Постанова
від 17.01.2017 по справі 904/7174/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.01.2017 року Справа № 904/7174/16

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: судді Науменка І.М., - доповідача

суддів: Кощеєва І.М., Кузнецова В.О.

секретар судового засідання: Ковзиков В.Ю.

Представники сторін:

від відповідача за первісним позовом : ОСОБА_1, представник, довіреність №10-100/д від 10.01.2017 року.

від позивача за первісним позовом представник у судове засідання не з'явився, про час та місце проведення судового засідання повідомлений у судовому засіданні, яке відбулось 22.12.2016 року.

розглянувши матеріали апеляційної скарги публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2016 року у справі №904/7174/16

за первісним позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, Дніпропетровська обл., м. Кам'янське:

до: публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки

та за зустрічним позовом публічне акціонерне товариство "Укранафта", м. Київ

до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське

про визнання договору оренди землі укладеним в редакції ПАТ "Укрнафта"

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2016р. (суддя Панна С.П.) у даній справі первісний позов - задоволено. Стягнуто з публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на користь Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, Дніпропетровська області витрати на оплату судового збору в сумі 1378,00 грн. В задоволені зустрічного позову - відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано наявністю підстав для задоволення первісного позову з посиланням на ст. 181 ГК України, щодо зустрічного позову суд посилався на те, що відповідач за зустрічним позовом по проекту договору врученого йому 16.03.2016 року не направив у 20-ти денний термін згідно п.7 ст. 181 ГК України протокол розбіжностей та порушив строк для вчинення певних дій з укладення договору.

Не погодившись з зазначеним рішенням, публічне акціонерне товариство "Укрнафта", звернулось до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог Кам'янської міської Ради до публічного акціонерного товариства "Укрнафта" в повному обсязі, а позовні вимоги публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до Кам'янської міської Ради задовольнити в повному обсязі, визнати укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:006:0006, що розташована за адресою: м. Кам'янське, пр. 50 років СРСР, 29, в редакції ПАТ "Укрнафта" з врахуванням протоколу розбіжностей.

Зокрема, в апеляційній скарзі відповідач стверджує, що у зв'язку з закінченням строку дії договору оренди земельної ділянки загальною площею 0, 5416 га, що знаходиться за адресою пр.50 років СРСР, 29 у м. Кам'янське (надалі - Договір), укладеного 27.07.2005 р. (між Дніпродзержинською міською радою та Публічним акціонерним товариством Укрнафта ) строком на 10 років та посвідченого нотаріально, у порядку, передбаченому ст. 33 Закону України Про оренду землі , Орендар листом №08.1.10/134 від 12.06.2015 року звернувся до Кам'янської міської ради та просив поновити Договір на той самий строк.

В той же час, враховуючи, що сторони вирішили відійти від нотаріальної форми Договору з метою уникнення подальшого нотаріального посвідчення додаткових угод до нього, останні домовились поновити Договір шляхом укладення нового правочину.

16.03.2016 року представником Відповідача особисто отримано від Позивача проект договору оренди земельної ділянки, що розташована за адресою: м.Кам'янське, пр.50 років СРСР, 29, про що є відмітка на супровідному листі Позивача від 11.03.2016 року/

З огляду на зазначене та враховуючи тривалу внутрішню процедуру погодження укладання договорів товариством, за попередньою усною домовленістю сторін, 15.04.2016 року представник Позивача отримав нові примірники договору оренди землі, що підтверджується також зміною прізвища уповноваженої особи укладати договори від імені Позивача з ОСОБА_2 на ОСОБА_3 та підтвердження даного факту Позивачем у подальшій переписці між сторонами з цього приводу.

Але, суд першої інстанції вирішив взагалі не брати до уваги наведені обгрунтування ПАТ Укрнафта та відмовив у задоволенні вимог Товариства з підстав ненадання Товариством доказів отримання другого проекту Договору, прийнявши безпідставно до розгляду інший проект Договору.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 28.11.16р. апеляційну скаргу призначено до розгляду.

Кам'янською міською Радою надано відзив на апеляційну скаргу ПАТ "Укрнафта" в якому зазначено, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено матеріали справи, прийнято вірне рішення у відповідності до норм чинного законодавства, доводи скаржника, в свою чергу, які зазначені в апеляційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими. Просить залишити оскаржуване рішення - без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Відповідно до ст.101 ГПК України, в процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Отже, вивчивши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні уповноважених представників сторін, колегією суддів встановлено наступне:

27 липня 2005 року між Дніпродзержинською міською радою (надалі - відповідач, орендодавець) та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» (надалі - позивач, орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,5416 га, що знаходиться за адресою: пр. 50 років СССР, 29 у м. Дніпродзержинськ (надалі - договір) строком на 10 років. (а.с. 137-141)

Відповідно до п. 2.1 договору оренди землі від 27.07.2005 року ПАТ «Укрнафта» орендує земельну ділянку для обслуговування АЗС, що належать останньому на праві власності.

У зв'язку з закінченням строку дії договору, у порядку, передбаченому ст. 33 Закону України «Про оренду землі» , орендар листом № 08.1.10/134 від 12.06.2015 року звернувся до Кам'янської міської ради та просив поновити договір на той самий строк. (а.с. 41)

Розглянувши клопотання ПАТ «Укрнафта» від 20.07.2015 №08.1.10/163 (вхід.від 22.07.2015 №6828) про оформлення документів на земельні ділянки, Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення від 30.09.2015 №1391-66/VI «Про набуття (припинення) прав на землю» . (а.с.11)

Рішенням міської ради земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га надана ПАТ «Укрнафта» в користування на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком землекористування на 10 років.

Відповідно до п.6.1. зазначеного рішення міська рада зобов'язала землекористувача протягом шістдесяти днів з моменту прийняття рішення з'явитися до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради та у встановленому порядку укласти договір оренди земельної ділянки.

Для укладення договору оренди земельної ділянки 08.02.2016 року ПАТ «Укрнафта» було отримано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 393/86-16.

Отримавши від ПАТ «Укрнафта» витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, департаментом комунальної власності та земельних відносин міської ради було виготовлено договір оренди землі та вручено 16.03.2016 представнику ПАТ «Укрнафта» ОСОБА_1, що підтверджується листом від 11.03.2016 №09-08/785. (а.с. 15)

ПАТ «Укрнафта» отримало запропонований Дніпродзержинською міською радою проект договору оренди землі 16.03.2016. Відповідно перебіг строку почався з 17.03.2016 та закінчився 05.04.2016.

В свою чергу, ПАТ «Укрнафта» договір оренди земельної ділянки повернуло та надало Дніпродзержинській міській раді свій протокол розбіжностей лише 19.04.2016 року, тобто з порушенням 20-денного терміну.

За таких обставин, за наявності заперечень проти запропонованого Дніпродзержинською міською радою проекту договору ПАТ «Укрнафта» повинно було повернути підписаний проект зі своїм протоколом розбіжностей у двадцятиденний термін, тобто не пізніше 05.04.2016 року.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно вимог ст. 181 ГК України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою із сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Відтак, загальним порядком укладення господарських договорів, установленого статтею 181 ГК України, передбачено, що на сторону, яка порушила строки для вчинення певних дій з укладення договору покладаються наслідки: договір вступає в силу в редакції іншої сторони.

Також судова колегія зазначає, що твердження ПАТ Укрнафта щодо направлення їм проекту підписаного заступником директора департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради - ОСОБА_2 є безпідставними, оскільки з матеріалів справи вбачається, що супровідний лист дійсно підписаний ОСОБА_2, проте договори оренди землі були підписані заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради ОСОБА_3, згідно покладених обов'язків. (а.с. 15-17) Зазначене підтверджується тим, що ПАТ Укрнафта здійснило помітку на оригіналі договору оренди землі, підписаного ОСОБА_3, з протоколом розбіжностей.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку, що позовні вимоги Кам'янської міської ради Дніпропетровської області до ПАТ «Укрнафта» про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, яка розташована за адресою: просп. Наддніпрянській (50 років СРСР), 29 підлягають задоволенню у повному обсязі.

Стосовно пунктів договору оренди вищезазначеної земельної ділянки з якими не погоджується відповідач по первісному позову та які він зазначив в протоколі розбіжностей, колегія суддів зазначає наступне.

Пункт 4.4.5 Договору, прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

Згідно зі ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до вимог ст.144 Конституції органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону від 21.05.97 p. № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Пункт 4.4.6 Договору, затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Згідно зі ст. 288 ПК підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу для інших категорій земель не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

За змістом п. 289.1 ПК та ч. 1 ст. 13 Закону від 11.12.03 p. № 1378-IV Про оцінку землі для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Отже, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Пункт 9.6.14 Договору оренди землі, у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Згідно з пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 цього Закону).

Згідно зі ст. 18 Закону про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Відповідно до ст. 23 цього Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Рішення ради нормативно-правового характеру згідно з п. 5 ст. 59 Закону про місцеве самоврядування набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено пізніший строк набрання ними чинності.

Пунктом 286.2 ст. 286 Податкового кодексу визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 Податкового кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Тому, якщо у населеному пункті рішенням ради запроваджено нову нормативну грошову оцінку землі та в установленому порядку її оприлюднено, платники самостійно повинні звернутися до відповідного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів для отримання довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, перерахувати суму податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності та подати зазначену довідку з податковою звітністю до податкового органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки.

Пункт 14.1 та 14.2 Договору оренди землі, цей Договір набирає чинності з дня підписання сторонами та право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

У зв'язку зі змінами в законодавстві, з частини 3 статті 640 Цивільного кодексу України, включені положення, які передбачають набуття чинності договором з моменту його державної реєстрації , та виключені статті 18 і 20 Закону України Про оренду землі , які передбачали набуття договором оренди чинності з моменту їхньої реєстрації.

Також, статтею 125 Земельного кодексу України та статтею 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право оренди земельної ділянки підлягає обов'язковій державній реєстрації та виникає з моменту її реєстрації.

Відтак, реєстрації підлягає не договір, як матеріальна форма домовленості сторін, а саме право оренди.

За таких обставин, договір оренди земельної ділянки набуває чинності (вважається укладеним) з моменту досягнення згоди з усіх його істотних умов та його підписання сторонами, а право володіння та користування цією земельною ділянкою (право оренди) в орендаря виникає з моменту реєстрації цього права.

З огляду на викладе, судова колегія погоджується з тим, що вимоги за зустрічним позовом не підлягають задоволенню оскільки, відповідач за зустрічним позовом по проекту договору врученого йому 16.03.2016 року не направив у 20-ти денний термін згідно п.7 ст. 181 ГК України протокол розбіжностей та порушив строк для вчинення певних дій з укладення договору в результаті чого договір вступає в силу в редакції відповідача по зустрічному позову.

Як вірно встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи позивач за зустрічним позовом направивши доповнення до зустрічної позовної заяви від 31.10.2016 року змінив предмет позову після початку розгляду справи по суті (п. 3.12 Пленуму Вищого Господарського суду України постанова № 18 від 26.12.2011 року), оскільки в зустрічній позовній заяві від 09.09.2016 року № 10/2017 (а.с. 26) направленої до розгляду справи по суті позовні вимоги ґрунтувалися на тому, що позивач просив визнати укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:006:0006, що розташована за адресою: м. Кам'янське, пр. 50 років СССР, 29, в редакції Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» , що співпадає з редакцією Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, а тому предмет спору був відсутній. А додатковими поясненнями відповідача по зустрічному позову від 31.10.2016 року з вимогою прийняти договір оренди землі з урахуванням протоколу розбіжностей, було змінено предмет позову і які були направлені після початку розгляду справи по суті.

З огляду на викладене вище, колегія суддів апеляційної інстанції вважає оскаржуване рішення суду першої інстанції правомірним, прийнятим за умов повного та всебічного розгляду наявних у справі доказів, у зв'язку з чим передбачені ст.104 ГПУ України підстави для його зміни чи/або скасування - відсутні.

Враховуючи результат вирішення спору, судові витрати у справі покладаються на відповідача (апелянта), згідно приписів ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.101, 103-105 ГПК України, суд,-

ПОСТАНОВИВ

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2016р. у справі №904/7174/16 - залишити без змін .

Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ - залишити без задоволення.

Постанова може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий суддя І.М. Науменко

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя В.О. Кузнецов

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.01.2017
Оприлюднено25.01.2017
Номер документу64201708
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/7174/16

Постанова від 17.01.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Науменко Іван Мефодійович

Рішення від 08.11.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 04.11.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 02.11.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 10.10.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 10.10.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 26.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні