Постанова
від 10.11.2016 по справі 805/2395/16-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 листопада 2016 р. Справа №805/2395/16-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

час прийняття постанови: 12:00

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голошивця І.О., при секретарі Шташаліс О.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району Донецької області до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправним та скасування частково рішення від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску,

за участю:

представник позивача - не з'явився,

представник відповідача - не з'явився.

Рай-Олександрівська сільська рада Слов'янського району Донецької області (далі по тексту - позивач, сільська рада) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі по тексту - Слов'янська ОДПІ, відповідач), в якому просить:

- визнати неправомірним та скасувати частково рішення Слов'янської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 10 174,63 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що рішення від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 прийняте Слов'янською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Донецькій області про застосування до Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району штрафних санкцій у розмірі 21796,62 грн. за період з 21 грудня 2013 року до 28 липня 2014 року та нарахування пені у розмірі 2 689,59 грн. за несвоєчасну сплату єдиного внеску. Нарахування за період 21 грудня 2013 року - 12 березня 2014 року складає 11 621,99 грн., які сільська рада визнає, приймає до заліку та зазначає, що сплатило зазначену суму; нарахування за період з 22 липня 2014 року - 28 липня 2014 року складає 10 174,63 грн. - до заліку сільська рада не приймає. Також, позивач зазначає, що оскаржуване рішення відповідача суперечить пунктам 9-3 та 9-4 Розділу VII «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», оскільки позивач тимчасово на період дії особового правового режиму на окупованій території України звільнений від виконання своїх обов'язків, визначених ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Крім того, позивач посилається на те, що відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, відповідно до якого серед інших населених пунктів включено с. Рай-Олександрівка (Рай-Олександрівська сільська рада), де здійснює свою діяльність позивач. Тому, в силу положень вищезазначеного Закону, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, за невиконання обов'язків платника єдиного внеску до позивача не застосовуються.

В зв'язку з чим, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати частково рішення Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 на суму 10174,63 грн.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача.

Відповідач у наданих через канцелярію суду запереченнях проти адміністративного позову зазначив, що Рай-Олександрівською сільською радою до Слов'янської ОДПІ надані звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів. Відповідно до звітів позивача та згідно з даними картки особового рахунку нараховані зобов'язання з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: за травень 2014 року - звіт надано 15 липня 2014 року на суму 38 173,05 грн.; станом на 15 липня 2014 року сума переплати з єдиного внеску складала 10 220,64 грн., недоїмка у сумі 27952,41 грн. погашена 24 липня 2014 року, в результаті сума штрафних санкцій складає 2 795,24 грн. та пеня 146,20 грн. За червень 2014 року нараховані зобов'язання у сумі 81 696,60 грн. по строку сплати 21 липня 2014 року. Станом на 21 липня 2014 року сума недоїмки з єдиного внеску складала 94 596,99 грн., недоїмка у сумі 94 596,99 грн. погашена у період з 23 по 28 липня 2014 року, в результаті сума штрафних санкцій складає 8 169,67 грн. та пеня - 353,56 грн. Отже, в період до 14 квітня 2014 року сума штрафних санкцій - 10 831,71 грн. та пені 2 189,62 грн., а у період після 14 квітня 2014 року сформувалася штрафна санкція у сумі 10 964,91 грн. та пеня 499,76 грн.

Також, відповідач посилається на те, що Рай-Олександрівською сільською радою до Слов'янської ОДПІ не надавався сертифікат Торгово-промислової палати України про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, тому вважає, що підстав звільнити Рай-Олександрівську сільську раду від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань зі сплати єдиного внеску та вважати оскаржуване рішення не чинним на даний час не має підстав.

Представник відповідача надав до суду заяву про розгляд справи без участі представника інспекції.

Відповідно до ч. 2 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони або третьої особи, які прибули в судове засідання, або неповідомлення ним про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи. Проте, за клопотанням сторони та з урахуванням обставин у справі суд може відкласти її розгляд.

З огляду на наведене, а також з метою дотримання вимог ч. 1 ст. 122 КАС України, суд не вбачає перешкод для розгляду справи по суті у даному судовому засіданні.

За умов ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -

В С Т А Н О В И В:

Згідно виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії ААБ №328948, Рай-Олександрівська сільська рада Слов'янського району Донецької області зареєстрована в якості юридичної особи 21 травня 1997 року за номером № 1 248 120 0000 000179, включено до ЄДРПОУ за № 04342016, юридична адреса: 84186, Донецька обл., Слов'янський район, село Рай-Олександрівка, вул. Шкільна, буд. 63, та перебуває на обліку в Слов'янський об'єднаній державній податковій інспекції ГУ ДФС у Донецькій області з 18 грудня 1997 року. (а.с. 19)

Рішенням Слов'янської ОДПІ від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1, прийнятого на підставі ч.10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», до Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району Донецької області застосовано штрафні санкції та нарахована пеня за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21 грудня 2013 року до 28 липня 2014 року на загальну суму 24 486,21 грн., з яких: 21 796,62 грн. - штраф, 2 689,59 грн. - пеня (а.с. 7).

Зазначене рішення отримано позивачем 14 липня 2016 року, що підтверджується відміткою про прийняття.

Як вбачається з позовної заяви позивач не згоден з оскаржуваним рішенням відповідача від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних санкцій та нарахування пені на суму 10 174,63 грн. за період з 22 по 28 липня 2014 року, оскільки дана заборгованість виникла в зв'язку з несвоєчасною сплатою єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за травень, червень 2014 року. Проте, позивач не оскаржує суму застосування до нього штрафних санкцій та пені у розмірі 14311,58 грн., яку сплатив у добровільному порядку відповідно до платіжного доручення №213 від 27 липня 2016 року та доданого до нього розрахунку (а.с. 74-80).

Тобто, судом встановлено, що частина зобов'язань позивача за оскаржуваним рішенням виконана на суму 14311,58 грн., яка не є спірною у даній адміністративній справі.

Суд зазначає, що позивач не згоден з оскаржуваним рішенням відповідача в частині застосування штрафних санкцій та нарахування пені на суму 10 174,63 грн., яка застосована у період після початку проведення антитерористичної операції та саме ця обставина стала підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до наданих суду пояснень встановлено, що позивачем порушено строки виплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за травень 2014 року у термін сплати до 20 червня 2014 року, за червень 2014 року у термін сплати до 20 липня 2014 року, за липень 2014 року у термін сплати до 20 серпня 2014 року, зазначені обставини склалися внаслідок проведення на території Слов'янського району антитерористичної операції.

Згідно копій платіжних доручень від 17 липня 2014 року №81, № 82; від 24 липня 2014 року № 89, № 90, № 91; від 25 липня 2014 року № 94, № 97, № 98; від 28 липня 2014 року № 39, № 40, № 52, № 44,№ 45, № 46, № 49, № 48, № 51, № 53, № 55, № 58, № 59, № 60, № 61, № 65, № 67, № 70, № 72, № 73, № 92, № 93, № 94, № 95, № 96, № 97, № 101, № 103,№ 104, № 105, № 108, № 109, № 110, № 112, № 113, від 07 серпня 2014 року № 101, № 103, № 108, № 110, № 111, від 13 серпня 2016 року № 51, № 52, №54, № 56, № 57, № 59, № 61, № 63, № 76, № 78, № 81, № 83, № 84, № 116, № 117, № 118, № 120, № 123, № 124, № 125, № 127, № 128, № 129, які містяться в матеріалах справи, позивачем здійснювалась сплата визначених грошових зобов'язань за травень, червень, липень 2014 року (а.с. 83-154).

До матеріалів справи долучений сертифікат Донецької торгово-промислової палати №6809 від 26 вересня 2016 року (вих. № 1039/12.1-17-03) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий позивачу, та яким засвідчені форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) відносно виконання позивачем обов'язку, зокрема, зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за травень 2014 року у строк до 20 червня 2014 року, період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 20 травня 2014 року по 07 липня 2014 року (а.с. 73).

Розглядаючи питання правомірності застосування відповідачем позивачеві штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в частині 10 174,63 грн., згідно до рішення від 06 липня 2016 року №0005851303, винесеного на загальну суму 24486,21 грн., з яких штраф у розмірі 21796,62 грн. та пеня у розмірі 2689,59 грн., суд виходить з наступного.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи» від 04 липня 2013 року № 406-VII до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» та Податкового кодексу України внесено зміни, відповідно до яких право адміністрування єдиного внеску, яке раніше було у органів Пенсійного фонду України передано органам доходів і зборів.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VI від 8 липня 2010 року (далі за текстом - Закон № 2464) визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464, єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Згідно приписів пункту 6 частини 1 статті 1 Закону № 2464 недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Пунктом 10 зазначеної норми Закону визначено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов'язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Тобто, позивач в розумінні зазначених норм Закону є страхувальником та на нього покладений обов'язок нараховувати та сплачувати єдиний внесок на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Пунктами 1, 4 частини 2 статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено, що платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Статтею 9 Закону № 2464 визначені порядок обчислення і сплати єдиного внеску, зокрема, сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.

Частиною 8 статті 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Згідно з п. 12 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов'язаннями із сплати єдиного внеску зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).

Відповідно до ч. 3 ст. 25 Закону № 2464, суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Відповідно до п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Частиною 14 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.

Відповідно до пп. 7.2 розділу VII Інструкції про порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міндоходів України від 09.09.2013 року № 455, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 9. Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних карток особових рахунків платників.

Спірним питанням даної справи є звільнення платників єдиного внеску, що здійснюють діяльність в зоні проведення антитерористичної операції від зобов'язань щодо нарахування штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) позивачем єдиного соціального внеску на час проведення антитерористичної операції.

Спеціальним законодавством стосовно справляння податків, зборів та єдиного внеску на час проведення АТО встановлено, що позивач, який зареєстрований в зоні проведення АТО, звільнений від сплати поточних зобов'язань зі сплати єдиного внеску виходячи з наступного.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02 вересня 2014 року № 1669-VІІ (надалі - Закон № 1669).

Законом України № 1669-VІІ внесено зміни до Закону України «Про збір та обік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», зокрема, розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення доповнено пунктами 9-3 та 9-4 такого змісту:

Тимчасово на період дії особливого правового режиму, визначеного Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», зупиняється застосування до платників єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України норм статей 25 і 26 цього Закону. Податкова інформація про суми недоїмки платників єдиного внеску, визначених абзацом першим цього пункту, зберігається та опрацьовується в інформаційних базах контролюючих органів в окремому (позабалансовому) порядку.

Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються. На момент вирішення справи по суті судом, антитерористична операція не закінчилась.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу".

Таким чином, пункт 9-4 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 є умовною нормою, оскільки звільняє платників єдиного внеску від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану, крім іншого, за умови надання заяви платником єдиного внеску про звільнення від сплати єдиного внеску до контролюючого органу.

Рішенням Слов'янської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 на підставі ч. 10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району Донецької області за період з 21 грудня 2013 року до 28 липня 2014 року вирішено застосувати штрафні санкції у розмірі 21 796,62 грн. та пеню у розмірі 2 689,59 грн.

Проте, як встановлено судом, позивачем у добровільному порядку частково погашена сума заборгованості з нарахованих штрафу та пені у розмірі 14311,58 грн. за період з грудня 2013 року по березень 2014 року. (а.с.74, 8-13, 75-80)

Згідно наданого розрахунку штрафних санкцій та пені до рішення №0005851303 від 06 липня 2016 року, сума штрафних санкцій та пені за період з 16 липня 2014 року по 28 липня 2014 року у розмірі 10174,63 грн. сплачена не була, та є спірною у даній справі, оскільки застосована у період проведення антитерористичної операції (а.с. 8-13, 81-82).

Сертифікатом Донецької торгово-промислової палати від 26 вересня 2016 року № 6809 (вих. № 1039/12.1-17-03) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), позивачеві підтверджено настання та дію обставин непереборної сили на території Слов'янського району Донецької області з 20 травня 2014 року по 07 липня 2014 року, відносно виконання позивачем обов'язку, зокрема, зі сплати єдиного внеску за травень 2014 року в строк до 20 червня 2014 року, який включає спірний період, зазначений в частині оскаржуваного рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені в сумі 10 174,63 грн. (а.с. 73).

Суд також зазначає, що заява платника єдиного внеску щодо звільнення від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» , подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції, тому строки звернення із відповідною заявою позивачем не пропущено.

Спірним питанням, що є предметом розгляду в даній справі, є неправомірне застосування штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з травня по липень 2014 року, проте звільнити себе від сплати єдиного внеску позивач не потребує та намагається сумлінно, в строки сплачувати фінансові зобов'язання.

Крім того, з матеріалів справи судом встановлено, що позивачем сплачувався єдиний внесок за спірний період, що підтверджується матеріалами справи. Крім того, частково виконано оскаржуване рішення та сплачено позивачем на суму 14311,58 грн., що підтверджено відповідним платіжним дорученням №213 від 27 липня 2016 року (а.с.74).

Також, суд зазначає, що абзацом 2 статті 1 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України В«Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

Розпорядженням від 02 грудня 2015 року № 1275-р Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Рай-Олександрівська сільська рада Слов'янського району Донецької області зареєстровано за адресою: 84186, Донецька область, Слов'янський район, с. Рай-Олександрівка, вкл. Шкільна, буд. 63, відповідно до пп. 14 п. 2 Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1275-р с. Рай-Олександрівка входить до зазначеного переліку.

Відповідно до частин 1-3 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 1669-VІІ, цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону.

Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.

Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

З викладених підстав, внесені Законом України № 1669 зміни до Закону № 2464 звільняють від сплати єдиного внеску суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, оскільки на час розгляду даної справи Президентом України не приймався указ про завершення проведення антитерористичної операції, тобто період проведення АТО триває. Крім того, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Статтею 10 цього Закону встановлено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Тобто, наявність сертифікату (висновку) Торгово-промислової палати України, незалежно від напрямку його видачі є доказом настання саме обставин непереборної сили (форс-мажору) та є підставою для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань щодо сплати штрафних санкцій та пені за несплату позивачем єдиного соціального внеску.

В матеріалах справи наявний відповідний Сертифікат (висновок) Донецької торгово-промислової палати від 26 вересня 2016 року № 6809 (вих. № 1039/12.1-17-03) (а.с. 73). Тобто на думку суду, наявність форс-мажорних обставин позивачем підтверджено.

Крім того, в матеріалах справи наявні докази сплати позивачем єдиного внеску, що підтверджується платіжними дорученнями та виписками по особовим рахункам позивача, які долучені до матеріалів справи (а.с. 83-154, 33-58).

Таким чином, позивач виконав вимоги Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а також відповідно до Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» є звільненим від сплати штрафних санкцій та пені за несплату (несвоєчасну сплату) єдиного внеску.

Згідно ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем не надано суду жодного доказу правомірності нарахування штрафних санкцій та пені відповідно до оскаржуваного рішення відповідача.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що рішення Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних санкцій та на рахування пені на суму 10 174,63 грн. є протиправним та таким, що не відповідає критеріям правомірності, які ставляться до рішень суб'єктів владних повноважень відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, а тому підлягає скасуванню.

За приписами ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач за звернення до суду з даним адміністративним позовом сплатив судовий збір у сумі 1 378,00 грн., що підтверджується відповідними платіжними дорученнями № 237 від 11 серпня 2016 року, наявним в матеріалах справи (а.с. 28), тому на користь позивача, за рахунок бюджетних асигнувань Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, підлягає стягненню сума сплаченого судового збору в розмірі 1 378,00 грн.

Повний текст постанови складений 15 листопада 2016 року.

Керуючись ст. ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 122-124, 126-128, 130, 133-135, 138-140, 143, 150- 154, 158-163, 167, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району Донецької області до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправним та скасування частково рішення від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати частково рішення Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 06 липня 2016 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 10 174 (десять тисяч сто сімдесят чотири) грн. 63 копійки.

Стягнути зі Слов'янської об'єданної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39883094, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов'янськ, площа Соборна, 3) на користь Рай-Олександрівської сільської ради Слов'янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342016, юридична адреса: 84186, Донецька область, Слов'янський район, село Рай-Олександрівка, вул. Шкільна, буд. 63) судовий збір у розмірі 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) гривень 00 копійок.

Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому засіданні 10 листопада 2016 року без участі сторін.

Повний текст постанови складається у відповідності до ст. 160 КАС України.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Голошивець І.О.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2016
Оприлюднено22.11.2016
Номер документу62796024
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/2395/16-а

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 09.12.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 10.11.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 13.10.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 28.09.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 17.08.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 01.08.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні