ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" листопада 2016 р. Справа № 809/1295/16
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Кафарського В.В.
За участю секретаря Єлізарової У.Г.,
позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2,
представника відповідача ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1,
до відповідача: Управління Державтоінспекції УМВС України в Івано-Франківській області,
про стягнення невиплаченої заробітної плати та моральної шкоди,-
ВСТАНОВИВ:
28.09.2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Державтоінспекції УМВС України в Івано-Франківській області про виплату заборгованої заробітної плати за 2008-2011 роки в сумі 27640,36 грн. та моральної шкоди у розмірі 50000 грн.
Згідно заяви про зміну позовних вимог від 22.11.2016 року позивачем у відповідності до статті 137 Кодексу адміністративного судочинства ( далі-КАС) України збільшено позовні вимоги, та заявлено до стягнення невиплачену заробітну плату в розмірі 157471,45 грн, обґрунтовуючи вказану суму доповненням до звіту незалежного аудитора від 22.11.2016 щодо оплати праці ОСОБА_1 за надурочний час та роботу у нічний час за 2008-2011 роки (а.с.130-178).
Позовні вимоги мотивовані тим, що при звільненні з органів внутрішніх справ у відповідності до пункту «б» статті 63 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ у запас ( через хворобу) з позивачем проведено неповний розрахунок виплати заробітної плати за 2008-2011 роки. Позивач зазначив, що при проведенні нарахування заробітної плати у вищевказаний період відповідачем не враховано надурочної роботи, та роботи у нічний час, що є порушенням приписів статтей 106-108 Кодексу законів про працю України. Просить стягнути не виплачену заробітну плату згідно із доповненням до звіту незалежного аудитора від 22.11.2016 в сумі 157471,45 грн.
Крім того позивач вказує, що під час виконання службових обов'язків отримав травми, пов'язані з виконанням службових обов'язків, що підтверджується висновком військово-лікарської комісії УМВС України в Івано-Франківській області за № 404 від 18.09.2013 року, виписками із медичної картки стаціонарного хворого № 1450513, № 1342514. Позивачу присвоєно третю групу інвалідності, пов'язану з травмою отриманою при виконанні службових обов'язків.
Таким чином, перебуваючи на лікуванні позивач не міг вести повноцінний спосіб життя, внаслідок травми був звільнений з роботи, яка була єдиним джерелом його забезпечення, на даний час в зв'язку із станом здоров'я змушений часто звертатися за допомогою медиків, а відтак у відповідності до приписів чинного законодавства має право на відшкодування моральної шкоди, яку оцінює в розмірі 50000 грн.
Позивач та його представник позовні вимоги із врахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 22.11.2016 року підтримали в повному обсязі. Зазначили, що факт виконання надурочних робіт та робіт у нічний час підтверджується наданими позивачем книгами постових відомостей за 2008-2011 роки ДПС УДАІ в Івано-Франківській області, журналами патрулювання, відомостеями обліку по нагляду за дорожнім рухом.Просили позов задовольнити повністю.
Представник відповідача проти позову заперечила з підстав наведених в письмовому запереченні. Суду пояснила, що в період з 2008 по 2011 роки позивач проходив службу не тільки у підрозділах УДАІ УМВС в Івано-Франківській області , а також в підрозділах патрульної служби та підрозділу ДПС УМВС України в Івано-Франківській області. При цьому Управлінням Державтоінспекції УМВС України в Івано-Франківській області проведено при звільненні позивача остаточний розрахунок грошового забезпечення, матеріальних допомог на оздоровлення та вирішення соціально-побутових питань, а також нараховано та виплачено вихідну допомогу у розмірі 50 відсотків за кожний повний календарний рік служби. Зазначила, що докази, якими позивач підтверджує факти виконання ним надурочних робіт та робіт у нічний час отримані ним із порушень вимог чинного законодавства, а відтак не можуть враховуватися судом при вирішенні даної адміністративної справи. Крім того позивачем не вказано якими саме діями відповідача йому спричинено моральну шкоду, натомість ОСОБА_1 було виплачено одноразову грошову допомогу у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 за № 707 «Про порядок виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі ( втрати) або інвалідності працівника міліції» у сумі 31347 грн, та у відповідності до приписів чинного законодавства щомісячно виплачується пенсія по інвалідності. За таких обставин представник відповідача вважає позовні вимоги необґрунтованими. Просила в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення позивача, представників позивача та відповідача, дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.
Відповідно до абзацу 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, в тому числі, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Згідно з статтею 1 Закону України В«Про міліціюВ» № 565-XII від 20.12.1990 року, міліція в Україні - державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань.
Абзацом 1 статті 16 Закону №565 передбачено, що особовий склад міліції складається з працівників, що проходять державну службу в підрозділах міліції, яким відповідно до чинного законодавства присвоєно спеціальні звання міліції.
Відповідно до абзацу 1 статті 18 Закону №565, порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Абзацами 12 та 13 Закону №565 передбачено, що для працівників міліції встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках особи рядового і начальницького складу несуть службу понад встановлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні. Оплата праці в надурочний і нічний час, у вихідні та святкові дні проводиться відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до частини 1 та 2 Постанови Кабінету Міністрів України В«Про порядок компенсації особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ за службу понад установлений законодавством робочий час, а також у дні щотижневого відпочинку та святкові дніВ» від 14 вересня 1991 р., №197, при залученні осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, які утримуються за рахунок коштів республіканського та місцевих бюджетів, а також коштів, що надходять за договорами від міністерств, відомств, підприємств, установ, організацій і громадян, до несення служби понад установлений законодавством робочий час оплата їхньої праці за цей час провадиться у розмірах, передбачених законодавством України про працю, з розрахунку посадового окладу й окладу за спеціальним званням. Служба осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у дні щотижневого відпочинку та святкові дні може компенсуватися за їхньою згодою наданням іншого дня відпочинку або в грошовій формі у подвійному розмірі.
Порядок компенсації за службу в понаднормовий час, у дні щотижневого відпочинку та святкові дні встановлено пунктом 3.7 розділу III Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом МВС України від 31 грудня 2007 року №499, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 12 березня 2008 року за №205/14896 (із змінами).
Приписами вищевказаного пункту передбачено, що при залученні осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ до несення служби понад установлений законодавством робочий час виплата грошового забезпечення проводиться з розрахунку посадового окладу й окладу за спеціальним званням.
Годинна ставка обчислюється шляхом поділу місячного посадового окладу та окладу за спеціальним званням на кількість годин робочого часу в поточному місяці. При цьому понаднормові роботи не повинні перевищувати для кожного працівника чотирьох годин протягом двох днів поспіль і 120 годин на рік.
Служба осіб рядового і начальницького складу у дні щотижневого відпочинку та святкові дні може компенсуватися за їхньою згодою шляхом надання їм іншого дня відпочинку або в грошовій формі. Компенсація понаднормових робіт шляхом надання відгулів не допускається.
Підставою для залучення працівників органів внутрішніх справ до понаднормової служби чи в дні щотижневого відпочинку та святкові дні є: а) письмові накази керівників органів внутрішніх справ; б) графіки нарядів чергувань, затверджені керівниками органів внутрішніх справ.
Облік робочого часу здійснюється шляхом ведення щомісячного табеля з обов'язковою відміткою в ньому кількості відпрацьованих годин.
Службою в нічний час вважається виконання особами рядового і начальницького складу органів, підрозділів установ і навчальних закладів внутрішніх справ службових обов'язків у період з 22.00 до 06.00.
Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27 березня 2009 р., №111 (надалі також - Інструкція №111) визначає завдання та функції працівників підрозділів дорожньо-патрульної служби (далі - підрозділи ДПС), що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, взаємовідносини та профілактичну роботу з учасниками дорожнього руху, дії під час отримання інформації про дорожньо-транспортну пригоду (далі - ДТП) та порушень правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, а також організацію взаємодії з іншими підрозділами органів внутрішніх справ України (далі - ОВС).
Відповідно до пункту 9.7 Інструкції №111, розрахунок сил і засобів та розстановка нарядів ДПС відповідно до дислокації маршрутів патрулювання і постів розробляються на 1 добу і затверджуються керівником управління (відділу) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС, відділу (відділення) Державтоінспекції МВС з обслуговування адміністративних територій міст, районів, районів у містах.
Згідно з пунктом 9.8 Інструкції, робоча зміна нарядів ДПС не повинна перевищувати 8 годин. У разі службової необхідності тривалість робочого часу працівників підрозділів ДПС може бути збільшена до 12 годин на підставі наказу начальника ГУМВС, УМВС з чітко визначеними і обґрунтованими причинами видання такого наказу (дія такого наказу не повинна перевищувати 30 діб). Пунктом 9.9 Інструкції №111 передбачено, що режим роботи особового складу підрозділу ДПС встановлюється за щомісячним графіком, який затверджується командиром підрозділу ДПС. У графіку вказуються дні й години несення служби кожним працівником та їх вихідні дні.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в УМВС України в Івано-Франківській області з 10.08.1994 по 30.09.2013 року.
30.09.2013 року наказом УМВС України в Івано-Франківській області № 374 о/с, по особовому складу, відповідно до вимог Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, звільнено, за п. В«бВ» статті 63 у запас (через хворобу), старшого прапорщика міліції ОСОБА_1, інспектора дорожньо-патрульної служби ДАІ при УМВС України в Івано-Франківській області, з 30 вересня 2013 року (арк.справи 17).
Згідно із довідкою УДАІ УМВС в Івано-Франківській області за № 16/957 від 24.10.2016 ОСОБА_1 з 01.01.2008 по 31.03.2009 перебував на посаді інспектора ДПС ВДАІ з обслуговування Тисменицького району при ВДАІ УМВС України в Івано-Франківській області. ( Наказ УМВС № 147 о/с від 30.10.2007).
З 31.01.2009 по 23.04.2009 року - інспектор патрульної служби роти патрульної служби Івано-Франківського МВ УМВС України в Івано-Франківській області. ( Наказ УМВС № 36 о/с від 31.03.2009).
З 23.04.2009 по 11.08.2009 - інспектор патрульної служби групи патрульної служби Тисменицького РВ УМВС України в Івано-Франківській області. ( Наказ УМВС № 49 о/с від 23.04.2009).
З 11.08.2009 по 17.11.2009 - інспектор дорожньо- патрульної служби відділення ДАІ з обслуговування Надвірнянського району та автомобільно-технічної інспекції при УДАІ УМВС України в Івано-Франківській області. ( Наказ УМВС № 96 о/с від 11.08.2009 ).
З 17.11.2009 по 20.06.2011 року -інспектор дорожньо- патрульної служби відділення ДАІ з обслуговування Тисменицького району та автомобільно-технічної інспекції при УДАІ УМВС України в Івано-Франківській області. ( Наказ УМВС № 142 о/с від 17.11.2009).
З 20.06.2011 по 01.09.2011 року- інспектор ДПС Тисменицького взводу ДПС першої роти ДПС батальйону ДПС Державтоінспекції при УДАІ УМВС України в Івано-Франківській області ( Наказ УМВС №66 о/с від 20.06.2011).
З 01.09.2011 - інспектор ДПС групи ДПС ДАІ Тисменицького РВ УМВС України в Івано-Франківській області ( Наказ УМВС № 132 о/с від 21.09.2011).
Таким чином в періоди з 31.03.2009 по по 11.08.2009 та з 01.09.2011 по 31.12.2011 заробітна плата позивачу нараховувалася УМВС в Івано-Франківській області, а не УДАІ УМВС в Івано-Франківській області.
Судом встановлено, що ТОВ «Аудиторська компанія «ОСОБА_4 аудиту» здійснено розрахунок оплати праці ОСОБА_1 за надурочний час та доплати за роботу у нічний час за 2008-2011 роки на основі наданої інформації про часовий період у робочому тижні, який неоплачений, заробітну плату в місяці, за який здійснюється розрахунок, середню зарплату за 1 годину роботи, виходячи із 8 годинного робочого дня. Аудитором здійснено новий розрахунок оплати праці ОСОБА_1 за роботу в надурочний час згідно статті 106 Кодексу законів про працю України та за роботу в нічний час згідно статті 108 Кодексу законів про працю України та Галузевої угоди за 2008-2011 роки та визначено загальний розмір оплати праці за вищевказаний період 157471,45 грн. При цьому в доповненні до звіту незалежного аудитора щодо оплати праці ОСОБА_1 за надурочний час та роботу у нічний час за 2008-2011 роки зазначено, що в обов'язки ТОВ В«Аудиторська компанія «ОСОБА_4 аудиту» не входить надання впевненості щодо достовірності інформації, наданої ОСОБА_1
Так судом встановлено, що вищевказаний розрахунок оплати праці ОСОБА_1 за надурочний час та доплати за роботу у нічний час за 2008-2011 роки незалежним аудитором ТОВ «Аудиторська компанія «ОСОБА_4 аудиту» було здійснено на підставі наданої позивачем інформації, а саме Книг постових відомостей за 2008 -2011 роки ДПС УДАІ в Івано-Франківській області, журналів патрулювання, відомостей обліку по нагляду за дорожнім рухом.
У відповідності до довідки УДАІ УМВС в Івано-Франківській області за № 16/1005 від 07.11.2016 книги постових відомостей Тисменицького ВДАІ УМВС в Івано-Франківській області № 4145 від 31.02.2008, № 4258 від 25.09.2009 передані на відповідальне зберігання начальнику Тисменицького ВДАІ ОСОБА_5, книги нарядів Тисменицького ВДАІ № 4439 від 24.07.2009, № 4448 від 12.10.2009 передані на відповідальне зберігання відповідно інспектору Тисменицького ВДАІ ОСОБА_4 та старшому ІДПС Тисменицького ВДАІ ОСОБА_6, постові відомості ВДАІ з обслуговування Надвірнянського району при УДАІ УМВС в Івано-Франківській області, за № 4441 від 24.07.2009, Тисменицького ВДАІ УМВС в Івано-Франківській області № 4631 від 02.12.2009, № 4647 від 01.01.2011, № 4734 від 22.07.2001 передані на відповідальне зберігання відповідно командиру взводу ОСОБА_7, старшим ІДПС Тисменицького ВДАІ ОСОБА_6, ОСОБА_5
Вищевказані книги постових відомостей від 31.02.2008, 25.09.2009, книги нарядів від 24.07.2009, 12.10.2009, постові відомості від 24.07.2009, 02.12.2009, 01.01.2011, 22.07.2011 до канцелярії УДАІ УМВС в Івано-Франківській області після закінчення терміну зберігання не повернуті, про що свідчить відсутність відповідного запису в Інвентарній книзі 01 УДАІ УМВС в Івано-Франківській області. ( арк. справи 188-198).
Згідно із частиною 3 статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України докази , одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги.
Так згідно Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затвердженої наказом МВС України № 1111 від 13.11.2006, чинної на момент виникнення спірних правовідносин, та Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затвердженої наказом МВС України № 111 від 27.03.2009, відомість обліку роботи по нагляду за дорожнім рухом, журнали патрулювання зберігаються протягом одного року, книга постових відомостей має термін зберігання 3 роки.
Таким чином, термін зберігання книг постових відомостей від 31.02.2008, 25.09.2009, книг нарядів від 24.07.2009, 12.10.2009, постових відомостей від 24.07.2009, 02.12.2009, 01.01.2011, 22.07.2011 на момент розгляду даної адміністративної справи закінчився, а відтак вищевказані документи підлягали до знищення в порядку визначеному Інструкцією про організацію діловодства в системі МВС України, затвердженої наказом МВС України № 1440 від 24.11.2003, чинному на момент виникнення спірних правовідносин.
На підставі вищенаведеного суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для здійснення перерахунку оплати праці ОСОБА_1 за надурочний час та доплати за роботу у нічний час за 2008-2011 роки на підставі наданих позивачем доказів, як таких, що не є належними та допустимими в змісті положень ст.70 КАС України.
Стосовно позовних вимог ОСОБА_1 про стягнення з Управління Державтоінспекції УМВС в Івано-Франківській області на його користь 50000 грн. у якості відшкодування моральної шкоди, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Кодексу адміністративного судочинства України, вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб'єктів публічно-правових відносин, розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір. Інакше вимоги про відшкодування шкоди вирішуються судами в порядку цивільного або господарського судочинства.
Статтею 56 Конституції України гарантовано право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної чи моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Згідно ч. 1 ст. 23 Цивільного кодексу України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її права.
Відповідно до постанови Пленуму Верховного Суду України від 25 травня 2001 року №5 "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" містяться посилання на те, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов'язковому з'ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв'язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Пленум (п. 9 постанови) також рекомендував судам при визначенні розміру відшкодування моральної (немайнової) шкоди враховувати характер та обсяг страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характер немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення), інші обставини, як стан здоров'я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану тощо.
Суд, зокрема, повинен з'ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
В судовому засіданні представник позивача зазначила, що під час проходження служби а органах внутрішніх справ позивач отримав травми, пов'язані із виконанням службових обов'язків, що є підставою для компенсанції йому моральної шкоди в розмірі 50000 грн.
Судом встановлено, що згідно висновку військово- лікарської комісії УМВС України в Івано-Франківській області № 404 від 18.09.2013 позивач визнаний непридатним до військової служби в мирний час та обмежено придатним у воєнний час. ( арк. справи 34-35).
Згідно із висновком медико- соціальної експертної комісії від 29.10.2014 позивачу присвоєно третю групу інвалідності. ( арк.справи 30).
У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 за № 707 «Про порядок виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі ( втрати) або інвалідності працівника міліції» ОСОБА_1 виплачено грошову допомогу у сумі 31347, 00 грн. ( арк. справи 98).
За наслідками судового розгляду судом встановлено, що позивачем не підтверджено факт заподіяння йому моральної шкоди саме діями відповідача, доказів на підтвердження розміру моральної шкоди, заявленої до стягнення, не надано.
За таких обставин заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, а відтак в задоволенні позову слід відмовити.
На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя: /підпис/ ОСОБА_8
Постанова складена в повному обсязі 28.11.2016 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2016 |
Оприлюднено | 01.12.2016 |
Номер документу | 63020814 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Кафарський В.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Кафарський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні