ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07.11.16р. Справа № 904/7174/16
За первісним позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, Дніпропетровська обл., м. Кам'янське
до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА", м. Київ
про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки
За зустрічним позовом Публічне акціонерне товариство "Укранафта", м. Київ
до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське
про визнання договору оренди землі укладеним в редакції ПАТ "Укрнафта"
Суддя Панна С.П.
Представники:
від позивача за первісним позовом (відповідач по зустрічному) ОСОБА_1 - представник за довіреністю № 01-14/6/11676 від 15.09.2016 року
від відповідача за первісним позовом (позивач по зустрічному) ОСОБА_2 - представник за довіреністю № 10-1035/д від 23.12.2015 року
СУТЬ СПОРУ:
Кам'янська міська Рада Дніпропетровської області звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Укранафта" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням інтересів міської ради в тому, що відповідач використовує земельну ділянку без договору оренди земельної ділянки та не сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою, що розташована за адресою: м. Кам'янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції.
ПАТ «Укрнафта» надала відзив на позовну заяву позивача (а.с. 49) зазначивши, що договір оренди земельної ділянки вважає укладеним з урахуванням протоколу розбіжностей.
ПАТ «Укрнафта» 13.09.2016 року подало до суду зустрічний позов від 09.09.2016 року № 10/2017 про визнання договору оренди землі укладеним в редакції ПАТ «Укрнафта».
Позовні вимоги обґрунтовані наступним, відповідачем за зустрічним позовом в порушення п.7 ст. 181 ГК України після отримання протоколу розбіжностей 20.04.2016 року від позивача за зустрічним позовом не передано у зазначений 20-ти денний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, тому пропозиції позивача по зустрічному позову вважається прийнятими.
10.10.2016 року Кам'янська міська Рада Дніпропетровської області надала до суду відзив на зустрічну позовну заяву та зазначила, що редакція договору оренди земельної ділянки, яку просить визнати укладеним позивач за зустрічним позовом повністю співпадає з редакцією Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області та суперечить протоколу розбіжностей направленого ПАТ «Укрнафта».
31.10.2016 року ПАТ «Укрнафта» надав доповнення до зустрічної позовної заяви де просить у задоволені позову Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області відмовити в повному обсязі, визнати укладеним договір оренди землі в редакції ПАТ «Укрнафта» з врахуванням протоколу розбіжностей.
Позивачем 10.10.2016 року подано до суду клопотання про продовження строку вирішення спору у справі № 904/7174/16 терміном на 15 днів.
Ухвалою суду від 10.10.2016 року продовжений строк вирішення спору терміном на 15 днів.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у справі оголошувались вступна та резолютивна частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника позивача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
27 липня 2005 року між Дніпродзержинською міською радою (надалі - відповідач, орендодавець) та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» (надалі - позивач, орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,5416 га, що знаходиться за адресою: пр. 50 років СССР, 29 у м. Дніпродзержинськ (надалі - договір) строком на 10 років.
п. 2.1 договору оренди землі від 27.07.2005 року ПАТ «Укрнафта» орендує земельну ділянку для обслуговування АЗС, що належать останньому на праві власності.
У зв'язку з закінченням строку дії договору, у порядку, передбаченому ст. 33 Закону України «Про оренду землі», орендар листом № 08.1.10/134 від 12.06.2015 року звернувся до Кам'янської міської ради та просив поновити договір на той самий строк.
Розглянувши клопотання ПАТ «Укрнафта» від 20.07.2015 №08.1.10/163
(вхід.від 22.07.2015 №6828) про оформлення документів на земельні ділянки, Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення від 30.09.2015 №1391-66/VI «Про набуття (припинення) прав на землю».
Рішенням міської ради земельна ділянка, яка знаходиться за адресою:
м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га надана ПАТ «Укрнафта» в користування на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком землекористування на 10 років.
Відповідно до п.6.1. зазначеного рішення міська рада зобов'язала землекористувача протягом шістдесяти днів з моменту прийняття рішення з'явитися до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради та у встановленому порядку укласти договір оренди земельної ділянки.
Для укладення договору оренди земельної ділянки 08.02.2016 року ПАТ «Укрнафта» було отримано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 393/86-16.
Отримавши від ПАТ «Укрнафта» витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, департаментом комунальної власності та земельних відносин міської ради було виготовлено договір оренди землі та вручено 16.03.2016 представнику ПАТ «Укрнафта» ОСОБА_2, що підтверджується листом від 11.03.2016 №09-08/785.
ПАТ «Укрнафта» отримало запропонований Дніпродзержинською міською радою проект договору оренди землі 16.03.2016. Відповідно перебіг строку почався з 17.03.2016 та закінчився 05.04.2016.
В свою чергу, ПАТ «Укрнафта» договір оренди земельної ділянки повернуло та надало Дніпродзержинській міській раді свій протокол розбіжностей лише 19.04.2016 року, тобто з порушенням
20-денного терміну.
За таких обставин, за наявності заперечень проти запропонованого Дніпродзержинською міською радою проекту договору ПАТ «Укрнафта» повинно було повернути підписаний проект зі своїм протоколом розбіжностей у двадцятиденний термін, тобто не пізніше 05.04.2016 року.
З усних пояснень представника ПАТ "Укрнафта" встановлено, що проект договору оренди земельної ділянки двічі направлявся для підписання ПАТ "Укранафта", перший проект договору був отриманий відповідачем - 16.03.2016 року, а другий 15.04.2016 року, але ПАТ "Укрнафта" не надала витребуваних ухвалою суду від 10.10.2016 року доказів отримання відповідачем по зустрічному позову 15.04.2016 року другого проекту договору, тому суд не вбачає достатньо підстав для його розгляду.
Згідно вимог ст. 181 ГК України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою із сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).
Отже, загальним порядком укладення господарських договорів, установленого статтею 181 ГК України, передбачено, що на сторону, яка порушила строки для вчинення певних дій з укладення договору покладаються наслідки: договір вступає в силу в редакції іншої сторони.
Позовні вимоги Кам'янської міської ради Дніпропетровської області до
ПАТ «Укрнафта» про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, яка розташована за адресою: просп. Наддніпрянській(50 років СРСР),29 підлягають задоволенню у повному обсязі.
Стосовно стверджень відповідача по первісному позову, що до протеріч пунктів 4.4.5 та 4.4.6, 9.6.14, 14.1 14.2 законодавству, суд з даною пропозицією не погоджується виходячи з наступного.
Пункт 4.4.5 договору, прийняття «Орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (зі змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до вимог ст.144 Конституції органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Пункт 4.4.6 договору, затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу для інших категорій земель не може бути меншою 3 відсотків нормативно грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
За змістом п. 289.1 ПК та ч. 1 ст. 13 Закону від 11.12.03 р. № 1378-IV «Про оцінку землі» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").
Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 5, 9 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 (далі Типовий договір), договір оренди землі повинен містити відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки; форми та розміру орендної плати, при цьому розмір орендної плати: грошової у гривнях із зазначенням способів внесення, а за земельні ділянки комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Пункт 9.6.14 у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення «Орендодавцем» або вступу в дію відповідного нормативно - правового акта, «Орендар» повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його «Орендодавцю» для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до податкових органів.
Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Згідно з пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 цього Закону).
Згідно зі ст. 18 Закону про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Відповідно до ст. 23 цього Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Рішення ради нормативно-правового характеру згідно з п. 5 ст. 59 Закону про місцеве самоврядування набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено пізніший строк набрання ними чинності.
Пунктом 286.2 ст. 286 Податкового кодексу визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 Податкового кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Тому, якщо у населеному пункті рішенням ради запроваджено нову нормативну грошову оцінку землі та в установленому порядку її оприлюднено, платники самостійно повинні звернутися до відповідного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів для отримання довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, перерахувати суму податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності та подати зазначену довідку з податковою звітністю до податкового органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки.
Пункт 14.1 та 14.2 договору оренди землі, цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами та право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
У зв'язку зі змінами в законодавстві, з частини 3 статті 640 Цивільного кодексу України, включені положення, які передбачають набуття чинності договором з моменту його державної реєстрації , та виключені статті 18 і 20 Закону України «Про оренду землі», які передбачали набуття договором оренди чинності з моменту їхньої реєстрації.
Також, зазначаємо, що статтею 125 Земельного кодексу України та статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» право оренди земельної ділянки підлягає обов'язковій державній реєстрації та виникає з моменту її реєстрації.
Таким чином, реєстрації підлягає не договір, як матеріальна форма домовленості сторін, а саме право оренди.
За таких обставин, договір оренди земельної ділянки набуває чинності (вважається укладеним) з моменту досягнення згоди з усіх його істотних умов та його підписання сторонами, а право володіння та користування цією земельною ділянкою (право оренди) в орендаря виникає з моменту реєстрації цього права, що не суперечить Типовому договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
Позовні вимоги за зустрічним позовом не підлягають задоволенню виходячи з наступного. Як вбачається з вищевикладеного, відповідач за зустрічним позовом по проекту договору врученого йому 16.03.2016 року не направив у 20-ти денний термін згідно п.7 ст. 181 ГК України протокол розбіжностей та порушив строк для вчинення певних дій з укладення договору в результаті чого договір вступає в силу в редакції відповідача по зустрічному позову.
Як вбачається з матеріалів справи позивач за зустрічним позовом направивши доповнення до зустрічної позовної заяви від 31.10.2016 року змінив предмет позову після початку розгляду справи по суті (п. 3.12 Пленуму Вищого Господарського суду України постанова № 18 від 26.12.2011 року), оскільки в зустрічній позовній заяві від 09.09.2016 року № 10/2017 (а.с. 26) направленої до розгляду справи по суті позовні вимоги ґрунтувалися на тому, що позивач просив визнати укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:006:0006, що розташована за адресою: м. Кам'янське, пр. 50 років СССР, 29, в редакції Публічного акціонерного товариства «Укрнафта», що співпадає з редакцією Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, а тому предмет спору був відсутній. А додатковими поясненнями відповідача по зустрічному позову від 31.10.2016 року з вимогою прийняти договір оренди землі з урахуванням протоколу розбіжностей, було змінено предмет позову і які були направлені після початку розгляду справи по суті.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати стосовно зустрічного позову, покласти на позивача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
За первісним позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, позов задовольнити у повному обсязі.
Вважати договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою:
м. Кам'янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції укладеним з 05.04.2016 року на умовах поданого Кам'янською міською радою Дніпропетровської області проекту цього договору:
Д О Г О В І Р №
оренди земельної ділянки
м. Кам'янське В«
Кам'янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан ОСОБА_3, 2, м. Кам'янське, надалі «Орендодавець», в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради ОСОБА_4, який уповноважений діяти на підставі рішень міської ради від 29.03.2013 №764-33/VІ, від 30.03.2016 №105-06/VІІ, з однієї сторони, та
Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» (код ЄДРПОУ 00135390), місцезнаходження:
пров. Несторівський, 3-5, м. Київ, надалі «Орендар» , в особі начальника відділення реалізації нафтопродуктів по Дніпропетровській області «м. Дніпродзержинськ» ОСОБА_5, який діє на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_6 та зареєстрованої в реєстрі за №2820, з другої сторони, уклали договір про нижчевикладене:
1.1. «Орендодавець» надає, а «Орендар» приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, м. Кам'янське, кадастровий номер 1210400000:01:006:0006, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
1.2. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради
від 24.06.2005 №569-19/ІV, 30.09.2015 №1391-66/VІ.
2. ОБ'ЄКТ ОРЕНДИ
2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції.
2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 08.02.2016 становить 6169184,16 грн.
2.3. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: не має.
2.4. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: не має.
3. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ
3.1. Договір укладається строком до 30.09.2025.
3.2. Після закінчення строку дії договору «Орендар», який належно виконував обов'язки відповідно до умов цього договору та законодавства України, має переважне право на поновлення договору оренди землі на новий строк. «Орендар» зобов`язаний письмово повідомити «Орендодавця» про намір поновити договір оренди земельної ділянки не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку дії договору оренди землі. Поновлення договору здійснюється на підставі ухваленого «Орендодавцем» відповідного рішення.
3.3. Умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.
4. ОРЕНДНА ПЛАТА
4.1. Орендна плата вноситься «Орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 185075,52 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 26.12.2014 №1168-58/VI «Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ».
4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
4.3. Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України.
Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.
4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:
4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором.
4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.
4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. «Орендар» щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.
4.4.4.Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини «Орендаря», що підтверджено документами.
4.4.5.Прийняття «Орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
4.4.6.Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
4.4.7.В інших випадках, передбачених законом.
4.5. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана «Орендодавцем» плата за фактичний термін користування «Орендарем» земельною ділянкою не повертається.
4.6. За порушення строків оплати орендної плати «Орендар» сплачує штрафні санкції в порядку та розмірі, передбаченому Податковим кодексом України.
5. УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
5.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції.
5.2. Цільове призначення земельної ділянки: землі іншої комерційної діяльності, 1.11.6. (за Українським класифікатором цільового використання землі, затвердженим листом Держкомзему України від 24.04.1998 №14-1-7/1205).
5.3. Умови збереження стану об'єкта оренди: використання ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.
6. УМОВИ І СТРОКИ ПЕРЕДАЧІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ В ОРЕНДУ
6.1. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення.
6.2. Передача земельної ділянки «Орендарю» здійснюється у 3-х денний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за актом її приймання-передачі, який укладається у двох примірниках, один з яких зберігається у «Орендодавця», другий - у «Орендаря».
7. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
7.1. Після закінчення строку дії договору «Орендар» зобов'язаний поновити його дію або повернути «Орендодавцю» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
7.2. Після припинення дії договору «Орендар» повертає «Орендодавцеві» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
«Орендодавець» у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
7.3. Здійснені «Орендарем» без згоди «Орендодавця» витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки не підлягають відшкодуванню.
Поліпшення стану земельної ділянки, проведені «Орендарем» за письмової згоди «Орендодавця» землі, не підлягають відшкодуванню.
7.4. «Орендар» має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання «Орендодавцем» зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких «Орендар» зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору «Орендодавцем», а також витрати, які «Орендар» здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які «Орендар» міг би реально отримати в разі належного виконання «Орендодавцем» умов договору.
7.5. Розмір фактичних витрат «Орендаря» визначається на підставі документально підтверджених даних.
7.6. «Орендар» не має права утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «Орендодавця».
8. ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
8.1. Будівництво (реконструкція) будівель і споруд на орендованій земельній ділянці здійснюється «Орендарем» відповідно до проектів, затверджених та погоджених ним у встановленому чинним законодавством порядку.
8.2. «Орендар» зобов'язаний утримуватися від дій, направлених на пошкодження чи руйнування ним розташованих на орендованій земельній ділянці мереж і споруд міських комунікацій, та має забезпечувати вільний доступ до мереж і споруд міських комунікацій, які проходять по території орендованої земельної ділянки, зацікавлених осіб за вимогою «Орендодавця» для проведення ремонтних та профілактичних робіт щодо цих мереж і споруд. По узгодженню з «Орендарем» на орендованій земельній ділянці можуть прокладатись нові інженерні комунікації. При цьому роботи з прокладання нових інженерних комунікацій виконуються у найкоротший термін, але не більше 3 (трьох) календарних місяців з дня підписання сторонами двохстороннього акту обстеження земельної ділянки перед початком виконання робіт, за умови збереження виробничого або іншого циклу «Орендаря» та з обов'язковим поверненням земельної ділянки в первинний стан (як це було станом на початок виконання робіт) силами «Орендодавця» чи осіб, що проводили відповідні роботи. Стан земельної ділянки на початок та на кінець виконання робіт фіксується двохсторонніми актами обстеження земельної ділянки.
8.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
8.4. Право оренди земельної ділянки не може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, до статутного капіталу.
8.5. Обмеження (обтяження): охоронні та санітарно-захисні зони відсутні.
9. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН
9.1 «Орендодавець» має законні повноваження передавати земельну ділянку у тимчасове користування на умовах оренди, надавати інші права, визначені у цьому договорі, та гарантує, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України, що особа, яка підписує цей договір, належним чином уповноважена на те, щоб діяти від імені «Орендодавця» для цілей укладення цього договору і на умовах, визначених в ньому.
9.2. «Орендодавець» має право:
9.2.1. Вимагати від «Орендаря» використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо режиму використання землі; своєчасного внесення орендної плати.
9.2.2. Вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням «Орендарем» умов договору.
9.2.3. Вимагати від «Орендаря» збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених діючим законодавством та цим договором.
9.3. «Орендодавець» зобов'язаний:
9.3.1. Забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.
9.3.2. Передати «Орендарю» по акту в належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з договором оренди.
9.3.3. Не втручатись у господарську діяльність «Орендаря» і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов договору оренди.
9.4. «Орендар» гарантує, що державні органи управління та органи місцевого самоврядування, включаючи санітарні, протипожежні, землевпорядні органи, а також органи охорони природи та архітектури не будуть обмежуватись стосовно доступу до орендованої земельної ділянки для виконання їх обов'язків в межах їх повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
9.5. «Орендар» має право:
9.5.1. Вимагати надання «Орендодавцем» для використання земельну ділянку за актом приймання-передачі земельної ділянки у строк, передбачений п.6.2. цього договору.
9.5.2. Використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд відповідно до мети, що обумовлена договором; одержувати продукцію і доходи.
9.5.3. Переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки відповідно до закону та переважного права на поновлення договору оренди.
9.5.4. За згодою «Орендодавця», визначеною окремою угодою сторін, проводити поліпшення земельної ділянки та благоустрій прилеглої території, зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження без зміни цільового призначення земельної ділянки.
9.5.5. За згодою «Орендодавця» передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом.
9.5.6. Користуватись на умовах платності та відповідно з діючим порядком інженерними комунікаціями «Орендодавця» з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці.
9.5.7. На забезпечення захисту його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
9.6. «Орендар» зобов'язаний:
9.6.1. Прийняти об'єкт оренди за актом приймання-передачі у строк, передбачений п.6.2. цього договору.
9.6.2. Приступити до використання орендованої земельної ділянки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
9.6.3 У п'ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної податкової служби.
9.6.4. Виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.
9.6.5. Використовувати орендовану земельну ділянку за її цільовим призначенням, яке визначене у п.5.2. договору, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
9.6.6. Здійснювати заходи щодо поліпшення стану земельної ділянки у обсягах і в строки, визначені окремою угодою сторін.
9.6.7. При зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.
9.6.8.Відповідно до договору оренди своєчасно вносити орендну плату.
9.6.9.Враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до закону і договору оренди.
9.6.10. Відшкодувати «Орендодавцеві» заподіяну з вини «Орендаря» шкоду стану земельної ділянки.
9.6.11. Не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «Орендодавця».
9.6.12. На «Орендаря» покладається обов'язок збереження зелених насаджень, які розташовані на орендованій земельній ділянці. Знесення зелених насаджень здійснюється в порядку і за умов, визначених чинним законодавством.
9.6.13. У разі зміни банківських реквізитів, юридичної адреси, місця проживання, назви, організаційно - правової форми, тощо, переходу права власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці, у 10-денний строк письмово повідомити про це «Орендодавця».
9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення «Орендодавцем» або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта, «Орендар» повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його «Орендодавцю» для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до податкових органів.
10. ОСОБА_7 ЗНИЩЕННЯ ОСОБА_8
ОБ'ЄКТА ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
10.1. Ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини несе «Орендар».
11. СТРАХУВАННЯ ОБ'ЄКТА ОРЕНДИ
11.1. Згідно з цим договором об'єкт оренди не підлягає страхуванню.
12. ЗМІНА УМОВ, ПРИПИНЕННЯ І РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ
12.1. Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
12.2. Договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.
12.3. Дія договору припиняється у разі:
12.3.1. Закінчення строку, на який його було укладено;
12.3.2. Придбання «Орендарем» земельної ділянки у власність;
12.3.3. Викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
12.3.4. Ліквідації юридичної особи-«Орендаря» (смерті фізичної особи-«Орендаря», засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду);
- 12.3.5. Продажу будівель або споруд, що розташовані на орендованій земельній ділянці.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
12.4. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
12.5. Перехід права власності на земельну ділянку до «Орендаря» або його реорганізація є підставою для зміни умов або розірвання договору.
12.6. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
12.7. Дострокове розірвання договору оренди здійснюється за умови письмового попередження зацікавленої сторони за один місяць і взаємної згоди сторін.
12.8. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони, а також інші спори, вирішуються у судовому порядку.
12.9. У разі припинення або розірвання договору, «Орендар» має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки відповідно до цього договору.
12.10. Розірвання та припинення договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пунктах 12.3.2., 12.3.3., 12.3.5., оформлюється відповідною угодою.
13. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН
ЗА НЕВИКОНАННЯ ОСОБА_9 ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
13.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання договору оренди несе відповідальність відповідно до цього договору та передбачену чинним законодавством України.
13.2. «Орендар» несе відповідальність за заростання даної земельної ділянки та прилеглої до неї території бур'янами, відповідно до діючого законодавства.
13.3. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов'язків за договором, якщо це невиконання відбулося за обставин, що виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не змогла ні передбачити, ні попередити вжитими заходами (повінь, пожежа, осідання ґрунту та інші явища природи, а також війна або військові дії), які призвели до неможливості виконання договору.
14. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
14.1. Цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами.
14.2. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
14.3. З дати підписання цього договору врегулювання правовідносин між сторонами за договором оренди від 05.08.2005 №02530 (державна реєстрація від 11.01.2007 №040710600010) припиняється.
14.4. Всі витрати з оформлення цього договору несе «Орендар».
14.5. Передача об'єкта оренди «Орендарю» здійснюється «Орендодавцем» у строки та на умовах, що визначені у п.6.2. договору за актом приймання - передачі.
14.6. Цей договір укладений в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник зберігається у «Орендаря», другий - у «Орендодавця».
15. ОСОБА_10, РЕКВІЗИТИ ОСОБА_11 СТОРІН
«Орендодавець» Кам'янська міська рада ОСОБА_12 ОСОБА_3, 2, м. Кам'янське, 51931
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укранафта", м. Київ (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5, код ЄДРПОУ 00135390) на користь Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області (51931, м. Кам'янське, ОСОБА_12 ОСОБА_3, 2 код ЄДРПОУ 24604168) витрати на оплату судового збору в сумі 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп., про що видати наказ.
За зустрічним позовом Публічному акціонерному товариству "Укранафта", м. Київ в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 09.11.2016р.
Суддя ОСОБА_13
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2016 |
Оприлюднено | 18.11.2016 |
Номер документу | 62724880 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Науменко Іван Мефодійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні