л.О.,

за участі секретаря Скугоревої Н.О.,

за участі представника позивача Федорова Д.В.,

за участі представника відповідача Бисикало Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Комунального підприємства "Чернігівське тролейбусне управління" Чернігівської міської ради до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

В С Т А Н О В И В:

10.10.2016 Комунальне підприємство "Чернігівське тролейбусне управління" Чернігівської міської ради (далі - КП "ЧТУ" ЧМР, позивач) звернулось з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (далі - ГУ ДФС у Чернігівській області, відповідач) і просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області від 17.05.2016 №0001451400.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що вважає спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що не ґрунтується на нормах закону, а тому вважає, що воно підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача позовні вимоги не визнала та зазначила, що оспорюване податкове повідомлення-рішення повністю відповідає чинному законодавству, а тому підстави для скасування зазначеного податкового повідомлення-рішення - відсутні.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що КП "Чернігівське тролейбусне управління" ЧМР (код 03328681) зареєстровано в якості юридичної особи 15.06.1992 Виконавчим комiтетом Чернiгiвської мiської ради (Свідоцтво про державну реєстрацію від 15.06.1992 № 10641200002000954, серії АОО № 103718), взято на податковий облік в органах державної податкової служби 01.04.1993 за № 3777, станом на момент проведення перевірки перебувало на обліку в ДПI у м. Чернігові ГУ ДФС у Чернігівській області та є платником податку на додану вартість.

Судом встановлено, що на підставі направлень від 15.03.2016 № 562, № 563, № 564, № 565 та від 01.04.2016 № 748 виданих ГУ ДФС у Чернігівській області, головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок інших галузей економіки управління аудиту ГУ ДФС у Чернігівській області Сандул Наталією Василівною, головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок інших галузей економіки управління аудиту ГУ ДФС у Чернігівській області Хроленком Олександром Геннадійовичем, заступником начальника відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями управління аудиту ГУ ДФС у Чернігівській області Мельником Романом Олексійовичем, головним державним ревізором-інспектором відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями управління аудиту ГУ ДФС у Чернігівській області Кисленко Катериною Миколаївною, головним державним ревізором-інспектором відділу контрольно-перевірочної роботи управління податків і зборів з фізичних осіб ДПІ у м.Чернігові ГУ ДФС у Чернігівській області Кувшиновою Ольгою Володимирівною, згідно пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 та за наявності обставин, визначених п. 75.1 ст. 75, статті 77, статті 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями та відповідно до плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання проведена планова виїзна перевірка КП "ЧТУ" ЧМР з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2013 по 31.12.2014 та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2013 по 31.12.2014, відповідно до затвердженого плану перевірки.

Письмове повідомлення про проведення планової виїзної перевірки від 04.03.2016 №14/25-01-22-08-13, та копію наказу від 04.03.2016 №347 направлено поштою та вручено 04.03.2016.

Направлення на проведення перевірки вручені 16.03.2016 під розписку керівнику КП "ЧТУ" ЧМР Коржову Олегу Анатолійовичу.

Перевірку проведено з відома директора КП "ЧТУ" ЧМР Коржова Олега Анатолійовича, з 07.04.2016 з відома директора КП "ЧТУ" ЧМР Лавренюка Дмитрія Олександровича та в присутності головного бухгалтера Харченко Валентини Володимирівни.

В журналі реєстрації перевірок КП "ЧТУ" ЧМР вчинено записи від 16.03.2016.

Перевірка проводилась з 16.03.2016 по 12.04.2016. Строк проведення перевірки продовжено з 13.04.2016 строком на 5 робочих днів на підставі наказу ГУ ДФС у Чернігівській області від 12.04.2016 року № 578.

За результатами перевірки складено акт перевірки від 26.04.2016 № 183/14/03328681 (а.с. 9-83 Т.1).

В ході перевірки ГУ ДФС у Чернігівської області, серед іншого, встановлено порушення п.п.185.1 ст.185, п.п.187.1. ст.187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) в результаті чого занижено податок на додану вартість в сумі 123584 грн., в т.ч. за: січень 2013 - 5382 грн., лютий 2013 - 6022 грн., березень 2013 - 5536 грн., квітень 2013 - 6253 грн., травень 2013 - 5858 грн., червень 2013 - 4009 грн., липень 2013 - 3180 грн., серпень 2013 - 4107 грн., вересень 2013 - 4858 грн., жовтень 2013 - 3481 грн., листопад 2013 - 6609 грн., грудень 2013 - 4991 грн., січень 2014 - 5327 грн., лютий 2014 - 5539 грн., березень 2014 - 5186 грн., квітень 2014 - 5408 грн., травень 2014 - 5345 грн., червень 2014 - 3928 грн., липень 2014 - 2936 грн., серпень 2014 - 4475 грн., вересень 2014 - 6151 грн., жовтень 2014 - 5840 грн., листопад 2014 - 5630 грн., грудень 2014 - 7533 грн.

На підставі акту перевірки було прийняте податкове повідомлення-рішення від 17.05.2016 №0001451400, яким збільшено суму податкового зобов'язання за платежем податок на додану вартість за основним платежем у сумі 123584 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 78635,00 грн. (а.с. 8 Т.1).

Так, перевіркою встановлено, що підприємством протягом 2013-2014 років було реалізовано учнівських квитків в міському автобусному пасажирському транспорті за 2013 рік в кількості - 151734 шт. загальною вартістю без ПДВ 113800,50 грн., за 2014 рік - 166529 шт. загальною вартістю без ПДВ 124896,75 грн. (вартість за 1 шт. - 0,75 коп.).

В 2013 році вартість проїзду в міському пасажирському транспорті для комунальних підприємств, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради №120 від 16.05.2011, становила: вартість разового квитка на проїзд в автобусах загальною місткістю понад двадцять два пасажири у розмірі 1,75 грн.; з 01.11.2014 вартість проїзду в міському пасажирському транспорті для комунальних підприємств затверджена рішенням Чернігівської міської ради № 280 від 06.10.2014 та становить: вартість разового квитка на проїзд в автобусах загальною місткістю понад двадцять два пасажири у розмірі 2,00 грн.

Відповідно до п. 5 рішення Чернігівської міської ради № 54 від 21.03.2011 рекомендовано перевізникам, автобуси яких працюють на міських автобусних маршрутах загального користування, на бездотаційних засадах безоплатно перевозити пасажирів таких пільгових категорій: … - учні загальноосвітніх навчальних закладів при наявності учнівського квитка - 50 % від вартості проїзду в автобусах загальною місткістю понад двадцять два пасажири.

Згідно з п.п.197.1.8 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом (крім таксі), тарифи на які регулюються в установленому законом порядку.

Тобто, перевіряючі вважають, що вартість, по якій підприємство здійснювало реалізацію учнівських квитків в міському автобусному пасажирському транспорті, а саме по 0,75 грн. за квиток, не була передбачена у вигляді тарифу за проїзд в установленому законом порядку, оскільки тариф за проїзд у такому розмірі не встановлювався рішенням Чернігівської міської ради.

На Чернігівську міську раду направлено запит від 22.04.2014 року №1038/9/25-01-14-02-06 з проханням надати копії рішень виконавчого комітету ЧМР, які регулювали тарифи на перевезення пасажирів у міському пасажирському транспортні м. Чернігова, в т.ч. пільгові за 2013 - 2014 роки.

26.04.2016 від Управління транспорту та зв'язку ЧМР надійшла відповідь, та надані копії рішень виконавчого комітету ЧМР, в тому числі рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 21.11.2011 № 317 «Про протест прокурора міста Чернігова від 10.10.2011 року № 2697 вих 11», згідно якого задоволено протест прокурора міста Чернігова та пункт 5 рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 21.03.2011 року № 54 «Про транспортне забезпечення населення міста на 2011 рік скасовано.

Продаж квитків, тарифи на які не регулюються в установленому законом порядку підлягають оподаткуванням ПДВ на загальних підставах.

Враховуючи, що тариф у розмірі 0,75 грн. за квиток не встановлювався у вигляді тарифу за проїзд в установленому законом порядку, а КП "ЧТУ" ЧМР здійснило надання пасажирських послуг та реалізацію квитків за такою ціною, то обсяг продажу таких операцій (за 2013-2014 роки становить 238697,25) підлягає оподаткуванню ПДВ за ставкою 20%, розмір податкових зобов'язань з яких становить - 47739 грн.

Таким чином, контролюючий орган вважає, що в порушення п.п.185.1 ст.185, п.п.187.1. ст.187, п.п.197.1.8 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України, КП "ЧТУ" ЧМР не нараховано податкові зобов'язання з ПДВ на обсяг продажу учнівських квитків, по ціні, яка не затверджена в установленому законом порядку. Всього занижено ПДВ на суму 47739 грн., в т.ч. за січень 2013 - 2202 грн., лютий 2013 - 2677 грн., березень 2013 - 2440 грн., квітень 2013 - 2915 грн., травень 2013 - 2346 грн., червень 2013 - 1213 грн., липень 2013 - 710 грн., серпень 2013 - 829 грн., вересень 2013 - 2084 грн., жовтень 2013 - 242 грн., листопад 2013 - 2528 грн., грудень 2013 - 2574 грн., січень 2014 - 1980 грн., лютий 2014 - 2405 грн., березень 2014 - 2474 грн., квітень 2014 - 2788 грн., травень 2014 - 2547 грн., червень 2014 - 1384 грн., липень 2014 - 746 грн., серпень 2014 - 711 грн., вересень 2014 - 2318 грн., жовтень 2014 - 2488 грн., листопад 2014 - 2528 грн., грудень 2014 - 2610 грн.

Крім того, перевіркою встановлено, що КП "ЧТУ" ЧМР має на балансі частину п'ятиповерхового гуртожитку (1/2 першого поверху та четвертий і п'ятий поверхи) загальною площею 1556,4 м.кв., який знаходиться за адресою: м. Чернігів, проспект Перемоги, 205 (інша частина гуртожитку належить КП корпорації "Чернігівоблагробуд"). Вказаний гуртожиток внесений до Переліку об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Чернігова згідно з рішенням 19 сесії 6 скликання Чернігівської міської ради від 30.03.2012.

Згідно інвентарної картки обліку основних засобів № 80 за формою № ОС-6, дата введення в експлуатацію гуртожитку - серпень 1969 року. Первісна вартість станом на 31.12.2015 складає 496488,67 грн. В гуртожитку проживають працівники підприємства.

З проживаючими у гуртожитку працівниками договори не складалися. В гуртожитку встановлені лічильники води, електроенергії.

Щомісячно КП "ЧТУ" ЧМР виставляє рахунки проживаючим на компенсацію за проживання, електроенергію, газ, воду, обігрів, тощо

Контролюючий орган зазначає, що згідно п. 198.4. ст. 198 Податкового кодексу, якщо платник податку придбає (виготовляє) товари/послуги та необоротні активи, які призначаються для їх використання в операціях, що не є об'єктом оподаткування або звільняються від оподаткування, то суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з таким придбанням (виготовленням), не відносяться до податкового кредиту зазначеного платника.

І як наслідок, КП "ЧТУ" ЧМР з отриманих послуг водопостачання, опалення, придбання електроенергії та інших комунальних послуг, суми ПДВ, які зазначені у відповідних розрахункових документах, відносить до витрат діяльності (собівартості) та не включає до податкового кредиту з ПДВ.

Плата за проживання по кожній кімнаті, згідно розрахунків, складається з компенсації за проживання, електроенергії, газ, воду, обігрів, радіо, тощо. Проте, підприємство нараховує податок на додану вартість та відносить до податкових зобов'язань з ПДВ тільки на плату за проживання та компенсацію за електроенергію.

За весь перевіряємий період нараховано плати без ПДВ 442383 грн. та ПДВ 12632 грн.

З таких підстав, контролюючий орган вважає, що в порушення п.п. 185.1 ст. 185, п.п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), КП "ЧТУ" ЧМР не нараховано податкові зобов'язання з ПДВ на нараховану та отриману компенсацію послуг гуртожитку за опалення, обігрів, подачі газу, гарячої води, тощо. Всього занижено ПДВ на суму 75845 грн., в т.ч. за: січень 2013 - 3180 грн., лютий 2013 - 3345 грн., березень 2013 - 3096 грн., квітень 2013 - 3338 грн., травень 2013 - 3512 грн., червень 2013 - 2796 грн., липень 2013 - 2470 грн., серпень 2013 - 3278 грн., вересень 2013 - 2774 грн., жовтень 2013 - 3239 грн., листопад 2013 - 4081 грн., грудень 2013 - 2417 грн., січень 2014 - 3347 грн., лютий 2014 - 3134 грн., березень 2014 - 2712 грн., квітень 2014 - 2620 грн., травень 2014 - 2798 грн., червень 2014 - 2544 грн., липень 2014 - 2 90 грн., серпень 2014 - 3764 грн., вересень 2014 - 3833 грн., жовтень 2014 - 3352 грн., листопад 2014 - 3102 грн., грудень 2014 - 4923 грн.

Дослідивши фактичні обставини нарахування податкового зобов'язання, судом враховано, що згідно пп. 16.1.4 п. 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи із врахуванням визначення терміну "податкове зобов'язання", вказаного в пп. 14.1.156 п. 14.1 статті 14 Кодексу.

Відповідно до п. 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України. датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку.

Як встановлено перевіркою та не заперечується позивачем КП "ЧТУ" ЧМР здійснювало надання пасажирських послуг та реалізацію квитків за ціною 0,75 грн. протягом 2013-2014 років (а.с.92 Т.1).

Поряд з цим, відповідно до пп.197.1.8 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом (крім таксі), тарифи на які регулюються в установленому законом порядку.

Згідно із ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 29 серпня 2011 року № 235 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16 травня 2011 року № 120 «Про вартість проїзду у міському пасажирському транспорті» пункт 2 рішення викладено у наступній редакції: «Встановити для суб'єктів господарювання (не залежно від форми власності, відомчої підпорядкованості та організаційно-правової форми господарювання), які здійснюють перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування, та ввести в дію з 28 травня 2011 року: п. 2.1. Вартість разового квитка на проїзд у автобусі, що працює у звичайному режимі руху, - 1,75 грн.; п. 2.2. Граничну вартість разового квитка на проїзд у автобусі, що працює у режимі маршрутного таксі, - 2,50 грн.

Суб'єктам господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів у режимі маршрутного таксі, встановити конкретну вартість разового квитка у межах граничної вартості».

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 29 серпня 2011 року № 235 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16 травня 2011 року № 120 «Про вартість проїзду у міському пасажирському транспорті» пункт 2 рішення викладено у наступній редакції: 2.1 Вартість разового квитка на проїзд у автобусах КП "ЧТУ" ЧМР, що працюють у звичайному режимі руху - 2,00 грн.»

Натомість, відповідно до п. 2 Порядку надання пільгового проїзду студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних навчальних закладів у міському й приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1999 року № 541, встановлено, що пільговий проїзд у міському й приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України встановлюється в розмірі половини вартості квитка для студентів денної форми навчання вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів, незалежно від форм власності.

З таких підстав, враховуючи п. 2 вищезазначеного Порядку, суд визнає безпідставними твердження відповідача, що вартість, по якій підприємство здійснювало реалізацію учнівських квитків в міському автобусному пасажирському транспорті, а саме по 0,75 грн. за квиток, не була передбачена у вигляді тарифу за проїзд в установленому законом порядку, а тому, суд не вбачає порушення КП "ЧТУ" ЧМР п.п.185.1 ст.185, п.п.187.1. ст.187, п.п.197.1.8 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України та, як наслідок, визнає, що зазначені операції є звільненими від оподаткування ПДВ.

Щодо не нарахування КП "ЧТУ" ЧМР податкових зобов'язань з ПДВ на нараховану та отриману компенсацію послуг гуртожитку за опалення, обігрів, подачу газу, гарячої води, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України від 24 червня 2004 року № 1875-IV "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон № 1875) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Згідно з ч. 3 ст. 10 цього Закону, а також на підставі Закону України від 9 липня 2010 року № 2479-VI "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" певні види господарської діяльності у сфері житлово-комунальних послуг підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Статтями 284 та 286 Господарського кодексу України визначено, що істотною умовою договору оренди є, зокрема, орендна плата, яка є фіксованим платежем, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

При цьому, суд зауважує, що зміст зобов'язань сторін щодо надання площі у гуртожитку для проживання аналогічний зобов'язанню найму житла та передбачає передачу власником (балансоутримувачем) другій стороні (наймачеві) житло для проживання у ньому на певний строк за плату, що передбачає виокремлення плати за користування гуртожитком та комунальних послуг.

Так, згідно з абз.2 пункту 38 чинного у перевіряємому періоді Примірного положення про гуртожитки, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 3 червня 1986 року № 208 громадяни, які проживають у приміщеннях, що перебувають у їх відособленому користуванні, вносять плату за користування жилою площею і за комунальні послуги по ставках квартирної плати (тарифах), установлених для будинків державного та громадського житлового фонду.

Відповідно до пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 Податкового кодексу України.

При цьому постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 188.1 статті 181 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Пунктом 198.5 статті 198 Податкового кодексу України визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 Податкового кодексу України, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) в терміни, встановлені Податковим кодексом України для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, за якими не здійснюється нарахування ПДВ (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196, підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 та пунктом 197.11 статті 197 Податкового кодексу України).

Судом встановлено, що у спірних правовідносинах позивач надавав житлову площу своїм працівникам та членам їх сімей у гуртожитку по пр-ту Перемоги, буд. 205 на підставі ордерів (а.с.29-234 Т.2).

Враховуючи зазначене та зміст вищенаведених норм, суд дійшов висновку, що в даному випадку, операція з отримання компенсації витрат за спожиті комунальні послуги не є об'єктом оподаткування ПДВ, оскільки КП "ЧТУ" ЧМР не здійснює операцій з постачання комунальних послуг, вартість спожитих комунальних послуг відшкодовується окремо та не включається КП "ЧТУ" ЧМР до складу плати за гуртожиток.

Зазначене підтверджується картками рахунків (631) по постачанню теплової енергії, по оплаті природного газу, по наданню послуг ПАТ "Чернігівводоканал" за 2013-2014 роки, калькуляцією по відшкодуванню послуг гуртожитку, актами-рахунками, актами прийому-передачі, рахунками на оплату (а.с. 118-250 Т.1, а.с. 1-16 Т.2).

Судом встановлено, що суми таких коштів оплачуються у вигляді відшкодування КП "ЧТУ" ЧМР вартості спожитих комунальних послуг та не включаються КП "ЧТУ" ЧМР до бази оподаткування ПДВ, а тому, в силу п. 189.1 ст. 189, п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України, податкові зобов'язання з ПДВ на такі операції з отримання компенсації за спожиті комунальні послуги, також правомірно позивачем не нараховуються.

З таких підстав суд констатує, що контролюючим органом зроблено безпідставний висновок про заниження КП "ЧТУ" ЧМР ПДВ в сумі 123584,00 грн., оскільки операції з реалізації позивачем учнівських квитків в міському автобусному пасажирському транспорті є звільненими від оподаткування ПДВ, а також тому, що податкові зобов'язання з ПДВ на нараховану та отриману компенсацію комунальних послуг за гуртожиток КП "ЧТУ" ЧМР правомірно не були нараховані.

Приписами ч. 3 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Зважаючи на встановлене, суд вважає, що ГУ ДФС у Чернігівської області не мало підстав для винесення спірного податкового повідомлення-рішення від 17.05.2016 №0001451400.

Таким чином, констатуючи спірність формування відповідачем податкового зобов'язання позивачу по податку на додану вартість згідно вимог Податкового кодексу України, враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнав, що податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Чернігівській області від 17.05.2016 №0001451400 підлягає скасуванню, а позовні вимоги КП "ЧТУ" ЧМР - задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 69-71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, Чернігівський окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністравний позов Комунального підприємства "Чернігівське тролейбусне управління" Чернігівської міської ради - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області від 17.05.2016 №0001451400.

Присудити з Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 38709306) на користь Комунального підприємства "Чернігівське тролейбусне управління" Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 03328681), за рахунок бюджетних асигнувань, судові витрати в сумі 3033,29 грн. (три тисячі тридцять три грн. 29 коп.) відповідно до платіжного доручення від 04.10.2016 № 2667.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя Л.О. Поліщук

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2016
Оприлюднено22.11.2016
Номер документу62714056
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1765/16

Ухвала від 11.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 12.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 08.11.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 22.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 31.01.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Ухвала від 28.12.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Ухвала від 28.12.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 08.11.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 11.10.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні