Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 листопада 2016 р. Справа №805/3468/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 11:55
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голошивця І.О., при секретарі Шташаліс О.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 95 851,21 грн., -
за участю:
представник позивача - не з'явився,
представник відповідача - не з'явився.
Департамент фінансів Донецької обласної державної адміністрації (далі за текстом - позивач, Департамент) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головно управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі за текстом - ДПІ у м. Краматорську) про визнання протиправним та скасування рішення від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 95 851,21 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що рішення Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області № 0011871302/6752 від 15 червня 2016 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки, в зв'язку з проведенням антитерористичної операції на території м. Донецька та неможливістю виконання повноважень, що покладені облдержадміністрацією на департамент фінансів, розпорядженням голови Донецької облдержадміністрації від 29 липня 2014 року № 590 Про організацію роботи Донецької облдержадміністрації та її структурних підрозділів в умовах АТО , апарат облдержадміністрації та її структурні підрозділі були тимчасово переміщені до м. Маріуполь, а в листопаді 2014 року - до м. Краматорськ, та перереєструвався як платник податків до ДПІ у м. Краматорську. Також відповідач зазначив, що на виконання вимог статті 14 Закону України Про боротьбу з тероризмом від 20 березня 2003 року № 638-VI, постанови Правління Національного банку України Про призупинення здійснення фінансових операцій від 06 серпня 2014 року № 466, доручень Президента України, рішень Ради національної безпеки і оборони України, доручень Кабінету Міністрів України призупинено казначейське обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів на території, яка не контролюється українською владою.
Крім того, позивач посилається на те, що департамент здійснював перерахування єдиного внеску на розрахункові рахунки Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька Головного управління Міндоходів у Донецькій області до 28 січня 2015 року, а пізніше на рахунки відповідача.
В обґрунтування вимог позивач зазначає, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а саме 15 жовтня 2014 року у Розділі VII Прикінцеві та перехідні положення платники єдиного внеску, визначені ст. 4 зазначеного Закону, розташовані на території населених пунктів, на території яких проводилася антитерористична операція, звільняються від виконання своїх обов'язків визначених ст. 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції.
Таким чином, дії Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління ДФС у Донецькій області суперечать вимогам чинного законодавства. Враховуючи вищевикладене, позивач просив суд розглянути позов Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації з урахуванням обставин обумовлених проведенням антитерористичної операції на території Донецької області, призупинення казначейського обслуговування департаменту в період з 14 липня 2014 року по 17 вересня 2014 року, а також з фактичним зарахуванням у повному обсязі сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування.
Представник позивача надав до суду заяву про розгляд справи без участі представника позивача.
Відповідач у наданих через канцелярію суду запереченнях проти адміністративного позову зазначив, що зобов'язання по сплаті єдиного внеску за липень 2014 року, листопад 2014 року, грудень 2014 року, січень 2015 року, лютий 2015 року, березень 2015 року були сплачені пізніше встановленого законодавством терміну, в ІКП були довідково розраховані штрафні санкції (10%) у розмірі 25 278,65 грн., (20%) у розмірі 54 300,68 грн., та пеня у розмірі 15 971,88 грн. В зв'язку з несвоєчасною сплатою єдиного внеску у загальній сумі 527 289,83 грн. за липень 2014 року, листопад 2014 року, грудень 2014 року, січень 2015 року, лютий 2015 року, березень 2015 року Державною податковою інспекцією у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області було винесено рішення від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску до установи. Також, відповідач посилається на те, що відповідно до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , яким внесені зміни до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , платники єдиного внеску, які розташовані на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція, звільняються від виконання своїх обов'язків щодо сплати єдиного внеску, але зазначає, що підставою для такого звільнення є наявність заяви про звільнення виконання обов'язків щодо сплати єдиного внеску та наявність сертифікату Торгово - промислової палати про засвідчення обставин непереборної сили. Також, відповідач зазначає, що позивачем з дати реєстрації в ДПІ у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецької області заява про звільнення від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану, та сертифікат Торгово-промислової палати України про засвідчення форс-мажорних обставин, не надходили.
Крім іншого, звертає увагу на те, що відповідно до ст. 28 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 24 грудня 2015 року № 911-VII, виключено підпункт 8 пункту 4 ст. 11 з норм Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII. Тому, на думку відповідача, ст. 9-4 розділу VIII Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 08 липня 2010 року № 2464-VI втратила чинність. Відповідач вважає, що всі його дії узгоджуються з вимогами чинного законодавства України та є наслідком виконання відповідачем своїх функціональних обов'язків. Тому вважає, що у задоволенні позову слід відмовити за необґрунтованістю, оскільки вимоги не ґрунтуються на нормах чинного законодавства України.
В зв'язку з вищевикладеним відповідач просив суд відмовити у задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Представник відповідача надав клопотання про розгляд справи без участі представника інспекції.
Відповідно до ч. 2 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони або третьої особи, які прибули в судове засідання, або неповідомлення ним про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи. Проте, за клопотанням сторони та з урахуванням обставин у справі суд може відкласти її розгляд.
З огляду на наведене, а також з метою дотримання вимог ч. 1 ст. 122 КАС України, суд не вбачає перешкод для розгляду справи по суті у даному судовому засіданні.
За умов ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -
В С Т А Н О В И В:
Департамент фінансів Донецької обласної державної адміністрації зареєстровано в якості юридичної особи 08 грудня 1995 року, включено до ЄДРПОУ за № 02313200, юридична адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, буд. 23, та перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області з 20 листопада 2014 року. (т.1 а.с.89-90, 91)
Як вбачається з заперечень представника відповідача позивачем були подані звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за липень 2014 року (до Маріупольської ОДПІ (Ворошиловське р-не у м. Донецьку), за листопад 2014 року, за грудень 2014 року, січень 2015 року, лютий 2015 року, березень 2015 року (до ДПІ у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області).
Згідно копій платіжних доручень від 11 липня 2014 року № 99, № 102, № 324, № 326, від 22 серпня 2014 року № 109, № 110, № 113, № 114, № 335, № 337, № 341, № 343, від 28 серпня 2014 року № 122, № 123, № 349, № 352, від 16 вересня 2014 року № 132, № 131, № 355, № 356, 30 вересня 2014 року № 360, № 364, від 01 жовтня 2014 року № 136, № 142, від 14 жовтня 2014 року № 145, № 146, № 371, № 372, від 29 жовтня 2014 року № 154, № 160, № 378, № 381, від 14 листопада 2014 року № 161, № 162, від 17 листопада 2014 року № 388, № 387, від 02 грудня 2014 року № 170, № 171, № 392, № 395, від 11 грудня 2014 року № 176, № 177, № 403, № 405, від 23 грудня 2014 року № 184, № 188, від 25 грудня 2014 року № 425, № 427, № 429, від 14 січня 2015 року № 3, № 5, від 22 січня 2015 року № 4, № 5, від 28 січня 2015 року № 9, № 11, від 29 січня 2015 року № 7, № 9, від 11 лютого 2015 року № 13, від 12 лютого 2015 року № 18, № 20, від 13 лютого 2015 року № 15, № 16, від 25 лютого 2016 року № 20, № 22, № 24, № 26, від 12 березня 2015 року № 25, № 27, № 36, № 38, від 26 березня 2015 року № 31, № 35; від 30 березня 2015 року №43, №45; від 14 квітня 2015 року № 38, № 40, № 51, № 53, від 22 квітня 2015 року № 57, від 28 квітня 2015 року № 42, № 44, № 62, № 64, які наявні в матеріалах справи позивачем здійснювалась сплата визначених грошових зобов'язань за період з липня 2014 року, з листопада 2014 року по березень 2015 року (т. 1, а.с. 112-248, т.2 а.с.1-9). З долучених до матеріалів справи платіжних доручень та інформації щодо врахування та/або неврахування платіжних доручень на сплату єдиного соціального внеску (т.2, а.с.10-11) судом встановлено, що кошти зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування спрямовані на розрахункові рахунки Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька ГУ Міндоходів. Зазначений факт не оспорюється відповідачем.
Державною податковою інспекцією у м. Краматорську Головного управління ДФС у Донецькій області винесено рішення про застосування до Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 на загальну суму 95 851,21 грн., з яких штраф у розмірі 79 879,33 грн., пеня у розмірі 15 971,98 грн. (т. 2, а.с. 12).
Зазначене рішення отримано позивачем 17 червня 2016 року, що підтверджується відміткою про прийняття за номером 2672-6.
Не погодившись з прийнятим рішенням позивач подав скаргу до Головного управління державної фіскальної служби у Донецькій області № 04-01/45-2672-6 від 23 червня 2016 року, відповідно до якої просив скасувати рішення ДПІ у м. Краматорську про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 на загальну суму 95 851,21 грн. (т. 1, а.с. 64-74)
За результатами розгляду скарги позивача Головним управління Державної фіскальної служби у Донецькій області прийнято рішення від 19 липня 2016 року № 3979/10/05-99-10-01-12-1, відповідно до якого скарга позивача залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін (т.1, а.с. 57-59).
Не погодившись з прийнятим рішенням Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області та з рішенням Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені позивач звернувся із листами № 04-01/46-627 від 07 липня 2016 року, від 26 серпня 2016 року № 04-01/43-787 та скаргою № 04-01/45-730 від 03 серпня 2016 року до Державної фіскальної служби України, відповідно до яких просив скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 19 липня 2016 року № 3979/10/05-99-10-01-12-1 та рішення Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних фінансових санкцій та нарахування пені на загальну суму 95 851,21 грн. (т.1, а.с.32-53).
За результатами розгляду скарг позивача Державною фіскальною службою України прийняті рішення від 11 серпня 2016 року № 13871/5/99-99-11-02-02-25 та від 31 серпня 2016 року № 15044/5/99-99-11-02-02-25, відповідно до яких рішення Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних фінансових санкцій та нарахування пені на загальну суму 95 851,21 грн. та Головного управління ДФС у Донецькій області залишено без змін, а скарги Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації - без задоволення (т.1, а.с. 28-31).
Позивач не погодився зі стягненням з нього штрафних санкцій та пені, нарахованих відповідно до рішення від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752, винесеного відповідачем, що стало підставою для звернення до суду з адміністративним позовом.
До матеріалів справи долучений лист Державної казначейської служби України від 11 листопада 2014 року № 8-09/2387-24865, в якому зазначено, що на виконання статті 14 Закону України Про боротьбу з тероризмом від 20 березня 2003 року № 638-IV, постанови правління Національного банку України, доручень Президента України, рішень Ради національної безпеки і оборони України, доручень Кабінету Міністрів України призупинено казначейське обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів на території, яка не контролюється українською владою (т. 1, а.с. 111).
Також, позивачем суду надано сертифікат Донецької торгово-промислової палати № 6933 від 31 жовтня 2016 року (вих. № 1157/12.1-17/03) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий позивачу, та яким засвідчені форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) відносно виконання позивачем обов'язку, зокрема, зі сплати єдиного внеску за липень 2014 року - до 20 серпня 2014 року, за серпень 2014 року - до 20 вересня 2014 року, за вересень 2014 року - до 20 жовтня 2014 року, за жовтень 2014 року - до 20 листопада 2014 року, за листопад 2014 року - до 20 грудня 2014 року (т.2, а.с. 65).
Розглядаючи питання правомірності нарахування відповідачем позивачеві штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску згідно до рішення від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752, суд виходить з наступного.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи від 04 липня 2013 року № 406-VII до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Податкового кодексу України внесено зміни, відповідно до яких право адміністрування єдиного внеску, яке раніше було у органів Пенсійного фонду України передано органам доходів і зборів.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 2464-VI від 8 липня 2010 року (далі за текстом - Закон № 2464) визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464, єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Згідно приписів пункту 6 частини 1 статті 1 Закону № 2464 недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.
Пунктом 10 зазначеної норми Закону визначено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов'язані сплачувати єдиний внесок.
Згідно абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Тобто, позивач в розумінні зазначених норм Закону є страхувальником та на нього покладений обов'язок нараховувати та сплачувати єдиний внесок на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Пунктами 1, 4 частини 2 статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування встановлено, що платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Статтею 9 Закону № 2464 визначені порядок обчислення і сплати єдиного внеску, зокрема, сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.
Частиною 8 статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Згідно з п. 12 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов'язаннями із сплати єдиного внеску зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).
Відповідно до ч. 3 ст. 25 Закону № 2464, суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Відповідно до п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Частиною 14 статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Відповідно до пп. 7.2 розділу VII Інструкції про порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міндоходів України від 09.09.2013 року № 455, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 9. Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних карток особових рахунків платників.
Спірним питанням даної справи є звільнення платників єдиного внеску, що здійснюють діяльність в зоні проведення антитерористичної операції від зобов'язань щодо нарахування штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) позивачем єдиного соціального внеску на час проведення антитерористичної операції.
Спеціальним законодавством стосовно справляння податків, зборів та єдиного внеску на час проведення АТО встановлено, що позивач, який зареєстрований в зоні проведення АТО, звільнений від сплати поточних зобов'язань зі сплати єдиного внеску виходячи з наступного.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VІІ (надалі - Закон № 1669).
Законом України № 1669-VІІ внесено зміни до Закону України Про збір та обік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , зокрема, розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення доповнено пунктами 9-3 та 9-4 такого змісту:
Тимчасово на період дії особливого правового режиму, визначеного Законом України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , зупиняється застосування до платників єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України норм статей 25 і 26 цього Закону. Податкова інформація про суми недоїмки платників єдиного внеску, визначених абзацом першим цього пункту, зберігається та опрацьовується в інформаційних базах контролюючих органів в окремому (позабалансовому) порядку.
Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються. На момент вирішення справи по суті судом, антитерористична операція триває.
Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу".
Таким чином, пункт 9-4 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2464 є умовною нормою, оскільки звільняє платників єдиного внеску від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану, крім іншого, за умови надання заяви платником єдиного внеску про звільнення від сплати єдиного внеску до контролюючого органу.
Суд не приймає заперечення відповідача щодо втрати чинності вищезазначеним пунктом 9-4 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону № 2464 враховуючи наступне.
Рішенням Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 на підставі ч. 10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації вирішено застосувати штрафні санкції у розмірі 25 578,65 грн. (10%) за період з 12 вересня 2014 року до 27 лютого 2015 року та у розмірі 54 300,68 грн. (20%) за період з 21 січня 2015 року до 28 квітня 2015 року, крім того, нарахувати пеню у розмірі 15 971,88 грн. за період з 12 вересня 2014 року по 28 квітня 2015 року, тобто на загальну суму 95 851,21 грн.
Як зазначив відповідач, згідно до ст. 28 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року № 911-VII, виключено підпункт 8 пункту 4 ст. 11 з норм Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02 вересня 2014 року № 1669-VII. Тому, на думку, відповідача, стаття 9-4 розділу VIII Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року № 2464-VI втратила чинність.
Проте, станом на період виникнення спірної суми заборгованості та нарахування штрафу та пені, підстав для сумніву у чинності пункту 9-4 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону № 2464 не мало бути. Оскільки закон не має зворотної дії у часі, як передбачає ст. 58 Конституції України, суд не вбачає підстав для не застосування до спірних правовідносин вищезазначеної норми чинного у той час законодавства.
Сертифікатом Донецької торгово-промислової палати від 31 жовтня 2016 року № 6933 (вих. № 1157/12.1-17/03) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), позивачеві підтверджено настання та дію обставин непереборної сили на території м. Донецька до 19 листопада 2014 року відносно виконання позивачем обов'язку, зокрема, зі сплати єдиного внеску за липень 2014 року - до 20 серпня 2014 року, за серпень 2014 року - до 20 вересня 2014 року, за вересень 2014 року - до 20 жовтня 2014 року, за жовтень 2014 року - до 20 листопада 2014 року, за листопад 2014 року - до 20 грудня 2014 року, який включає спірний період, зазначений в оскаржуваному рішенні про застосування штрафних санкцій та нарахування пені (т.2, а.с.65).
Суд також зазначає, що заява платника єдиного внеску щодо звільнення від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції, тому строки звернення із відповідною заявою позивачем не пропущено.
Спірним питанням, що є предметом розгляду в даній справі, є неправомірне нарахуваня саме штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, проте звільнити себе від сплати єдиного внеску позивач не потребує та намагається сумлінно, в строки сплачувати фінансові зобов'язання.
Крім того, з матеріалів справи судом встановлено, що позивачем сплачувався єдиний внесок за спірний період, що підтверджується матеріалами справи, а саме наданими платіжними дорученнями, але позивач помилково перерахував внески на рахунок Державної податкової інспекції Ворошиловського району м. Донецька за реквізитами: ЄДРПРОУ 38769323, р/р 37198201000562 в ГУДКСУ у Донецькій області, МФО 834016. У зв'язку з чим, Департамент фінансів Донецької обласної державної адміністрації звернувся з листом від 03 лютого 2015 року № 04-01/22-81/1 до Орджонікідзевського відділення Маріупольської ОДПІ ГУ Міндоходів, яке виконувала функції ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька, відповідно до якого просив помилково перерахований єдиний внесок на загальну суму 263835,04 грн. перерахувати до ДПІ у м. Краматорську ГУ Міндоходів у Донецькій області за реквізитами: ЄДРПОУ 38696004, р/р 37190201000515 в ГУ ДКСУ у Донецькій області, МФО 834016. Відповідно до наданих до суду заперечень відповідача та облікової картки платника податків вбачається, що 18 березня 2015 року був здійснений перерахунок коштів у сумі 263 835,04 грн. з ДПІ у Ворошиловському районі м. Донецька на рахунок ДПІ у м. Краматорську. (т. 1, а.с. 95-96)
Перерахування вказаної суми було здійснено лише 18 березня 2015 року, що відображено в обліковій картці Департаменту. (т.2, а.с. 59-60)
Також, суд зазначає, що абзацом 2 статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Розпорядженням від 02 грудня 2015 року № 1275-р Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Підпунктами 1, 16 пункту 1 додатку до вказаного розпорядження м. Донецьк та м. Краматорськ: віднесено до переліку населених пунктів, на території яких проводилася антитерористична операція.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Департамент фінансів Донецької обласної державної адміністрації з 18 листопада 2014 року зареєстровано за адресою: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, буд 23, відповідно до пп. 16 п. 1 Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1275-р м. Краматорськ входить до зазначеного переліку.
Відповідно до частин 1-3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 1669-VІІ, цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.
Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.
Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
З викладених підстав, внесені Законом України № 1669 зміни до Закону № 2464 звільняють від сплати єдиного внеску суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, оскільки на час розгляду даної справи Президентом України не приймався указ про завершення проведення антитерористичної операції, тобто період проведення АТО триває. Крім того, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Статтею 10 цього Закону встановлено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Тобто, наявність сертифікату (висновку) Торгово-промислової палати України, незалежно від напрямку його видачі є доказом настання саме обставин непереборної сили (форс-мажору) та є підставою для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань щодо сплати штрафних санкцій та пені за несплату позивачем єдиного соціального внеску.
В матеріалах справи наявний відповідний Сертифікат (висновок) Донецької торгово-промислової палати від 31 жовтня 2016 року № 6933 (вих. № 1157/12.1-17/03) (т.2, а.с.65). Тобто на думку суду, наявність форс-мажорних обставин позивачем підтверджено.
Крім того, в матеріалах справи наявні докази сплати позивачем єдиного внеску, що підтверджується платіжними дорученнями та виписками по особовим рахункам позивача, які долучені до матеріалів справи, а також зворотним боком облікової картки платника податків (т.1, а.с.112-248, т.2, а.с.1-9, 59-60).
Таким чином, позивач виконав вимоги Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а також відповідно до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції є звільненим від сплати штрафних санкцій та пені за несплату (несвоєчасну сплату) єдиного внеску.
Згідно ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не надано суду жодного доказу правомірності нарахування штрафних санкцій та пені відповідно до оскаржуваного рішення відповідача.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що рішення Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 15 червня 2016 року № 011871302/6752 на загальну суму 95 851,21 грн. є протиправним та таким, що не відповідає критеріям правомірності, які ставляться до рішень суб'єктів владних повноважень відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, а тому підлягає скасуванню.
За приписами ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач за звернення до суду з даним адміністративним позовом сплатив судовий збір у сумі 1 437,77 грн., що підтверджується відповідними платіжними дорученнями № 0.0.625725431.2 від 29 вересня 2016 року на суму 1 378,00 грн. та № 0.0.628068267.2 від 04 жовтня 2016 року на суму 59,77 грн., наявним в матеріалах справи (т.2, а.с.42, 43), тому на користь позивача, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, підлягає стягненню сума сплаченого судового збору в розмірі 1 437,77 грн.
Повний текст постанови складений 15 листопада 2016 року.
Керуючись ст. ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 122-124, 126-128, 130, 133-135, 138-140, 143, 150-154, 158-163, 167, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 на загальну суму 95 851,21 грн. - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 15 червня 2016 року № 0011871302/6752 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в загальній сумі 95 851,21 грн., з яких: 79 879,33 грн. - штраф, 15 971,88 грн. - пеня.
Стягнути з Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39900454, юридична адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, 22) на користь Департаменту фінансів Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02313200, юридична адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, буд. 23) судовий збір у розмірі 1 437 (одна тисяча чотириста тридцять сім) гривень 77 копійок.
Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому засіданні 10 листопада 2016 року без участі сторін.
Повний текст постанови складається у відповідності до ст. 160 КАС України.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Голошивець І.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2016 |
Оприлюднено | 21.11.2016 |
Номер документу | 62725427 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні