43/405
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
03.05.2020 р. справа №43/405
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів
головуючого: Шевкової Т.А.
суддів Волкова Р.В. , Запорощенка М.Д.
за участю представників сторін:
від позивача:Ніколаєв О.С. дов. № Н-01/4001 від 25.12.2005р.,
від відповідача:Лисенко О.В. дов. № юр-01 від 02.01.2007р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуДержавного підприємства „Донецька залізниця” м. Донецьк
на рішення господарського суду
Донецької області
від12.02.2007 року
по справі№ 43/405 (суддя Зубченко І.В.)
за позовомДержавного підприємства "Донецька залізниця" м. Донецьк
доТовариства з обмеженою відповідальністю "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" м. Горлівка Донецької області
простягнення 1289 грн. 60 коп.
В С Т А Н О В И В :
Державне підприємство „Донецька залізниця” звернулось до господарського суду Донецької області з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю “Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” штрафу у сумі 1289рн.60коп. за невиконання плану перевезень № 543 по залізницях призначення у вересні 2006р.
Господарський суд Донецької області рішенням від 12.02.2007р. у справі № 43/405 у задоволенні позовних вимог Державного підприємства „Донецька залізниця” відмовив у зв'язку з недоведеністю.
В обґрунтування своїх висновків господарський суд посилався на ті обставини, що перевезення вантажів відповідача у вересні 2006р. за спірним планом було заплановане у тонах і вагонах, план перевезень у вересні 2006р. у тонах відповідачем був перевиконаний. Господарський суд дійшов до висновку, що внаслідок виконання плану перевезень за місяць в повному обсязі, відповідач звільняється від відповідальності за припущені порушення у останній декаді місяця на підставі п. „г” ст.107 Статуту залізниць України.
Державне підприємство „Донецька залізниця”, не погоджуючись з рішенням господарського суду, подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Донецької області від 12.02.2007р. по справі № 43/405 скасувати як таке, що прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права, а саме: ст.107 Статуту залізниць України та вимог Правил планування перевезень вантажів, затверджених Наказом Мінтрансу України від 09.12.2002р. № 873, прийняти нове рішення яким задовольнити позовні вимоги.
Заявник скарги вважає, що господарський суд при винесенні рішення допустив загальний підхід при застосуванні норм транспортного законодавства, вважає, що господарський суд помилково застосував пункт „г” ст.107 Статуту залізниць України, який звільняє від сплати штрафу при виконанні плану в тонах вантажів, перевезення яких планується в тонах і вагонах, не враховуючи того, що по залізницях призначення перевезення планується тільки у вагонах.
Відповідач вважає рішення господарського суду Донецької області від 12.02.2007р. у справі № 43/405 законним та обґрунтованим, тому просить залишити його без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.
Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду у відповідності до ст.ст.28-29 Закону України “Про судоустрій” та ст.101 Господарського процесуального кодексу України на підставі встановлених фактичних обставин переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді справи норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи.
Відповідно до ст.129 Конституції України, ч.4 ст.9 Закону України “Про судоустрій в Україні”, статей 44, 811 Господарського процесуального кодексу України складено протокол.
Відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Відповідно до пункту 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 29.12.1976 року № 5 “Про судове рішення”, рішення є законним тоді, коли суд, виконавши вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини справи, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню доданих правовідносин, а за їх відсутності –на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України.
Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображено обставини, що мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини справи і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються двосторонніми доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду по даній справі не відповідає цим вимогам.
Позивач в обґрунтування своїх вимог посилався на те, що при наявності виконання загального плану перевезень на вересень 2006р. мало місце невиконання відповідачем зобов'язань по перевезенню вантажів по залізницях призначення у третій декаді.
Як вбачається з матеріалів справи 29.11.2005р. між Державним підприємством „Донецька залізниця” та Товариством з обмеженою відповідальністю “Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” було укладено договір № 26005 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.
Згідно п. 2.1 договору, на відповідача покладено обов'язок пред'являти залізниці у визначені терміни місячні плани перевезень, заявки на подачу вагонів (контейнерів) та здійснювати навантаження (вивантаження) вантажів, що відправляються ним або прибувають на його адресу.
Пунктом 2.2 договору на залізницю покладено обов'язок приймати до перевезення вантажі відповідача, для чого подавати під навантаження (вивантаження) вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами та заявками відповідача, а також йому додаткові послуги, пов'язані з перевезенням вантажів.
Відповідно п.2.3 договору для проведення розрахунків та обліку сплачених сум залізниця відкрила для Товариства з обмеженою відповідальністю “Центральна збагачувальна фабрика “Вузлівська” особовий рахунок з присвоєнням коду № 1073.
Пунктом 4.1 договору сторони встановили, що за невиконання плану перевезень вони несуть відповідальність згідно зі Статутом залізниць України.
Відповідно пункту 1.4 Правил планування перевезень вантажів, на підставі укладених договорів та замовлень вантажовідправників залізницями розробляються та подаються до Укрзалізниці для затвердження проекти місячних планів перевезення в цілому для залізниці. Укрзалізниця після розгляду, коригування і затвердження місячних планів доводить їх до відома залізниць для виконання.
Товариством з обмеженою відповідальністю “Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” та Державним підприємством „Донецька залізниця” на підставі місячного замовлення відповідача було затверджено план перевезень №543 на вересень 2006р., яким було передбачено перевезення вантажу у обсязі 79000тн в 1173 вагонах.
З облікової картки №543 вбачається, що до перевезення планувалось в 1 декаді - 26339т у 391 вагоні, у 2 декаді –26333т у 391 вагоні, у 3 декаді - 18807т у 298 вагонах.
Облікова картка № 543, крім запланованих до перевезення вантажів у тонах та вагонах, містить також планування перевезень вантажів по залізницях призначення, з щоденним розплануванням всіх цих даних.
Згідно даних облікової картки № 543 за вересень 2006р., підписаної з актом розбіжностей, на виконання плану перевезень відповідач завантажив та пред'явив до перевезень 79030тон вугілля в поданих залізницею 1148 вагонах.
З загальної кількості поданих вагонів відповідач завантажив 79030тн вантажу з запланованих до перевезення 79000тн, тобто, план перевезень за місяць у тонах відповідачем був перевиконаний, з використанням поданих вагонів у кількості –1148, замість запланованих –1173.
Як вбачається з телеграм залізниці, відмови ТОВ “ЦОФ “Вузлівська” від подачі вагонів, в план перевезень вантажів на вересень 2006р. вносилися зміни, дані зміни були враховані Державним підприємством „Донецька залізниця” при виконані плану перевезень вантажів, занесені у облікову картку.
З даних облікової картки, декадних заявок, листів відповідача про внесення змін в план перевезень на вересень 2006р. встановлено наступне.
У першій декаді відповідачем було заплановано перевезти 26333тн вантажу у 391 вагоні. Фактично було перевезено 33837тн вантажу в 492 вагонах. Мало місце перевантаження по залізницях призначення: по Донецькій залізниці –на 99 вагонів, по Придніпровській –на 2 вагони.
У другій декаді відповідачем було заплановано перевезти 26333тн вантажу в 391 вагоні. Фактично було здійснено перевезення 26356тн вантажу в 383 вагонах. Мало місце недовантаження 10 вагонів по Донецькій залізниці призначення. Штраф за невиконання відповідачем плану перевезень по кількості вагонів в другій декаді Державним підприємством „Донецька залізниця” не нараховувався на підставі п.6.10 Правил планування перевезень вантажів.
У третій декаді відповідач запланував перевезти 18807тн вантажу в 298 вагонах, а завантажив для перевезення 18837тн вантажу в 273 вагонах.
Так, по Донецькій залізниці планувалося до перевезення 224 вагони, а фактично було перевезено 147 вагонів. З урахуванням досягнутої економії вагонів за рахунок перевантаження статичного навантаження та перевиконання плану за третю декаду вересня 2006р. по Придніпровській залізниці, невиконання відповідачем плану по Донецькій залізниці склало 62 вагони.
У зв'язку з цим відповідно до п. 6.7 Правил планування перевезень вантажів, (затверджених наказом Міністерства транспорту України № 873 від 09.12.2002р. та зареєстрованих в Міністерстві юстиції 29.12.2002р. за № 1030/7318), ст.ст. 106, 107 Статуту залізниць України, позивач остаточно нарахував у сальдовому порядку штраф за місяць у сумі 1289грн.60коп. за невиконання зобов'язань по перевезенню вантажів по залізницях призначення.
Нарахування штрафу за невиконання плану перевезень вантажів здійснено залізницею правильно, з дотриманням вимог статей 105, 106 Статуту залізниць України.
Відповідно до ст.20 Статуту залізниць України виконання перевезень, у тому числі на пред'явлення, позапланових, понадпланових та перевезень для надолуження недовантаження протягом минулого місяця враховується в обліковій картці встановленої Правилами форми. Порядок та умови зарахування вагонів, контейнерів під завантаження встановлюються Правилами.
Формою облікової картки і Правилами її заповнення встановлено, що облік виконання плану ведеться щоденно, подекадно і в цілому за місяць.
Відповідальність за невиконання плану визначається згідно з пунктом 6.5 Правил планування перевезень вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 р. № 873.
Згідно положень пунктів 6.5, 6.10 вищевказаних Правил нарахування штрафу на відправника і залізницю здійснюється по закінчення декади, а по закінченню місяця визначається сальдова сума штрафу за місяць.
Відповідно статті 105 Статуту залізниць України залізниці, вантажовідправники, вантажоодержувачі, пасажири, транспортні, експедиторські і посередницькі організації та особи, які виступають від імені вантажовідправника і вантажоодержувача, несуть матеріальну відповідальність за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим Статутом та окремими договорами.
Згідно статті 106 Статуту залізниць України крім відповідальності вантажовідправника за невиконання плану перевезень по тоннам і вагонам, вантажовідправники несуть відповідальність ще й за невиконання плану по залізницях призначення.
Оскільки планування перевезень вантажів по залізницях призначення планується у вагонах, висновок господарського суду про звільнення відповідача від відповідальності та не стягнення штрафу за невиконання плану перевезень вантажів на підставі п. “г” ст.107 Статуту залізниць України є неправильним.
Відповідно до п. “г” ст.107 Статуту залізниць України виконання вантажовідправником плану у тонах вантажів, перевезення яких планується у тонах і вагонах, є підставою для звільнення вантажовідправника від сплати штрафу за невиконання плану перевезень.
За таких обставин, пункт “г” ч. 1 статті 107 Статуту залізниць України до спірних відносин сторін застосуванню не підлягає, що не було враховано господарським судом при винесенні рішення.
Згідно з частиною 4 статті 106 Статуту за невиконання плану перевезень по залізницях призначення вантажовідправник сплачує штраф за вагон (контейнер) у розмірі однієї добової ставки за користування вагоном (контейнером).
Відповідно до приписів пункту 6.5 Правил результати виконання плану перевезення вантажів за декаду визначаються у такому порядку: у графі 2 підраховується кількість вагонів за планом, у графі 3 підраховується кількість запланованих тонн, у графі 4 - кількість поданих для навантаження вагонів, у графі 5 - кількість фактично завантажених вагонів, у графі 6 - кількість фактично завантажених тонн.
Зіставленням сум, підрахованих у графах 2, 3, 5 і 6, визначається виконання плану навантаження за декаду.
Кількість вагонів (контейнерів) і тонн, не завантажених до плану на декаду, вказується у відповідних графах облікової картки, кількість не завантажених маршрутів указується під цими даними у знаменнику.
Якщо буде встановлено, що план за декаду не виконано, провадиться нарахування штрафу по закінченню декади.
Пунктом 6.10 цих Правил передбачено, що штраф за невиконання місячних планів і додаткових замовлень на перевезення вантажів нараховується на залізницю і відправника по закінченні кожної декади, сальдова сума штрафу визначається по закінченні місяця.
У разі перевиконання плану в першій декаді і невиконанні його в другій відповідальність за невиконання плану другої декади зменшується на величину перевиконання плану в першій декаді. Таким же чином враховується перевиконання плану в першій та другій декадах при невиконанні його в третій декаді.
Таким чином, із зазначених норм слідує, що як планування, так і виконання плану перевезень та нарахування штрафу за його невиконання здійснюється подекадно, при цьому, звільнення вантажовідправника від сплати штрафу за невиконання плану перевезення вантажів залізницями призначення не передбачається.
Враховуючі наведене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що господарський суд безпідставно відмовив в стягненні штрафу, нарахованого за невиконання відповідачем плану перевезень по залізницях призначення за обліковою карткою № 543, оскільки помилково застосував до спірних відносин п. “г” ст.107 Статуту залізниць України
При наявності вищенаведених обставин слід визнати, що залізницею нарахування штрафу за невиконання плану перевезень по залізницях призначення в сумі 1289грн.60коп. здійснено правильно.
Враховуючі вищенаведене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла до висновку, про те, що рішення господарського суду від 12.02.2007р. про відмову у задоволенні позову про стягнення штрафу, нарахованого за невиконання відповідачем плану перевезень по залізницях призначення у сумі 1289грн.60коп. прийнято при неповному дослідженні всіх обставин справи, тому підлягає скасуванню, позовні вимоги Державного підприємства “Донецька залізниця” про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю “Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” м.Горлівка Донецької області 1289грн.60коп. –задоволенню.
Відповідно до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.49, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд –
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державного підприємства „Донецька залізниця” м.Донецьк задовольнити.
Рішення господарського суду Донецької області від 12.02.2007р. у справі № 43/405 скасувати.
Позовні вимоги Державного підприємства „Донецька залізниця” м.Донецьк про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика „Узлівська” м.Горлівка Донецької області штрафу за невиконання плану перевезень по залізницях призначення у сумі 1289грн.60коп. задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика „Узлівська” м.Горлівка Донецької області на користь Державного підприємства „Донецька залізниця” м.Донецьк штраф за невиконання плану перевезень по залізницях призначення у сумі 1289грн.60коп., витрати по сплаті державного мита при зверненні з позовною заявою у сумі 102грн.00коп., державне мито сплачене при зверненні з апеляційною скаргою у сумі 51грн.00коп., а також витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118грн.00коп.
Господарському суду Донецької області згідно з вимогами статті 117 Господарського процесуального кодексу України видати наказ у відповідності до вимог, які встановлені до виконавчого документу Законом України “Про виконавче провадження”.
Головуючий Т.А. Шевкова
Судді: Р.В. Волков
М.Д. Запорощенко
Надруковано: 5 прим.
1. позивачу
2. відповідачу
3 у справу
4 ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2007 |
Оприлюднено | 29.08.2007 |
Номер документу | 630235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Шевкова Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні