ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про порушення провадження у справі
24 листопада 2016 року Справа № 913/1285/16
Провадження №19пд/913/1285/16
Суддя Косенко Т.В., розглянувши матеріали
за позовом в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області, м. Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі позивача 1 – Луганської обласної державної адміністрації, м. Сєвєродонецьк Луганської області
позивача 2 – Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, смт. Новоайдар Новоайдарського району Луганської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Амур", м. Єнакієве Донецької області
про повернення земельної ділянки та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га,
СУТЬ СПОРУ:
В.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Амур" про зобов'язання повернути за актом приймання – передачі позивачу 2 земельну ділянку та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, у тому числі: під водою – 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою 1,8741 га, прибережна захисна смуга 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг) та водний об'єкт площею дзеркала 53,2792 га із земель водного фонду, що знаходяться за межами населеного пункту на території, яка за даними державного земельного кадастру враховуються в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області.
В позовній заяві в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області визначено позивачем-1 – Луганську обласну державну адміністрацію, Луганську обласну військово-цивільну адміністрацію та зазначено ідентифікаційний код 00022450.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, отриманої на сайті https://usr.minjust.gov.ua за ідентифікаційним кодом 00022450 значиться юридична особа – Луганська обласна державна адміністрація.
Водночас суд зазначає наступне.
Відповідно до абз.1-2 ч.1 ст.1 Закону України “Про військово-цивільні адміністрації” для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, у районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації. Військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі проведення антитерористичної операції.
Абзацом 2 ч.2 ст.1 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" передбачено, що районні та обласні державні адміністрації, що набули статусу військово-цивільних адміністрацій, не потребують внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. В офіційній назві цих органів може застосовуватися поряд з назвою відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань додаткова назва “військово-цивільна адміністрація”, що вказує на їхній тимчасовий статус із додатковими повноваженнями.
Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 "Про утворення військово-цивільних адміністрацій" було утворено Луганську обласну військово-цивільну адміністрацію.
Таким чином, назва “військово-цивільна адміністрація” є додатковою назвою юридичної особи – Луганської обласної державної адміністрації, яка відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, отриманої на сайті https://usr.minjust.gov.ua і значиться у вказаному реєстрі.
Дослідивши позовні матеріали, господарський суд -
В С Т А Н О В И В:
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в господарському суді інтересів держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з наведеними позовними вимогами, господарський суд виходить з наступного.
Згідно з ч.1 ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру". Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.
За змістом ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.
Позовні вимоги заявника обґрунтовані тим, що розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області від 17.10.2007 за №320 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та передачу в оренду земельної ділянки та водного об'єкту ТОВ "Амур"" передано в оренду останньому земельні ділянки та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га для риборозведення із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів та території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді, терміном на 5 років, за умови укладення договору оренди протягом одного місяця. На підставі вказаного розпорядження 05.05.2008 між Новоайдарською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Амур" укладено договір оренди земельних ділянок та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га. Згідно з п.4.1 договору, договір укладено на 5 років. Зі змісту ч.3 ст.33 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, що діяла на момент укладення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008) вбачається, що нею не передбачено порядок автоматичного поновлення договору оренди земельної ділянки у разі відсутності заперечень з боку сторін, а лише визначено, що у цьому разі договір підлягає поновленню. Користуючись переважним правом на оренду вказаної земельної ділянки, встановленим ст.33 Закону України "Про оренду землі" та п.4.3 договору, Товариство з обмеженою відповідальністю "Амур" звернулося із заявою від 27.03.2013 до Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з метою продовження терміну дії договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008 №231834/04842100003. За результатами розгляду зазначеного звернення, розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області №113 від 29.04.2013 «Про поновлення договору оренди з ТОВ "Амур"" визначено поновити договір оренди на земельні ділянки загальною площею 73,7924 га, уклавши відповідну угоду з ТОВ «Амур» терміном на 10 років; зобов'язано виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подати її для затвердження на сесію районної ради. Строк дії, визначений договором оренди, закінчився 05.05.2013. Встановлені розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області №113 від 29.04.2013 вимоги щодо виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подання її для затвердження на сесію районної ради орендарем, виконані не були. Угода про поновлення строку дії договору сторонами укладена не була. В порушення вимог ст.34 Закону України "Про оренду землі", п.6.3 договору, спірна земельна ділянка орендарем не повернута Новоайдарській районній державній адміністрації протягом 10 днів за актом приймання – передачі.
Господарський суд відзначає наступне.
Відповідно до п.1 договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, який укладений між Новоайдарською районною державною адміністрацією Луганської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Амур», його предметом є земельна ділянка та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховуються в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області.
На момент укладення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, тобто у 2008 році, у відповідності до приписів Земельного кодексу України право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою було віднесено до повноважень Новоайдарської районної державної адміністрації, яка є орендодавцем за договором оренди земельних ділянок та водного об'єкту.
З 01.01.2013 набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності” №5245-VI від 06.09.2012 відповідно до якого ст.122 Земельного кодексу України викладено у новій редакції, зокрема встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Відповідно до ст.ст.13, 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питання використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, розпорядження землями державної власності відповідно до закону.
Згідно зі ст.17 Земельного кодексу України місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності.
Відповідно до ч.3 ст.122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.
Згідно вимог ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
На думку господарського суду з наведених положень законодавства випливає, що Новоайдарська районна державна адміністрація Луганської області, як сторона у договорі оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, та Луганська обласна державна адміністрація, як орган наділений повноваженнями із розпорядження водними об'єктами та земельними ділянками під ними, могли самостійно звернутися до суду з вимогою про повернення земельної ділянки та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га.
При цьому, незважаючи на наявність у Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та у Луганської обласної державної адміністрації повноважень щодо звернення до суду з відповідним позовом, вони протягом тривалого часу не вживали заходів щодо повернення земельної ділянки та водного об'єкту.
Вимога щодо попереднього повідомлення позивачів про намір звернутися до суду за захистом інтересів держави з заявленим позовом виконана заявником, що підтверджується листами №№02-94/1074вих16, 02-94/1073вих16 від 27.09.2016.
За таких обставин господарський суд погоджується з твердженням заявника, що позивачами не вжито заходів, спрямованих на повернення земельної ділянки та водного об'єкту, та наявність у даному випадку підстав для представництва прокурором інтересів держави у відповідності до ст.23 Закону України "Про прокуратуру".
Враховуючи підтвердження прокурором підстав позову, поданого з метою захисту інтересів держави, суд, розглянувши подані позовні матеріали, дійшов висновку про їх достатність для порушення провадження у справі та прийняття позовної заяви до розгляду.
Керуючись ст.23 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст.29, 61, 64, 65, 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
У Х В А Л И В :
1. Підтвердити підстави представництва в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими позовними вимогами.
2. Порушити провадження у справі та прийняти позовну заяву до розгляду.
3. Розгляд справи призначити на 06.12.2016 об 11 год. 20 хв.
4. Засідання відбудеться в приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, 5, в залі судових засідань №213.
5. Зобов'язати заявника:
- надати розпорядження голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області №208 від 19.06.2007;
- надати письмові пояснення на відзив відповідача, нормативне обґрунтування та документальне підтвердження викладених в поясненні доводів.
6. Зобов'язати позивачів:
- надати письмові пояснення на відзив відповідача, нормативне обґрунтування та документальне підтвердження викладених в поясненні доводів;
- надати оригінали документів, які додані до позовної заяви в копіях, - для огляду у судовому засіданні.
7. Зобов'язати відповідача:
- надати відзив на позовну заяву, докази його надсилання/вручення позивачам та заявнику, нормативне обґрунтування та документальне підтвердження викладених у відзиві доводів;
- надати документи у підтвердження свого правового статусу на день розгляду справи у суді (Статут, положення, свідоцтво, довідку, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, тощо), - оригінали для огляду, належні копії – до матеріалів справи.
Суд вважає за необхідне попередити учасників судового процесу, що за не надіслання витребуваних судом документів та за ухилення від вчинення дій, покладених судом на сторін цією ухвалою, з них може бути стягнутий штраф в дохід Державного бюджету України, передбачений п. 5 ст. 83 Господарського процесуального кодексу України.
Звернути увагу учасників судового процесу на необхідність надіслання поштової кореспонденції по даній справі за адресою: 61022, м. Харків, проспект Науки, 5.
Витребувані судом документи мають бути подані учасниками судового процесу, до початку судового засідання, до канцелярії суду з метою реєстрації автоматизованою системою документообігу суду та присвоєння кожному з них реєстраційного номеру (п.п. 3.1.8. п. 3 Інструкції з діловодства в господарських судах України). До того ж, документи повинні бути оформлені належним чином, а саме за змістом ст. 36 Господарського процесуального кодексу України йдеться про подання письмових доказів в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, крім того, п. 5.27 Національного стандарту України “Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації” (ДСТУ 4163-2003) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів “Згідно з оригіналом”, назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії; підпис такої особи засвідчується відбитком печатки підприємства, установи, організації (за наявності); засвідчуватись має кожна сторінка документу.
Явка компетентних та повноважних представників сторін в засідання суду обов'язкова. Повноваження представників повинні бути оформлені у відповідності з вимогами ст. 28 Господарського процесуального кодексу України та п.п. 1.8, 2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції” (копії документів, що підтверджують повноваження представників, повинні бути засвідченні належним чином).
Інформація про дату та час судового засідання додатково розміщена на сторінці суду офіційного веб-порталу “Судова влада в Україні” в мережі Інтернет (http://lg.arbitr.gov.ua/).
Відповідно до наказів Державної судової адміністрації України від 31 травня 2013 року №72 “Про реалізацію проекту щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу” (http://court.gov.ua/dsa/14/N722013/ ) та від 14.06.2013 №81 “Про внесення змін до наказу ДСА України від 31 травня 2013 року №72” у господарському суді Луганської області відбувається реалізація проекту щодо надсилання судом електронних документів учасникам судового процесу.
Учасники судового процесу, які бажають отримувати процесуальні документи в електронному вигляді, повинні:
1. Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (створити поштову скриньку електронного суду), розміщеній на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.
2. Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді по конкретній справі, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі. Процесуальні документи в електронному вигляді по відповідній справі будуть надходити на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в Заявці.
Одночасно повідомляємо, що порядок щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу із застосуванням автоматизованої системи документообігу суду визначається Тимчасовим регламентом обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 07 вересня 2012 року №105 (http://court.gov.ua/dsa/14/N1052012/).
Ухвала набирає законної сили з моменту її винесення.
Суддя Т.В. Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2016 |
Оприлюднено | 02.12.2016 |
Номер документу | 63023895 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні