Ухвала
від 15.11.2016 по справі 823/1472/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 823/1472/16 Головуючий у 1-й інстанції: Мишенко В.В. Суддя-доповідач: Аліменко В.О.

У Х В А Л А

Іменем України

15 листопада 2016 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Аліменка В.О.,

суддів Безименної Н.,В., Кучми А.Ю.,

за участю секретаря Лебедєвої Ю.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства Екоенерго Плюс на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції України у Черкаській області до Приватного підприємства Екоенерго Плюс про підтвердження обґрунтованості застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И Л А:

У жовтні 2016 року Державна екологічна інспекція України у Черкаській області звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства Екоенерго Плюс , в якому просила суд:

Визнати рішення №3 від 07.10.2016 року про тимчасову заборону (зупинення) виробництва з виготовлення деревного вугілля ПП Екоенерго Плюс законним, обґрунтованим та таким, що підлягає виконанню.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Відповідачем, Приватним підприємством Екоенерго Плюс , подано апеляційну скаргу, у якій скаржник просить скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Свої вимоги апелянт аргументує тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права та надано невірну правову оцінку правомірності проведення позапланової перевірки Відповідача.

Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Суд першої інстанції, задовольняючи адміністративний позов, виходив з того, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері охорони атмосферного повітря створюють загрозу життю та/ або здоров'ю людей, а підставою для здійснення позапланових заходів зокрема є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю)..

З таким висновком суду першої інстанції погоджується колегія суддів апеляційної інстанції, виходячи з наступного.

Так, як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, відповідно до наказу Державної екологічної інспекції України у Черкаській області від 03.10.2016 року №620 направлено завідувача сектору оперативного контролю ст. державного інспектора Вовка Є.В., та головних спеціалістів - державних інспекторів - Мовчан О.О., Григорьоєву Г.В., Ілюка М.В. на проведення позапланової перевірки вимог припису від 13.04.2016 року №36 ПП Екоенерго Плюс , що розташоване за адресою: с. Бай бузи, Черкаський район.

Підставою для видання вказаного наказу стала службова записка завідувача сектору оперативного контролю - ст. державного інспектора Вовка Є.В., службова записка начальника відділу екологічного контролю водних ресурсів та атмосферного повітря - Лесечко Н.І., службова записка в.о. начальника відділу інструментально-лабораторного контролю - Щуки Н.А.

Відповідно зазначеним вище службовцям контролюючого орану було видано направлення №650 на проведення позапланової перевірки виконання вимог припису від 13.04.2016 року №36 ПП Екоенерго Плюс .

Згідно акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 03.10.2016 року під час проведення перевірки ПП Екоенерго Плюс виявлено що ПП Екоенерго Плюс здійснює виробництво з виготовлення деревного вугілля шляхом випалювання деревини піролізним типом (без доступу повітря з утворенням газоподібних і рідких продуктів, а також твердого залишку деревного вугілля) в ретортах з порушенням вимог природоохоронного законодавства, а саме:

- користування земельною ділянкою, де розташоване виробництво, здійснюється без наявності документів, що посвідчують право власності (користування) земельною ділянкою за адресою: вул. Лісова, 2-а Черкаського району в адміністративних межах Байбузівської сільської ради ( що є порушенням ст. 125 Земельного Кодексу України);

- порушуються умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 17.08.2015 № 7124980500-1 (що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря ):

1)не підтримуються у належному стані вуглевипалювальні печі;

2)не обладнанні місця відбору проб на джерелах викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які підлягають виробничому та державному контролю;

3)здійснюється систематичне перевищення гранично - допустимої концентрації забруднюючих речовин у викидах від стаціонарних джерел (реторт) по вмісту оксиду вуглецю, формальдегіду та речовин у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом;

4)не дотримується технологічний регламент виробництва в зв'язку з чим відбувається порушення технологічного режиму вуглевипалювання.

Протоколом державної екологічної інспекції у Черкаській області № 18-16 від 06.10.2016 року та у відповідності до акту відбору проб № 18-16 від 03.10.2016 року зафіксовано наступні викиди забруднюючих речовин: оксиду вуглецю - більше 6250 мг/м3 (примітці вказано - концентрація оксиду вуглецю не зазначена у зв'язку з перевищенням її рівня діапазону вимірювання); речовин у вигляді суспендованих твердих частинок - 832,52 мг/м3, 784,41 мг/м3, 756,92 мг/м3, 658,01 мг/м3, 679,02 мг/м3, 675,68 мг/м3(в залежності від джерела викиду); формальдегідів - більше 30 мг/м3(примітці вказано - концентрація не зазначена у зв'язку з перевищенням її рівня діапазону вимірювання).

Після чого, Держекоінспекцією у Черкаській області 07.10.2016 року було винесено рішення № 3 про тимчасову заборону (зупинення) виробництва з виготовлення деревного вугілля ПП Екоенерго Плюс до отримання: документу щодо права власності чи користування земельною ділянкою на якій знаходиться виробництво; здійснення заходів для досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів замінивши вуглевипалювальні печі на нові з допалюванням піролізних газів. Встановивши обставини справи, колегія суддів апеляційної інстанції переходить до визначення правового регулювання спірних правовідносин та оцінки доказів.

Державна екологічна інспекція у Черкаській області (далі - Держекоінспекція) здійснює свої повноваження відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі , затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 04.11.2011 року №429, Положення про Державну екологічну інспекцію у Черкаській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136 (далі - Положення), відповідно ст. 202 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

До повноважень Державної екологічної інспекції у Черкаській області, відповідно до п.п. 4.2 п.4 Положення, віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, про використання та охорону земель, зокрема:

- наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин;

- виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в

оренду, земельних ділянок;

- встановлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, також із додержання режиму використання їх територій.

Згідно з частиною п'ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності 05.04.2007 року № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом. Застосовані адміністративним судом заходи реагування за позовом органу державного нагляду (контролю), а також вжиті органом державного нагляду (контролю) заходи, обґрунтованість яких підтверджена адміністративним судом, скасовуються адміністративним судом у порядку, встановленому процесуальним законом.

У відповідності до ч.1 ст.6 Закону України Про оренду землі , орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Право оренди земельної ділянки, як передбачено ч. 5 ст. 6 цього Закону підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Вказана норма повністю кореспондується з приписами п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень .

Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації згідно з ч.4 ст.334 Цивільного кодексу України, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Аналіз наведених норм свідчить, що право особи на оренду земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на підставі договору оренди землі.

Так, між ПП Екоенерго Плюс та Байбузівською сільською радою було укладено договір про відшкодування плати за землю від 01.01.2015 року по 31.12.2015 року щодо користування земельною ділянкою площею 0,40 га за межами населеного пункту для виробництва деревного вугілля. Однак, враховуючи п. 5.2, 5.3 договору (відповідач в період дії договору повинен оформити право користування земельною ділянкою) в разі ж невиконня вимог дія договору на наступний рік не продовжується.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що право постійного користування земельною ділянкою відповідачем не зареєстровано.

Щодо порушення умов дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, колегія суддів зазначає слідуюче.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України Про охорону атмосферного повітря від 16.10.1992 року № 2707-XII (далі - Закон № 2707-ХІІ).

Згідно пункту 1 частини першої статті 10 вказаного Закону підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Як передбачено частиною шостою статті 11 Закону № 2707-ХІІ, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 року №302 (далі - Порядок №302), дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Відповідно до статті 12 Закону № 2707-ХІІ господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Згідно п. 3 Порядок №302 дозвіл видається безоплатно на строк не менш як п'ять років: суб'єкту господарювання, об'єкт якого відповідно до законодавства належить до першої групи, - Мінприроди за погодженням з Держсанепідслужбою; суб'єкту господарювання, об'єкт якого відповідно до законодавства належить до другої або третьої групи, - обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища через дозвільні центри за погодженням з територіальними органами Держсанепідслужби.

Відповідно до положень ст. 11 Закону України № 2707-ХІІ перелік установ, організацій та закладів, яким надається право на розробку документів, що обґрунтовують обсяги викидів для підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Матеріалами справи підтверджується, що Відповідачеві дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами видано 17.08.2015 року №7124980500-1із строком дії до 18.08.2025 року.

Однак, під час здійснення перевірки контролюючим органом було виявлено викиди забруднюючих речовин: оксиду вуглецю - більше 6250 мг/м3 (примітці вказано - концентрація оксиду вуглецю не зазначена у зв'язку з перевищенням її рівня діапазону вимірювання); речовин у вигляді суспендованих твердих частинок - 832,52 мг/м3, 784,41 мг/м3, 756,92 мг/м3, 658,01 мг/м3, 679,02 мг/м3, 675,68 мг/м3(в залежності від джерела викиду); формальдегідів - більше 30 мг/м3(примітці вказано - концентрація не зазначена у зв'язку з перевищенням її рівня діапазону вимірювання).

Відповідно до пп. в ст. 20 2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідачем до суду не надано доказів усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки, тому колегія суддів апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції про тимчасову заборону (зупинення) виробництва з виготовлення деревного вугілля ПП Екоенерго Плюс .

Підсумовуючи наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи викладені в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята відповідно до норм матеріального та процесуального права, враховано всі обставини справи, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції немає.

Відповідно до ст. 200 КАС України - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 207, 254, 265 КАС України, колегія суддів. -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства Екоенерго Плюс на Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року - залишити без задоволення.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року - залишити без змін .

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення Ухвали в повному обсязі.

Головуючий суддя В.О. Аліменко

Судді Н.В. Безименна

А.Ю. Кучма

(Повний текст Ухвали виготовлено 15 листопада 2016 року)

Головуючий суддя Аліменко В.О.

Судді: Кучма А.Ю.

Безименна Н.В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2016
Оприлюднено17.11.2016
Номер документу62719375
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1472/16

Ухвала від 30.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 15.11.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Ухвала від 01.11.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Аліменко В.О.

Постанова від 17.10.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 11.10.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні