ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
УХВАЛА
"16" листопада 2016 р.Справа № 924/251/14
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О., розглянувши скаргу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на дії органу державної виконавчої служби у справі
за позовом Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" м. Київ
до Житлово-експлуатаційної контори Хмельницької облспоживспілки м.Хмельницький
про стягнення 12 434,71 грн.
Представники сторін та відділу ДВС: не з'явились
21.09.2016р. на адресу суду надійшла скарга Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на дії органу державної виконавчої служби, в якій останній вказує, що на виконанні у Першому відділі ДВС м.Хмельницький Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області знаходився наказ господарського суду Хмельницької області від 22.04.2014р. у справі № 924/251/14. 16.07.2014р. державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №44033258. У зв'язку з відсутністю інформації щодо здійснення виконавчих дій, направлених на стягнення боргу з боржника та забезпечення виконання судового рішення, ДК "Газ України" звернулась до органу ДВС із заявою щодо надання інформації про хід виконавчого провадження. 09.09.2016р. на адресу компанії надійшов лист органу ДВС від 05.09.2016р. №32364/07-27/11, відповідно до якого наказ від 22.04.2014р. №924/521/14 був направлений до голови комісії з питання ліквідації боржника, у зв'язку із чим виконавче провадження було завершено за п.7ст.49 Закону України "Про виконавче провадження". Заявник вважає, що постанова про закінчення виконавчого провадження винесена з порушенням вимог чинного законодавства України, а саме статей 1, 2, 6, 11, 49 Закону України "Про виконавче провадження" та відповідно, дії державного виконавця є незаконними. У зв'язку із вищевикладеним просить визнати незаконними дії державного виконавця Першого відділу ДВС м.Хмельницького ГТУЮ у Хмельницькій області, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження, а також у не надісланні на адресу ДК "Газ України" цієї постанови. Крім того, просить визнати недійсною постанову про закінчення виконавчого провадження.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, у поданому до суду листі просить розглянути скаргу без участі представника за наявними у справі матеріалами, у зв'язку з обмеженим фінансуванням витрат на відрядження працівників компанії, повністю підтримує викладені у скарзі доводи.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки не повідомив, письмових пояснень не подав.
Представник Першого відділу ДВС м. Хмельницького в судове засідання не з'явився. У поданих до суду письмових поясненнях вказує, що 16.07.2014р. державним виконавцем прийнято виконавчий документ до виконання та винесено постанову про відкриття виконавчого провадження, згідно якої боржнику надано строк для самостійного виконання рішення. Оскільки добровільно рішення виконано не було, державним виконавцем розпочато його примусове виконання. З метою виявлення майна боржника державним виконавцем направлено запити до реєструючих органів. Згідно витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Житлово-експлуатаційна контора Хмельницької облспоживспілки перебуває в стані припинення з 05.07.2013р. На підставі вищевказаного, 28.10.2014р. державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження. В подальшому виконавчий документ для вирішення питання про подальший порядок виконання рішення суду надіслано до голови комісії з питання ліквідації боржника ОСОБА_1
Під час розгляду матеріалів скарги суд встановив наступне.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 08.04.204р. позов Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" м. Київ до Житлово-експлуатаційної контори Хмельницької облспоживспілки м.Хмельницький про стягнення 12434,71 грн. задоволено частково. Стягнуто з Житлово-експлуатаційної контори Хмельницької облспоживспілки на користь Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" 9 966,06 грн. заборгованості, 1 329,37 грн. пені, 43,54 грн. інфляційних втрат, 966,38 грн. 3 % річних. Вирішено питання щодо розподілу витрат на оплату судового збору. У стягненні 1,04 грн. пені та 128,32 грн. інфляційних втрат відмовлено.
22.04.2014р. на виконання вищевказаного рішення видано наказ, який був направлений до Першого міському відділу ДВС Хмельницького міськрайонного управління юстиції для примусового виконання.
Постановою старшого державного виконавця Першого МВ ДВС Хмельницького МРУЮ ОСОБА_2 від 16.07.2014р. було відкрито виконавче провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області № 924/251/14 від 22.04.2014р.
Згідно інформації, зазначеної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, житлово-експлуатаційна контора Хмельницької облспоживспілки з 05.07.2013р. перебуває в стані припинення. Головою комісії з припинення або ліквідатором є ОСОБА_3.
Постановою державного виконавця від 28.10.2014р. було закінчено виконавче провадження з примусового виконання наказу № 924/251/14, виданого 22.04.2014р. господарським судом Хмельницької області, на підставі п. 7 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження". У вказаній постанові зазначено, що керуючись ст. 67 Закону України "Про виконавче провадження" Першим МВ ДВС Хмельницького МРУЮ 28.10.2014р. було направлено виконавчий документ для вирішення питання про подальший порядок виконання рішення у встановленому законом порядку до голови комісії з питання ліквідації боржника.
20.07.2016р. позивач звернувся до Першого відділу ДВС міста Хмельницький Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області із заявою № 31/13-2686 щодо надання інформації про хід виконавчого провадження.
У відповідь на вказану заяву відділ ДВС надіслав лист № 32364/06-27/11 від 05.09.2016р., в якому повідомив, що керуючись ст. 67 Закону України "Про виконавче провадження" 28.10.2014р. виконавчий документ було направлено до голови комісії з питання ліквідації боржника, у зв'язку із чим виконавче провадження було завершено за п. 7 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження".
Вважаючи вищевказані дії органу ДВС незаконними, а постанову такою, що не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" звернулось до суду із скаргою на дії органу ДВС.
Дослідивши матеріали скарги, оцінивши письмові пояснення державного виконавця та подані ним докази, суд дійшов до наступних висновків:
Згідно із ст. 129-1 Конституції України cудове рішення є обов’язковим до виконання.
Стаття 115 ГПК України містить імперативний припис про те, що рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ГПК України виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом.
Виконання судового рішення є невід'ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012).
Статтею 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року № 606-XIV та статтею 1 чинного Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Державний виконавець зобов'язаний вживати передбачених цим Законом заходів примусового виконання рішень, неупереджено, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Державний виконавець, зокрема, здійснює заходи, необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення, у спосіб та в порядку, встановленому виконавчим документом і цим Законом (ч.ч. 1, 2 ст. 18 Закону України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року). Аналогічні положення закріплені у ч. 1 п. 1 ч. 2 ст. 18 чинного Закону України "Про виконавче провадження".
Згідно з ст. 17 Закону України "Про виконавче провадження" від 21 квітня 1999 року та ст. 3 чинного Закону примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів, як зокрема, накази, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень.
Як вбачається із поданих матеріалів, постановою старшого державного виконавця Першого МВ ДВС Хмельницького МРУЮ ОСОБА_2 від 16.07.2014р. було відкрито виконавче провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області №924/251/14 від 22.04.2014р.
Постановою державного виконавця від 28.10.2014р. закінчено виконавче провадження з примусового виконання наказу № 924/251/14, виданого 22.04.2014р. господарським судом Хмельницької області на підставі п. 7 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження".
Відповідно до ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р., який був чинним на момент винесення оскаржуваної постанови, виконавче провадження підлягає закінченню, зокрема, у разі визнання боржника банкрутом (п. 7 ч. 1).
Про закінчення виконавчого провадження державний виконавець виносить постанову з обов'язковим мотивуванням підстав її винесення, яка затверджується начальником відділу, якому він безпосередньо підпорядкований. Постанова про закінчення виконавчого провадження у разі офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури виноситься державним виконавцем не пізніше наступного дня, коли йому стало відомо про такі обставини. При цьому виконавчий документ надсилається до господарського суду, який прийняв постанову про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури (ч.ч. 3,4 ст. 49 вищевказаного Закону).
Згідно постанови про закінчення виконавчого провадження від 28.10.2014р. підставою для винесення вказаної постанови стали відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, згідно яких боржник перебуває в стані припинення з 05.07.2013р., та направлення у відповідності до приписів ст. 67 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчого документа голові комісії з питання ліквідації боржника для вирішення питання про подальший порядок виконання рішення.
Відповідно до ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Порядок припинення юридичної особи в процесі відновлення її платоспроможності або банкрутства встановлюється законом.
Відповідно до ст. 110 ЦК України юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади; 3) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади.
Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Умови та порядок відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом та застосування ліквідаційної процедури з метою повного або часткового задоволення вимог кредиторів встановлені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно ст.1 наведеного Закону банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедур санації та мирової угоди і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Законом, грошові вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 даного Закону у випадках, передбачених цим Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців. Банкрут - боржник, неспроможність якого виконати свої грошові зобов’язання встановлена господарським судом.
Таким чином, виконавче провадження підлягало закінченню на підставі п. 7 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р., який був чинним на момент винесення оскаржуваної постанови, лише у разі прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
В той же час припинення (ліквідація) боржника за рішенням учасників юридичної особи, органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, та в інших випадках не могли бути підставою для закінчення виконавчого провадження згідно п. 7 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р.
Суд приймає до уваги, що відповідно до інформації, вказаної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Житлово-експлуатаційна контора Хмельницької облспоживспілки перебуває в стані припинення з 05.07.2013р. При цьому у ЄДР не міститься жодних відомостей з приводу того, що боржник перебуває у стані припинення саме внаслідок винесення постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Статтями 32-34 ГПК України встановлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
В матеріали справи не надано жодних доказів в розумінні ст.ст. 32-34 ГПК України на підтвердження визнання Житлово-експлуатаційної контори Хмельницької облспоживспілки банкрутом, тому правові підстави для закінчення виконавчого провадження № 44033258 на підставі п. 7 ч. 1 ст.49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р. були відсутні.
За таких обставин суд визнає доводи скаржника в цій частині правомірними, в зв'язку з чим дії органу ДВС, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження, підлягають визнанню незаконними, а постанова про закінчення виконавчого провадження від 28.10.2014р. - визнанню недійсною.
Згідно ч.3 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р. копія постанови про закінчення виконавчого провадження у триденний строк надсилається сторонам і може бути оскаржена в десятиденний строк у порядку, встановленому цим Законом.
Ухвалою суду від 02.11.2016р. Перший відділ ДВС м.Хмельницького ГТУЮ у Хмельницькій області було зобов'язано надати суду докази надіслання стягувачу постанови про закінчення виконавчого провадження №44033258 від 28.10.2014р.
Однак, відділом ДВС не подано в матеріали справи вказаних доказів, що свідчить про невиконання органом ДВС приписів ч.3 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1994р. Тому доводи скаржника стосовно не надіслання на адресу ДК "Газ України" постанови про закінчення виконавчого провадження від 28.10.2014р. є правомірними, а скарга у цій частині також підлягає задоволенню.
При прийнятті ухвали враховуються положення п. 9.13 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.10.2012р. № 9 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України", згідно якого за результатами розгляду скарги виноситься ухвала, в якій господарський суд або визнає доводи заявника правомірними і залежно від їх змісту визнає постанову державного виконавця щодо здійснення заходів виконавчого провадження недійсною, або визнає дії чи бездіяльність органу Державної виконавчої служби незаконними, чи визнає недійсними наслідки виконавчих дій, або зобов'язує орган державної виконавчої служби здійснити певні виконавчі дії, якщо він ухиляється від їх виконання без достатніх підстав, або визнає доводи скаржника неправомірними і скаргу відхиляє.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 86, 121-2 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
УХВАЛИВ:
Скаргу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на дії органу державної виконавчої служби по справі № 924/251/14 задовольнити.
Визнати правомірними доводи ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" щодо визнання незаконними дій Першого відділу державної виконавчої служби міста Хмельницького Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області та визнання недійсною постанови від 28.10.2014р. про закінчення виконавчого провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області від 22.04.2014р. № 924/251/14.
Визнати незаконними дії органу Державної виконавчої служби, які полягають у винесенні постанови від 28.10.2014р. про закінчення виконавчого провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області від 22.04.2014р. № 924/251/14.
Визнати незаконними дії органу Державної виконавчої служби, які полягають у не надісланні на адресу ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" постанови від 28.10.2014р. про закінчення виконавчого провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області від 22.04.2014р. № 924/251/14.
Визнати недійсною постанову Першого міського відділу державної виконавчої служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції від 28.10.2014р. про закінчення виконавчого провадження № 44033258 з примусового виконання наказу господарського суду Хмельницької області від 22.04.2014р. №924/251/14.
Суддя Л.О. Субботіна
Віддрук. 4 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 1) - рекомендованим,
3 - відповідачу (м. Хмельницький, проспект Миру, б. 95/2, кім. 114) - рекомендованим,
4 - Перший відділ ДВС (м.Хмельницький, вул.тернопільська, 13/2) - рекомендованим.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2016 |
Оприлюднено | 23.11.2016 |
Номер документу | 62818255 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Субботіна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні